PDA

View Full Version : Doel van de 'Groene bal'? Beschrijving vacuumsysteem


Moroder
01-08-2006, 22:24
Onder de kap van de Golf 1, Jetta's, Scirocco's en diverse Audi's (carburateurversies) heb je vaak zo'n groene bal zitten (of koker), die op het vacuumsysteem aangesloten wordt. Waarvoor dient deze?

En kan iemand mij een simpel vacuumsysteem tekenen waarin deze bal is opgenomen? Met de diverse klepjes, onderdelen, en thermostaatje (die in het luchtfilterhuis)?

:)

Mark1
01-08-2006, 23:12
Onder de kap van de Golf 1, Jetta's, Scirocco's en diverse Audi's en Polo's (carburateurversies) heb je vaak zo'n groene bal zitten (of koker), die op het vacuumsysteem aangesloten wordt. Waarvoor dient deze?

En kan iemand mij een simpel vacuumsysteem tekenen waarin deze bal is opgenomen? Met de diverse klepjes, onderdelen, en thermostaatje (die in het luchtfilterhuis)?

:)


http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/6/bol1.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/6/bol2.jpg

Mark1
02-08-2006, 23:13
Moroder
VW Guru

Last Activity: 02-08-2006 18:42


Graag gedaan hoor, het was maar een kleine moeite....

sjampoo
03-08-2006, 07:35
Die schakelaar,. die weet ik wel te zitten.

maar waar zit die andere controle unit? In het dash/cockpitje? ( toerentalafhankelijk? )


http://home.planet.nl/~didde110/0507_carbHB_fix.JPG

Mark1
03-08-2006, 09:32
Ik vermoed dat dat via het printplaatje ( in teller-unit ) van de dynamische oliedruk-controle loopt.
Zou toch terug te vinden moeten zijn in een origineel VAG Schema ?

Bij de Polo's heeft het GL blok immers EN dynamische oliedruk-controle EN vacuum verlating/vervroeging.

mk1owner
03-08-2006, 10:14
Die schakelaar,. die weet ik wel te zitten.

maar waar zit die andere controle unit? In het dash/cockpitje? ( toerentalafhankelijk? )


http://home.planet.nl/~didde110/0507_carbHB_fix.JPG

Ik volg het niet helemaal maar waar zijn die stekkers nu voor aan onderzijde carburateur? En zijn die op alle modellen aanwezig?

sjampoo
03-08-2006, 11:45
Die stekkers zitten op de drosselklappenschakelaar, die onder aan de carburateur hangt.

Deze stekkers zitten logischerwijs alleen op die modellen die uitgerust zijn met deze regeling. En dat zullen er niet gigantische veel zijn. Bij de Polo (1975/1994) in iedergeval slechts bij 1 enkel motortype (de GL).

sjampoo
03-08-2006, 11:46
Ik vermoed dat dat via het printplaatje ( in teller-unit ) van de dynamische oliedruk-controle loopt.
Zou toch terug te vinden moeten zijn in een origineel VAG Schema ?

Bij de Polo's heeft het GL blok immers EN dynamische oliedruk-controle EN vacuum verlating/vervroeging.

Vast wel :) Maar de GL kwam reedsch in modeljaar 1982 op de markt. Dynamische oliedrukcontrole volgde pas in modeljaar 1983...

(zoeken we op)

Moroder
03-08-2006, 16:59
Graag gedaan hoor, het was maar een kleine moeite....

Sorry kerel :redface: . Wel bedankt voor het handige plaatje! Heb het inmiddels klaar :)!

Mark1
03-08-2006, 21:09
Sorry kerel :redface: . Wel bedankt voor het handige plaatje! Heb het inmiddels klaar :)!

Naja, daar gaat tenslotte om ;)