View Full Version : Engine swappppp
svr6-Turbo
08-08-2006, 13:29
Wie kan mij vertellen welke motorblokken (sneller dan een DX) er zonder al teveel problemen in een golf 1 passen.... (en zonder al te veel werk bedoel ik dan vooral las en zaagwerk)
Laat maar eens weten wat er zoal makkelijk mogelijk is volgens jullie....
alvast bedankt
Groet Stephan
ipv de 1.8 dus he steef..
sja alle 4 cylinders van vw passen er wel in..
Timmetje20
08-08-2006, 13:43
VAG is wel redelijk plug en play ;)
svr6-Turbo
08-08-2006, 13:48
ja ipv de 1.8.... wil wat sneller, wil een circuitracertje bouwen.... lekker licht en simpel (hoeft dan ook niet de hele wereld te kosten) , dacht eerst aan een G60 blok maar weet nou niet of die zo betrouwbaar zijn als ik een dagje Nordschleife ga doen....
Dus misschien dan een ongeblazen motor het intressantst... 2.0 16v ofzow.... is daar nog wat uit te halen...
Want een vr6 inbouwen is niet zomaar ff te doen he???
Berserker
08-08-2006, 13:56
ja ipv de 1.8.... wil wat sneller, wil een circuitracertje bouwen.... lekker licht en simpel
Want een vr6 inbouwen is niet zomaar ff te doen he???
vr6 en licht gaan niet samen....
Nordschleiffe..absoluut geen zware 6 nemen.. denk eens aan een hoogtoerige motor met redelijk koppel ook onderin.. verder voor de schleiffe zijn de remmen heel belangrijk!
Berserker
08-08-2006, 14:03
ik denk dat g60 of een 2.0 16v het beste zullen zijn.
svr6-Turbo
08-08-2006, 14:05
ok dus buiten het werk is de vr6 dus niets.......
En ja... de remmen das wel heel belangrijk ja, dus maar een achteras van een mk2 eronder, en op de vooras denk een G60 set ofzow, of misschien wel een setje Brembo's (cupra)
Kijk zo zijn alle tips weer handig...
maar welk blok zal het intressantst (en nog relatief makkelijk tevinden ) zijn om erin te lepelen???
Timmetje20
08-08-2006, 14:06
Nordschleiffe..absoluut geen zware 6 nemen.. denk eens aan een hoogtoerige motor met redelijk koppel ook onderin.. verder voor de schleiffe zijn de remmen heel belangrijk!
Zowieso op het circuit zijn de remmen belangrijk, met onze circuitbmw (oke stukje zwaarder dan een golfje ;) ) maar daar hadden we de eerste keer op het circuit ook de remvloeistof aan de kook, omdat je toch wel hoge snelheden haalt en 100 meter voor de bocht wel redelijk moet remmen. Inmiddels rijden we met andere schijven, blokken, stahlflex remleidingen en dot 5.1 remvloeistof, gister de hele dag gereden op Spa en helemaal niks geen remproblemen gehad.
Een 16v kr is altijd wel te vinden voor weinig.
De abf 2.0 16v is veel moeilijker te vinden.
geen g60 voor de schleiffe.. en op de schleiffe heb je veel 200plus stukken.. op kleine circuits heb je voldoende aan de g60 remmen..
steven16v
08-08-2006, 14:37
dus maar een achteras van een mk2 eronder
Wel van een scirocco 16v he. Van een golf 2 gaat de as niet passen. De remmen en klauwen passen wel op een golf 1 achteras. (inclusief de fusee's)
Misschien een gek idee, maar gewoon de 1800 8V houden en flink opvoeren met bv een 2y versnellingsbak van een 16V ofzo?
svr6-Turbo
08-08-2006, 15:07
sja opvoeren heb ik ook al aan zitten denken..... maar wat is er nou bij zo'n blok te halen...
Wil je het een beetje intressant maken dan boor je naar 1.9ltr laat je de kop max bewerken en zet je een scherpe nokkenas met spruitstuk.... maar dan nog waar eindig je 160pk misschien???
DE bedoeloing is dat als het door gaat dat het een "low budget" circuitracer word... en alleen aan veiligheids delen (remmen, rolkooi, stoelen en gordels ) wil ik dan veel geld uitgeven...
Dus eigenlijk zoek ik een blok wat standaard al rond de 150pk zit, dan kan ik daarmee in de loop van de tijd altijd nog wat tunings activiteiten ondernemen.
@ steven ... bedankt, ik dacht dat de as van een mk2 gewoon pasten, uds ff een van scirocco zoeken of de complete fusee's gewoon omzetten dus... :rock:
Er zit eigenlijk wel een hoop kennis in iedereen he...., met dit alles kan ik zo ook og zeggen dat ik niet alleen thuis ben in 6cil. land maar ook in 4-cyl. land
vwleusden
08-08-2006, 15:32
Weet nog wel een leuke 16V motor te koop met 200+ pk.
1900cc 16V, 304 nokkenassen, ITB, KMS Fuel bla bla bla... kost alleen 4000E en dat is zo'n motor wel waard. Staat op www.autocross.nl
Hier zou je nog meer uit kunnen halen omdat deze nog gewoon met een rotor ontsteking rijd, dus zet hier DTA/Megasquirt of een ander stand-alone motormanagement op en je sloopt er net die laatste extra's uit.
klik: http://www.autocross.nl/index.php?pagina=advertenties/advertentie&id=3449
Berserker
08-08-2006, 15:33
Weet nog wel een leuke 16V motor te koop met 200+ pk.
1900cc 16V, 293 nokkenassen, ITB, KMS Fuel bla bla bla... kost alleen 4000E en dat is zo'n motor wel waard. Staat op www.autocross.nl
Hier zou je nog meer uit kunnen halen omdat deze nog gewoon met een rotor ontsteking rijd, dus zet hier DTA/Megasquirt of een ander stand-alone motormanagement op en je sloopt er niet die laatste extra's uit.
niet-i?
vwleusden
08-08-2006, 15:38
-i idd :redface: heb regelmatig ruzie met toetsenbord wat hier ligt bij PAH.... voor mij nooit Dell !
svr6-Turbo
08-08-2006, 15:45
is het zeker wel waard ja..... maar die laat ik overgaan...
moet trouwens zoiezo nog maar ff zien of het hele project van de grond komt, ga het samen met een vriend van me doen, alleen hij twijfelt nog een beetje... en alleen is op dit moment geen optie omdat ik ook nog steeds met het priject corrado bezig ben...
zou mischien dan toch de motor van sebbe kopen die op corradoforum staat.. de 20vt
ronnie_v
08-08-2006, 17:28
Wat doe je met de motor die eruit gaat, als ik vragen mag? :rolleyes:
rallye16vt
08-08-2006, 17:45
Maar om een circuit auto te bouwen ontkom je niet aan zaag/las/knipwerk.
En je bent voor zoiets ook een motor nodig die te vertrouwen is, dus ook geen motor die al 200.000 op de klok heeft, revisie dus.
Verder is het wel gaaf zoiets te bouwen.
svr6-Turbo
08-08-2006, 21:53
motor die eruit komt zal denk ik wel in een verkoop topic naar voren komen....
En uiteraard moet er een revies aan te pas komen, maar met low budget bedoel ik meer de aanschaf van een blok... of je (bijv.) een 16v blok koopt voor €500 of een 20vt voor €2000,-
beide zullen ze grondig moeten worden gereviseerd om betrouwbaar genoeg te zijn, alleen de een is dus een stuk duurder in aanschaf...
motor van sebbe behoeft geen revisie en kost 1750 euro.. heb je een motor van een skoda rs met 6 of 7 duizend km
rallye16vt
09-08-2006, 09:39
Maar dan draaid ie nog lang niet, je moet hem wel geheel compleet met contactslot/teller/computer hebben.
Anders word het duur, 1300euro voor op digifant te laten draaien bij, JD :hitit:
Of zoals Melchior op dta, ook 2000euro als ik me niet vergis, en natuurlijk de kleine rommel niet te vergeten.
En begin je serieus met een 20v zoals mel, ja dan word het zo duur.
dta is prijzig maar niet voor 2d. ;)denk dat steef wel een kabelboom kan maken en dan heb je enkel de aanschaf van de dta. rond de 950 euro.
tevens kan je hem MS of idd de digifant van Jeroen
en zoals Melchior kan ook. Of zoals Martijn van Bakel, die er toch behoorlijk wat meer paardjes uittrekt dan Mel. iig de basis is er. en als je een bandenroker op het circuit wil gebruiken ben je niet snel.. circuit op met een 20vt die 230/240 pk heeft is ruim voldoende
rallye16vt
09-08-2006, 11:44
Ik ben er afgelopen maand achteraan geweest, dta systeem kwam ongeveer op 13-1400 euro met alles erbij, en dan moet je nog een motorboom maken, en hij moet natuurlijk gemapt worden.
En aangezien niemand voor niks werkt kwam ik dan op 2000euro/ of je moet er zelf mee aan het prutsen gaan en je motor laten ploffen :rock:
En die motor waar jij het over hebt zit volgens mij ook geen k03 sport op en dan haal je nooit de 230, houd het dik op met 200.
Met de sport is geloof ik zelfs tegen de 250 haalbaar.
Maar wil je er meer over weten, dan zou ik even Mel aan de jas trekken, hij heeft er laatst een gemapt en deze haalde dat vermogen.
Ik heb gewoon weer voor een g60 gekozen hij is nu geboord en zal weer trouw zijn dienst gaan doen :hug:
http://www.slook.nl/corrado/main.php?option=1&forum_id=800802
k03 sport..;)
ik kwam geregeld dta voor voor ik meen 950 euro.. kan er compleet naast zitten hoor ..
en idd de hele dag bij freddy of van kronenburg op de rollers is ook duur om te mappen
rallye16vt
09-08-2006, 13:23
240-250pk mogelijk met deze motor, maar het is gewoon niet zo eenvoudig en goedkoop als de meesten denken, nu stop ik ermee :)
Quote: dta is prijzig maar niet voor 2d. denk dat steef wel een kabelboom kan maken en dan heb je enkel de aanschaf van de dta. rond de 950 euro.
tevens kan je hem MS of idd de digifant van Jeroen
en zoals Melchior kan ook. Of zoals Martijn van Bakel, die er toch behoorlijk wat meer paardjes uittrekt dan Mel. iig de basis is er. en als je een bandenroker op het circuit wil gebruiken ben je niet snel.. circuit op met een 20vt die 230/240 pk heeft is ruim voldoende
DTA E48 is uit mijn hoofd 1100-1200 euro dan nog stekker en 3bar map sensor, dan nog draadboom maken (een die netjes is en knap werkt) en een rollenbank huren om te mappen. Vond eerlijk gezegd 2000 euro zeer scherp.....
Haalt Martijn van Bakel beduidend meer paardjes eruit dan ik? Hoeveel pk heeft hij dan? Ik rond de 500pk en heb met deze setup nog ruimte voor meer.
oh ja en volgens mij heeft hij in die blauwe golf 1 dezelfde computer er aan als ik dus daar ligt het niet aan ;)
kijkend naar jouw 364pk en martijn heeft een 500plus volgens eigen zeggen
en de rollenbank niet meegerekend he, staat een paar regels verder mel.
Aha ok, die 364 was met oude motor en oude turbo etc en met 1,2 bar. Tegenwoordig zijn we al weer een stukje verder ;)
vwleusden
09-08-2006, 16:45
DTA is gewoon duur maar wel goed en betrouwbaar zover ik weet. Met Digifant zul je nooit de resultaten halen als dat je met DTA kan halen.
Ik ben 1500E kwijt geweest voor de E48 incl kabelboom en afstellen en sensoren (gaskleppositiesensor, krukassensor, temperatuurvoelers). Dit is wel een matsprijs.
Aha ok, die 364 was met oude motor en oude turbo etc en met 1,2 bar. Tegenwoordig zijn we al weer een stukje verder ;)
Vertel ;)
ben altijd benieuwd naar jou capriolen.
Heb nu tov van de oude motor er stalen drijfstangen in en gesmede Mahle zuigers, andere nokkenassen, sterkere klepveren, 630cc injectoren (8x maar rij nu met 4) en een andere turbo welke in principe genoeg lucht kan pompen voor 680pk :) En ben bezig met mijn nieuwe 2.0 20v motor waar ik alleen nog de kop van klaar moet maken.
rallye16vt
09-08-2006, 17:27
Hee Mel ...Vermogens voor de trekkertrek :D
Idd alleen jammer dat ik niet zulke grote wielen kwijt kan :)
jongens en meisjes volgens mij ging het hier over een vraag van stephane en niet over wie de meeste pk's waar uit haalt. :rolleyes:
om op jouw vraag terug te komen stephane, over andere motoren inbouwen heb ik geen verstand. wat ik wel weet is dat als je een beginner bent op de nordschleife(tenminste dat neem ik aan) dan heeft het helemaal geen zin om met 150 of meer pk's te gaan rijden, zeker in zo'n lichte auto. het circuit moet je absoluut niet onderschatten. voordat je het circuit een beetje doorhebt ben je zo 100 ronden verder a plusminus €15 per ronde. daarom is het verstandiger om gewoon deze motor te behouden en de rest wel uit te voeren incl de remmen en zo eerst ervaring op te doen en dan ga je op een gegeven moment vanzelf wel verder met de auto qua pk's. als je daar een dagje gaat kijken wil je niet weten hoeveel auto's schade of zelfs totall los worden gereden door hoofdzakelijk mensen die denken "ik doe het wel even"
maar ja dit is mijn mening, kijk ook eens opdeze site (http://www.nurburgring.nl/forum/) voor meer informatie. je zal meteen zien dat daar ook zat mensen zijn die onder de 150pk zitten met hun auto en toch volop plezier hebben daar.
mvg sander
circuit heb je in 10 rondjes wel door hoor.. als jij 100 rondjes nodig hebt ben je echt een trage leerling.. eerste keer was voor mij gelijk met de billen bloot met een 321pk m3
Dat kan of ik ben gewoon voorzichtig ;) ik heb misschien een beetje overdreven maar ik geloof nooit dat je naar 10 ronden de rempunten en de apexen van de bochten weet. Het is gewoon een verradelijk circuit, tenminste het is niet eens een circuit en dat is nou juist het probleem, de omstandigheden veranderen constant.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.