Log in

View Full Version : VW-motoren op LPG


Zestienkleppen
16-08-2006, 20:07
Op internet lees je veel verhalen over LPG G3 rijders, maar zelden zit er een bezitter van het door ons zo geroemde automerk bij. Omdat het natuurlijk verstandig is de ogen open te houden voor kostenbesparende mogelijkheden, wie heeft er ervaring met LPG G3 gasinstallaties in VW's? Bijvoorbeeld in de Passat ('93-'97) maar dit zijn natuurlijk ook de bekende motoren uit andere modellen?

Zestienkleppen
17-08-2006, 10:50
Gezien het aantal reacties klopt het wel aardig dat er weinig vw's op LPG rijden ;)

Kevin20v
17-08-2006, 11:27
Gas is om op te koken :D

Ik geloof dat Bob van BSS Airride wel met zijn Golf 4 op G3 rijd, en hij was er erg tevreden over!! Motor die er toen in lag was een 2.3 V5

Zestienkleppen
17-08-2006, 15:52
Gas is inderdaad ook om op te koken... ;)

Maar is er informatie welke motoren er ivm hardheid van de kleppen/kop niet geschikt zijn voor LPG?

Cabby 82 TDi
17-08-2006, 17:39
De laatste versies van VW en Audi zijn niet eens meer te bestellen met LPG.

Dit heeft te maken met de FSI.

Zestienkleppen
17-08-2006, 17:48
Dat weet ik, maar dat kan ik toch niet betalen...dus no problemo!

indewarre
17-08-2006, 18:25
een maat van mij heeft een ibiza 1.6 op gas draait zonder problemen heeft onlangs wel een andere kop erop gezet omdat de kleppen verzakt waren, dit komt door gas, wel behoorlijk vermogensverlies, maar door de andere kop (gti 8v) is dit nu weer opgevangen.

Cabby 82 TDi
17-08-2006, 21:47
Ik zou met de huidige diesel niet eens gas willen rijden.

Voldoende vermogen en soepel rijden. (alleen de evt. bijtelling is minder leuk)
Maar ieder z'n eigen natuurlijk

bolku
18-08-2006, 00:23
Ik rij al jaren op lpg in diverse VW´s....
Probleemloos en veel goedkoper dan met diesel...
Momenteel met een Golf 3 variant van ´98 LPG G3, hiervoor een Passat van ´93 die ik verkocht heb met 450.000 km...en die rijd ook nog steeds, is bij mij in onderhoud.
Gewoon met de org. motor, geen problemen en geen vermogensverlies of olieverbruik.
Wat wel waar is is dat je ergens rond de 200.000 km de kop zult moeten laten reviseren.
Momenteel heb ik ook een paar Golfjes in onderhoud die echt zeer extreem opgevoerd zijn en dat lekker met LPI.....dat is de toekomst.
Met LPI kan je heel ver gaan met de compressieverhouding zonder problemen te hebben met detonatie.
G60 doet het ook erg goed op lpg....
Ik betaal voor mijn Golf Variant op LPG G3 45 euro wegenbelasting per maand, mijn vrouw met haar Golf 3 26 euro......1 keer tanken en je bent eral...

Cabby 82 TDi
18-08-2006, 06:11
Beste Jeroen,

1x tanken is wel erg kort door de bocht. :D

Wel leuk om ook eens positieve verhalen op Gas te horen.
LPI is een grote vooruitgang idd.

Zestienkleppen
18-08-2006, 07:54
Ik rij al jaren op lpg in diverse VW´s....
Probleemloos en veel goedkoper dan met diesel...
Momenteel met een Golf 3 variant van ´98 LPG G3, hiervoor een Passat van ´93 die ik verkocht heb met 450.000 km...en die rijd ook nog steeds, is bij mij in onderhoud.
Gewoon met de org. motor, geen problemen en geen vermogensverlies of olieverbruik.
Wat wel waar is is dat je ergens rond de 200.000 km de kop zult moeten laten reviseren.
Momenteel heb ik ook een paar Golfjes in onderhoud die echt zeer extreem opgevoerd zijn en dat lekker met LPI.....dat is de toekomst.
Met LPI kan je heel ver gaan met de compressieverhouding zonder problemen te hebben met detonatie.
G60 doet het ook erg goed op lpg....
Ik betaal voor mijn Golf Variant op LPG G3 45 euro wegenbelasting per maand, mijn vrouw met haar Golf 3 26 euro......1 keer tanken en je bent eral...

LPG heeft een octaangetal van 110 heb ik vernomen, dat zou inderdaad geweldig zijn voor de klopvastheid <> compressie.

Maar om vermogen is het mij niet te doen. Ik ben blij enkele ervaringen te horen. Ik zit er eigenlijk aan te denken een Passat uit '96 of '97 te kopen op LPG. De 16v is momenteel niet zo betrouwbaar meer, en ik moet 2500 km per maand rijden. Daarnaast is de extra hoeveelheid luxe bij een goed uitgeruste Passat een doorslaggevend punt.

Zou ik misschien ook bij Bolku terecht kunnen?

VeeDubber
18-08-2006, 18:30
Ik zou met de huidige diesel niet eens gas willen rijden.

Voldoende vermogen en soepel rijden. (alleen de evt. bijtelling is minder leuk)
Maar ieder z'n eigen natuurlijk

Vergeet niet dat je bij vergelijkbare auto's, met de LPG vaak een stuk goedkoper uit bent qua belasting en brandstof. Ik rijd ook liever een TDI (met een berg aan koppel) maar met 60.000km op jaarbasis scheelt een LPG-G3 auto nogal wat in de portomonee!

bolku
18-08-2006, 23:56
Dat is idd waar, mijn huidige Golf op LPG G3 is echt geen monster.....hij is niet sloom ofzo, maar een 130 pk TDI is momenteel gewoonweg een van de snellere auto´s....
Bij Golf 3 en Passat 35i werd erg vaak gekozen voor de 90 pk 1800 en dat is simpelweg geen racemonster.
Zeker met veel kilometers per jaar, ik reed bijna 100.000 km per jaar, is LPG gewoon echt veel goedkoper.
Voor onderhoud en dergelijke kan je uiteraard ook bij mij terecht.

Arne
22-06-2009, 20:22
Even een oudje omhoog kicken. Ik denk eraan om mijn 32b om te bouwen op LPG, samen met een bekende van me die zeer regelmatig LPG in Amerikanen bouwt.

Huidige KM stand is 230.000, motor loopt nog altijd netjes, gaat om een 1.8 motorcode DS (mechanische kop), met Weber DMTL 32/34 carb. Voorzien jullie problemen?

Roy 1.6
22-06-2009, 20:59
Hoe zit het met LPG in een Golf 4 V5 dan??? Loopt dat een beetje mooi en houd de kop zich goed?

silbergti
25-06-2009, 19:00
Heb een Vento 90 pk op lpg gereden; geen problemen gehad. Bij inruil 355000 gelopen, geen olieverbruik. :thumbup:

bighead
28-07-2009, 21:37
Hoe zit het met LPG in een Golf 4 V5 dan??? Loopt dat een beetje mooi en houd de kop zich goed?

Hier geen ervaring met een V5, maar wel met een Golf 4 5V, een 20klepper dus. 100.000km is er mee gereden sinds de auto in bezit is alleen vorige maand een koprevisie gehad en een nieuwe verdamper erop, oude verdamper was 9 jaar oud. Voor de rest nooit geen reparaties nodig geweest. En het loopt gewoon super, je merkt weinig verschil met benzine.

joostvw
28-07-2009, 22:45
Hier geen ervaring met een V5, maar wel met een Golf 4 5V, een 20klepper dus.

huh??? :screwy:

a.busser
29-07-2009, 02:52
mijn daily kever rijdt op LPG, en dat bevalt prima!
Al zou dat geen G3 instalatie zijn....

Berserker
29-07-2009, 09:32
huh??? :screwy:

Een v5 is een 5-cilinder, en een 5v is een 4 cilinder 20 klepper... Dus 5 kleppen per cilinder..