Log in

View Full Version : Dodge Caliber, wat vinden we ervan?

Gijs
26-08-2006, 23:48
Wat vindt menig VW rijder van de Dodge Caliber?

Voor mensen die hem (nog) niet kennen:

http://carsmedia.ign.com/cars/image/article/596/596347/dodge-caliber-concept-20050315063859655.jpg

Autoweek (http://www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=Dodge&merkID=20&serietotaalID=174&serienaamID=477&serienaam=Caliber&srchpage=1&cache=no)

Komende vrijdag staat er hier als het goed is een op de stoep :D
M'n pa heeft de Astra uit 2000 ingerolen en een Dodge Caliber SXT 1.8L 16V (http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=42394&cache=no) in bovenstaande (oranje/steenrode) kleur :cool:
Met de vakantie was ie een keer "vast" komen te zitten; de Astra trok de sleuthut de berg niet op met 75Pk (1.6L 8V) :redface:

Ben erg benieuwd hoe het rijdt :rolleyes:

RubenD
27-08-2006, 00:19
Op die foto hier staat tie een stuk lager als bij autoweek. Hoop dat die van je pa ook goed de kassen vult.

Vraag me af hoe het met de assen zit, voor McPherson en achter star ofzo. Zal niet zo bijzonder rijden gok ik. Amerikaanse achterstand he!

Die 150pk heb je ook wel nodig bij dat gewicht denk ik. Maargoed het bakkie ziet er wel leuk uit!

Gijs
27-08-2006, 00:34
Auto is iets (140kg ongeveer) zwaarder dan een Astra. Over die achterwielophanging; geen idee :tongue: Tis in ieder geval een Dodge die ontworpen is voor de Europese markt :)

Hoogte klopt op de foto volgens mij redelijk. Hier een van de zijkant:
http://www.cartype.com/images/page/dodge-caliber_side.jpg

breadfan83
27-08-2006, 01:16
ik vind 't wel 'n mooie auto, maar na 'n flink stuk in de 300C te hebben gereden hou ik de Amerikanen eigenlijk wel voor gezien (of je moet een lekkere oude bak hebben , dan gaat 't niet meer om 't rijgedrag maar puur om de looks of 't gevoel bij een bepaald model)
die 300C was toen de dikste uitvoering, met de HEMI, dus daar heeft 't niet aan gelegen.

dat ding wiebelde de hele route ononderbroken van links naar rechts en van voor naar achter omdat we bij het verlaten van de oprit een vrij grote kiezelsteen overreden hadden die de auto toch wel aardig uit balans wist te brengen... d'r komt met dat kreng geen eind aan 't gezwabber!

en zo mooi en robuust als de meeste amerikanen van buiten uitzien, zo armetierig en krakkemikkig zijn ze van binnen. alles wordt bediend met gammele hard-plastieke knopjes en schakelaars die gewoon nix te zoeken hebben in een auto als een Dodge of Chrysler (of welke dikke Amerikaan dan ook). dat fragiele geklungel verwacht je meer in 'n Twingo ofzo (en zelfs daar is 't beter)

ok, de prijzen zijn d'r dan ook wel naar, de gemiddelde amerikaanse auto kost 3/4 van een vergelijkbare Europeaan, en ze zien d'r vaak een stuk aantrekkelijker uit van buiten. maar 't is JOUW geld, en niet dat van die lui die je voorbij rijdt, dus de auto moet JOU bevallen, en niet de lui die je voorbij rijdt
je moet dus lekker zitten, alles moet overzichtelijk zijn, 't moet d'r lekker luxe en degelijk uitzien, en 't moet langer dan een week heel blijven, en dat is met zo'n auto's gewoon niet 't geval

de motoren zijn dan trouwens wel meestal weer perfect! (vooral de diesel van de Caliber (die is namelijk van VAG :tongue: ))

RubenD
27-08-2006, 01:26
Helaas is dat nog zo met de meeste Amerikanen. Twee jaar terug, okay is 2 jaar geleden maargoed, was ik op uitwisseling naar amerika voor 6 weken (dat was echt geweldig trouwens!!). In elke auto waar ik in zat heb ik even tegen de deurpanelen en het dashboard gedrukt, het kraakte altijd!

Geeft wel aan dat ze in Amerika veel aan recycling doen, van al die 3L flessen cola maken ze het interieur van een auto!

breadfan83
27-08-2006, 03:05
Helaas is dat nog zo met de meeste Amerikanen. Twee jaar terug, okay is 2 jaar geleden maargoed, was ik op uitwisseling naar amerika voor 6 weken (dat was echt geweldig trouwens!!). In elke auto waar ik in zat heb ik even tegen de deurpanelen en het dashboard gedrukt, het kraakte altijd!

Geeft wel aan dat ze in Amerika veel aan recycling doen, van al die 3L flessen cola maken ze het interieur van een auto!

en vergelijk dat dan eens met die prachtige auto's die ze tientallen jaren geleden maakten
toen kon 't allemaal niet luxe en degelijk genoeg zijn
ok, ze lagen toen ook al als een dweil op de weg, maar ze waren tenminste bloedmooi!

Gijs
27-08-2006, 10:33
Dat van dat plastic en kraak gebeuren heb ik ook gezegt tegen me pa, maargoed ik kan nog altijd in m'n Passat stappen ;)
De benzine motoren zijn trouwens van Mitsubishi. Ook niet verkeerd op zich :)

We zullen zien vrijdag, ik was namelijk met een proefrit niet thuis, dus heb er nog niet in gezeten.

René
27-08-2006, 11:11
ik vind hem er gruwelijk dik uitzien!

Dirk
27-08-2006, 12:02
Wij zijn voor mijn moeder gaan kijken naar de Caliber.
Mooie auto, en met veel standaard extra's.
En inderdaad een stuk goedkoper als je de duurste 2.0 TDI 140 pk vergelijkt met bijv. een Golf 2.0 TDI 140 pk, scheelt het minimaal 5000 euro. Maar dan heb je bij de Caliber wel meer plastic en mindere afwerking van je interieur.
En dan hebben we het nog niet over de restwaarde gehad. Want de golf brengt zeker meer op!
Het is maar net waar je voorkeur ligt.
Wij zijn er iig niet voor gevallen.

Gijs
27-08-2006, 18:39
Uiteraard is de restwaarde meer, want je betaald ook meer voor een golf :)

breadfan83
27-08-2006, 20:23
Uiteraard is de restwaarde meer, want je betaald ook meer voor een golf :)

maar de afschrijving op de caliber zal in de eerste jaren en kilometers meer zijn...
en dat voor een auto waar je minder voor betaald

Gijs
27-08-2006, 21:26
Och ja, boeiend. Niet mijn zorg ;) Auto rijden blijft toch geld kosten.

De opel dealer gaf iig geen fluit terug voor de astra, dus zijn we verder gaan kijken. M'n pa is ook bij de VW dealer geweest voor een Touran. Dat vond ik eigenlijk wel een leuke wagen, maarja m'n pa kijkt naar de centen. Tis tenslotte "maar" een bedrijfsauto die niet uitermate veel gebruikt wordt.

snellesjaak
28-08-2006, 19:38
Ik heb laatst een stuk gelezen over deze Dodge in een "vakblad" waarin wordt gemeld dat de 1.8 wat weinig power heeft voor het gewicht dat het moet voortbewegen. Verder werd de afwerking als een zwak punt bestempeld en is de restwaarde laag.

Persoonlijk vind ik de wagen wel wat hebben. Net als de PT cruiser, het is weer eens wat anders. Indien je vader op zoek is naar een goede auto dan moet hij alleen wel verder kijken dan alleen de aanschafwaarde.

In ieder geval succes met de keuze.

Gijs
01-09-2006, 19:05
Hij staat hier op de dam :) met 25km op de teller, waarvan 10 van mij :rolleyes: ;)

http://passat.sjig.nl/Passat%20Diverse/Passat+Caliber.jpg

Vind hem op zich niet verkeerd rijden, maar de auto moet nog ingereden worden.
Op de foto is ie rooier dan in het echt.

Vind het contrast nu wel erg groot (qua looks) ten opzichte van mijn auto ;)

breadfan83
01-09-2006, 21:01
Vind het contrast nu wel erg groot (qua looks) ten opzichte van mijn auto ;)

idd, die witte is veel mooier :D:D:D

René
01-09-2006, 21:15
dik ding! :rock:

Gijs
01-09-2006, 22:23
idd, die witte is veel mooier :D:D:D

Naja, de Paszat is iig praktischer ;)
Trekvermogen is bij allebei 1200Kg, maar mijn auto is wat ruimer qua laadruimte :rock:

Als je trouwens in de Dodge zit, zie je heel de neus NIET en achter is het ook moeilijk inschatten. De spiegels daarentegen zijn wel dik groot :eek:

vwleusden
01-09-2006, 22:40
Wat een LELIJK HOK (contaminatie?) ! Had een Deawoo kunnen zijn, sorry Chevrolet.

Pedaalemmer
02-09-2006, 00:12
damn ugly!

berendd
02-09-2006, 00:16
wel navi erin?

als de navi kermt over 500m een bocht naar rechts is dat niet omdat je dat nog makkelijk gaat halen, maar eerder een last call.

Gijs
02-09-2006, 19:20
Hahahaha, lelijk of niet hij heeft niet de wegliging van een amerikaan. Hij stuurt best straks vind ik... :)

Gijs
08-09-2006, 21:02
Heb laatst 2 goede foto's genomen van de Dotsj. De stickers van m'n pa z'n zaak heeft ie er al op geplakt.

http://vw.sjig.nl/diverse/Foto/Dodge-overdag-1.jpg

http://vw.sjig.nl/diverse/Foto/Dodge-overdag-2.jpg

Leuk detail is het kenteken; T(ering)-GVD :rolleyes:
We hebben al een paar keer gezien dat mensen hier in de straat liepen en ff bij onze auto bleven staan met grote vraagtekens :confused:, want nog niemand kent deze auto :tongue:

Maargoed, ik ga weer vrolijk verder met m'n VWtjes ;)

/edit, net bij de RDW gekeken. Let even op het eigen gewicht en het ongeremde gewicht :rolleyes:

de Dotsje (1295Kg) mag 1200Kg geremt en 450Kg ongeremd trekken
de Paszat (1007Kg) mag 1200Kg geremt en 503Kg ongeremd trekken :rock:

Gijs
07-01-2007, 22:13
Zo, naar een paar maanden deze auto in m'n pa z'n bezit te hebben is de auto na nog geen 3000km tegen een paal gereden. Resultaat; paal krom, bumper, koplamp, spatbord, dorpel en hoekje van de deur gaar :rolleyes:

Het leukste van alles is dat iedereen vraagt of ik dat gedaan heb :D Maar gelukkig was het m'n moeder.

Auto staat sinds 2jan in de garage, zal komende week wel terug komen denk ik... Gaat de Toyotakrik-leenbak weer terug...

Het paaltje wordt in besloten kring begraven.

Larsv5
08-01-2007, 08:41
Foto's......!!!!!!