PDA

View Full Version : Moeilijk starten bij half warme motor.


Alex
07-09-2006, 14:53
Ik heb sinds een dag of 3 het volgende probleem met m'n GTI (EG 79/80)


Als ik met een warme motor thuis kom en ik zet hem weg en na pak em beet een half uur wil starten gaat het fout. Dan doet ie 1x een poging om aan te slaan en als die poging "niet aanslaat" duurt het zo 10min voordat ik hem kan starten. Na het niet aanslaan hoor je alleen de startmotor, lijkt erop dat ie geen benzine krijgt. Als ik nu ongeveer 10min niks met de auto doe, dus geen poging om te starten dan start ie doodleuk in 1x, niks aan het handje.

Het probleem doet zich voor bij een temp. (koelwater) van 50 tot ongeveer 70 graden.
Koude start geen probleem, warme start ook niet, maar zodra het afkoelen is begonnen en er gestart moet worden gaat het vaak fout.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Alex
10-09-2006, 10:08
Wie doet eens een gooi??

MORREN
12-09-2006, 19:28
Injector die lekt..
Tenminste dat is het vaak bij de wat oudere types, had ik ook.

Als je dan langer wacht is de teveel aan benzine weer verdampt en is het mengsel weer in staat te ontbranden.(starten).

Alex
12-09-2006, 19:51
Injector die lekt..
Tenminste dat is het vaak bij de wat oudere types, had ik ook.

Als je dan langer wacht is de teveel aan benzine weer verdampt en is het mengsel weer in staat te ontbranden.(starten).


Ok, zal es kijken of er een injector blijft piesen bij een half warme motor.
Bedankt alvast!

yal
12-09-2006, 20:45
Ok, zal es kijken of er een injector blijft piesen bij een half warme motor.
Bedankt alvast!


kan idd een verstuiver zijn die blijft nadruppelen doordat ie niet mooi afsluit, dus trek de verstuivers eruit en hang ze ieder in een aparte glazen pot.

Verbind t benzine relais door, met een schakelaar en zet deze aan.
kijk of alle verstuivers een mooie kegel hebben, en als je de schakelaar uitzet mogen ze niet nadruppelen. Na 5minuten moeten ze helemaal droog zijn, zoniet vervangen die hap.

Ik heb mijn injectoren weleens doorgeblazen met een injectiespuit nadat ik ze een nacht in de injector reiniger of diesel had gelegt.
Kwam een hoop rotzooi uit.
Daarna lekte ze niet meer.

Monteer de injectoren met een nieuwe rubbere O-ring, zodat ze geen valse lucht aanzuigen.

Met mijn gti had ik dat ie slecht starte als ie door en door warm was, na veel zoeken kwam ik erachter dat de drukaccumulator een minimaal lekje had via t schroefje aan de achterkant.

grtn yal

Stefan2
13-09-2006, 21:48
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=7167&highlight=stefan2


dit heb ik ook gehad en het is nog steeds niet over.
Aangezien ik per jaar tussen de 800 en 1200 km per jaar rijd met m'n gti heb ik het maar voor lief genomen.
maar ik lees veel mee en tips zijn altijd welkom

Bij mij was het niet:
-Injectoren (ultrasoon laten reinigen en nakijken +afgeperst)
-afsluitringen rond de injectoren (nieuw gestoken)
-brandstof accumulator (nieuw gestoken)
-brandstofpomp (nieuw gestoken)
-bandstof filter (nieuw gestoken)
-spinnekop (andere erop gezet maar eerst laten reinigen)

ik weet het ook nog niet maar mischien kom ik via deze topic aan de goeden tip

yal
14-09-2006, 10:11
probeer dan eens de koude start injector af te sluiten, misschien lekt deze!!!

grtn yal

Stefan2
14-09-2006, 17:12
In principe zal dat niet uit mogen maken.
het lijkt of hij geen benzine krijgt ipv teveel.
maar ik ga het proberen.
wie weet. :)

yal
14-09-2006, 18:28
ergens in mijn Haynes manual las ik dat indien de motor warm is en er lang gestart moet worden de thermotijd schakelaar een signaal geeft naar de koude startinjector zodat deze benzine inspuit.

Weet niet of dit ook voor Europese modellen is, maar zeker voor de Amerikaanse.

Ook kan de koude start injector blijven nadruppelen en daardoor de motor verzuipen.

Het is maar een idee, proberen kan altijd en baat t niet dan schaad t niet.
Aangezien je alles al geprobeerd hebt.

grtn yal

RubenD
14-09-2006, 19:53
Mijn GTI (gaat hier om een 16V KR van 1987) wil eigenlijk ook niet starten met een warme motor. Als ik niks doe en toch start kan ik de motor rond laten draaien wat ik wil. Maar er gebeurd dan helemaal niks. Als ik dan de koude start klep afkoppel (zo noemen ze het iig in mijn Haynes Manual) of injector (geef het beestje een naam) dan slaat tie altijd binnen 3 omwentelingen aan. Dat is dus waardeloos, elke keer de kap los enz.

Maar ik zou zeggen probeer dat inderdaad eens. Ben er zelf helaas ook nog niet achter hoe en wat ik eraan kan doen. Misschien dat Yal kan helpen!

yal
14-09-2006, 20:03
Mijn GTI (gaat hier om een 16V KR van 1987) wil eigenlijk ook niet starten met een warme motor. Als ik niks doe en toch start kan ik de motor rond laten draaien wat ik wil. Maar er gebeurd dan helemaal niks. Als ik dan de koude start klep afkoppel (zo noemen ze het iig in mijn Haynes Manual) of injector (geef het beestje een naam) dan slaat tie altijd binnen 3 omwentelingen aan. Dat is dus waardeloos, elke keer de kap los enz.

Maar ik zou zeggen probeer dat inderdaad eens. Ben er zelf helaas ook nog niet achter hoe en wat ik eraan kan doen. Misschien dat Yal kan helpen!


je kan ook gewoon de koudestart injector afkoppelen, start en loopt ie ook gewoon. Had ik bij mijn gti ook gedaan en ging prima, nu heb ik een nieuwe koudestart injector gemonteerd en starten gaat toppie.

grtn yal

Alex
23-09-2006, 09:00
Er lekt "helaas" geen injector na, koude start ook niet..

Stefan2
23-09-2006, 19:02
Ik heb met hulp van een vw monteur de oorzaak gevonden van mijn probleem.
Het was niet de koude start injector. maar een probleem in de electronica.
als ik mijn sleutel in het contact doe en op de eerste stand draai moet normaal je benzine pomp gaan draaien en je brandstof op druk zetten.
en als hij op druk staat automaties afslaan tot de wagen gestart word.
dat deed hij dus niet. enkel als ik de wagen doorstartte zette de pomp alles op druk.
het relais was niet stuk maar gaf geen signaal door.
nu heb ik (die monteur) het circuit omzeild zodat het wel op druk werdt gezet. en jaaaaa hij start heel goed met koude en warme motor.
allemaal dank voor jullie tips.
nu gaan we verder zoeken waar de knik in de kabel zit zodat het weer netjes zoals het hoord aangesloten zit.

Alex
24-09-2006, 13:19
Ik heb met hulp van een vw monteur de oorzaak gevonden van mijn probleem.
Het was niet de koude start injector. maar een probleem in de electronica.
als ik mijn sleutel in het contact doe en op de eerste stand draai moet normaal je benzine pomp gaan draaien en je brandstof op druk zetten.
en als hij op druk staat automaties afslaan tot de wagen gestart word.
dat deed hij dus niet. enkel als ik de wagen doorstartte zette de pomp alles op druk.
het relais was niet stuk maar gaf geen signaal door.
nu heb ik (die monteur) het circuit omzeild zodat het wel op druk werdt gezet. en jaaaaa hij start heel goed met koude en warme motor.
allemaal dank voor jullie tips.
nu gaan we verder zoeken waar de knik in de kabel zit zodat het weer netjes zoals het hoord aangesloten zit.

Dus bij jou deed de pomp niks als je de sleutel op stand 1 zet bij een warme motor? Zal er eens op letten wat die van mij doet...

yal
24-09-2006, 20:54
De pomp van mijn gti doet ook nix als ik t contact in stand 1 zet met warme motor, ik ben van mening dat de motor weer direct aanslaat en geen last van vapourlock heeft doordat t systeem langere tijd onder druk blijf staan.

Zal weleens in mn draadschemas kijken, maar dacht dat de brandstofpomp pas stroom kreeg indien er gestart werd, en wel via de bobine.


grtn yal

Alex
30-09-2006, 07:54
@Stefan2: Zou je kunnen uitleggen of schematisch weergeven hoe en wat je omzeild hebt?

Golf_1_gts
30-09-2006, 15:29
Zal weleens in mn draadschemas kijken, maar dacht dat de brandstofpomp pas stroom kreeg indien er gestart werd, en wel via de bobine.

Klopt...!

Alex
30-09-2006, 16:20
Klopt...!

Dus je hoord hem niet?
Als ik em bij een koude motor op het contact zet hoor ik de pomp iets zoemen.. Bij een warme motor niet..

Stefan2
30-09-2006, 18:05
Je relais moet toch klikken als je contakt aan zet?
Nou dat deed mijn relais wel maar gaf geen stroom naar de pomp. ik zal het zsm posten wat er omzeild is.
(moet ik ook ff navragen)

Alex
01-10-2006, 10:03
Je relais moet toch klikken als je contakt aan zet?
Nou dat deed mijn relais wel maar gaf geen stroom naar de pomp. ik zal het zsm posten wat er omzeild is.
(moet ik ook ff navragen)

Alvast bedankt!

Ik meen ook dat ik de pomp altijd hoorde bij het op het contact zetten. Het afslaan van de pomp als alles op druk is is ook te zien op m'n volt meter. Als de pomp afslaat bij een koude motor springt de naald een stuk(je) naar rechts, bij een "afkoelende" motor doet ie dit ookwel maar aanzienlijk minder dan bij een koude motor.

Alex
10-10-2006, 20:38
Weet je al iets meer?

Alex
27-10-2006, 15:13
Net nog even aan het pielen geweest (zonder resultaat :rolleyes: ). Maar het viel me op dat 3 injectoren wat zwarter zijn dan die ene die overblijft..

Duidt dat op iets of kan dat "gewoon" voorkomen?

Iemand verder nog een idee?

Ik breng em volgende week denk ik ook even om op nieuw af te laten stellen, krijg het idee dat ie bij het optrekken wat inhoud...

Stefan2
27-10-2006, 20:46
sorry voor mijn late reactie ik heb sinds niet meer met m'n golf gereden en of nagevraagd .
maar 3 zwarte injectoren lijkt me een slechte verbranding.
zijn je bougie's ook zwart?
heb je een kompressie meter? meet anders je kompressie eens op.

Alex
27-10-2006, 20:49
compressie is een halfjaartej terug gemeten, zat toen op nagenoeg 13bar voor alle 4 de cilinders.

Het zou em dan ook in de afstelling kunnen zitten, of zie ik dat verkeerd?

Stefan2
28-10-2006, 08:18
kan zeker in je afstelling liggen is je luchtfilter ook al eens schoongemaakt?

Alex
28-10-2006, 09:33
kan zeker in je afstelling liggen is je luchtfilter ook al eens schoongemaakt?

Luchtfilter is pak em beet 5 maand terug vervangen, maar zal eens in die doos kijken.

Dan gaan we van de week even langs de garage om af te laten stellen..

Alex
12-11-2006, 11:00
Nou, gisteren eindelijk tijd gehad om langs de garage te gaan..

Het inhouden werd veroorzaakt door een kapotte bougiekabel, van de bobine naar de verdelerkap was bij de plug voor 75% doormidden :confused:

Andere kabel erop en het inhoudende gevoel was weg.

Daarna co gemeten, stond veel te laag, op nog geen 0.25. De stel schroef ging erg makkelijk dus daar maar even een drupje verf op gedaan zodat die niet meer kan gaan wandelen..

Maar goed, had dus goeie hoop dat dit de oorzaak was, niet dus :(

Nog steeds hetzelfde verhaal: tussen de 70 en 50 graden zeer moeilijk starten, als ik geluk heb. Ben ik net te laat, start ie helemaal niet.

Zit nu zelf te denken dat het misschien de ontsteking is ofzo, had een jaar geleden ookal problemen dat het toerental ineens in elkaar donderde en weer omhoog schoot ( dit is overigens al een tijd weg). Of dat ie geen vonk geeft..

Die vonk is alleen zo lastig controleren omdat ie eerst warm moet zijn, ver genoeg afkoelen zodat ie moeilijk/niet start.. Zal nie eerder zijn zaterdag zijn dat ik daar naar kan kijken..

Maar wat denken jullie, ontsteking een optie? Welke type ontsteking kan ik allemaal gebruiken? ("plug en play" op een EG motor)

Alex

golf mkII 16v
12-11-2006, 15:25
Ontsteking van een EG/EV/DX gaat allemaal passen alleen erg in houden dat de stekker het zelfde is
Je zal de brandstofdruk bij warme motor eens moeten controleren

Alex
12-11-2006, 21:45
Op welke manier kan ik makkelijk de benzinedruk meten?
Kan ik daar een meter tussen plaatsen ofzo?

MHmotorsport
13-11-2006, 15:31
Controleer eens de drukaccumulator...
Deze zit in het naftcircuit achter de benzinepomp... Als het membraan die erin zit lek is, houdt hij de druk er niet op als de motor warm staat en ontstaat dus vapour-lock... Je kan dit checken door het vijsje die er achteraan opzit eens uit te draaien en er mag geen benzine kunnen uitlopen...
Als je hem moet vervangen is het nog een duur stuk (>100 euro), maar je kan hem gewoon van een k-jet cabrio ofzo plukken ook, dat heb ik destijds gedaan...

Alex
18-11-2006, 13:46
OK, vandaag de drukaccumulator bekeken. Heb het schroefje aan de achterkant eruit gehaald en hij begon idd iets brandstof te lekken...

Dus de oorzaak? :confused:
Hoop het, nu op zoek naar een andere drukaccumulator

Kan ik elke drukaccumulator van een K-jetronic motor gebruiken?

MHmotorsport
18-11-2006, 19:50
Heb het schroefje aan de achterkant eruit gehaald en hij begon idd iets brandstof te lekken...
Dan heb je dus 9/10 de oorzaak gevonden...

Kan ik elke drukaccumulator van een K-jetronic motor gebruiken?
Wel die eerste (tot maart '80) hebben een wat kleinere capaciteit, maar het geeft niet denk ik om de latere, grotere (je zal wrs wel een van een 1800 8v vinden) te gebruiken, ze gaan ook doen wat ze moeten doen en normaalgezien zelfs beter (langer druk erop houden)...
810 133 411 is het oude type
431 133 411 C is het nieuwere type
http://i102.photobucket.com/albums/m90/MHmotorsport/drukaccu2.jpg

Veel succes met de zoektocht (maar ergens een cabrio met k-jet vinden die wordt afgebroken zal wel lukken zeker)

Alex
19-11-2006, 10:37
Thanks!!

yal
19-11-2006, 18:02
OK, vandaag de drukaccumulator bekeken. Heb het schroefje aan de achterkant eruit gehaald en hij begon idd iets brandstof te lekken...

Dus de oorzaak? :confused:
Hoop het, nu op zoek naar een andere drukaccumulator

Kan ik elke drukaccumulator van een K-jetronic motor gebruiken?

tja, zonde dat je nu pas de druk accumulator controleert!
Dat zei ik je al in september, als je ff terug leest.

Maar maakt verder niet uit, als het maar goedkomt!
Succes.

grtn yal

Alex
19-11-2006, 20:10
tja, zonde dat je nu pas de druk accumulator controleert!
Dat zei ik je al in september, als je ff terug leest.

Maar maakt verder niet uit, als het maar goedkomt!
Succes.

grtn yal

idd joh, knetters overheen gelezen denk ik, stomstomstom!

Maar toch ook bedankt! ;)

Zwaen
25-11-2006, 13:36
Koop toch gewoon een splinternieuwe brandstofdrukaccumulator, kost iets van een 110€ en je bent zeker!!!

Had hetzelfde probleem, nafttank gereinigd, spinnekop en al vervangen, maar probleem was pas volledig verdwenen na het plaatsen van de nieuwe accumulator

http://img179.imageshack.us/img179/6205/dsc02360qy6.jpg

En dan de nieuwe... zou zeker geen gebruikte kopen, want dan weet je nooit of die echt goed is

http://img179.imageshack.us/img179/570/dsc02361wb3.jpg

greets

Alex
25-11-2006, 17:59
Heb inmiddels al een andere liggen, met een beetje mazzel van de week even monteren. Vandaag trouwens ook de verdelerkap + rotor vervangen, heeft het lopen van de motor geen kwaad gedaan.. :)