Log in

View Full Version : Technische vraag: van 0,6v naar 12v

Jetta MaNiA
11-09-2006, 09:34
Mensen,

Ik wil m.b.v. mijn afstandsbediening op de CV mijn kofferbak aansturen.
Er loopt vanaf de module in de kofferbak een draad, die op het moment van klikken op de AB, 0,6 volt afgeeft gedurende ongeveer 1.5 a 2 sec.

Het motortje in de kofferklep is 12 volt nodig om open te gaan. Ik zoek dus een manier om van dat 0,6 volt draadje na 12 volt over te gaan. Heb het samen met Jettaracing even werkend gehad, er zat een heel klein zwart blokje tussen (ben de naam kwijt :chair: transistortje?) met 3 pootjes, waar je 1 0,6 volt op aansloot, 1 keer 12 volt en 1 keer de massa.

Dit blokje schakelt dus op die 0,6 volt de 12 volt door.

Maarrrr dit heeft helaas maar 1 keer gewerkt, het blokje is daarna vermoedeling doodgefikt. Wie heeft er een betere oplossing?

Hoor het graag even!

Groeten Johan

RubenD
11-09-2006, 12:20
Relais moet gewoon werken, wel met zekeringen werken! Dan kun je dat prima schakelen. Schakelschema weet ik zo even helaas niet. Je moet ook wel een zekering inbouwen en zorgen dat het werkt als de auto niet op contact staat.

Jetta MaNiA
13-09-2006, 22:28
Meer mensen met een theorie?

Jurgen Santana
13-09-2006, 22:36
Ik zou het ook met een relais doen idd. Als het goed is werkt de afstandbediening niet als de auto op contact staat.

Ron21
14-09-2006, 09:28
Dan moet je een relais met 0,6 volt aansturen en dat is lastig. Dan krijg je zo'n miniatuur relais en die kan dan de 12 volt wel schakelen alleen zal de stroom (amp) te hoog zijn voor dit relais.

sjampoo
14-09-2006, 09:34
reutel reutel: transistor zou kunnen werken, maar door het amperage van t motortje zal ie wel snel doorfikken ja..

relais zijn er in alle soorten en maten, dus als je zoekt, vind je vast wel een relais dat je kunt sturen met 0,6 volt, en toch ruim 8 ampere kan schakelen.

markmeenhuis
14-09-2006, 10:08
nou heel simpel,

pak een transistor en schakel daarmee het relay en klaar is kees.

Voor de transistor kun je gewoon een bc548 gebruiken standaard dingetje.

mark

Jeff
14-09-2006, 13:49
0,6 V????? Is het wel goed gemeten??
0,6V is net voldoende om een transistor te laten geleiden (npn).
De spoel van een relais trekt weinig stroom dus een BC548 is al voldoende.

pim
14-09-2006, 22:03
Ik vraag me ook af of het wel goed is gemeten,heb je niet een verschil spanning gemeten van 0.6volt. En is jou afstandbediening gewoon naar massa geschakelt?Ik zou even meten wat je tussen je - en de uitgang van de ontvanger voor spanning meet.

Gr Pim

Jetta MaNiA
15-09-2006, 05:01
We hebben er een multimeter op gehad. Massa van de multimeter op de auto. Andere kant op het draadje dat een extern motortje kan aansturen. Van bijna nix gaat ie dan naar 0,6 volt op het moment dat ik op mun afstandsbediening klik.

Nogmaals, het transistortje rookten we na 1 keer op. Na de transistor hadden we een relais ingebouwd, die deed zijn werk prima. Helaas maar eenmalig kunnen testen.

pim
15-09-2006, 17:15
Verkeerde uitleg ik heb in de haast je het verkeerd uitgelegt je moet met je multimeter een pen op de plus b.v je accu houden en eentje op de geschakelde uitgang van je ontvanger..Als je dan 12 volt meet heb je een uitgang die naar massa is geschakelt en kun je er zo een relais tussen knopen.succes

gr Pim