PDA

View Full Version : Boxer roffel


sjampoo
18-04-2004, 21:51
Gedag.
Ik zoek de boxer-roffel.
maar:
Waarom roffelt een boxer?

Also:
(dit plaatje klopt neem ik aan:)
http://www.smulders.demon.nl/VW-KLEPPEN-STELLEN/tekening.JPG

Nu komen cyl 1 en 2 waarschijnlijk samen, en cyl 3 en 4 .. toch?

Roffelt een boxer omdat daardoor die 2 cylinder die na elkaar 'ontsteken' bij elkaar op 1 uitlaat zitten, en daarna de andere 2 cylinders na elkaar?, of hoe zit dat?

Wat is de ontstekingsvolgorde?



Om het lange verhaal kort te maken)

Zou je (door vanaf het uitlaatspruitstuk de zooi te scheiden, en zelfs eventueel 'druk-ongunstig' uitlaatpoorten bijelkaar te knopen) de (ongeveer) zelfde roffel uit een 4 in lijn kunnen krijgen? (ja, nog waterkokert ook!)

Dus zeg maar: ontstekingvolgorde 1 3 4 2 heeft normaal de volgende cylinders bij elkaar geknoopt in de downpipe => 1 + 4 en 3 + 2. Als je daar nu van zou maken 1 + 2 en 3 + 4 en dat dan eventueel tot ver achter de achteras door trekt in een dubbel-loops systeem.. zou je dan een roffel kunnen / mogen verwachten?

Marco
18-04-2004, 23:06
Dat is wel interessant serge, goeie vraag !!

sjampoo
19-04-2004, 06:31
Dat is wel interessant serge, goeie vraag !!


Serge? What The Fuck?

OakgreenVR6
19-04-2004, 11:21
Heb je weer te veel aan de drank gezeten Marco?!?

Stijn
19-04-2004, 11:29
Ontstekingsvolgorde is 1432

Verder denk ik er nog ff over na.....

OakgreenVR6
19-04-2004, 11:35
Het is meer de cilinderopstelling die voor het geluid zorgt. Iedere motorconstructie (lijn, boxer, V, W (VR-afgeleide), Wankel) heeft z'n eigen sound.

OakgreenVR6
19-04-2004, 11:38
P.S. @ Stijn:
The following errors occurred when this message was submitted:
Stijn has exceeded their stored private messages quota and can not accept further messages until they clear some space. :rolleyes:

Martijn65
19-04-2004, 17:10
die hele oude landbouwtrekkers met zo'n 1cilinder emmer die maken pas een dikke sound!

sjampoo
19-04-2004, 17:37
Het is meer de cilinderopstelling die voor het geluid zorgt. Iedere motorconstructie (lijn, boxer, V, W (VR-afgeleide), Wankel) heeft z'n eigen sound.


MM, ja en nee...

Niet helemaal: Wankel : volledig ander principe, volledig ander toerenbereik

Alle andere : lijn, boxen, v, w enz enz: vooral (en bijna 'alleen') het aantal cylinders doet t m..

4 cylinders klinken anders dan 6. of dat nou in V of lijn vorm is: het 'aantal' onstekingen, en de verdraaien daarvan zijn gewoon anders.. Bij een 4 cylinder knalt er elke 90 graden een uitlaatpoort, bij een 6 om de 66 graden, vaker dus, maar ook met een regelmatiger loop..

Waarom klapt z'n Lanz-Bulldog zo? Precies: 1 cylinder, GIGANTISCH vliegwiel en enorme inhoud..
elke 360 graden, 1 keer ontsteking

Marco
19-04-2004, 17:43
Sorry jaap, ik zat idd al bijna te slapen :D

Dorp hier verderop (siebengewald voor de kenners) rijden een paar van die lanzen rond, wel lachu als ze voorbij komen, mooiste is als ze accelereren vind ik.

Zestienkleppen
19-04-2004, 18:28
die hele oude landbouwtrekkers met zo'n 1cilinder emmer die maken pas een dikke sound!

oude scheepsdiesels zijn ook vet, mega lage toeren met 1cilinder. Of lopen die dingen zelfs op stookolie :confused:

Mark1
19-04-2004, 21:04
Uhm...Jaap. Ben je niet vergeten dat het hier om een BOXERmotor gaat en er dus 1 stel cilinders 180 graden verdraaid zitten t.o.v. het andere stel, met alle gevolgen voor de "loopcultuur". :confused:

M.a.w. zaag je 4cil. kruk- en nokkenas doormidden, 180gr. verdraaien, aanmekaar bakken. "ff" onstekingsvolgorde aanpassen, klaar ?
Nog gemakkelijker, plof er een echte aircoolerd in....... :D

Blikopener
19-04-2004, 21:33
Of hang een Gol motor in je Polo (dan wel een van de eerste serie) :D


p.s. het boxer geluid is wel enigszins te benaderen, weet alleen niet hoe ze dat bij ALFA voorelkaar hebben gekregen

Mark1
19-04-2004, 21:40
http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=2363&mode=normal

Moet passe toch ? :D

Blikopener
19-04-2004, 21:44
Die wilde ik net posten...
dan deze maar, let eens op de achterlichten
http://www.brasil.terravista.pt/jenipabu/3786/encont.htm :confused:

Mark1
19-04-2004, 22:05
Heb ik nog een close up van, duidellijk type 86 dacht ik zo ;)

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=2365&mode=fullsize

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=2366&mode=normal

Marco
19-04-2004, 22:27
Of hang een Gol motor in je Polo (dan wel een van de eerste serie) :D


p.s. het boxer geluid is wel enigszins te benaderen, weet alleen niet hoe ze dat bij ALFA voorelkaar hebben gekregen

Euuhhhmmmm, misschien door er ook boxermotoren in te hangen, hahahaaaaaaaaaaaaaahahahahaha

Wist je dat nou echt niet, of zat je maar wat te grappen?

sjampoo
20-04-2004, 06:36
Nee: D'r zijn alfa's ZONDER boxah,. die toch een beetje klinken als een boxah

Maar goed: gisteren een beetje zitten breen-stormen..

Ga (ooit) een spruitstuk bouwen, van
cyl 1 + 2 in 1
en
cyl 3 + 4 in 1.

Dan die pijpen (in 2 vout) dan helemaal naar achteren door trekken.

Wat je dan krijgt: 2 keer 'poef' aan 1 kant, 2 keer 'poef' aan de andere kant (ontstekingen volgen na elkaar op 1 pijp)..

Vraag me af of het mooi klinkt, maar apart is het zeker!

Blikopener
20-04-2004, 18:12
Euuhhhmmmm, misschien door er ook boxermotoren in te hangen, hahahaaaaaaaaaaaaaahahahahaha

Wist je dat nou echt niet, of zat je maar wat te grappen?

Zie sjampoo's reply, of wist je dat niet soms!!!!

Marco
20-04-2004, 18:35
hehehehe :D

OakgreenVR6
20-04-2004, 19:13
MM, ja en nee...

vooral (en bijna 'alleen') het aantal cylinders doet t m..

4 cylinders klinken anders dan 6.

Klopt natuurlijk dat het aantal cilinder veel effect heeft op het geluid, maar de motorconstructie heeft dat ook! Kun jij het verschil niet horen tussen een V- en lijnmotor dan? Of tussen een boxer en een stervormige motor? Met gelijke cilinders uiteraard.

sjampoo
20-04-2004, 19:54
ja en nee. Elke auto heeft een andere klank.. was het niet het merk, dan wel de cylinder inhoud.. of de uitlaat karakteristiek.


Maar goed: Ben eruit: zie ontstekingsvolgorde: er knallen achterelkaar 2 cylinders aan 1 kant (zie plaatje: 1 4 3 2 -> eerst rechts boven, dan 2 x links, dan rechts onder => 2x links, 2 x rechts, 2x links, 2x rechts enz enz enz..

Dus met het aan elkaar knopen van 2 cylinders die na elkaar ontsteken in 1 uitlaatpijp, ZOU een roffelend effect kunnen/moeten hebben...

Heen en weer schudden,. daar zorg ik zelf wel voor :-)

sjampoo
20-04-2004, 21:01
Jup...

in m'n eentje..

De auto gaat met ongeveer 20 % in gewicht omhoog op het moment dat ik instap.. dus ik kan nog wel voor wat beweging zorgen....

De uitlaat lengte is natuurlijk erg belangrijk.. Ik wil ook geen kever knetter bereiken, alleen een roffel ;-)

M'n idee is om 2 standaard GL (1.0) uitlaatjes (heeel dun) naast elkaar onder de auto te hangen. Achteraan dan 1 demper links, en 1 demper rechts. Tussendempers heeft ie niet (en daar is geen ruimte voor)...

Doordat je 2 pijpen gebruikt, kom je qua diameter in iedergeval een stukje beter uit dan 1 enkele 'standaard' 1300 uitlaat. Doordat je bijna niet dempt (nuja: kleine schotten/reflexie demper), zul je ansich bij stationaire loop duidelijk 'links links - rechts rechts - links links - rechts rechts' moeten kunnen horen.. en doordat de hoeveelheid gas per uitlaat 'ietsje meer dan de helft' is van een 1.0, zal de demping nog wel snor zitten; gassnelheid is lager..

alleen het spruitstuk.. mmm fijn laswerk

Koen is sleeping
15-05-2004, 21:35
Nu eerst nog ff leren lassen..... net als ik :D

sjampoo
17-05-2004, 08:00
Ach man,.. Ik kan al jaren lassen :)

Je moet gewoon de goeie contacten hebben. Zo kun jij al jaren velgjes afdraaien,. toch?

Koen is sleeping
18-05-2004, 21:03
En aluminium pookknoppen maken.... ;)

Koen is sleeping
22-05-2004, 23:44
He Jaap, weet je wat er ook een leuke roffel heeft? Een uitlaat van een 16V ZONDER gaten. Jaja, eindelijk gemonteerd..... :D

sjampoo
23-05-2004, 09:00
Hahahaha.. Tap-eindjes-hell?

Ochja,.voor de heren die mij zo goed geholpen hebben in deze thread:
'helaas heb ik een spagetti 4 in 1 cadeau gekregen, en zal ik dus geen roffel gaan creeren alle kevert'
voor de dames die mij zo goed geholpen hebben in deze thread:
'biertje?'