PDA

View Full Version : Ontstekingsprobleem met motorfietscarb's


Black Devil
04-10-2006, 16:07
Ola,

Ik heb op de 1300 GK motor een bewerkte kop zitten en motorfietscarburateurs. De onsteking staat op zijn vroegst anders loopt hij niet goed. 30% van het gas kan ik gebruiken en tussen de 3000/4000 toeren sputterd hij erg en komt niet boven die toeren uit. Ik denk zelf dat het in de onsteking zit. de vacuumvervroeging wat normaal op de carburateur zit en naar de computer loopt zit nu op het drukklepje aangesloten vd rembekrachtiger.

Als ik het vacuumslangetje los haal dan loopt hij helemaal klote dus zit m ergens in de vervroeging denk ik zelf.

Ik heb eens gelezen dat je het beter direct op het inlaatspruitstuk moet zetten.

Is het ook mogelijk om een ontstekingstoren aan te schaffen met hall-gever en onderdrukpotje en kan ik dan mijn eigen GK computer gebruiken?

cabrio16v
04-10-2006, 16:48
wat de gemakkelijkste oplossing is lijkt mij.... contactpunt onsteking met vervroeging en dan idd je vacuumslangetje direct op je inlaat. !!

door de pulserende werking van je inlaat kan je computer hier niet direct op aangesloten worden... want dan gaat je druksensor in de computer naar de haaien :wink: ... spreek uit ervaring :)

Black Devil
04-10-2006, 19:09
Wat ik nog steeds vreemd vind is dat mijn ontsteking op zn vroegst staat anders heeft ie er helemaal geen zin is, staat mn nokkenastandwiel misschien een tandje te laat? Dat zou namelijk kunnen verklaren waarom de onsteking zo vroeg met staan....

sjampoo
04-10-2006, 19:16
Als het met de GK ontsteking niet wil lukken, probeer het dan eens met een simpele MH of HZ ontsteking: Hall-gever (geen puntjes), zonder kennfeld, maar met vacuumpotje voor de 'eerste' vervroeging.

Heb je niet perongeluk de vacuum-slang (wist niet dat een GK die ook heeft) NA de terugslag klep aangesloten? (en daarmee dus altijd vacuum?)

Maar: Eerst alles controleren (distributie, verstelbaarnokkenastandwiel, compressie) en daarna pas beginnen met vervangen van onderdelen (als je 't echt niet kunt vinden).

Black Devil
04-10-2006, 21:32
-Distributie staat op tijd, heb het net nog gecontroleerd
-Kleptiming is in orde 2x gecheckt
-Vacuum is juist aangesloten, dus vanaf GK computer naar klepje op onderdrukslang rembekrachtiger
-Hij start prima en als ik een beetje gas geef dan reageerd hij daar ook goed op ong 30% gas kan ik geven en dan schiet hij naar de 3000/3500 toeren.
-Er zit geen verstelbaar nokkenwiel op
-compressie lijkt mij OK, Onderblok is in orde, en heb ik ook nooit losgehad, alleen alle keerringen vervangen. Al mocht er iets (kleins) mis mee zijn zou hij toch wel wat op toeren moeten komen

Meer toeren maakt hij niet en er zit geen vermogen in, volgas betekend sputteren.

Ik ben bezig geweest met sproeiers allemaal nagekeken, en wat bleek. de buitenste carbs hadden 135 en de binnenste hadden 138 erin.
Ik dacht dat de sproeiers te groot waren dus heb ik in allemaal 122 gezet, maar hiermee is de gasreactie achteruit gegaan en maakt hij minder toeren.

Grotere sproeiers erin zetten misschien, of kan dit niet het probleem zijn waardoor hij niet op toeren wil komen.

Als ik een hall-gever ontsteking wil monteren met vacuumpotje ik neem aan dat deze ontstekingen ook een computer oid hebben?

sjampoo
04-10-2006, 21:36
Als ik een hall-gever ontsteking wil monteren met vacuumpotje ik neem aan dat deze ontstekingen ook een computer oid hebben?

Ja, zoiets.


De MH / HZ ontstekingen zijn (qua elektronica) enorm eenvoudig:
-Hallgever in de ontstekingsverdeler neemt t toerental op, zoals contactpuntjes dat vroeger deden
- Transistorblokje ('computer' duh) zet hall-signaal om in ontstekingspuls voor de bobine
- Vacuumpotje regelt de vervroeging op vacuum
- Centrifugaal gewichtjes in de onstekingsverdeler zorgen voor verdere vervoeging (zoals dat ook bij de oude contactpuntonstekingen werkt).

vwmk2driver
04-10-2006, 21:42
nog gelukt erdem??
had je me nog gebelt toevallig? met baterij was net leeg en er belde iemand met onbekend nummer dacht misschien jij??

Black Devil
05-10-2006, 13:12
Distributie staat goed Frank, maar dat stond hij dus al, daar is niks aan veranderd.

Ik ga vanvond even een onsteking met contactpuntjes proberen.

Black Devil
05-10-2006, 19:03
Goed nieuws:

GK Ontsteking ontkoppeld en ontstekingstoren vervangen voor 1tje met contactpunten. Toen heb ik de ontsteking op de orginele markering gezet en hij startte meteen, met de GK ontsteking lukte dit niet, alleen als ontsteking op zn vroegst stond.
Toen onsteking met contactpunten vroeger gezet en gasreactie is beter geworden. Maar meer toeren draaide hij niet dus heb ik eens de choke erbij gepakt en toen gilde hij mooi door in zijn toeren, hoeveel precies weet ik niet maar meer dan 5000 denk ik zo op gehoor.

Dus de 122 sproeiers ga ik weer vervangen voor de 135ers en zal hij ook zonder choke moeten gillen.

Ik houdt jullie op de hoogte

berendd
06-10-2006, 22:24
MH ontsteking.... hoef je ook geen punten te stellen..

Black Devil
06-10-2006, 23:10
MH ontsteking.... hoef je ook geen punten te stellen..

Klopt en kan je meer toeren draaien....ik ga morgen eens grotere sproeiers plaatsen en ff een rondje karren en kijken wat hij doet.

MH ontsteking ga ik naar op zoek thanx

Black Devil
07-10-2006, 22:09
toerenteller klapt onbelast zo in de 7000 dus dat is ok, alleen loopt hij te arm en dat ga ik morgen oplossen.

Even een vraagje
De Bobine die ik gebruik op de contactpunten onsteking is de orginele van de GK, ik dacht eens gelezen te hebben dat er verschillende zijn 9V en 12V

iemand meer info?

Golf_1_gts
08-10-2006, 12:24
Contactpunt onsteking en electrische ontsteking (hall-gever) hebben verschillende bobines.

Black Devil
09-10-2006, 07:54
Wat wel vreemd is: De orginele 1.1 contactpuntenbobine heeft dezelfde code als de GK bobine, of heb ik de verkeerde Bobine meegekregen samen met de gk ontsteking.

Dat kan verklaren waarom hij schijt loopt daarmee.

Wie weet welke Bobine(s) er geleverd zijn op de GK?

Golf_1_gts
09-10-2006, 14:30
Bij mij in de etka heeft de contactpuntbobine een andere code als de bobine met electroniswche ontsteking (deze dan van eg, dx gechecked).

Ik vind de GK even niet :rolleyes:

Black Devil
09-10-2006, 15:54
gk is een polo 86c blok had ik even moeten vermelden sorry!

Golf_1_gts
09-10-2006, 16:53
Idd andere bobine.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/5/8/bk_original.jpg

berendd
09-10-2006, 17:45
ontsteking compleet met bobine, kabels, en "computer" overzetten

Black Devil
10-10-2006, 09:19
ontsteking compleet met bobine, kabels, en "computer" overzetten

Ik heb dus 1 jaar geleden dit complete GK blok ingebouwd MET het complete ontstekingsgebeuren, maar toen heb ik waarschijnlijk de verkeerde Bobine meegekregen.

Maakt al niet uit, ik blijf hier voorlopig mee rijden. Gisteravond de sproeiers vervangen voor 144ers en een boel vermogen erbij met volgas. Ik denk dat ze nog wel groter kunnen dus 150ers zijn aan het wachten!

Ik raad het iedereen aan om zo zijn 1100/1300 meer pit te geven ;)

Black Devil
10-10-2006, 09:20
Idd andere bobine.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/5/8/bk_original.jpg

TOP bedankt!

Golf_1_gts
10-10-2006, 16:14
Gewoon even een andere bobine halen op de sloop. kan uit een golf 2 al dan niet gti of 16v of gt. Maakt allemaal niks uit. Zijn allemaal dezelfde bobines. Ben je voor € 5,- klaar.

cabrio16v
12-10-2006, 14:44
ff heel wat anders...

@ blackdevil...

je had je sproeiers vervangen... maar vervang je dan ook de sproeier naalden ??

Black Devil
12-10-2006, 15:47
ff heel wat anders...

@ blackdevil...

je had je sproeiers vervangen... maar vervang je dan ook de sproeier naalden ??

Ola,

Nope, is heb gespeeld met sproeiers en ik heb de naalden hoger gezet dmv ringetjes omdat mijn naalden niet verstelbaar zijn. Er zitten nu 144 sproeiers in en de naalden zijn ong 2.1mm verhoogd en zit al aardig gang in, maar de hoofdsproeiers kunnen nog groter, bijvoorbeeld 150.

Een dynojet kitje zal ik nog wel eens plaatsen

serge pot
13-10-2006, 04:59
ah dus geen telefoon met info vraag en helpdesk tgegelijk meer nodig :D

Black Devil
13-10-2006, 09:05
ah dus geen telefoon met info vraag en helpdesk tgegelijk meer nodig :D

Hahahaha! Ik ben nu aardig op de hoogte en red me "voorlopig" wel, maar wees niet ongerust ik zal je heus wel weer bellen.

serge pot
29-10-2006, 17:15
en hier geldt "ook " weer geen nieuws is goed nieuws

D-ion
31-08-2009, 13:04
kun je me wat foto's sturen van je carbs en inlaat enZ.. Heb je zelf een nieuwe inlaat gemaakt oid?.. Laat me even weten.. Gr dion

joostvw
31-08-2009, 20:29
zo dies oud

D-ion
31-08-2009, 21:49
wat bedoel je? Ik heb gewoon interesse in hoe hij dit aangepakt heeft. Ik wil ook andere carbs en wil wat info hier over

J-9A-N
31-08-2009, 22:08
Het topic is 3 jaar oud. ;)

D-ion
31-08-2009, 22:28
oké! Ik voelde me al aangevallen! Mijn excuus hiervoor! Ik heb inmiddels al heel veel gelezen hier over, en ga alles even bij elkander sprokkelen en langzaam van rvs 316l een inlaat fixen. Ik trek aan de bel bij problemen! Bye

J-9A-N
31-08-2009, 22:52
Je hoeft je excuses niet aan te bieden omdat je een normale vraag stelt.
Heb je DIT TOPIC (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40792&highlight=motorfiets) al gelezen.

Groeten Jan.

Black Devil
01-09-2009, 09:11
Is wel oud maar auto doet het nog steeds :)

Black Devil
01-09-2009, 09:13
Ik zie trouwens dat je in Alkmaar woont. Je moet me maar even bellen dan kun je komen kijken. 06-41843898

joostvw
01-09-2009, 18:14
het was niet aanvallend bedoelt hoor, sorry!
het verbaasde mij gewoon dat het een topc was van 3 jaar oud. maar zoals je ziet kan dat toch af en toe zn vruchten afwerpen.
succes iig