PDA

View Full Version : lambdameter????


Black Devil
05-10-2006, 21:40
Ola,

Nog even een vraagje van mijn kant.

Aangezien ik nu op motorfietscarbs rijdt zou ik graag de lambdawaarde in de gaten willen houden, wat zijn de mogelijkheden hiervoor?

Ik zal dus een lambdasonde nodig hebben, kan ik dit uit een willekeurige auto halen en hoeveel aansluitingen heeft deze nodig?

En dan de meter zelf, dit zou het mooist zijn als dit een ronde was zodat deze in de gti middenconsole kan/past.

Richard
05-10-2006, 21:42
rich lean.. ff een aparte lambda ervoor kopen.. is niet goedkoop..

jan_gti_16v
05-10-2006, 22:19
mischien staathier nog iets tussen waar je wat aan heb....


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13595[

Black Devil
05-10-2006, 22:20
Moet wel goedkoop, ik zit niet te denken aan die spullen van afr van 250/350 Ik bedoel tis maar een 1300tje met motorcarbs niks xtreems.

Black Devil
05-10-2006, 22:21
mischien staathier nog iets tussen waar je wat aan heb....


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13595[

thanx!

vwmk2driver
06-10-2006, 18:01
met een normale lambda sonde kan je inprincipe niks doen.

voor stationair draaien en half gas is hij nog een beetje bruikbaar maar volgas heb je er niks aan.

wil je het goed doen koop je een lambda sonde set met controller en meter.

die kan ik leveren voor 230 euro.

Black Devil
06-10-2006, 18:11
met een normale lambda sonde kan je inprincipe niks doen.

voor stationair draaien en half gas is hij nog een beetje bruikbaar maar volgas heb je er niks aan.

wil je het goed doen koop je een lambda sonde set met controller en meter.

die kan ik leveren voor 230 euro.

OK duidelijk dan doe er voorlopig niks mee

vwmk2driver
07-10-2006, 10:52
OK duidelijk dan doe er voorlopig niks mee


hij is voor dit project handig.
maar straks voor je vr6 compressor eventueel ook.

je kunt hem altijd gewoon in een andere auto gebruiken enigste wat je moet doen is een bus met draad op je uitlaat lassen en dan kan die er zo in, die kost 1 euro ofzo.

Black Devil
07-10-2006, 21:01
In de VR6 moet het zeker, ik wil er ook wel eentje maar de financien houden het ff tegen. ;)

serge pot
15-10-2006, 18:55
van kronenburg levert lamda meters voor 60 euro ,zet hier een wideband lamda sonde op en je bent klaar

Dennis@polo86c.nl
15-10-2006, 22:57
Was het maar zo simpel...

Bij een wide-band sonde hoort een heel stuk electronica, om er een bruikbaar signaal uit te halen.

serge pot
16-10-2006, 03:46
ow vertel ,waarom doet ie bij mij het wel prima dan ?

Dennis@polo86c.nl
16-10-2006, 12:26
Voor de goede orde:

Jij hebt een wide-band sensor op een AF-display (bedoelt voor een "normale" sonde) aangesloten?

serge pot
16-10-2006, 19:05
wide band sonde reageert in breder temperatuur gebied met zijn weerstand waardoor die dus een beter signaal afgeeft .
standaard lamda sonde werkt in een klein temperatuurgebied .thats all

Marco
18-10-2006, 21:49
Nou volgens mij niet, zal morgen eens een foto van een artikel lezen wat ik vorige week las daarover. Stond precies uitgelegd hoe de verschillende types werken. Ook dat er inmiddels al weer een nieuwe uit is, ik geloof dat ie NoX heette

jan_gti_16v
18-10-2006, 22:57
ja klopt op de fsi motoren van vw zitten die nox senoren al..

mischien dat hier nog wat nuttig tussen staat...

tenminste als marco deze bedoelt...

is een artikel uit 2001...

Lagere NOx-uitstoot mogelijk met nieuwe sensor

WN 01/19 *27 april 2001

promotie ir. E.W.J. Römer, faculteit Chemische Technologie: 'Amperometric NOx sensor for combustion exhaust gas control - studies on transport properties and catalytic activity of oxygen permeable ceramic membranes'
Al jaren houden onderzoekers zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe brandstofarme verbrandingsmotoren. Doordat zo'n motor met een overmaat aan zuurstof in het gas/brandstofmengsel werkt, is de verbranding vollediger en de energieopbrengst hoger. De keerzijde is dat er meer van het giftige stikstofoxide (NOx) in het uitlaatgas terechtkomt. Om aan de emissienormen te voldoen zijn nieuwe technieken nodig die de motor en de katalysator aansturen de NOx-uitstoot te verminderen. Hiervoor is het noodzakelijk de NOx-concentratie te meten. Elise Römer werkte aan de ontwikkeling van een voor dit doel geschikte sensor.

Volgens Römer meten de meest gangbare sensoren stikstofoxide in de aanwezigheid van zuurstof. Gebleken is dat sensoren betere waarden voor de NOx-concentratie opleveren in afwezigheid van zuurstof. Römers sensor haalt daarom eerst de zuurstof uit het gasmengsel en meet vervolgens het stikstofoxide.
De sensor werkt met twee elektrodes die achter elkaar in een diffusiekamer zijn geplaatst. De eerste elektrode pompt het overschot aan zuurstof weg en de tweede elektrode meet het stikstofoxide 'amperometrisch'. Dat betekent dat er een constante spanning op de elektrode staat. Hoe meer NOx er is, hoe hoger de resulterende stroom.

Om de zuurstof selectief weg te pompen wordt de eerste elektrode afgeschermd door een gemengd geleidend materiaal. Het materiaal laat wel zuurstof door, maar geen stikstofoxiden. Elise Römer selecteerde gemengd geleidende materialen en testte ze op hun toepasbaarheid in de sensor.

Het onderzoek is gefinancierd door Bosch GmbH. De komende jaren zal de sensor verder worden ontwikkeld.

serge pot
19-10-2006, 03:54
oftewel een lang verhaal voor een warmte gevoelige weerstand

vwmk2driver
19-10-2006, 22:46
en wide band sensor werkt wel anders als een normale.
een wideband werkt met een zuurstof cel en een pompje.
en een normale sensor werkt met soort van ceramisch matriaal.

bij de wideband sonde hoort dus echt een controller of regelapparaat.

in de cel komt zuurstof en stikstof. de zuurstof moet weg gepompt worden hiervoor word er een stroompje gevraagt aan dat pompje, de hoeveelheid gevraagde stroom geeft de maat aan,

hoe meer stroom er getrokken word hoe rijker hij staat.
de controller set al deze gegevens weer om in een bruikbare waarde voorbijv een metertje.

;)