PDA

View Full Version : Van 8v naar 16v

breadfan83
09-10-2006, 15:21
Ik zat gisteren in de trein naar huis, beetje in de vraagbaak van de golf 2 te bladeren, en zag dat het onderblok van een RP en een PL gelijk zijn (KR stond er niet in, maar dat zal wss ook wel gelijk zijn).

Ik heb net dit RP blok in de golf gelegd, en heb dus geen zin de hele handel weer te vervangen, maar meer PK's zijn altijd welkom. :D

Is er iemand die me kan vertellen of het mogelijk is alleen de kop met de kleppen ed. te vervangen, en het onderblok te laten zoals het is?
Wat zou ik dan verder nog moeten veranderen?

Ik wil de elektronica graag zo laten zoals het nu is, dus gewoon de boom van de RP erin laten liggen. Da zal ik dus met carbs moeten gaan werken.

Ik heb al even bij search gekeken, maar kan er nix onder vinden wat hierop lijkt.

En is het dan aan te raden de kop van een KR of een PL te nemen? In de vraagbaak staat zoals ik eerder al zei niks over de KR, maar volgens mij zit het verschil in deze twee blokken alleen tussen de 2 of 3 computers en het wel of niet hebben van een Lambdasonde.

Ik wil graag wat extra PK's, maar wil er dus niet de hoofdprijs voor betalen en ook niet weer een ander blok ering leggen. Andere nokkenas werd me al aangeraden, evenals een ander uitlaatsysteem, maar dit kost meestal erg veel per PK. prijs van een andere nokkenas komt al snel op 200 euro of meer, en voor dat geld kom je met de uitlaat niet eens verder dan het spruitstuk.
Een ander kop erop schroeven zou dus een goedkope oplossing zijn, als dit tenminste effe in een middagje te doen is :tongue: zonder al te veel aan te passen.

sjampoo
09-10-2006, 15:35
Een KR / PL zal qua boring en slag wel gelijk zijn,.
maar dat is niet gelijk aan: Het onderblo is gelijk.

Waarschijnlijk:
Heeft een 16v olie-sproeiers om de zuigerbodem te koelen,
en
Heeft een 16v andere zuigers (4 kleppen per cilinder 'voorgedrukt' uitgefreest ipv 2)

Maar goed: ik ben een Golf leek :)

Der Typ Siebzehn
09-10-2006, 15:46
Bedenk wel dat bij een originele 16V blok de zuigerbodems ook nog eens extra oliegekoeld worden, maar ik heb hier een inmiddels al een 15 jaar oud duits tuningboek ( VW Golf, Scirocco, GTI/GTI 16V "Jetzt mache ich ihn schneller, auteur was Gert Hack) voor me liggen over de Golf 1 en 2, en daar staat in dat een gewone 8V blok met een 16V kop kan worden voorzien zonder al teveel veranderingen. Wat er in staat wat vervangen moet worden, zijn o.a. de zuigers, brandstofverdeler, inlaatspruitstuk en gasklep, verder moet het koelsysteem nog aangepast worden omdat bij een 16V de koelslangen een andere vorm hebben, de radiateur zelf hoeft niet vervangen te worden, tenslotte ook nog de uitlaat, een sterkere koppeling wordt aanbevolen.

einzer
09-10-2006, 17:10
Carterontluchting zit bij een 16v ook nog voor op het onderblok een 8klepper heeft dat niet.

breadfan83
09-10-2006, 18:16
Bedenk wel dat bij een originele 16V blok de zuigerbodems ook nog eens extra oliegekoeld worden, maar ik heb hier een inmiddels al een 15 jaar oud duits tuningboek ( VW Golf, Scirocco, GTI/GTI 16V "Jetzt mache ich ihn schneller, auteur was Gert Hack) voor me liggen over de Golf 1 en 2, en daar staat in dat een gewone 8V blok met een 16V kop kan worden voorzien zonder al teveel veranderingen. Wat er in staat wat vervangen moet worden, zijn o.a. de zuigers, brandstofverdeler, inlaatspruitstuk en gasklep, verder moet het koelsysteem nog aangepast worden omdat bij een 16V de koelslangen een andere vorm hebben, de radiateur zelf hoeft niet vervangen te worden, tenslotte ook nog de uitlaat, een sterkere koppeling wordt aanbevolen.

Van die koeling had ik inderdaad al e.e.a. gelezen in de vraagbaak, en de radiateur moet ik toch vervangen omdat die van mij kaduuk is. Dat wordt dan dus gelijk eentje van een 16v als het voor 8v of 16v niet uitmaakt.

Als ik de zuigers vervang zal ik dus ook de wanden moeten laten honen (of hoe dat heet). Dan is er miss wel een optie om gelijk overmaatse zuigers te nemen en de verbrandingsruimte weer wat groter te maken... toch?

En de uitlaat is bij mij zo lek als een zeefje, dus die moet er toch onderuit.
Wat is de diameter van een 16v uitlaat? Die van de RP is 60mm.

Is er trouwens misschien iemand die dat boekje nog ergens over heeft en 't goedkoop weg doet? Ik ga alvast effe MP op (what else is new :tongue: ).

Alvast bedankt!

Carterontluchting zit bij een 16v ook nog voor op het onderblok een 8klepper heeft dat niet.

Is daar nog wat mee aan te passen dan? of moet ik dan toch 'n 16v blok hebben?

golf mkII 16v
09-10-2006, 19:23
Het minst prijzig is toch een 16V kopen en die slopen[ik heb er een gekocht voor 350euro]dat is de minst dure manieer en het gemakelijkst,en als je geluk hebt en er zelf wat aan kunt sleutelen kun je hem zelf nog blijven rijden ook [neem ik die van mij als voorbeeld]

breadfan83
09-10-2006, 19:39
Het minst prijzig is toch een 16V kopen en die slopen[ik heb er een gekocht voor 350euro]dat is de minst dure manieer en het gemakelijkst,en als je geluk hebt en er zelf wat aan kunt sleutelen kun je hem zelf nog blijven rijden ook [neem ik die van mij als voorbeeld]

Ja klopt, maar ik heb er net een ander blok ingelepeld, en ben niet van plan dit weer te doen.
En ik wil 't graag legaal houden, omdat ik met de jetta alleen maar problemen heb gehad.

Als ik er een GTI blok inleg, zal ik dit weer bij de keuring moeten melden, en waarschijnlijk is dat dan van invloed op belasting en verzekering. Nu blijf ik met dit blok binnen die 40% vermogenstoename, zodat ik het niet hoef te melden. Wat ik daarna met de motor doe is mijn zorg, dat maakt de jongens en meisjes bij RDW niet uit.

En ik wil graag zelf wat knutselen en niet meteen een idee opzij zetten omdat er iets makkelijkers mogelijk is!