Log in

View Full Version : Iets goed mis met de motor? Of kwestie van afstellen?

Moroder
11-10-2006, 22:57
Gister dus even me Golf op de testbank gehad @ school.

Resultaat: 122nm @ 3000 tpm.
(Vermogen is onbekend, de bank liet het signaal na 4450 toeren wegvallen)

Nou keek ik wat een standaard GX (Golf 2) blok aan koppel heeft, en dat is 137nm @ 3000 toeren.

"Aanpassingen" aan de motor:

*268 nokkenas.
*Verstelbare nokkenaspoulie.
*Spaghettispruitstuk.
*2 traps Keihin van een Audi 80 1.8
*PF(gti) cilinderkop, extra gevlakt en poorten opgeschoond.

Motor loopt verder mooi netjes stationair en loopt mooi in toeren door. Bougies zijn iets donkerbruin (dus ietsjes aan de rijke kant). Ook verrijkt het mengsel naar mate het toerental stijgt.

Is dit dus een kwestie van afstellen, of moet ik het ergens anders zoeken??? :redface:

Alvast bedankt!

Moroder
11-10-2006, 23:08
Ow ja een extraatje:

*Ontsteking afgesteld op 6 graden, dus op het merkteken op het vliegwiel. Dit heb ik gedaan met de vacuumslang van de vervroegingsdoos af.

*CO iets rijker afgesteld, zodat de motor niet beroerder gaat lopen.

*Poulie van nokkenas staat vrijwel hetzelfde als normaal.

vwmk2driver
11-10-2006, 23:18
is dat nodig die vacuum slang los??

en een nokkenaspoelie moet je altijd afstellen die kun je niet zomaar op het oog gelijk stellen.

verder zou je een hoop vermogen meer moeten hebben, denk dat het gewoon aan de bank licht had je je auto wel goed vast staan dat de wielen dus niet slipte op de rollen

Moroder
11-10-2006, 23:23
is dat nodig die vacuum slang los??

en een nokkenaspoelie moet je altijd afstellen die kun je niet zomaar op het oog gelijk stellen.

verder zou je een hoop vermogen meer moeten hebben, denk dat het gewoon aan de bank licht had je je auto wel goed vast staan dat de wielen dus niet slipte op de rollen

In het werkplaatshandboek staat dat je de vacuumslang moet lostrekken om de onsteking af te stellen.

Poulie heb ik afgesteld door de motor op tijd te zetten. En dan zorgen dat de in en uitlaatklep van de 4de cilinder volledig gesloten zijn.

Bank slipt niet, auto is op zich ook geen rappe om eerlijk te wezen. Et gaat niet zo hard alst moet zeg maar.

RubenD
11-10-2006, 23:45
Vermogen = koppel * hoeksnelheid (in radialen/seconde)

Melvin
12-10-2006, 06:48
vermogen = koppel * 2 * pi * n (n = aantal toeren per SECONDE)... die is wat makkelijker in gebruik maar verder precies hetzelfde...

waarschijnlijk haal je er iets meer uit als je de ontsteking wat vroeger zet... maar dit zou je op een rollerbank moeten testen

EDIT: je zit bij 3000 toeren dus 'pas' bij een 38,3 kW

Moroder
12-10-2006, 09:19
EDIT: je zit bij 3000 toeren dus 'pas' bij een 38,3 kW

Ow staat wel een vermogenslijn op zie ik.

En dan is er bij 3000 tpm ongv 43-44 kw beschikbaar.

Maar waarom deze grote koppeldaling??

Richard
12-10-2006, 09:37
vermogen aan de wielen gemeten?

Moroder
12-10-2006, 20:51
vermogen aan de wielen gemeten?

Ja, dit is vermogen aan de wielen. Bij de tweede sessie rekend hij het om naar vermogen aan de krukas.

Zit wel een verschil tussen beide, maar weet niet welke nou hoger uitslaat.
Tijdje geen theorie gehad :tongue:

Roundup
12-10-2006, 21:44
Ja, dit is vermogen aan de wielen. Bij de tweede sessie rekend hij het om naar vermogen aan de krukas.

Zit wel een verschil tussen beide, maar weet niet welke nou hoger uitslaat.
Tijdje geen theorie gehad :tongue:
Vermogen op krukas gaat hoger zijn he. Hier zijn de verliezen van de overbrenging er niet bij (krukas naar versnellingsbak, versnellingsbak naar wielen, en natuurlijk slip van de wielen,...)

Richard
12-10-2006, 22:15
waar ik op doel is dat de standaardwaarden krukasgemeten zijn en als jij bijna dezelfde waarden aan de wielen haalt dan heb je niets te klagen

bolku
13-10-2006, 18:16
Heb je een vermogensgrafiek van de testbank?
Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet...122 nm is echt veel te weinig....
Een 1800cc 8v met spruitstuk en nokkenas moet veel hoger kunnen komen, al is een 268 graden nokkenas wel relatief "tam".
Ik gebruik op dergelijk motoren meestal nokkenassen met een duratie van ongeveer 273-275 graden.
Na goed afstellen op een rollenbank kom je daarmee boven de 200Nm ( laatste 203 Nm@1920 Rpm)
Ik vraag me alleen af of je het koppel wel zo kan vergelijken; een GX is een K-jetronic motor, multipoint injectie dus, maar je gebruikt een carb....daarnaast heeft een GX een lagere compressieverhouding dan de PF kop die je hebt gebruikt.....

Als de carb goed zijn werk zou doen zou je dus veel meer koppel moeten hebben dan je nu hebt...

Ik zou je motor toch nog eens opnieuw af gaan stellen, het liefste op een rollenbank, maar desnoods gewoon rijdend.
De ontsteking afstellen volgens de specificaties van VW moet je eigenlijk nooit doen, de meeste VW's lopen dan gewoon niet goed....
Als je je kop hebt laten vlakken klopt van de standaard waardes zowiezo niets meer, zowel voor de ontsteking als voor het nokkenastandwiel.
Je hebt een verstelbaar nokkenastandwiel dus waarom probeer je het niet gewoon?
Ik zou als eerste de ontsteking zo afstellen dat de motor net niet meer pingelt, dus net zo veel vroeger zetten tot je tijdens gasgeven de motor hoort pingelen en de ontsteking daarna weer iets terugzetten.
Daarna zou ik de nokkenas telkens een paar graden verstellen.

Succes!

Moroder
13-10-2006, 23:29
Heb je een vermogensgrafiek van de testbank?
Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet...122 nm is echt veel te weinig....
Een 1800cc 8v met spruitstuk en nokkenas moet veel hoger kunnen komen, al is een 268 graden nokkenas wel relatief "tam".
Ik gebruik op dergelijk motoren meestal nokkenassen met een duratie van ongeveer 273-275 graden.
Na goed afstellen op een rollenbank kom je daarmee boven de 200Nm ( laatste 203 Nm@1920 Rpm)
Ik vraag me alleen af of je het koppel wel zo kan vergelijken; een GX is een K-jetronic motor, multipoint injectie dus, maar je gebruikt een carb....daarnaast heeft een GX een lagere compressieverhouding dan de PF kop die je hebt gebruikt.....

Als de carb goed zijn werk zou doen zou je dus veel meer koppel moeten hebben dan je nu hebt...

Ik zou je motor toch nog eens opnieuw af gaan stellen, het liefste op een rollenbank, maar desnoods gewoon rijdend.
De ontsteking afstellen volgens de specificaties van VW moet je eigenlijk nooit doen, de meeste VW's lopen dan gewoon niet goed....
Als je je kop hebt laten vlakken klopt van de standaard waardes zowiezo niets meer, zowel voor de ontsteking als voor het nokkenastandwiel.
Je hebt een verstelbaar nokkenastandwiel dus waarom probeer je het niet gewoon?
Ik zou als eerste de ontsteking zo afstellen dat de motor net niet meer pingelt, dus net zo veel vroeger zetten tot je tijdens gasgeven de motor hoort pingelen en de ontsteking daarna weer iets terugzetten.
Daarna zou ik de nokkenas telkens een paar graden verstellen.

Succes!

Bedankt voor de tips iedereen, maar vooral van jou Jeroen :). Ik ben aldoor wel een beetje bezig met afstellen. Maar om een goede combi te vinden ben je toch wel wat langer bezig. Binnenkort als de sensor van de bank weer klaar is, dan zal ik even kijken of ik de auto wat redelijker wijs afgesteld kan krijgen.

Ik hoop dat het lukt, en anders meld ik me weer ;)

Edit: Ik zal de grafiek nog even inscannen morgen..