PDA

View Full Version : 'VW Golf trekauto van het Jaar'


Zestienkleppen
21-04-2004, 17:19
VW Golf trekauto van het jaar
21 april 2004 · Tekst Henny Hemmes

De uitslag van de jaarlijkse verkiezing van de Trekauto van het Jaar is voor velen dan ook een mooi bij de keuze van een trekauto. Dit jaar gaat de Golf met de hoogste eer aan de haal.

http://www.autoweek.nl/images/480/5073.jpg

De Trekauto van het Jaar verkiezing wordt sinds 1991 door ANWB-uitgave Kampeer- en Caravankampioen georganiseerd en is al jaren een leidraad voor mensen die een trekauto willen kopen. Niet alleen voor nieuwe auto’s, de vorige winnaars worden door kopers van een occasion in hun overwegingen meegenomen.
Tien juryleden, waaronder natuurlijk ook weer uw eigen AutoWeek-redacteur, vellen hun oordeel over totaal 24 auto’s, verdeeld in 5 klassen. Gelet is op zaken als zitcomfort en vorm en inhoud van de bagageruimte.Verder wordt uitgetest welke hulpspiegels passen en hoe gemakkelijk ze zijn te monteren. Belangrijk is bovendien de kogelhoogte en in hoeverre die verandert als de auto z’n standaard belading heeft, een indicatie hoever de auto aan de achterkant inzakt. Tot slot wordt de bereikbaarheid van de contactdoos waarin de 13-polige stekker moet worden gestoken beoordeeld.
Verder velt de jury een oordeel over het wegrijden op de 12% helling, de bediening en werking van de handrem, de uitwijkproef, motorlawaai, vering, comfort, trekkracht bij het accelereren van 60-80 km/h en de stabiliteit rechtuit en in bochten.
De genomineerde modellen worden met een bijpassende caravan op de ideale manier beladen (75% van het autogewicht). Terwijl de auto’s zelf worden geballast met 100 kg, verdeeld over achterbank en bagageruimte.

A-klasse
In de populaire klasse waren de vijf finalisten: de Daewoo Nubira 1.8 16V, Honda Civic 1.7 CDTi, Mazda3 Sport 1.6i, Opel Astra 1.6 16V en Volkswagen Golf 1.6 FSI. De Daewoo Nubira mag minder kilo’s trekken dan de rest, maar desondanks presteert hij niet beter. Een minpunt is dat de Koreaan bij het beladen van achteren 7 cm inzakt, zodat hulpveren nodig zijn. Qua prestaties mist de Astra wat vermogen (een 1.8 zou beter zijn), en hij verliest punten in de uitwijkproef en op de 12%-helling. De handremwerking is niet optimaal en het wegrijden vergt veel wielspin. De Honda presteert het best, maar moet inboeten aan comfort vanwege zijn prominente motorgeluid. In deze klasse gaat de nek-aan-nekrace tussen de Mazda3 en de Golf. Minpuntjes voor de 3: de deurspiegels en, vanwege de laaggeplaatste kentekenplaat, de noodzaak voor een trekhaak met afneembare kogel (prijzig!). Pluspunten voor de Golf: als enige in de klasse heeft hij vastzetogen en een 12 voltaansluiting in de bagageruimte. Ondanks de straf die de Golf krijgt voor zijn hogere prijs blijft hij de 3 toch voor. De Golf komt niet alleen als klassewinnaar, maar ook als algemeen winnaar uit de bus. Hij mag twaalf maanden lang de titel Trekauto van het Jaar 2004 voeren.

bron: autoweek.nl

vwleusden
21-04-2004, 17:58
Rukauto van het jaar..... niet slecht voor een 1.6...

Marco
21-04-2004, 21:05
En de subaru forrester wint ieder jaar in de klasse waar die in mee doet, zal dit jaar ook wel weer gewonnen hebben.

Maar niet slecht idd van de Golf

Zestienkleppen
21-04-2004, 23:54
En de subaru forrester wint ieder jaar in de klasse waar die in mee doet, zal dit jaar ook wel weer gewonnen hebben.

Maar niet slecht idd van de Golf

4x4
In de 4x4-klasse gaat de strijd tussen de BMW X3 3.0, Mitsubishi Outlander 2.4 aut., Nissan X-Trail 2.5 V6, Subaru Legacy Wagon 2.0, Suzuki Grand Vitara 2.5 V6 aut. en de Toyota RAV4 2.0D. Hoewel de Suzuki wat facelifts heeft gehad, heeft hij op alle onderdelen achterstand op zijn concurrenten opgelopen. De Toyota is een middelmatige speler: nergens goed, maar ook op geen enkel onderdeel uitgesproken slecht. De Nissan en de Mistubishi doen ‘t een stuk beter. Op de heuvel laat de Nissan een steekje vallen, maar beide auto’s komen goed door de uitwijkproef en de prestaties komen dicht in de buurt van de BMW. Tja, de BMW X3… De hoge prijs kost hem punten en uiteindelijk ook de klasse-overwinning. Zijn zogenaamde anti-pendelsysteem werkt zo abrupt, dat de jury vreest dat mensen ervan schrikken en dat moet juist niet in een kritieke situatie als de ‘lane change’. Wie gaat er dus weer met een klasse-overwinning aan de haal? De Subaru Legacy Wagon, die qua prestaties en comfort nauwelijks onderdoet voor de BMW en qua weggedrag in de buurt komt.

Dusse ja, dat klopt, echter de VW is naast winnaar in zijn klasse ook algemeen winnaar.

FMA
22-04-2004, 19:56
handig om weten voor jullie hollanders ;)

RedJet
22-04-2004, 20:12
Over 4x4 gesproken: Heb je laatst Top Gear gezien? De Touareg werd tot op het bot afgebrand door Jeremy..

vw roadwarrior
25-06-2004, 16:06
weer een prijs binnenvoor vw