PDA

View Full Version : krukas poelie golf type 1


arthurgti
21-04-2004, 19:47
Nu ben ik heerlijk aan het knutselen aan me 8v blokie voor in me golf type 1.
Maar nu moet ik de krukaspoelie los halen van het blok.
Hoe krijg ik dit *##* ding los (versnellingsbak is er onder vandaan)
krijg het niet voor elkaar zonder tegen kracht te geven en ik heb geen speciaal vw gereedschap (ben maar een huis..tuner).
Wie kan me dit vertellen???

sjampoo
21-04-2004, 19:50
slagmoersleutel, warm stoken, etc etc..

Fred
21-04-2004, 22:16
Bedoel je de krukaspoelie of bedoel je het vliegwiel??

Want.......je zegt dat de versnellingsbak er af is....voor de poelie is dat niet nodig

arthurgti
22-04-2004, 10:46
Nee weet ik maar daar wil ik mee aangeven dat ik de versnellingsbak niet kan blokkeren met iets zodat ik die bout van de poelie kan halen.
Ben nog even bezig geweest maar gaat denk ik niet lukken zo.

Tommy
22-04-2004, 11:42
daarom een slagmoersleutel... Zown ding doet soms wonderen... vooral als je niet kunt blokeren! (als het is wat ik ook bedoel... ghehe)

arthurgti
22-04-2004, 16:23
Denk dat je weet wat ik bedoel....
Maar hoe ziet een slagmoer sleutel eruit???
Heb er nog nooit van gehoord

sjampoo
22-04-2004, 16:35
2 type's

Die op perslucht werkt, bekend uit de garage:
http://static.manutangroup.com/OIN/picts/ZO_32050228.jpg

maar je hebt ook de 'echte' slagmoersleutel: Das een soort 'beitel': je zet er gewoon de dop op die je nodig hebt, en dan kan je met een flinke hamer op de achterkant rammen: Bij elke ram, geeft de slagmoersleutel de klap door, en draait ie de moer naar links (of rechts). Na een paar rake klappen schrikt 't geen wat vast zit, en kan je de boel los draaien met je ratel

arthurgti
22-04-2004, 17:40
OOOOO zo'n ding.
ja heb ik al over zitten nadenken maar om me blok op me schouder mee te nemen naar de garage is een beetje overdreven,dus ga denk ik maar maar voor dat beitel geval ff zoeken bij me oude baas.

sjampoo
22-04-2004, 18:16
Liggen soms in de afvalbak bij de Gamma.. je weet wel: voor 5 pleuro..

Ransmerk pakken: je ramt ze toch wel stuk :-)

Tommy
22-04-2004, 18:21
ik zal er eens op letten dan bij de gammel, lijkt me erg handig zown dinges...

arthurgti
22-04-2004, 19:31
ja idd. lijkt me erg handig....vooral als je je blok aan het reviseren bent.

Fred
22-04-2004, 20:06
Eigenlijk is een slagsleutel niks anders dan een ringsleutel waaraan een stuk zit waar je op kun slaan. Dat idee is later omgezet naar de pneumatische of electrische uitvoering die in feite hetzelfde doet maar dan vele malen heel snel achter elkaar.

Het idee achter het andere type slagsleutel (meppen om dat om te zetten in een draaiende bewegig is zonde van de energie, het meeste word namelijk omgezet in axiale richting en slechts een klein deel in een draaiende, bovendien is bij dit type de kans op nevenschade vrij groot.....proberen een bout los te slaan op een stalen poelie kan wel eens eindigen in een gebroken poelie ;-))

Tommy
22-04-2004, 20:08
kortom....: ??

sjampoo
23-04-2004, 08:24
slag sleutel?
slagmoersleutel?

Kans dat er wat kapot gaat, is altijd aanwezig.
Meppen gaat vooral om het 'schrikken' van de vastzittende bout/moer.. Op het moment dat het boutje of moertje 5 graden gedraaid is (de goede kant op), kan je m er, bijwijze van, met je vingers uit draaien.

Maar goed: Fred: What's your solution?

Fred
23-04-2004, 20:28
Mijn solution??

Kijk of je een echte slagsleutel kunt regelen.....of kijken of je de boel toch kunt blokkeren, iets in de starterkrans klemmen bijv

Dan met een sleutel spanning zetten op de bout en een flinke hengst midden op de bout geven.....dan schrikt ie lekker ;-))