View Full Version : Rare tik als de motor koud is?
PJVL_G60
21-10-2006, 11:52
Hey mensen,
Heb even een vraagje, en dan is het volgende:
Het gaat om een Golf 2 G60. Als ik mijn auto start krijg ik een rare tik te horen..Heb het vermoeden dat het gewoon helaas een tik in het blok is maar is dit misschien nog enigsinds te verhelpen? Het is ook alleen in het begin, als de motor koud is. Als je een goed stukje gereden hebt, houd het op :confused: Of misschien iemand een idee wat het precies kan zijn?
Ik zit er echt mee :( Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel zulke dingen die aan een auto mankeren dus wil dit ook graag gaan verhelpen !!
Vriendelijk bedankt,
Klepstoters?, Wel genoeg olie erin?, Oliepomp die niet genoeg druk levert ? .
Rallye20vtrs
21-10-2006, 15:56
als hij alleen tikt met een koude motor dan is de kans groot dat er een paar lekke klepstoters inzitten want normaal blijft er een beetje olie in je stoter zitten als je motor uitzet maar lekt het inwendig weg omdat dan de olie dun is door de warmte en zo krijg je bij een koude motor het tikken heb het gehad bij me 8v gti
als je ze gaat vervangen dan raad ik aan allemaal vervangen het kost wat maar lost wel je probleem op
PJVL_G60
21-10-2006, 16:22
Hmm...oke, bedankt voor die informatie tot zover..:cool:
breadfan83
21-10-2006, 16:33
Kan ook zijn dat je er gewoon te moderne olie in hebt zitten, dan issie te dun en lekt ie ook weg.
Kan ook zijn dat je er gewoon te moderne olie in hebt zitten, dan issie te dun en lekt ie ook weg.
Welke olie is het beste, wat gebruiken jullie? Ik gebruik normaal 10W40 maar heb hetzelfde.
Bij koud starten hoor ik een klep tikken maar even wat warm (half minuutje tot een minuut is vaak al zat) en het is over.
Golf_1_gts
22-10-2006, 21:57
Normaal toch dat hydraulische klepstorers heel eventjes tikken als ie koud is. Heeft de audi van mijn pap ook (1.8 8v) en dat al 20 jaar. Verder nooit wat eraan gehad :D
G-eert-40
22-10-2006, 22:04
mijn hydraulische klepstoters tikken ook een seconde of 20 en als ze gevuld zijn met olie is het tikken weg.
Chanmaster
23-10-2006, 07:27
Dit euvel komt bij vele merken auto's voor en is waarschijnlijk onvermijdelijk.
Wij hebben enkele maande geleden nader onderzoek verricht naar de oorzaken ervan.
Daaruit bleek dat er veelvuldig goedkope motorolieën worden gebruikt welke niet voorzien in de behoeften.
Gewoon de juiste motorolie met de juiste V iscositeit gebruiken en het tikken zal wellicht beduidend verminderen.
Maar even een andere vraag.
Heeft iemand nog ergens een goede computer voor een golf2 bj 1990 liggen?
Geert
breadfan83
23-10-2006, 11:30
Welke olie is het beste, wat gebruiken jullie? Ik gebruik normaal 10W40 maar heb hetzelfde.
Bij koud starten hoor ik een klep tikken maar even wat warm (half minuutje tot een minuut is vaak al zat) en het is over.
Ik heb nu Longlife 3 erin zitten, maar is ook wel donders duur dat spul!
Bij mij tikt ie als het extreem koud is een seconde of twee, en daarna loopt ie perfect.
Dit is dan ook wel erg dunne olie, die eigenlijk voor nieuwere motoren bedoeld zou zijn.
Het tikken is idd niet echt te voorkomen bij die oude auto's.
Als je gewoon met je voet effe van het gaspedaal af blijft tijdens het starten en gewoon rustig warm rijdt maakt dat kleine beetje tikken niks uit, en kan je nog jaren door met die motor.
Ik zal eens rondneuzen of ik een wat "ouder" type dikkere olie kan vinden. Als ik wat vind post ik het wel even.
vw dennis
23-10-2006, 19:11
Dat long life III is toch 5W 30? Dat zou dan toch veel te dun zijn voor een auto waar 10W40 in zou moeten?( Als het teminste over die Golf II van je gaat)
Rallye20vtrs
23-10-2006, 19:28
:D beetje ATF bij je olie doen helpt ook :D
breadfan83
23-10-2006, 19:56
Dat long life III is toch 5W 30? Dat zou dan toch veel te dun zijn voor een auto waar 10W40 in zou moeten?( Als het teminste over die Golf II van je gaat)
Klopt, maar de motor loopt nou wel een stuk beter en veel lekkerder, dus het doet hem in ieder geval geen kwaad.
Dat was op dat moment gewoon even de enige olie die voorhanden was, en ik moest nog 250 km rijden, dus liever dat dan niks. Het was niet bedoeld als blijver, maar nou de motor erop vooruit is gegaan laat ik hem er gewoon in zitten.
vw dennis
23-10-2006, 19:58
Ah op z'n manier. En hij lekt nog steeds niet, en verbruikt geen olie? ;)
breadfan83
23-10-2006, 19:59
Ah op z'n manier. En hij lekt nog steeds niet, en verbruikt geen olie? ;)
Neej, zal nog wel gewoon een goede motor zijn denk ik.
In het begin met de andere olie liep ie erg slecht, met deze olie loopt ie heel erg lekker.
Mijn ervaring is dat 5w40 echt te dun is. Heb het destijds in mn GTI gehad, maar je hoorde gewoon dat de olie te schraal was, later over gegaan op Castrol GTX 10w40 en dat was stuk beter (half synteeth)
Valvoline Durablend 10w40 (half syntetisch), perfecte olie voor wat gedateerdere motoren, heb het ook in mn Passat gekieperd (89er 1800) echt geen last meer van.
Weet wel een adresje (oliehandel)waar je deze olie goedkoop kunt krijgen, wordt uit een groot vat getapt. 5 liter voor 18 euro. Wordt alleen onder andere naam verkocht.
Op deze site http://www.castrol.com/castrol/castrolhomepage.do?categoryId=3200 kun je de beste olie voor je auto kiezen. Als ik daar GTI 1987 invoer kom ik dus bij de GTX 10w40 uit
Golf_1_gts
23-10-2006, 23:18
Dit euvel komt bij vele merken auto's voor en is waarschijnlijk onvermijdelijk.
Wij hebben enkele maande geleden nader onderzoek verricht naar de oorzaken ervan.
Daaruit bleek dat er veelvuldig goedkope motorolieën worden gebruikt welke niet voorzien in de behoeften.
Gewoon de juiste motorolie met de juiste fiscositeit gebruiken en het tikken zal wellicht beduidend verminderen.
Maar even een andere vraag.
Heeft iemand nog ergens een goede computer voor een golf2 bj 1990 liggen?
Geert
Zou weleens wat meetmethodes met de bijbehorende onderzoeksresultaten willen zien :rolleyes:
breadfan83
24-10-2006, 00:43
Dit euvel komt bij vele merken auto's voor en is waarschijnlijk onvermijdelijk.
Wij hebben enkele maandeN geleden nader onderzoek verricht naar de oorzaken ervan.
Daaruit bleek dat er veelvuldig goedkope motorolieën worden gebruikt welke niet voorzien in de behoeften.
Gewoon de juiste motorolie met de juiste V iscositeit gebruiken en het tikken zal wellicht beduidend verminderen.
Maar even een andere vraag.
Heeft iemand nog ergens een goede computer voor een golf2 bj 1990 liggen?
Geert
Het moet ook MAANDEN zijn, en niet MAANDE, Geert, Marco. :tongue:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de manier waarop jullie dit onderzoek hebben uitgevoerd.
Gewoon bij de Appie Heyn gaan staan en aan tien willekeurige voorbijgangers vragen of je even aan hun peilstok mag likken is nog geen onderzoek, dat is gewoon een vieze tong.
volkswagen pass
11-02-2015, 17:34
Ik heb nu Longlife 3 erin zitten, maar is ook wel donders duur dat spul!
Bij mij tikt ie als het extreem koud is een seconde of twee, en daarna loopt ie perfect.
Dit is dan ook wel erg dunne olie, die eigenlijk voor nieuwere motoren bedoeld zou zijn.
Het tikken is idd niet echt te voorkomen bij die oude auto's.
Als je gewoon met je voet effe van het gaspedaal af blijft tijdens het starten en gewoon rustig warm rijdt maakt dat kleine beetje tikken niks uit, en kan je nog jaren door met die motor.
Bij mij tikt hij ook in het begin en idd even motor laten draaien en weg was het.
Nu echter 3 weken later blijft hij tikken ondanks hij al warm is betekend dit dat de auto aan het kapot gaan is?
volkswagen pass
11-02-2015, 17:49
Hallo allen ik ben hier nieuw sinds vandaag.
Ik heb een volkswagen passat 1.6 1997 ik weet niet precies hoe het hier werkt
dus ik hoop dat ik het goed doe en goed verwoord.
Sinds een korte tijd kwam er een tikkend geluid uit mijn blok als de motor
koud was na even draaien was het weer weg.
Vond het wel vrij normaal dacht dat de olie eerst rond moest heb er ook niet heel veel verstand van.
Sinds een week echter blijft het tikkende geluid ook bij warme motor het verslechterd dus voor het gevoel begin mij ook een beetje zorgen te maken.
Er zit genoeg olie is het ouderdom en de vraag is valt het nog te herstellen.
Ik hoop het wel ben zeer gehecht aan deze auto.
Ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen Groet Jacob
volkswagen pass
11-02-2015, 18:41
ik zie wel dat er mensen kijken naar de post maar geen reacties.
heb ik het op de verkeerde plek geplaatst of moet ik iets speciaals doen om het te bekijken groet jacob
Audi1981
11-02-2015, 19:25
Je kan het beste in het passat subforum een nieuw topic openen, maar omdat je als nieuw lid niet alles kan weten (en de search hebt gebruikt!) Zal ik er hier gewoon op in gaan.
Het is waarschijnlijk dat jouw hydraulische stoters aan het slijten zijn, een trucje wat kan helpen is wat atf bij de olie doen. Mochten dit soort kunstgrepen niet helpen dan kun je de stoters vervangen.
volkswagen pass
16-02-2015, 23:02
Je kan het beste in het passat subforum een nieuw topic openen, maar omdat je als nieuw lid niet alles kan weten (en de search hebt gebruikt!) Zal ik er hier gewoon op in gaan.
Het is waarschijnlijk dat jouw hydraulische stoters aan het slijten zijn, een trucje wat kan helpen is wat atf bij de olie doen. Mochten dit soort kunstgrepen niet helpen dan kun je de stoters vervangen.
Bedankt voor de reactie waardeer het thanks most wel even opzoeken waar ATF voor staat ik ben hier niet zo slim in :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.