PDA

View Full Version : Raar installatie probleem autoradio


knarfmk1
07-11-2006, 13:58
Nou heeft me zus een autoradio gekregen voor haar verjaardag afgelopen zondag, en of ik die dan in wilde bouwen, geen probleem dacht ik zo.

Aangezien er nog geen ISO stekkers in de auto zaten (golf 3) moest ik die er even inzetten, dat "even" duurde alleen wat langer.

Het probleem:

Normaal moet je je autoradio voorzien van een massa, constante + en een geschakelde + (contact)

Ik heb dit dus zo aangesloten (en nagemeten) en alles werkte perfekt (met motor aan en uit). Echter toen ik de auto uit de schuur reed stopte de radio er ineens mee :confused:
Het blijkt, na nameten, dat de geschakelde plus zodra je een stukje voor- of achteruit rijdt tijdelijk geen spanning meer afgeeft. Ik heb geen idee hoe dit kan. Ik heb zelf ook een golf 3 gehad en heb de radio op dezelfde wijze ingebouwd en toen werkte alles perfekt.

iemand een idee?

Aangezien ik de boel toch aan de praat wilde hebben heb ik in plaats van
de geschakelde plus van het contact te halen, de lichtschakelaar gebruikt (oftewel gewoon op de dashboardverlichting)
Ook dit werkt prima, hetzij alleen met uitgeschakelde motor! Als de motor aanstaat doet de radio niks meer dan knipperen.

Ik heb mijn radio in mijn jetta (1) ook op het licht geschakeld en ook hier werkt dit wel perfekt!

Ik heb de radio nu maar even zo aangesloten dat je hem zelf aan en uit moet zetten, alleen is hij dan iedere keer zijn geheugen kwijt, dus ideaal is het niet.

iemand een oplossing? :confused:

De radio is overigens een Kenwood KDC-W4034A

Golf_1_gts
07-11-2006, 14:44
Ik sluit de radio altijd direct op de accu aan met een zekering ertussen. Hier zet ik daarna ook de memory bij. Ik heb persoonlijk liever dat de radio namelijk niet aan en uit gaat als ik de sleutel omdraai.

Sander
13-11-2006, 16:26
Gezien het feit dat je je geheugen kwijt bent, heb je de geschakelde + kennelijk nog steeds niet op een permanente + staan. Lijkt er mij op dat je er bijna bent en alleen de permanente en geschakelde + verwisseld hebt.

knarfmk1
13-11-2006, 16:42
ja, daar was ik inmiddels ook al achter :)

alleen ik vind het zo raar dat de normale geschakelde + van het contact ineens tijdelijk geen spanning afgeeft zodra je gaat rijden

Marco
13-11-2006, 19:48
of misschien een defect of de verkeerde draad...?

henri
18-11-2006, 07:49
die draad die jij voor een geschakelde plus aan ziet is je snelheids signaal, een blau witte zeker?, als voeding moet jij een andere draad hebben, waarschijnlijk rood/bruin als ik het goed heb uit mijn hoofd, en als deze kapot is moet je voor je geschakelde spanning een draad trekken uit je zekerings kast

knarfmk1
20-11-2006, 08:43
Ik heb er van de week nog even naar gekeken, en de draad voor de voeding maakte niet helemaal lekker contact, heb deze even gemaakt, blijkbaar was de vorige eigenaar ook aan het klussen geweest want het was erg slecht aangelegd. Heb nu alles weer netjes gemaakt en hij doet het perfect nu!

bedankt voor de racties!