Log in

View Full Version : kleppen stellen 1300


Tommy
26-04-2004, 15:10
Ik zou vanmiddag eens een poging doen mijn kleppen te stellen.... maar kom er niet uit.

gaat om een 1300 blok... ik moet toch die imbussen draaien? maar waar moet ik meten met de voelermaat?en hoe moet die nokstok dan staan? en welke volgorde, of niet belangrijk...?

in de vraagbaak stond tot het paar nokken beide omhoog wijst ofzo.. maar welk paar? bij mij waren dat een in en uitlaat...?

iemand die het kort en duidelijk uit kan leggen?

tank joe :D

VeeDubber
26-04-2004, 16:10
- Klepdeksel eraf
- Motor verdraaien op de krukas tot cilinder 4 op "tuimelen" staat (uitlaat eindigt net en inlaat begint net, beide kleppen open dus)
- Cilinder 1 stellen
- Verstellen door aan de inbus te draaien
- Meten tussen tuimelaar en klep
- 3 tuimelen 2 stellen
- 2 tuimelen 3 stellen
- 1 tuimelen 4 stellen
- Klepdeksel met nieuwe pakking monteren
- Rijden!!

sjampoo
26-04-2004, 17:03
HUH?

Volgens mij gaat er iets mis in regel 2..

Motor verdraaien tot cilinder 4 op 'gesloten' staat is voor het 'op tijd zetten' van de distributie. (ja, dat is inderdaad iets heel anders dan wat bedoelt).

Maar goed:
Volgens mij: Zo verdraaien zodat de nokken van de te stellen cilinder omhoog staan.
Speling: met de voelermaat onder nokkenasdoor, over sleeptuimelaar heen
met die 'voelermaat' ertussen dat ie 'net nog lekker/net niet meer lekker' glijd.

inbus 7 (niet in de standaard doppendoos) om te verstellen, en JA ze zitten GIGANTISCH vast (lijkt t)

D'r zit een verschil tussen koud en warm afstellen

Speling 'koud': inlaat 0,10-0,15mm & uitlaat 0,20-0,25mm

Speling 'warm': inlaat 0,15-0,20mm & uitlaat 0,25-0,30mm

Koud is beter, want dan zit er geen verloop tussen de begin warmte (1e cylinder) en de warmte van het blok als je eenmaal bij cylinder 2 uit komt)..

nog een tip van de meester: zonder bougies (je bent toch met een beurtje bezig?) heb je geen compressie, en draai je de motor een stuk makkelijker rond

Tommy
26-04-2004, 18:01
bedankt voor deze info mensen... maar zo ongeduldig als ik ben is het al klaar... :D Lukte me uiteindelijk wel... en loopt nu lekker... Ze stonden erg ruim, maar dat was me al verteld.... ze staan nu inlaat .20 mm en uitlaat .30 mm.... Like Serge himself told me... :D

geluid is nu wat strakker ook, wat minder trekker-achtig... en het loopt wat soepeler....

ben blij dat ik het gedaan heb... was er een mooi dagje voor, en ik stelde het al een tijdje uit.. :rolleyes:

VeeDubber
27-04-2004, 15:30
HUH?

Volgens mij gaat er iets mis in regel 2..

Motor verdraaien tot cilinder 4 op 'gesloten' staat is voor het 'op tijd zetten' van de distributie. (ja, dat is inderdaad iets heel anders dan wat bedoelt).



Als je 4e cilinder op tuimelen staat, staat je 1e cilinder op begin arbeidsslag en dus gegarandeerd met beide kleppen dicht, Anders klopt er iets niet :)

Think about it :)

Tommy
27-04-2004, 19:28
Als je het goed doet moet je alle kleppen kunnen stellen in minder dan een slag heb ik begrepen... Maar das voor de volgende keer... :D

Tommy
15-05-2004, 10:32
oke, de volgende keer is vandaag.... het zint me toch nog niet, en krijg overal de opmerkingen.. zou jij je kleppen niet eens stellen...

en idd, er zit nog steeds teveel ruimte op... maar nu komt het: ik krijg de imbus niet goed in de stelbouten, tenzij ik die, ik denk dat het klepstoters zijn(?) een beetje verschuif.. en dan klopt de klepspeling wel aardig.. toch lijkt me dit niet gezond! zijn mijn klepstoters dan nog wel goed? bij sommige wil het wel goed namelijk...

ik snap het niet meer... :S twijfel aan de hele motor... eigenlijk zit ik er aan te denken de motor er uit te halen, en de jetta te verkopen voor iemand die er wat anders in wil hangen... want volgens mij is het concept van de carb's veel beter dan dat het bij mij werkt... :( Dus ben wel benieuwd hoe het wel zou horen...

Of ik haal de motor er uit, en ga em later hier weer inbouwen.... kan ook.

sjampoo
15-05-2004, 21:29
???

Als je geen kleppen kunt stellen,.. moet je een hydro kopje gaan rijden :-)

Richard
15-05-2004, 21:37
1 klein tegenslagje..who care's.... met een gekietelde motor heb je extra aandacht thom.. effe aan het bier vanavond en morgen er weer fris tegen aan!

Tommy
16-05-2004, 12:47
oke, sjampoo, dan bij deze een kop te koop.. ;)

ik verzin nog wel wat.. we zien wel

Melvin
16-05-2004, 13:10
redelijke off-topic vraag:

hoe duur is het LATEN stellen van je kleppen eigenlijk? heb een 1600tje met carbs.. EW motor...

Tommy
16-05-2004, 13:57
1 klein tegenslagje..who care's.... met een gekietelde motor heb je extra aandacht thom.. effe aan het bier vanavond en morgen er weer fris tegen aan!

naja... klein tegenslagje... er klopt gewoon iets niet... maja, ik zie wel even. :(

Laten stellen? geen idee, geloof niet zo duur, maar het is goed zelf te doen, ten minste als alles een beetje standaard is... Bij de GF kop(standaard) die ik nog liggen heb is het een eitje... maar die HH kop met aanpassingen... er klopt gewoon iets niet! :confused: :(

Fred
16-05-2004, 14:32
De kleppen van een 1.3 worden toch gesteld met behulp van die bout die aan de ene kant van de kop tussen die veer zit zeg maar??

Als dat zo is dan is het heel gebruikelijk dat je de boel soms heen en weer kunt bewegen.

Laat effe weten of een en ander ook zo is

Tommy
16-05-2004, 14:36
de bout(kogel, met imbus) waarop de sleeptuimelaar(even vraagbaak gesjekt voor de naam) ligt...

Bij de ori kop gaat alles perfect... heel logisch en simpel... de HH kop met andere veren e.d... daar is iets niet in orde volgens mij, maar heb geen idee hoe of wat... (ik ben te veel leek daarvoor)

Fred
16-05-2004, 14:41
Ziet het er zo uit??

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=3522&mode=normal

En wat is dan precies het probleem wat je ondervind ??

Tommy
16-05-2004, 16:44
klopt.. zo idd... bij de ori-kop wil het allemaal wel, geen probleem...

Maar bij de bewerkte draai ik als ik verder op wil schroeven(wat al kansloos is volgens mij) draai ik de imbus vast tegen de sleeptuimelaar, omdat de hoek dan nogal scheef wordt.... tis heel vaag.... Ik doe waarschijnlijk iets fout... maar ik heb geen enkel idee wat.... hetzelfde principe als bij de GF ori kop gaat gewoon niet op, ik weet neit hoe het kan... maar ik kom er niet uit... ben een beetje ten einde raad eigenlijk... zal zo wel even een foto schieten.... even duidelijk maken hoe en wat..

brb

Tommy
16-05-2004, 17:08
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=282&stc=1

Krijg de imbus er niet eens in zonder te "wrikken" of de tuimelaar naar achter te trekken...

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=283&stc=1

het zijn andere als in de ori kop zitten... :( Anders had ik ze omgezet... (of geprobeerd)

Tommy
16-05-2004, 17:10
lekker duidelijk foto's ook heh? :rolleyes: sorry...

serge pot
16-05-2004, 18:17
met bolkop inbus 7 kun je ze goed stellen

Fred
16-05-2004, 18:54
Ja de foto's zijn scherp genoeg :D

Maar goed, de stel inbus loopt dus vast met uitdraaien, dan maak je dus de speling tussen klep en tuimelaar kleiner als ik me niet vergis.

Dat betekend dus dat er wat versleten is. Heb je dat probleem op alle cylinders of maar op één??

Heb je er maar op één last van, zou ik de tuimelaars van de probleem cylinder eens vergelijken met een goede, dat moet je ook doen met de stelbout, want daar zit een kogelkop op als het goed is..

Als er namelijk teveel slijtage is aan tuimelaar of kogelkop, heb je te weinig over om te stellen, en word de hoek die de tuimelaar moet maken te groot, waardoor de inbussleutel vast loopt.

Het kan geen ingeslagen klep zijn want dan word de speling juist minder.

KIjk de zaak eens goed na zou ik zeggen

Fred
16-05-2004, 18:56
PS: op de ene foto waar die tuimelaar los op de kop ligt LIJKT het of er flinke slijtage is in de tuimelaal en aan het deel wat normaal op de klepsteel ligt. Is dit gezicht bedrog ????

serge pot
16-05-2004, 21:01
nope kop heb iik toendertijd gebouwd voor de 1600 welke dus ook op hh past .tuimelaar is aangepast voor de klepsteel aangezien deze een schotel heeft van 37mm .
tuimelaars staan ver omhoog aangezien er een omgeslepen nokker inligt .maar ze zijn gewoon te stellen

Fred
16-05-2004, 21:08
Aha, ik wist niet hoe of wat, vandaar dat ik al aan het vragen ging. Inderdaad moet het wel heel ver versleten/verrot zijn wil je het niet meer kunnen stellen.

Inbus met een bolkop werkt in dit soort gevallen uitstekend. Altijd makkelijk als de bouwer van een kop even komt kijken, die weet er het fijne van, op afstand advies geven blijft lastig :)

Tommy
16-05-2004, 21:59
bolkop ga ik dus eens halen... hoop dat ik daarmee uit de voeten kan, maar aangezien ik de klepspeling nu haat niet krapper krijg... Maja, wie niet waagt....

ik doe nog een poging. Maar ik schrok me dood toen ik nog eens opnieuw meette(mat?)

Tommy
04-06-2004, 11:22
oke... al met al is het probleem gevonden....: verrotte tuimelaar... helemaal uit model... die zorgde voor die gigantische speling...

maar omdat deze tuimelaarts aangepast zijn vanwege de zwaardere klepveren paste de tuimelaars uit mijn ori GF kop niet....

Maar ik dacht... proberen kan altijd, dus de tuimelaar in de bankschroef, dremel erbij... en zelf in model slijpen... kon nooit minder als de tuimelaar die er in zat...(Waarschijnlijk zo geworden na een tijdje, bij het opbouwen, en niet willen lopen toen, op 1 cilinder te hebben gelopen... Maar das een gokje)

naja.. stond versteld van het proffesionele uitzien van de tuimelaar ;) En beter nog... het werkt ook nog goed... kan em nu weer normaal stellen.. en loopt goed. Nu vanmiddag nog 1 ding doen, de stelkogel vervangen, want die loopt dusdanig soepel dat ie verloopt... Maar oke, heb gelukkig de ori kop nog.. dus even overzetten.

al met al loopt de motor weer... en zonder die overheersende tikken, en beter lopend bovenin toeren!

Alleen nog even wat kleine dingen doen.. kan alleen maar beter denk ik zo...

Marco
04-06-2004, 17:31
Sjonge jonge, het wordt nog wel eens wat :)

Thom Tuning

Heleen
04-06-2004, 17:40
Sommige mensen moet je even de tijd gunnen ;) :D

Tommy
04-06-2004, 17:46
whehehe.... ja vast

serge pot
04-06-2004, 19:53
kijk ,goed gevonden .

Tommy
05-06-2004, 12:44
oke.... de oorzaak is inmiddels eigenlijk duidelijk....

ik vang de klepspeling (die steeds weer opnieuw ontstaat eigenlijk) op door de tuimelaars onder een te scherpe hoek te draaien.... Waardoor de tuimelaars de klepstoters op het uiteinde raken, waardoor de tuimelaars uitvreten.... Nu sprak ik vanmorgen met een kerel, die in zijn eigen tijd vel VW motoren e.d. reviseert... vooral luchtgekoeld... en die zei.. je moet op zoek naar andere tuimelaars... wat dikkere, waardoor je ze horizontaal(bij wijze van, blok ligt natuurlijk voorover) maar waardoor ze dus zo staan dat de op en neer draaien, en niet zoals nu, van neer naar nog neerder zeg maar... want dan lopen ze zover op het eind, dat ze ontzettend snel uitslijten.... en zo de speling alsmaar groter wordt...

Nu vraag ik me alleen af of ik dit op kan lossen met een andere nokkenas, of beter met andere tuimelaars... En hoe ik zulke tuimelaars in handen krijg...

Maar het is me nu iig duidelijk hoe ik alles goed in orde kan krijgen...

Tommy
05-06-2004, 13:00
poging om het met plaatje aan te geven... dit is waar het op neer komt eigenlijk.... rechts is hoe het goed is.. links is hoe het bij mij staat.. en waarom het dus zo snel wegvreet...

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=359&stc=1

Tommy
10-06-2004, 07:59
Iemand die me kan vertellen waar ik "hogere" tuimelaars kan krijgen? Of uit welk type motor ik eventueel een setje over kan zetten die "hoger" zijn?

casss
22-11-2011, 00:11
Ik heb net de klepspeling bij mijn golf 1.3 gesteld, is ook met sleeptuimelaars. Bij elke tuimelaar heb ik de "veer" eraf gewipt. (veer is dan het " ding" waar je tussendoor moet met de imbussleuten. Dan kun je makkelijker de speling opmeten en bijstellen. Misschien moet je dat ook doen?

Der Einzer
22-11-2011, 00:24
Ik heb net de klepspeling bij mijn golf 1.3 gesteld, is ook met sleeptuimelaars. Bij elke tuimelaar heb ik de "veer" eraf gewipt. (veer is dan het " ding" waar je tussendoor moet met de imbussleuten. Dan kun je makkelijker de speling opmeten en bijstellen. Misschien moet je dat ook doen?


OMG, topic is 7 jaar oud.... denk je dat hij nog op een antwoord wacht ?

casss
23-11-2011, 17:32
OMG, topic is 7 jaar oud.... denk je dat hij nog op een antwoord wacht ?

Oops :screwy:
Heb er idd mn twijfels bij :p
Hoop 't niet voor hem...