PDA

View Full Version : Knarsen, kraken en lekken.

breadfan83
24-11-2006, 19:37
Het is eigenlijk een Volkswagen forum, dus ik weet niet zo goed in welk topic dat dit moet staan, dus dan maar in Algemeen.

Mijn pa heeft al een hele tijd ergens een lek in de stuurbekrachtiging, en het wordt alleen maar erger.
Ik heb zelf al gekeken maar kan nergens iets vinden, maar de vloeistof moet wel steeds worden bijgevuld.
Verder knarst en kraakt het behoorlijk, en telkens meer en harder, bij het maken van een bocht. Het geluid komt vooral van rechtsvoor.

Hoe langer je blijft rijden met de auto hoe meer hij begint te zoemen / fluiten (alsof je een turbo hebt die niet 100% meer is). Als je dan weer hebt bijgevuld, of de auto een tijdje hebt laten staan, is het fluiten weer weg.
Bij mij gaat ie altijd een stuk eerder fluiten dan bij mijn pa en broertje. Ik rij dan ook een stuk wilder met de auto dan zij doen.

Bij fors afremmen hoor je een knal, alsof ergens iets weer op zijn plek terug schiet. Dit zal vast ook wel het geval zijn bij hard optrekken, maar dan hoor ik het niet doordat de motor het overstemt.

Het gaat om een Audi 80 (volgens mij van 1990) met een 1.8i motor en handgeschakelde bak.
Geen airco (weet niet of dat er misschien invloed op zou kunnen hebben, dus zet ik het er maar even bij) en uiteraard stuurbekrachtiging.

Ik heb in mijn golf geloof ik de zelfde motor liggen, en in dat geval zou het in de Audi om een RP blok gaan.

Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft of die zou kunnen vertellen waar het lekt?

Alvast bedankt!

berendd
24-11-2006, 22:31
dingen liggen al best hoog op de sloop dus een vervanging moet wel te vinden zijn..

vloeistof moet er ergens uitlopen, dus moet ergens een vettige bende worden

breadfan83
24-11-2006, 22:43
dingen liggen al best hoog op de sloop dus een vervanging moet wel te vinden zijn..

vloeistof moet er ergens uitlopen, dus moet ergens een vettige bende worden

Dacht ik dus ook, maar ben dus bij de sloper gaan kijken, en er lag niks.
Ik weet ook niet welke modellen voor deze motor en auto geschikt zijn.

Ik heb twee weken geleden de auto in de self-carwash gezet en het hele blok afgespoten. De zooi is onderhand al twee keer bijgevuld ,maar er is nergens een opvallende vuile of vettige plek op of rond de motor te vinden...

bolku
24-11-2006, 23:25
Stuurhuis is lek op 1 van de uitgaande assen, de keering zal wel lek zijn.
Ander stuurhuis monteren is de enige goede optie, ik kan er wel aankomen.
Het fluiten is de stuurbekr. pomp die met te weinig olie draait, moet je ook niet te lang mee doorrijden.....

golf mkII 16v
24-11-2006, 23:41
Is toch wel te reviseren???

Jurgen Santana
25-11-2006, 00:40
Stuurhuis is lek op 1 van de uitgaande assen, de keering zal wel lek zijn.
Ander stuurhuis monteren is de enige goede optie, ik kan er wel aankomen.
Het fluiten is de stuurbekr. pomp die met te weinig olie draait, moet je ook niet te lang mee doorrijden.....

Stomme vraag, maar waarom de keerring niet vervangen?

Jurgen Santana
25-11-2006, 00:41
De zooi is onderhand al twee keer bijgevuld ,maar er is nergens een opvallende vuile of vettige plek op of rond de motor te vinden...

Dan zal de olie wel in een van de stuurhuishoezen te vinden zijn!

breadfan83
25-11-2006, 05:05
Ok heren, bedankt voor de tip.

Bolku, zou je mij de prijs voor het stuurhuis kunnen PM-en? En alle verder benodigde onderdelen voor de reparatie.

Moet ik de stuurhuishoezen dan ook vervangen (omdat die drab er waarschijnlijk uit moet worden gehaald die er nu onbedoeld in zit).

kenny87
28-11-2006, 16:18
Bij fors afremmen hoor je een knal, alsof ergens iets weer op zijn plek terug schiet. Dit zal vast ook wel het geval zijn bij hard optrekken, maar dan hoor ik het niet doordat de motor het overstemt.

waar de audi 80 nog wel eens last van heeft is dat de subframerubbers stukgaan en dus geluid gaan maken. controleer deze eens

gr en succes gary

Erwin G60
28-11-2006, 16:23
Ik heb het zelfde als je vader gehad met mn stuurbekrachtiging gewoon een ander stuurhuis erop en echt niet te lang doorijden want straks heb je onverwachts geen stuurbekrachtiging meer en dat kan heel gevaarlijk zijn.