PDA

View Full Version : ervaringen dot 5 remvloeistof??


vwmk2driver
03-12-2006, 23:54
hallo,

ik zat te denken om in mijn golf 1 straks dot 5 remvloeistof te gooien,

wat zijn de voordelen van dot 5 zo ver ik weet.
-hoger kookpunt dan bijv dot 3 of 4.
-niet hygroscopisch dus je hoeft het niet na 2 jaar te verversen omdat het geen vocht aan trekt.
-bij lekkage of morsen geen aantasting van de lak.

voorwaarden zijn,
-het systeem moet helemaal gereinigd zijn voor de dot 5 gebruikt gaat worden, het schijnt een reactie te geven wanneer dot 5 met andere wel hygroscopische remvloeistoffen in aanraking komt.
-er zeker van bent dat er geen vocht meer in het systeem meer zit, dit word namelijk niet opgenomen door het vloeistof en wanneer dit heet word kan het bij 100 graden al gaan koken.

mijn golf word toch voorzien van nieuwe remleidingen en slangen, en mijn remklauwen en alles gaat toch helemaal uit elkaar, en er komt ook een nieuwe hoofdremcilinder op dus alles is zo goed als schoon,

mensen ervaring met dot 5 ???

ik hoor het graag gr frank

vwmk2driver
07-12-2006, 09:57
niemand die er ervaring mee heeft??

wil het wel gaan gebruiken maar misschien zitten er toch nog verborgen haken en ogen aan?

Richard
07-12-2006, 09:59
dot 5.1 gewoon goed spul.. is wel aan te raden..mooiste in combi met stahlflex remleidingen

vwmk2driver
07-12-2006, 10:08
die remleidingen komen er waarschijnlijk ook wel op..

maar bedoelde echt de dot 5. je hebt ook dot 5.1 idd maar dat is wel een hychroscopische vloeistof.

O.Z racing
07-12-2006, 19:00
ik zou doen wat richard zegt : dot 5.1 en NIET dot 5.0 dat komt niet goed (compleet andere vloeistof)
en wat je moeilijke woord betreft alle remvloeistoffen trekken vocht aan vandaar dat je het regelmatig moet vervangen!

Richard
07-12-2006, 19:03
precies.. mooiste voorbeeld kwam van een bekende tuner betreffende motorolie..
ik zei tegen hem wat voor olie moet ik nu gebruiken? ow60 of 10w40?

hij Neuh gewoon 15w40 en dan tijdig verversen.. andere is redelijk onzin..:D

Gert
07-12-2006, 19:14
Wel 30 euro per liter aan remvloeistof maar Stahlflex ga je over nadenken ? :D

vwmk2driver
07-12-2006, 23:14
gaat mij er ook meer om dat de andere vloeistoffen bij lekkage of iets de lak aan tasten...

en najah daar heb ik geen zin in eigenlijk
en aangezien alles toch nieuw is hoef ik niet bang te zijn dat er een reactie gaat ontstaan met de vloeistoffen,

en gert.. nou ja nadenken?? laat ik het zo zeggen het zit in de planning maar het is niet simpel weg een set kopen voor mijn golf 1 omdat ik voor hele andere remklauwen heb, of ik moet een bedrijf vinden die ze zo op maat maakt??

jan_gti_16v
07-12-2006, 23:18
goodridge in delft kan je daar bij helpen..

kan je zelf ook de kleur bepalen van de ommanteling...

Ron mk1
07-12-2006, 23:27
remkaflex in alkmaar kan ze ook zo voor je maken, `s morgens bestellen `s middags ophalen.
En gewoon goodrich slangen . Staat er zelfs op.

vwmk2driver
07-12-2006, 23:42
oke..

remkaflex doe ik veel zaken mee had daar nog niet eens aan gedacht zal die is bellen idd.

Berserker
07-12-2006, 23:43
Best interessant topic, maar snap alleen 1 ding niet, vraag jezelf eens af hoeveel lakbeschadigingen jij al hebt opgelopen door remvloeistof, het merendeel van de remmerij loopt onderlangs.

En mocht t remsysteem lekken dan is de lak t laatste waar ik me zorgen om maak ;)

vwmk2driver
08-12-2006, 00:17
Best interessant topic, maar snap alleen 1 ding niet, vraag jezelf eens af hoeveel lakbeschadigingen jij al hebt opgelopen door remvloeistof, het merendeel van de remmerij loopt onderlangs.

En mocht t remsysteem lekken dan is de lak t laatste waar ik me zorgen om maak ;)

heb je gelijk in...
maar tijdens ontluchten enzo.
opzich heb je wel een punt natuurlijk.

maarjah totaal gezien zitten er voormij wel grote voordelen in, in mijn ogen.
bedoel je hoeft het nooit te verversen,tast niks aan,trekt geen vocht aan wat remdelen met veel stilstaan doet aantasten.

denk dat het een touw trek kwestie word haha

vwmk2driver
08-12-2006, 00:19
1 maal een dot 3,4 of 5.1 er in gegooit is het haast niet meer veilig mogelijk om er ooit nog dot 5 in te gooien.
ja dan moet je alles heel grondig gaan reinigen, najah heb je daar zin in ??? haha

Berserker
08-12-2006, 17:49
Ik heb nu ook mijn remmerij aangepast op staalflex leidingen en flinkere remmen, dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hierna, mijn remleidingen staan al tig jaren droog, en desnoods koop ik wel een nieuwe hoofdremcilinder...

Maar de verschillen tussen 5.1 en 5 zijn die ook merkbaar qua remkracht? Hoe zit dat hele verhaal van dot 3 t/m 5.1? Ik heb er zelf weinig verstand van dus...

vwmk2driver
08-12-2006, 18:22
dot 3 heeft een x aantal graden voor het kookt.
dot 4 kan hogere temps hebben dan dot 3
en dot 5.1 is race olie, deze kan tot 300 graden hebben geloof ik, nadeel is dat je het wel vaker moet vervangen omdat het sneller vocht aan trekt dan bijv 3 en 4.

dot 5 kan iets minder hebben dan 5.1

vwmk2driver
08-12-2006, 18:25
hoe doen jullie het eigenlijk met remleidingen..

ik heb hier gebruikelijk koperen, heb ook een apparaat die ook alleen maar koper kan velsen.
hebben jullie incombinatie met die stahlflex slangen ook stalen leidingen of koper?

vwmk2driver
08-12-2006, 18:39
Ik heb nu ook mijn remmerij aangepast op staalflex leidingen en flinkere remmen, dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hierna, mijn remleidingen staan al tig jaren droog, en desnoods koop ik wel een nieuwe hoofdremcilinder...

Maar de verschillen tussen 5.1 en 5 zijn die ook merkbaar qua remkracht? Hoe zit dat hele verhaal van dot 3 t/m 5.1? Ik heb er zelf weinig verstand van dus...

remdelen kan je niet eeuwig laten droog leggen he. een hoofdremcilinderbijv als jedeze droog weg legt dus zonder remvloeistof meer, dan kan je hem na een half jaar beter weg gooien,
zoals gezegt remvloeistof trekt vocht aan en vocht tast je delen aan, het kan dus goed zijn als je hem straks monteert en je gaat remmen je zo de cups kapot trapt omdat het allemaal verroest en vergaan is.

de remolie zal dan zo je rembekrachtiger in stromen en dit is uiteraard ongemerkt.

denk er even aan ;)

peter139
16-12-2006, 11:16
Heb nog een belangrijke opmerking: De afdichtingen in je remsysteem zoals je hoofdremcilinder en je remcups zijn niet bestand tegen deze olie. Het zal in het begin wel goed gaan maar naar verloop van tijd wordt het rubber aangetast. Of je moet er voor kiezen alle cups te vervangen.

ik heb dus ook zo'n remvelsappaart hier liggen. Koste me 60 euro. De verkoper vertelde me toendertijd dat het alleen geschikt was voor koperen leidingen. Nou ik heb al verschillende stalen kraagjes gemaakt hoor. Nadeel is dat je minder klemkracht hebt. Ik heb de kunstoflaag om de stalen remleiding verwijderd en toen ging het perfect.

gr peter

vwmk2driver
16-12-2006, 11:39
oke bedankt voor de tip, stalen zijn wel beter denk ik zo??

ja van die cups wist ik..
maar nieuwe cups hebben daar geen last van lijkt mij?
cups die dus nog niet in aanraking gekomen zijn met dot 3,4 of 5.1??

Berserker
16-12-2006, 16:41
remdelen kan je niet eeuwig laten droog leggen he. een hoofdremcilinderbijv als jedeze droog weg legt dus zonder remvloeistof meer, dan kan je hem na een half jaar beter weg gooien,
zoals gezegt remvloeistof trekt vocht aan en vocht tast je delen aan, het kan dus goed zijn als je hem straks monteert en je gaat remmen je zo de cups kapot trapt omdat het allemaal verroest en vergaan is.

de remolie zal dan zo je rembekrachtiger in stromen en dit is uiteraard ongemerkt.

denk er even aan ;)

Nee zolang staat t nou ook weer niet droog en de hoofdremcilinder zit nog vol, alleen de leidingen niet, en gaat t kapot dan vervang ik t wel, voor mijn project wagen interesseert me dat niet zoveel...

peter139
17-12-2006, 09:52
Persoonlijk zou ik het gewoon bij dot 4 houden. Deze remvloeistof is goed genoeg voor sportief gebruik. Als je toch betere vloeistof wil gebruiken dan zou ik voor dot 5.1 gaan en geen dot 5.
Misschien is het wel handig om te vertellen waarom je het wilt gebruiken. Ik las in je eerste post iets over verversen, geen lakaantasting etc. Maar wil je echt op een circuit gaan rijden ofzo?. Vergeet niet dat dot 5.1 ook geregeld vervangen moet worden aan de hand van het gebruik. Sommige lui die geregeld op een circuit rijden verwiselen om de 4 week hun remolie.

Door stahlflex leidingen te monteren heb je een iets harder perdaal. Dat weet iedereen. Wat vele niet weten is dat het nog een positieve eigenschap heeft: het laat minder water door dan rubberen slangen. Dit verlengt de levensduur van je remolie. Ook het rempotje moet goed dicht zijn (op het ontluchtingsgaatje na)

Dot 5 is een olie die op siliconenbasis is. Totaal anders dan de dot 3 dot 4 en dot 5.1. Alleen als je het remsysteem opnieuw opbouwd, dus alles nieuw, kun je dit gebruiken. Remcups etc mogen nog niet eerder in aanraking zijn geweest met dot 4. Alleen dan kan dot 5 voordelen hebben.

vwmk2driver
17-12-2006, 21:47
alles is en komt nieuw aan mijn systeem dus dat is geen probleem.

en circuit gebruik?? najah wil is een keer op het circuit gaan rijden ja om gewoon een beetje vlink te kunnen gassen zonder dat er opstakels om en op de weg verschijnen die je niet hebben wilt. ( mede weg gebruikers - kinderen-wilde dieren) allemaal factoren die je auto in 1 keer naar een vrak kunnen laten veranderen.

en natuurlijk heb je op een circuit ook altijd mede rijders maar die zijn even wat meer bedacht op zaken dan een bestuurder onder invloed of een beginnende bestuurder of simpel weg een bestuurder die niet op zit te letten.

en ja misschien moet ik toch maar voor dot 4 gaan dan kan ik eventueel als ik een keer vlink ga blazen op het circuit de remolie vervangen naar 5.1.

maar de hoofdzaak is gewoon dat dot 5 niks aan tast geen lak/remdelen en trekt geen vocht aan.

dus wel zaken die mij trekken zeg maar.

Lieuwe
12-08-2007, 14:28
Beetje oude koe uit de sloot halen :)

Heb vorige week bij mijn Golf1 het systeem ontlucht samen met mijn neef die werkt bij een vw dealer. Er is nu Dot 5 ingekomen, wat volgens hem totaal geen probleem zou zijn. Nu heb ik alleen wel een flinke lekkage bij de remklauw linksachter. Lekt zo te zien bij de bediening van de handrem langs. Is mijn systeem nu compleet fucked door die remolie (rubbers gaar etc) of is misschien alleen die afdichting daar gaar ? Klauwen zijn wel gereviseerd, maar niet door mij zelf.

Melvin
12-08-2007, 18:38
Kan zijn dat er een vuiltje tussen de afdichting heeft gezeten ofzo? Of een zuigertje wat lekt en over het hoofd is gezien misschien...

Maar het lijkt me sterk dat een remvloeistof je rubber aantast, dat zou niet echt handig zijn...

Berserker
13-08-2007, 10:39
Ik denk dat je een lekke remcilinder hebt...

Lieuwe
13-08-2007, 18:09
Het komt bij de afdichting van het handremmechanisme omhoog. Ligt iig een flinke plas in de garage. Heb al even wat research gedaan op internet:

DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd.

Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.

Denk dat ik maar beter complete remsysteem kan reviseren (nu alleen de achter klauwen gereviseerd) en dan zorgen dat alles eruit is. Daarna gewoon weer dot4 erin gooien. Wil iig geen risico nemen. Mijn complete systeem was wel bijna leeg, maar is dus wel dot3/4 in gebruikt. Daardoor kans dat het gaat reageren met die dot5 remvloeistof.

DutchRebel
26-09-2007, 20:07
werkt natuurlijk ook andersom, als er ooit dot 5 in heeft gezeten mag je ook geen 3 of 4 meer gebruiken.

maar weet je zeker dat t geen 5.1 is geweest wat erin gestopt is?

lijkt me dat iemand die bij een dealer werkt wel weet dat je dit niet kunt doen..