View Full Version : na 10 jaar uit de stalling?!
bugdaddy
15-12-2006, 15:00
Ik wil een oto op gaan starten die sinds 1996 stil in de stalling staat.
Alle tips om hem te gaan starten zijn welkom.
Het is dan wel geen VW, maar het blijft binnen de familie hoor
(het is een heerlijk foute 924!! :cool: )
Big_Mac_Mark
15-12-2006, 15:03
was er niet iets dat je eerst even moest kijken of alles draaide? Ratel op de krukaspoelie en even kijken of dat wil (ik ben een noob, ik roep maar wat :D)
vwmk2driver
15-12-2006, 15:06
misschien kan je de olie eerst eens verversen voor je hem gaat starten. dat is na 10 jaar meestal ook niet super meer.
Olie verversen idd.
En vergeet vooral niet de distributieriem te bekijken voor je de sleutel omdraait.
schone benzine.
olie pijlen, dan luchtfilter er af, scheut benzine er in of remmenreiniger :rolleyes:
en starten die hap.
Het kan altijd dat de olie schraap veren vast zitten, maar dat zie je dan wel,
aan de rook.
en als de cilinders een bonk roest is, redden die het toch niet. :D
olie pijlen, dan luchtfilter er af, scheut benzine er in of remmenreiniger :rolleyes:
en starten die hap.
Het kan altijd dat de olie schraap veren vast zitten, maar dat zie je dan wel,
aan de rook.
en als de cilinders een bonk roest is, redden die het toch niet. :D
Carburateurs eraf trekken schoonblazen etc,
benzine weggooien en leiding + filters opkuisen
accu vervangen, of volledig accu lenen van andere auto
distributie checken
in de versnelling zetten en kijken of je beweging in het verhicel krijgt.
als je dan toch rolt, kijk of de remmen nog uberhaupt iets doen.
bougie (kabels) controleren
indien mogelijk, ff in het bougie gat kijken met een lampje.
Motorolie vervangen+ filters (neem maar een uurtje de tijd, lijkt waarschijnlijk op teer en is koud)
koelvloeistof aanvullen
Bidden tot welke god je dan ook aanbid ;)
Starten
loopt 'ie?
dan in de 1 en heel langzaam rollen en je remmen kontroleren
dan koelvloeistof verversen en de meest conplete beurt geven + zoveel mogelijk onderdelen controleren en indien nodig vervangen, vergeet de remvloeistof hierbij niet. is waarschijnlijk ook een goed idee om de auto weer even te laten werken voor je hiermee begint (weet je ook wat er de geest geeft) en dan nog een keer de olie vervangen. ook de versnellingsbakolie mag vervangen worden ;)
oppoetsen
Da man wezen ;)
db
Mijn 77er stond stil van 89, starte direct en reed als een tiet!
Remmen was iets anders ;)
vw dennis
15-12-2006, 21:40
Verse olie en brandstof zou ik in ieder geval doen
Ik sluit me aan bij de vorige berichten, zoals het bericht van Dirtbag!
Het lijkt me wel erg spannend om een auto na 10 jaar stilstaan weer tot leven te wekken....
It's alive, It's alive!
Jurgen Santana
15-12-2006, 23:00
Allemaal leuke tips maar op die manier zal de auto echt niet starten. ;)
Je zult de sleutel in het contactslot moeten steken en omdraaien :D
JettaPowerrr
16-12-2006, 08:57
Ik blijf huiverig voor auto's die zo lang stilstaan.... Waarom?
Een maatje van me heeft een Mazda 626 2.0-12V Coupé van '87. Erg leuke auto, en voor weinig gekocht. Maar had wel 7 jaar in een schuur gestaan. Het ding liep meteen, hoor, Jappanner, hè. En na een grote service-beurt, die we samen hebben uitgevoerd, leek er ook geen vuiltje aan de lucht. We zijn nu krap een jaar en 40.000 km verder, en hij doet het nog steeds, maarrrrr...... Alles wat kapot kan gaan door lang stilstaan (allerhande rubbertjes van het onderstel, motorsteunen, enz.) is nu aan vervanging toe. En dat komt niet van 40.000 km in 1 jaar rijden. Dat komt door stilstaan. Bovendien zuipt het ding olie, omdat de zuiger-veren niet jofel meer zijn. Tja...ze zeggen niet voor niks: Stilstand is achteruitgang.
Kortom, mijn tip: Als je hem aan de praat hebt, controleer dan zo snel mogelijk ALLE rubber onderdelen van de auto, dus motorsteunen, ophangrubbers, enz, enz. Hier word vaak niet aan gedacht, maar kan behoorlijk kostbaar zijn om te vervangen!
Het lijkt allemaal zo mooi, een auto die jaren in de opslag heeft gestaan, maar ik ben toch van mening, dat je beter een auto kunt kopen, die nog gewoon rijdt.
Succes ermee! En plaats een paar footootjes!
bugdaddy
16-12-2006, 09:48
Goeie tips heren.
Meeste verwachtte ik al wel, maar het is goed om aandachtspunten te krijgen.
(natuurlijk noooooooit aan de sleutel gedacht ;) :thumbup: )
Even voor de duidelijkheid, het is een gekregen wagen, ik heb nog geen cent uitgegeven.
En het is gewoon te leuk om te laten staan.
Morgen ben ik er wel even en zal een fototje schieten.
Pas tussen kerst en oud en nieuw haal ik hem hierheen om te zien of er leven in te krijgen is.
(Iemand bekend met een "OP-ART" interieur?? :cool: , zal ook daar een fotoje van maken)
JettaPowerrr
16-12-2006, 18:39
Aha, gekregen! Dat verklaard een hoop! Dan kun je er idd geen buil aan vallen.
Mij mochten ze ook wel een 924 geven, hoor.... :D
Succes ermee!
Koen is sleeping
16-12-2006, 20:27
Voordat je begint zou ik eerst de bougies eruit halen en een klets WD40 in de cilinders spuiten. Dan lekker 24 uur laten staan en dan eens kijken of hij los is. En spoel je koelsysteem maar flink door. haal alles los qua stekkers en spuit de stekkers in met WD40. En voor de rest alles wat eerder genoemd is idd. (Vervang ook maar de brandstofleidingen op voorhand)
Ben zelf bezig aan een Polo die sinds 1990 stil stond. Jawel, STOND... want hij loopt weer intussen.
En idd een deel van de rubbers is vergaan.
Maar het is wel gaaf om je auto zo langzaamaan te zien ontwaken. :rolleyes:
Hou alvast maar een paar bussen WD40 en remmenreiniger achter de hand want die ga je nodig hebben.
Succes :thumbup:
bugdaddy
17-12-2006, 21:12
Beloofde foto's.....
In de stalling (hier stond hij "pas" 5 jaar, daarvor ergens anders droog)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/IMG_3429.JPG
Wat een beetje water en een spons kan doen:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/IMG_3432.JPG
En een PASHA-interieur:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/IMG_3431.JPG
Lijkt leuk te worden.
Motor zit niet vast, de remmen aan de bestuurderskant zaten dat wel, maar kwamen makkelijk los.
Verder is de achteruitkijkspiegel van de voorruit afgebroken en zijn er een paar lekkages bij de voor en achterruit. Een paar naden van de stoelen en leren stuur los.
De benzinepomp ontbreekt en lijkt er wat veel speling op het stuur te zitten.
Volgende week haal ik hem op en ga ik beginnen met voorbereidingen voor het starten.....
netjes... deze auto's staan bekend dat ze de ideale stroomlijn hebben...waarneer ze achteruitrijden..zijn wel sommigen omgebouwf daardoor..
pasha interieur is alom bekend
bugdaddy
17-12-2006, 21:44
netjes... deze auto's staan bekend dat ze de ideale stroomlijn hebben...waarneer ze achteruitrijden..zijn wel sommigen omgebouwf daardoor..
pasha interieur is alom bekend
Zou daarom hier ook een achteruit op zitten??
Niet bij mij (dat zegt misschien niet veel :rolleyes: )
Koen is sleeping
17-12-2006, 22:18
Hee, elctrische ramen! Die zie je niet zo heel vaak. 4 of 5 bak? Zo'n ding is niet echt supersnel, maar het rijdt wel errug leuk met die lange neus. Bocht uitkomen is een soort van richten-en-vuur! Als je delen nodig hebt: kennis van me heeft er een paar staan voor de onderdelen.
Dennis@polo86c.nl
18-12-2006, 15:34
:thumbup:
Idd, niet gewoon proberen of de motor start, maar kruipolie in de cylinders.
Dan heb je iig niet de kans dat 40.000 km later de zuigerveren versleten zijn. ;)
Aan het lopen krijgen is 1, er nog lang plezier van hebben is 2!
Voordat je begint zou ik eerst de bougies eruit halen en een klets WD40 in de cilinders spuiten. Dan lekker 24 uur laten staan en dan eens kijken of hij los is. En spoel je koelsysteem maar flink door. haal alles los qua stekkers en spuit de stekkers in met WD40. En voor de rest alles wat eerder genoemd is idd. (Vervang ook maar de brandstofleidingen op voorhand)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.