View Full Version : wiellager vervangen, hoe pak je zoiets aan
Ik heb vandaag gemerkt bij mijn polo dat de rechterwiellager enigszins aan vervanging toe is.
Je hoort hem wel piepen maar het is nog niet echt storend, maar toch.
Nu wilde ik eens meer info hebben doormiddel van foto's/tekeningen en duidelijke uitleg, hoe je zoiets aanpakt natuurlijk.
Remmen vervangen heb ik al weleens gedaan, maar ik heb het vermoeden dat ik wat dieper in de vooras moet spitten om de wiellager te kunnen vervangen.
Wie kan mij daar mee helpen....
groetjes
Arno
Dit kun je zelf niet als je geen pers hebt.
wat bedoel je met pers.....
Perslucht doormiddel van een kompressor of zoiets?
Kris Hoekstra
23-12-2006, 20:21
Het lager zit volgens mij geperst in je fuseehuis ( dat was de benaming geloof ik :P)
dat wiellager krijg je er dus niet in of uit zonder een persbank.
Meestal plaats je een dop o.i.d. van het formaat van je wiellager op je wiellager en met een persbank pers je hem er dan zo uit. Monteren gaat in omgekeerde volgorde.
Dus de conclusie is dat dit niet te doen is zonder zo'n persbank. Je kunt natuurlijk wel even bij een garage vragne of ze hem eruit in erin willen persen voor je, en de rest zelf monteren.
Kris.
patrick 86c
23-12-2006, 20:27
De lager zit vast in de voorpoot.
En zo als velen zeggen,je hebt er een pers voor nodig.
Het beste, kun je met de uitgebouwde poot naar de locale garagist.
Mits deze zo'n apparaat hebben.
okee ik weet wel hier in de buurt wel een garage om een wiellager in en uit te persen.
Maar is dat een pittig klusje om om een poot uit te bouwen of valt dat wel mee...
En wat heb je er voor nodig aan gereedschap inclusief een vrije dag...
Jurgen Santana
23-12-2006, 20:42
Veerpoot in en uit inclusief veer en schokbreker vervangen doe ik op een avond. Zonder veer en schokbreker vervangen moet dat nog veel sneller kunnen:D
allemaal leuk en aardig....
Maar ik wil weten HOE je een veerpoot uitbouwt, doormiddel van tekening of foto's of andere uitleg.
stuur me een beetje op weg mensen....
ik wil weten hoe je dat voor elkaar krijgt, ben nogal erg leergierig
ik krijg een klein beetje het idee hoe je een veerpoot uit moet bouwen...
http://www.polo86c.be/site/tips&tricks/veerpoot/veerpoot/index.html
1 centrale wielmoer slag los geven (dop 30 dacht ik)
2 moer bovenop slag los draaien
3 wielbouten slag los draaien
4 op de krik en bok eronder
5 wiel eraf
6 stuurkogel losdraaien en eruit persen
7 remklauw eraf halen en ophangen of op een bok leggen.
8 fusee kogel loshalen (bout eruit, nog wel erin laten)
9 centrale moer eraf draaien
10 moer bovenop eraf draaien
11 hefboom op de draagarm zetten (fusee eruit drukken) en poot eruit pakken
monteren in omgekeerde volgorde..
dit is zoals ik het doe....anders de vraagbaak er eens naast leggen, en als je die niet hebt kopen zoon ding!
6 stuurkogel losdraaien en eruit persen
8 fusee kogel loshalen (bout eruit, nog wel erin laten)
9 centrale moer eraf draaien
10 moer bovenop eraf draaien
11 hefboom op de draagarm zetten (fusee eruit drukken) en poot eruit pakken
monteren in omgekeerde volgorde..
dit is zoals ik het doe....anders de vraagbaak er eens naast leggen, en als je die niet hebt kopen zoon ding!
In ieder geval genoeg info om het maar eens uit te zoeken, maare dit zijn de punten die voor mij nog enigzins onduidelijk zijn......
waar zitten deze punten (6) EN 8 tot en met 11.....
daar gaat het mij om.
heb wel een vraagbaak.........
mijn ervaring met die dingen is dat je gewoon moet beginnen.. en zo lang je voldoende gereedschap hebt liggen komt het allemaal goed. zo leer je er het meeste van, ook al duurt het wat langer. stuurkogel is een beetje tricky, maar moet wel lukken met wat geprul (ik gebruik meestal een lijmklem zonder "voetje" om de kogel vast te drukken bij het demonteren). verder wijst het zichzelf wel uit als je over een goeie dosis logisch inzicht beschikt. ik ben er toendertijd ook zomaar aan begonnen zonder enige ervaring. ik sta er trouwens wel om bekend dat ik op een "ik-ben-mijn-leven-moe" manier sleutel dus misschien moet je niet te veel naar mijn tips luisteren. maar dit moet op zich best lukken zo.
Voldoende gereedschap heb ik in overvloed, garage hierin de buurt staat al startklaar om er een nieuwe wiellager erin te pompen.
moet er alleen een dagje serveren om het zooitje voor elkaar te krijgen.
VwPolo89
25-12-2006, 09:10
hier staat de uitleg bij bovenstaande link met foto's ;)
VwPolo89
25-12-2006, 09:11
hier staat de uitleg bij bovenstaande link met foto's ;)
http://www.polo86c.be/site/tips&tricks/veerpoot/index.htm
kijk, ik ga dit op mijn gemakje bekijken en eventueel eerst maar eens op een slooppolo oefenen, voordat ik aan mijn eigen auto ermee begint
VwPolo89
25-12-2006, 21:56
de eerste keer dat ik dit deed was met mijn broer (is automechanieker) tweede keer ben ik er alleen aan begonnen, heeft toen wel iets langer geduurd maar eens je weet wat je allemaal moet doen in welke volgorde gaat het wel sneller.
dus misschien is proberen op een slooppolo geen slecht gedacht ;)
is zeker geen slechte gedachte om het eens maar op een slooppolo uit te proberen, stel je voor dat je er aan wat verprutst dan is de schade minder erg dan dat je het op een eigen polo uitprobeert.
stuurkogel zit aan de uitstulping halverwege de veerpoot
fusee kogel zit onderaan de veerpoot net achter de remschijf
centrale moer zit middenin het wiel
moer bovenop, zit bovenop onder de motorkap
draagarm zit aan de fuseekogel
een stuurkogeluitdrukker is erg handig!!!
kogeluitdrukker (http://cgi.ebay.de/Kugelgelenk-Abzieher-universal-Fahrwerke-VW-BMW-NEU_W0QQitemZ200061988759QQihZ010QQcategoryZ30908QQrdZ1QQcmdZViewItem)
Nu met die gekke feestdagen ga ik dus niet aan mijn karretje sleutelen, komt dus in het volgend jaar.
De info laat ik rustig op me inwerken, ga zeker weten oefenen met een slooppolo...
En daarna op mijn polo uitproberen.
Maar bedankt iedereen die mij de info hebben gegeven wat omtrent de wiellager vervangen/veerpoot uitbouwen
suuspologenesis
06-01-2007, 19:21
een tip doe het niet zelf want wij hadden een cordoba en die is total los gereden door mij nadat we zelf een wiellager hadden vervangen die is vast gelast op de remklauw en die brak op de snelweg af nniet zo pretje
VwPolo89
06-01-2007, 19:44
bij een polo is deze geperst en niet gelast dus kan geen problemen geven als deze een goed is ingeperst.
de meeste mensen hebben thuis geen pers dus wordt dat zowiezo in een garage gedaan en zal het wel goed zijn, monteren en demonteren kan niet veel verkeerd gaan als je logisch nadenkt
patrick 86c
07-01-2007, 16:57
een tip doe het niet zelf want wij hadden een cordoba en die is total los gereden door mij nadat we zelf een wiellager hadden vervangen die is vast gelast op de remklauw en die brak op de snelweg af nniet zo pretje
Dit snap ik ff niet.
Wiellager vast gelast aan de remklauw :screwy:
ik vind het zelf ook heel vreemd dat je een wiellager moet vast lassen aan de remklauw
Nee niet bij je Polo, blijkbaar bij een andere auto. Maar hoe ze dat daar gedacht hebben. Ik vind het ook maar vreemd.
Maargoed boven en onderaan loshalen, centralemoer v/d aandrijfas en stuurkogel. Dan heb je poot eruit. Naar de garage ff laten uit/inpersen en inbouwen.
Daarna moet je dus wel uitlijnen aangezien alle bevestigingspunten van je fusee los zijn gehaald.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.