PDA

View Full Version : Schokbrekers, schokdempers en vering, what's tha story??

DragonGr Dragon
30-12-2006, 10:42
Golf 2 GTI 16V (1988)

Ik heb een aantal vragen over de vering...

Ten eerste wat is het verschil (origineel) tussen de vering van een 'normale' golf en een 16V / GTI??

Als je wil verlagen, wat moet je dan vervangen? de schokdempers (gasveren) of de veren (springs)??

Als je stugger wil, wat moet je dan vervangen?

Wat is het verschil tussen schokbrekers op gas en veren op olie.

Mn schokbrekers zijn op (na een hobbeltje stuiter ik nog een paar meter door) en ik wil graag nieuwe veren, maar dan zo origineel mogelijk (voor 16V)

Bedankt alvast voor de hulp!!

Jetta MaNiA
30-12-2006, 10:56
Een 16v is 2 cm lager dan een standaard golf zegmaar. Zijn kortere veren, die ook wat stugger zijn.

Als je 16v na een drempel doorhobbelt zou ik inderdaad maar om een nieuwe schokbrekerset. Als je niet verlagen wilt kan je een standaard schokbrekerset halen. Monroe is goed spul. Als je verlagen wilt met een vaste set, FK is gaaf spul.

Als je traploos je auto qua hoogte wilt instellen, moet je even naar BKCustoms voor een supersport schroefset. Word je auto wel een stuk stugger van, maar dan kan je wel instellen wat je wilt.

Succes

DragonGr Dragon
30-12-2006, 11:00
Maar zit hem de stugheid in de veren of de dempers??
en de verlaging??

Jetta MaNiA
30-12-2006, 11:04
Dempers doen het meest!!
Verlaging zegt niks over stugheid, ieder merk heeft zijn eigen eigenschappen.

Ik heb een vaste FK set liggen, die is gewoon iets stugger dan standaard, en rijd erg fijn.

Heb ook een supersport schroefset, dat rijd super, maar wel een stuk stugger. Maar het kan altijd harder natuurlijk.

maartenunplukt
30-12-2006, 13:10
hoe laag is die FK set die je hebt liggen?

RubenD
30-12-2006, 13:52
De hoeveelheid inveren van de veer word bepaald door de veerconstante. Als je 2 veren neemt. Eentje met een veerconstante van bijvoorbeeld 50N/mm en de ander met een veerconstante van 100N/mm dan zal bij een gelijk kracht aan het wegdek/wiel de laatste minder inveren. De body zal dus een grotere "klap" krijgen. Dit voel je dus ook in je stoel. De dempers absoberen/zetten de kracht om. De werking van een demper is afhankelijk van de dempingsgraad. Dit is een waarde die aangeeft hoeveel procent van de kracht in een slag weggedempt word. Deze is in verhouding gezien bij een standaard demper vaak redelijk laag en bij een schroefsetdemper hoog. Bij de laatste zal een kracht ontstaan aan het wiel van de auto dus snel weggedempt zijn. Dit gaat vrij heftig. Je zal dus ook dat klapperige stugge gevoel krijgen.

Hoop dat dit je wat duidelijkheid geeft. Misschien is het aan te raden om eens met verschillende auto's mee te rijden. Met verschillende veer-demper combinaties. Kijken hoe alles voelt en dan je keuze maken!

DragonGr Dragon
30-12-2006, 13:56
mooi verhaal! bedankt