Log in

View Full Version : Schokbreker torens


vwcrewcab
30-12-2006, 17:43
Is er iemand die mij zou kunnen vertellen hoe ver ik mijn vooras kan versmallen zonder mijn schokbreker torens te verwijderen?!

Ik vindt het namelijk zonde om ze te verwijderen als het iet nodig is.

Maar ik wil wel 10cm smaller gaan, dus ik ga er stiekem toch van uit dat ze niet kunnen blijven zitten.

Mocht dit laatste het geval zijn dan bevestig ik de schokbrekers in de binnenschermen.

PS:ik vraag dit niet omdat ik lui ben, maar de body van mijn kever staat zo ingebouwd dat ik niet in staat ben om het zelf op te meten, anders kan ik nog wel 2 weken vakantie nemen, voordat deze uitgebouw is :D
_________________

sanderz
30-12-2006, 20:17
(reclame mode on) ik denk dat je beste eff leon(volksaddiction) een pm kan sturen, hij is zo'n beetje de vooras goeroe op dit forum(reclame mode off)

en zet het antwoord dan hier ook op het forum zodat meer mensen er wat aan hebben ;)

Toby
31-12-2006, 15:01
ik dacht dat je maar maximaal 8 cm kan versmallen.
bij 10 cm moet je of andere schokbreker torens fabrieken, of een stuk binnenscherm verbouwen.
ik heb mijn as 14cm versmald, en hoeklijnen ipv torens op mijn binnenscherm gelast.
gaat ook prima!

groet Tom..

vwcrewcab
31-12-2006, 16:47
ik dacht dat je maar maximaal 8 cm kan versmallen.
bij 10 cm moet je of andere schokbreker torens fabrieken, of een stuk binnenscherm verbouwen.
ik heb mijn as 14cm versmald, en hoeklijnen ipv torens op mijn binnenscherm gelast.
gaat ook prima!

groet Tom..

Tis wel netjes natuurlijk, dus ik ga dat ook maar doen, en misschien gelijk nog maar iets smaller dan, cm of 12.

Wat ik me wel afvroeg, staan je schokbrekers dan niet schuin naar buiten. dat het bevestigings punt op je draagarm verder naar binnen staat als dat je bevestigings punten in je schermen naar binnen kunnen?

-Jens!-
02-01-2007, 17:28
Tis wel netjes natuurlijk, dus ik ga dat ook maar doen, en misschien gelijk nog maar iets smaller dan, cm of 12.

Wat ik me wel afvroeg, staan je schokbrekers dan niet schuin naar buiten. dat het bevestigings punt op je draagarm verder naar binnen staat als dat je bevestigings punten in je schermen naar binnen kunnen?

dan moet je wel érg extreem gaan, gewoon ffkes uitmeten.
ik rij nu zonders schokkers en 9cm versmald maar dat is dus mooi 3 keer scheisse. als me spindels eronder zitten gaan ze er mooi weer onder :thumbup:

toby, welke hoeklijn heb je gepakt...50x50 ofzo?)

mzzls jens

sanderz
02-01-2007, 17:44
dan moet je wel érg extreem gaan, gewoon ffkes uitmeten.
ik rij nu zonders schokkers en 9cm versmald maar dat is dus mooi 3 keer scheisse. als me spindels eronder zitten gaan ze er mooi weer onder :thumbup:

toby, welke hoeklijn heb je gepakt...50x50 ofzo?)

mzzls jens


heb je foto's van hoever de wielen naar binnen staan??

vwcrewcab
02-01-2007, 20:18
dan moet je wel érg extreem gaan, gewoon ffkes uitmeten.
ik rij nu zonders schokkers en 9cm versmald maar dat is dus mooi 3 keer scheisse. als me spindels eronder zitten gaan ze er mooi weer onder :thumbup:

toby, welke hoeklijn heb je gepakt...50x50 ofzo?)

mzzls jens

Ik neem aan dat je bedoelt dat het scheisse rijdt zonder shox?!

Ik ga het ook hetzelfde doen als Toby, dat vindt ik de mooiste oplossing.

Dacht dat deze 12.7cm versmalt was:
http://i2.photobucket.com/albums/y30/pissflap/98065278.jpg

Deze is 10cm versmalt (is van Jasper):
http://www.bugardi.com/Fotoalbums/vooras/tn_nr%20plaat%20ff%20verplaatsen.jpg

Split52
02-01-2007, 21:15
Wat jij vergeet te vermelden is het jaar van je kever, hier zit nogal wezenlijk verschil in de binnenschermen en dus hieruit resulterende problemen mbt aanschaven van banden/wielen/torens etc.

Toby
02-01-2007, 21:31
zo stond mijn kever erbij.
(staat nu op fuchsen.)

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/25596.jpg

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/25595.jpg

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/25594.jpg

en hoekstaal 50x50x 4? of 5? dat weet ik niet zeker...

sanderz
02-01-2007, 22:13
en jouw kever is zo te zien van eind 70 begin 80??

-Jens!-
02-01-2007, 22:22
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/43788.jpg

:)

sanderz
02-01-2007, 22:38
is dat de jouwe jens, superding om te zien :thumbup:

vwcrewcab
03-01-2007, 08:07
Wat jij vergeet te vermelden is het jaar van je kever, hier zit nogal wezenlijk verschil in de binnenschermen en dus hieruit resulterende problemen mbt aanschaven van banden/wielen/torens etc.

Mijne is bijna geen echte kever meer, hij is van 1982.
Voor de voorzijde heb ik 135-er smartbandjes.

Zit er dan zo veel verschil in, want tot nu toe heb ik dan volgens mij alleen foto's van oude kevers gezien met versmalde vooras?!

En anders wordt het zelf een beetje puzzelen, en ben ik 1 van de eerste zie zijn mexje gaat versmallen (al denk ik dat er al veel me voor zijn gegeaan) :woowoo:

Bussie komt zo
03-01-2007, 09:19
Kijk even naar de linkeras.
Met deze as kun je tot 4" versmalt met torens.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/3/7/886534.jpg

vwcrewcab
03-01-2007, 09:24
Kijk even naar de linkeras.
Met deze as kun je tot 4" versmalt met torens.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/3/7/886534.jpg

Ja, dat is idd ook een mogelijkheid!
Heeft dit voordelen tov bevestigingspunten in je binnenschermen (waarschijnlijk de stevigheid die je in de binnenschermen moet maken)?

Bussie komt zo
03-01-2007, 09:48
Je hoeft niks aan je binnenschermen te maken dus blijft hij origineel en netjes.

vwcrewcab
03-01-2007, 09:54
Je hoeft niks aan je binnenschermen te maken dus blijft hij origineel en netjes.

Dat is zeker zo :thumbup:
Ik had dit in mijn hoofd, en dat ziet er ook netjes uit, las ik het zo kan krijgen, maar wellicht is die manier die jij aankaart steviger en makkelijker?!

http://i2.photobucket.com/albums/y30/pissflap/DSCN1601.jpg

Bussie komt zo
03-01-2007, 12:07
Als je het zo wilt doen zoals hierboven zorg dan dat je een verstevgingsplaat erachter maakt.
Als je het topic van de engelsman goed leest verteld hij precies hoe hij het gedaan heeft.

vwcrewcab
03-01-2007, 12:09
Als je het zo wilt doen zoals hierboven zorg dan dat je een verstevgingsplaat erachter maakt.
Als je het topic van de engelsman goed leest verteld hij precies hoe hij het gedaan heeft.

Klopt, hij heeft een 3mm dikke plaat erin gelast voor de stevigheid!
Die gast is ook echt wel goed met metaal, denk dat ik al wel 10 keer dat topic heb doorgelezen omdat het zo mooi is!

Bussie komt zo
03-01-2007, 12:13
ach, als je de hele dag niks anders te doen hebt kan je ergens tijd insteken..

Martijn65
03-01-2007, 12:26
ach, als je de hele dag niks anders te doen hebt kan je ergens tijd insteken..

Inderdaad, hij had zat toen in de ziektewet.. vandaar dat ie dat in korte tijd klaar had :)

12,7cm = 5inch ingekort van mij.. Geen torens idd.. (is toch al zo hard als een plank)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/28454.jpg

Verlaagde spindels verbreeden het geheel weer met ongv 1inch totaal.. dus zeg dat je 10cm overhoud komt je met de originele stalen velgen uit op dit:

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/42352.jpg

Met Empi's met redelijke ET op dit:

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/37485.jpg

Zoals je ziet heb ik geen schokbrekertorens, mag officieel niet, maar te hard rijden mag ook niet ;) 'k bouw het weer terug met de apk :)

vwcrewcab
03-01-2007, 14:37
ach, als je de hele dag niks anders te doen hebt kan je ergens tijd insteken..

Geen kwestie van nix anders te doen hebben, maar interesse in andermans werk :cool:
Kan niet alles leren door zelf maar wat te proberen ;)

Bussie komt zo
03-01-2007, 14:50
Geen kwestie van nix anders te doen hebben, maar interesse in andermans werk :cool:
Kan niet alles leren door zelf maar wat te proberen ;)
Bedoelde jou, bedoelde die engelsman die doordat hij in de ziektewet zat veel tijd achter elkaar in zijn kever kon steken en daardoor een hele leuke kever in korte tijd op de weg kon zetten. :hug:

vwcrewcab
03-01-2007, 14:52
Bedoelde jou, bedoelde die engelsman die doordat hij in de ziektewet zat veel tijd achter elkaar in zijn kever kon steken en daardoor een hele leuke kever in korte tijd op de weg kon zetten. :hug:

Ach so :redface:

bugdaddy
03-01-2007, 14:54
3cm aan elke kant, dan zitten de torens strak tegen de binnenspatties aan.
totaal 6cm dan dus.

sanderz
03-01-2007, 17:56
En anders wordt het zelf een beetje puzzelen, en ben ik 1 van de eerste zie zijn mexje gaat versmallen (al denk ik dat er al veel me voor zijn gegeaan) :woowoo:


hej mijne is ook en mex en die wordt ook versmald, 2,5 inch is de max zo'n beetje als je je schokbrekers torens wilt behouden. voor mij is dat genoeg.

vwcrewcab
03-01-2007, 22:30
Ik heb net 15cm ertussen uitgeslepen en een set adjusters erin gelast, nog niet helemaal klaar, maar nu kan ik niet meer terug :cool: :thumbup:

Nu nog ff de torens verwijderen, veren inkorten en de bevestigings beugels omlassen, dan zien we strax wel weer verder als de carrosserie erop staat!

sanderz
03-01-2007, 22:33
zodan, ben benieuwd :eek:

vwcrewcab
03-01-2007, 22:37
zodan, ben benieuwd :eek:

Een paar matige foto's staan ook in mijn (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=347969#post347969post347969) project topic ;)

vwcrewcab
04-01-2007, 11:08
Heb je nu tussen de bevestiging punten op de chassis kop iets tussen de as uit gezaagd, volgens mij, tenminste als het zo is als wat ik denk krijg je de as niet meer op je chassis kop of je moet de bevstigings platen losslijpen en uit elkaar lassen
Hoop dat ik het verkeerd zie op de foto!

Uit mijn project topic:
Nu nog ff de torens verwijderen en de bevestigings beugels omlassen

Is aan gedacht, anders gaat het idd niet passen!