View Full Version : Schrapend geluid @ Jetta 1.3
sinds een tijdje word het steeds erger.
Als ik optrek (en vooral als ik dit heel rustig doe) hoor ik een raar geluid. Beetje schrapend alsof er bijvoorbeeld iets zonder olie draait ofzo.
Met koppeling in is het weg. En als ik ontkoppeld gas geef is het geluid er ook niet.
Zit dus volgens mij ergens in de aandrijving.
het er een filmpje van gemaakt. Het geluid is best goed hoorbaar (wel harder van verwacht)
http://www.youtube.com/watch?v=_OPPX6Xn9i8
1.3i jetta2 uit 91
zg-12-dk
bak al vluchitg bekeken maar nergens natte plekken of olie lekken.
Hoe controleer / vervang ik anders de bakolie? (gebeurd dan wel fijn @ straat :( met de ori krik)
VwPolo89
02-01-2007, 10:07
wat het geluid juist is weet ik niet omdat je hier nog het motorgeluid bijhebt en dan is het wel vrij lastig om te horen.
bakolie: rechts van de bak zitten 2 grote inbussen (14 dacht ik) de bovenste is om te vullen en de onderste is om leeg te laten. bij een 4bak moet er 2,2 liter in maar bij een 5bak weet ik niet.
is het lang geleden dat deze nog vervangen is geweest??
Jack_GolfII
02-01-2007, 10:13
de een zegt druklager versleten de ander zegt rauw lopende lagers in de versnellingsbak
ik had ook een zeer ergelijk hoorbaar schrapend/schurend geluid als je langzaam reed, bij mij zijn er nieuwe lagers in de bak gezet (Garage 155 euro) en het geluid is weg.
monteur vertelde mij dat het vaker bij de 1,3 versnellingsbakken gebeurt dat als de bovenste lagers geen oliesmering krijgen door een te laag oliepeil, ze rauw gaan lopen en het hinderlijke geluid gaan maken.
het geluid is pas 150km oud... hopelijk is er nog wat te redden ;)
Anders een andere bak eronder. weet niet wat dat kan gaan kosten? is dat voor een handig iemand zonder brug te doen? of kan ik beter het aan een expert overlaten of iemand hier zoeken die een zakcentje bij wil verdienen?
Me linker wiellager voor loopt trouwens ook niet 100% maar denk dat dat alleen dit geluid niet kan veroorzaken toch?
VwPolo89
02-01-2007, 11:28
een wiellager geeft eerder een soort helicoptergeluid en trekt niet echt op het geluid uit dit filmpje.
ik heb bij mij ook de bak vervangen zonder een brug samen met mijn broer dus voor een handig iemand is dit wel te doen. zou er niet alleen aan beginnen om de bak ervanonder te nemen.
Maar het is dus slimmer om nu direct heel de bak te vervangen?
Rij wekelijks rond de 600km (ja ik had een diesel moeten kopen ; :rolleyes: ) dus misschien slimmer een 5bak te nemen?
Is dit net zo makkelijk erop te zetten of moet er dan nog hoop verbouwd worden? Of als ik rekening houdt met baknummer past het direct?
Koppeling ook direct mee vervangen? (word het volgens mij wel erg duur geintje) drukgroep/lagers?
Ga morgen eerst eens even olie bijvullen. Nu nog iets te katerig van het oud & nieuw feestje dus ook al vul ik het bij kan ik nog maar beter niet gaan rijden :rolleyes: misschien is het nog niet telaat en gaat het geluid weg. Klinkt nu namelijk nog niet of er iets echt kapot is maar gewoon alsof het niet soepel loopt. En het schakeld ook nog perfect.
VwPolo89
02-01-2007, 11:46
mss eens naar een garage gaan en daar vragen wat het eventueel kan zijn.
heb het daarnet ook al gezegd dat het heel moeilijk is om via een filmpje te kunnen horen wat er aan je auto is.
golf mkII 16v
02-01-2007, 12:40
Is het alleen als je rijd???Of ook als de auto stil staat met motor aan
alleen als ik in de versnelling en met koppeling omhoog rijdt.
golf mkII 16v
02-01-2007, 14:43
Dan denk ik de lagers van de ingaande as [de as waar de koppelingsplaat aan zit]
Je kan het proberen met olie bijvullen
Anders bakrevissie/of een andere bak
Als je onder de auto kruipt met de ori.krik,leg dan iets onder de auto of gebruik assteunen
Veiligheid voor alles:D
assteunen liggen erin, en voor zekerheid velg die eraf gaat ff onder de schijf schuiven, niet dat ik dan veel ruimte heb stel hij komt omlaag maar toch.
Maar met die lagers van die as. Is daar nog mee te rijden zonder dat het vastloopt? wat kan er gebeuren stel het loopt vast. Auto staat nu nml bij me vriendin in adam voor de deur. Kan hier wel olie bijvullen maar moet dit weekend wel met de auto naar gilze (130km verder)
golf mkII 16v
03-01-2007, 00:27
Is wel mee te rijden,als het vastloopt kom je alleen stil te staan:D
De auto van de vrouw heb anderhalfjaar met een tik in de bak rondgereden
tot hij vast liep
Er bleek geenolie meer in te zitten,die was eruitgelopen door de stop die inde flens zit[lek gegaan]
Als je het weekeinde toch naar Gils gaat kom even langs dan is het beter te horen als op het filmpje
stuur je wel ff pb.... super van je man
alleen als idee hoor geef eens met de hand gas. Ik heb namelijk dat mijn gashendel wat geluid maakt. En dit hoor je vaak alleen maar bij de 1e keer optrekken zeg maar.
Ferry
golf mkII 16v
07-01-2007, 12:51
Heb gister het geluid gehoord en het komt echt uit de bak
Het is een geluid dat ontstaat als er gereden wordt
ook in de achteruitversnelling
Jack_GolfII
08-01-2007, 13:48
Heb gister het geluid gehoord en het komt echt uit de bak
Het is een geluid dat ontstaat als er gereden wordt
ook in de achteruitversnelling
en zeker ook een zeer ratelend geluid bij het achteruitrijden?
vond deze informatie over versnellingsbakken
http://www.vwforum.nl//modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18982
links in de 3e posting zijn ook zeer informatief!
links in de 3e posting zijn ook zeer informatief!
Zeker :cool:
:D
Vandaag dan rustig richting apotheek gereden...
nog geen 5meter uit me parkeerplekkie en stond met een klap stil :(
R.I.P. Versnellingsbak :(
Maar dit weekend een andere bak eronder :thumbup:
Alvast special thanks 2 Jan aka golf mkII 16v :hug: die mijn schatje gaat fixen :D
Vrijdag word de jetta dus een trailersletje :cool:
WOEHOE :D
kreeg vanmiddag smsje :D Ze staat weer klaar :D
golf mkII 16v
13-01-2007, 19:48
WOEHOE :D
kreeg vanmiddag smsje :D Ze staat weer klaar :D
Kan ind. opgehaald worden :thumbup: :D
Er sleept een stuk plastic over het wegdek als je rijd dus een bumper is aan tebevelen
De bak zit echt muurvast :mad:
ja aan de andere kant is hij er al af ;)
Ergens op de A2 gebeurd.
Maar de bak was anders jan? wat precies? langer of korter?
en zal morgen ff kijken voor bumper (ivm ruimte voor vervoer) anders klein gaatje en ti-wrappie erin....
golf mkII 16v
14-01-2007, 18:00
Andere code als die bij jou
AKW is die van jou en de andere is AKY
Maar ze doen het wel alle 4
Kan niets van vinden op DW
Hij rijdt weer heerlijk jan :D
Fooitje zat erbij ;)
Hij schakeld als een trein en heb het idee dat deze bak in de 4 iets langer is.
Deed vroeger 4200rpm @ 120 teller
Nu zit hij net onder de 4000rpm
Hoe stond het trouwens met de koppeling? andere eronder gezet of was de huidige nog beter?
Maar ga nu ff rondje rijde :D
Weekje moeten missen :D
golf mkII 16v
14-01-2007, 21:23
De kopeling die er opzit is nog goed
Hoop dat je niet teveel heb gegeven voor die andere kopeling,die is helemaal niets
Het hart zit te veel speling op de veren
Weer een tevreden klant:D Bedankt voor de fooi en weer vele veilige en zorgeloze kilometers toegewenst
btw een onderhouds beurtje????
Denk inderdaad dat ik hem maar eens om het half jaar een weekend bij je laat slapen voor een mooi beurtje ;) knapt hij van op :D
(nouja technisch dan :P zitte aardig wat vieze vingers rondom de motorkap :P maar hij moest toch al nodig gewassen worden)
Moet hem alleen nog wel ff laten uitlijnen.
Weet iemand of het uitmaakt of ik hem op me ori wielen laat uitlijnen (ff voor de winter die maar niet komt) of op me ATS cupjes?
Of maakt dat geen reet uit?
golf mkII 16v
15-01-2007, 17:56
Kan er wel met een lap op gaan vrijven maar daar wordt de lak ook niet beter van
Als het wat beter weer was dan had ik ze wel gewassen
Zal de volgende keer [als die er komt]witte handschoennen dragen:D
Volgende keer komt er vast en zeker :thumbup:
gok dat ik hem elk half jaartje een weekendje bij je laat logeren voor een grote/kleine beurt. Zover ik kon zien is er echt met zorg aan gesleuteld.
Gok dat het dan rond juli word de volgende keer. Paar weekjes voor de APK.
En hij is al gewassen vanochtend ;) Volgende keer wel fluwelen witte handschoentjes dan :cool:
golf mkII 16v
15-01-2007, 19:53
Doen we een maand voor de APK en als je hem dan ook nog op maandag kunt missen doen we er de APK gelijk bij met een grotebeurt
kun je ook apk doen dan?
zal hem dan toch op een doordeweeksedag moeten missen.
Alleen moeten we dan even iets regelen met vervoer dat je me in de jetta op pikt bij een station/bushalte in de buurt :rolleyes: ouders blijven niet rijden voor me.
maar daar hebben we dan nog contact over tegen die tijd :D
golf mkII 16v
15-01-2007, 23:23
Ik kan de APK regelen bij een kennis van mijn vader
Er stop een buurtbus bij mij voor aan straat
Hoor het tegen die tijd wel
doen we :D
en nu kappen we met hier ouwehoere ;)
begint beetje op persoonlijk chat topic te lijken :rolleyes:
golf mkII 16v
16-01-2007, 19:57
Beetje reclame maken
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.