PDA

View Full Version : olie vragen


Merlin
02-01-2007, 21:53
Hier dan even m'n derde topic. Wellicht al eerder behandelt?

Was dus vandaag bij een VW dealer. Het schijnt dat de VW TDI 74kw versie Long-Life 5W30 olie moet hebben voor een goede smering.
Met name voor smering van de brandstofpomp is deze olie belangrijk, aldus een monteur daar.

Nu weet ik wel iets van olien. Voor m'n werk bouwen en verkopen we conditionerende bypass dieptefilters voor olie en kom vele olieanalyses tegen die ik moet behandelen.
Maar elke techniek vraagt om specifieke ervaring en die heb ik voor dit item niet.

Vraag:
Is deze olie à € 20,== / liter :( perse nodig of kan ik ook naar een goede Semi-Syntheet en deze vaker vervangen? :thumbup:

Gaat die olie echt 30.000 km mee??

Hoe goed zijn de VW Golf IV oliefilters eigenlijk?? Hoeveel micron?

Hebben jullie specifieke ervaring of zelfs schade gehad door slechte smering??

Wat is het gemiddelde verbruik van deze motor??

wat is jullie advies??

Graag reacties svp.
Grt
Bart

vw dennis
02-01-2007, 21:55
De olie kan makkelijk 30.000 mee, evenals de filters. Maar het instrumenten paneel zal altijd eerder aangeven, dat die voor een beurt moet.

jan_gti_16v
03-01-2007, 01:51
De olie kan makkelijk 30.000 mee, evenals de filters. Maar het instrumenten paneel zal altijd eerder aangeven, dat die voor een beurt moet.

als het een "long life" motor getreft zal het instrumenten paneel ook gecodeerd zijn op long life...

en zal de sensor in de carterpan de bapalende factor zijn of het instrumenten paneel al dan niet eerder aan gaat geven...

dekilo
03-01-2007, 03:58
Ik werk voor Volvo en we exporteren ook auto's naar Maleisie.
Volvo in Nederland heeft BV een interval van 30.000 KM voor een onderhouds beurt in Maleisie dezelfde auto 10.000 km puur door de slechte kwaliteit olie die ze daar hebben.
Dus ik zou voor de voorgeschreven olie gaan.

vw dennis
03-01-2007, 10:49
als het een "long life" motor getreft zal het instrumenten paneel ook gecodeerd zijn op long life...

en zal de sensor in de carterpan de bapalende factor zijn of het instrumenten paneel al dan niet eerder aan gaat geven...


Zie jij ooit Long life auto's rijden die 30.000KM rijden, of de 2 jaar halen? Mooi niet! Ze komen allemaal eerder terug voor een beurt. Hij mag dan wel op long life gecodeert staan,maar als de oliekwaliteit slecht is gaat de waarschuwing toch eerder branden.

En ook niet alle long life auto's hebben een sensor in de carterpan...

vwmeissie
19-04-2009, 15:07
dus als er op de sticker staat dat er longlife olie in moet dat ook gewoon doen?
rij een vw golf 5 uit 2004 1.9 tdi.....
olie alleen verkrijgbaar bij de dealers?

obimaster
21-04-2009, 18:24
hmm interesant topic

welke olie is nu uiteindelijk goed voor een golfj Iv diese tdi
ik gebruik nu momenteel 10w40

goed niet goed?

Arne
21-04-2009, 20:48
dus als er op de sticker staat dat er longlife olie in moet dat ook gewoon doen?
rij een vw golf 5 uit 2004 1.9 tdi.....
olie alleen verkrijgbaar bij de dealers?

Ja dan zou ik t wel doen, als je auto ook in het longlife service programma zit. Bij de pomp kun je die olie ook halen. Ik werk bij Texaco en wij hebben een Havoline variant die voldoet aan de longlife eisen, 5w30. Even naar de API waarde of de VW code kijken die op de fles staat, ik weet t niet zo uit mn hoofd, in het boekje van de auto staat iig welke je moet hebben. Spul is wel erg duur trouwens, zoals hierboven al gezegd.

boravariant1976
21-04-2009, 20:52
technisch kan ik niet antwoorden!

wel uit praktijk:
bij aflevering zat er 10w40 in mijn auto per ongeluk en daardoor reed hij slecht.
ik rijd nu met castrol longlife en wil nooit meer anders :thumbup:
tuurlijk aan de prijs omdat je het alleen per liter te koop is......maar er komt volgens een vw-dealer binnenkort waarschijnlijk wel een 5 lit. can op de markt.

anderzijds gaat deze olie wel echt langer mee,dus uiteindelijk ook weer een besparing........

Mpm maakt ook een goede longlife,misschien dat die goedkoper is bij automateriaalzaken ??

grtz