View Full Version : K-Jetronic
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 12:34
Hallo, ik heb net al even op het forum rondgekeken en ik heb me nu ook maar even aangemeld omdat ik met 2 dringende vragen zit.
Vraag 1, Als mijn golfje 8v koud start dan schommelen de toeren tussen 0 en 1000 toeren per minuut, ik heb al veel vaker gekeken wat het zou kunnen zijn maar niet gevonden.
Het probleem is ontstaan na het afstellen van de CO, het is ook niet te herstellen met draaien aan de co schroef.
vraag 2, als mijn auto op bedrijfstemp. komt dan stopt mijn kachel er mee.
Tijdens het warmdraaien is de kachel warm maar als de auto op bedrijfstemp. komt dan gaat hij inneens koude lucht blazen, thermostaat is al vervangen.
Lekt geen koelvloeistof.
MvG, Ramon
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 14:57
Ik heb het euvel verholpen, ik heb het blauwe stekkertje van de koudestart injector afgehaald en nu doet hij niet meer zo raar pingelen. :thumbup:
Tommy_cc_
08-01-2007, 15:49
thermostaat verkeerd om geplaatst?
Ik heb het euvel verholpen, ik heb het blauwe stekkertje van de koudestart injector afgehaald en nu doet hij niet meer zo raar pingelen. :thumbup:
met andere woorden hij loopt in noodloop..
maar ik ben benieuwd , start je nu de auto met de stekker er af? :rolleyes:
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 16:26
met andere woorden hij loopt in noodloop..
maar ik ben benieuwd , start je nu de auto met de stekker er af? :rolleyes:
Ja, hij doet het perfect.
Als ik de stekker er weer op doe dan gaat hij weer bedonderd lopen.
Ik denk dat de koudstart verstuiver kapüt is
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 16:27
thermostaat verkeerd om geplaatst?
Neehj, het probleem is begonnen toen ik er een busje Forté radiateur lekweg in heb gegooid, ik weet niet of dat er mee te maken heeft maar daarna is het kachel euvel begonnen.
Ja, hij doet het perfect.
Als ik de stekker er weer op doe dan gaat hij weer bedonderd lopen.
Ik denk dat de koudstart verstuiver kapüt is
noodloop is niet perfect hoor.. :rolleyes:
iig ff opzoek gaan naar een nieuwe sensor.. en starten zonder deze sensor brengt schade aan het blok
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 17:23
noodloop is niet perfect hoor.. :rolleyes:
iig ff opzoek gaan naar een nieuwe sensor.. en starten zonder deze sensor brengt schade aan het blok
Ohh dat wist ik niet, maar ik kan ook de thermotijdschakkelaar er af doen dan is het ook goed, dan kan die blauwe er ook op blijven.
golf mkII 16v
08-01-2007, 17:31
Dat van die kachel weet ik
Dat is de modificatie die er voor zorgt dat de kachel iets eerder warmte geeft
Die zit tussen de slangen naar de kachel
Een aluminium en een zwart plastic klep verbonden met een dun slangetje
Daar moet je een paar RVS pijpjes tussen zetten of een paar andere slagen voor nemen
Heb het zelf ook net gehad [voor de 2e keer]
Vraag: waarom gaat een auto op noodloop draaien als alleen de koudestart-injector niet aangesloten is ?
zelfde als dat een lambda niet aangesloten is.. hij mist een signaal.. foutief is beter dan niets
zelfde als dat een lambda niet aangesloten is.. hij mist een signaal.. foutief is beter dan niets
als de injector niet is aangesloten zal de stappenmotor toch nog steeds een signaal uitsturen naar de injector maar hij controleert dit signaal toch helemaal niet. natuurlijk is het altijd beter om de injector te vervangen maar of het daadwerkelijk slechter vraag ik me af
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 18:30
Dat van die kachel weet ik
Dat is de modificatie die er voor zorgt dat de kachel iets eerder warmte geeft
Die zit tussen de slangen naar de kachel
Een aluminium en een zwart plastic klep verbonden met een dun slangetje
Daar moet je een paar RVS pijpjes tussen zetten of een paar andere slagen voor nemen
Heb het zelf ook net gehad [voor de 2e keer]
Oke, dank je wel :thumbup:
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 18:33
De Injector voor de koude start is toch verbonden met de thermotijdschakkelaar ?
Ik heb absoluut geen electronica in de wagen (alleen van erg laag nieveau)
Ook geen boordcomp. ofzo
golf mkII 16v
08-01-2007, 21:42
Denk dat jij een 8V met motorcode EV heb klopt dat!!
Dan denk ik dat de extraluchtshuif[de zwarte stekker] kapot is of geen spanning krijgt?
Ramon Rijntjes
08-01-2007, 23:38
Denk dat jij een 8V met motorcode EV heb klopt dat!!
Dan denk ik dat de extraluchtshuif[de zwarte stekker] kapot is of geen spanning krijgt?
Klopt motorcode!
De zwarte stekker, help me ff waar kan ik die vinden ?
Hmm, precies hetzelfde probleem. Maar vandaag achter gekomen dat zo goed als zeker mn thermo tijdschakelaar defect is. Die zit op de watermond aan de voorzijde van de cilinderkop, degene het meest dicht bij het motorblok. Stekker eraf halen en de stekker bij "ijskoude" motor even met een draadje doorverbinden en dan nogmaals starten
Allart-Ghetta
09-01-2007, 17:08
K-Jet met foutcode?? In de ontstekingstransistor dan zeker, het enige stuurapparaat van de hele motor :thumbup:
golf mkII 16v
09-01-2007, 17:45
Klopt motorcode!
De zwarte stekker, help me ff waar kan ik die vinden ?
Die zit aan de voorzijde van het inlaatspruitstuk
Tussen kleppendeksel en inlaat
Ramon Rijntjes
09-01-2007, 19:45
Die zit aan de voorzijde van het inlaatspruitstuk
Tussen kleppendeksel en inlaat
Oke dan, dank u, maar ik denk dat het dat thermo ding is die de koudestart anlage bedient.
Want als ik daar de stekker af haal dan doet hij het ook goed. :cool:
Ramon Rijntjes
09-01-2007, 19:47
K-Jet met foutcode?? In de ontstekingstransistor dan zeker, het enige stuurapparaat van de hele motor :thumbup:
haha neuhj die is het zeker niet :tongue:
Maar je heb wel gelijk, zit echt geen electronica op, alleen heel simpel !
Ahhum hahaha
Ramon Rijntjes
09-01-2007, 19:51
Ik heb ook nog een k-jetronic fotow in de galery gezet bij de golfjes ;)
golf mkII 16v
09-01-2007, 23:16
Die wordt er ook door aangestuurd
Ramon Rijntjes
09-01-2007, 23:23
Ik geloof dat ik nu zo'n beetje alle info over k-jetronic heb verzameld, ik blijf toch bij die thermotijdschakelaar.
Nu nog ff tijd vinden om het te vervangen :P
Ramon Rijntjes
10-01-2007, 18:55
Iedereen bedankt, de problemen zijn opgelost ;)
Zowel de K-Jetronic als de kachel !
golf mkII 16v
10-01-2007, 23:55
EN wat wat was het ?????
Is leuk om te weten
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 11:25
Het kachel probleem dat waren de klepjes in de aan en afvoer buizen van de kachel, modificatie die er later is ingezet zodat de kachel eerder warm word.
Kan er zo tussenuit, en je kachel is warmer dan ooit !
K-jetronic, de thermotijdschakkelaar die aangesloten zit op mijn koudestart verstuiver is overleden, bij koudestart geeft hij elke keer een pufje waardoor de wagen steeds verzuipt en daarom dus ook zo in toeren schommeld, nu nog ff een nieuwe scoren bij A.O.C.
:thumbup:
EN wat wat was het ?????
Is leuk om te weten
1800 16v kr
11-01-2007, 13:01
Het kachel probleem dat waren de klepjes in de aan en afvoer buizen van de kachel, modificatie die er later is ingezet zodat de kachel eerder warm word.
Kan er zo tussenuit, en je kachel is warmer dan ooit !
K-jetronic, de thermotijdschakkelaar die aangesloten zit op mijn koudestart verstuiver is overleden, bij koudestart geeft hij elke keer een pufje waardoor de wagen steeds verzuipt en daarom dus ook zo in toeren schommeld, nu nog ff een nieuwe scoren bij A.O.C.
thermotijdschakelaar kost je 86 euro bij de dealer
tenminste dat koste hij mij ongeveer 5 maand geleden
ik heb hem ook vervangen maar of die van mij kapot was weet ik dus nog steeds niet omdat er bij mij na die tijd nog meer dingen geconstateerd zijn
alles is bij mij nu verholen (hoop ik )
en hij loopt prefect
schomelen in toeren kan ook komen door een stappen motor wie smerig is
Een EV met K-jetronic heeft geen noodloop
Een EV met K-jetronic heeft geen stappenmotor
Een EV met K-jetronic heeft geen geheugen waar je foutcodes uit kan lezen
Als een EV slecht (schommelend) stationair loopt ligt dat niet aan de extraluchtschuif, daar reageert dat ding te traag voor om invloed te hebben op het stationair draaien...
De thermotijdschakelaar is één van de dingen die de koudestart injector aanstuurt...hij word tevens aangestuurd door de membraanschakelaar die vlakbij de spinnekop zit, en wel tijdens het gasgeven, dan verrijkt ie heel eventjes het mengsel om de vertraging die in de spinnekop zit te compenseren..
Dus niet alleen de blauwe switch is een verdacht punt bij dit soort problemen...
Wat ook een een oorzaak kan zijn voor schommelend stationair draaien is de switch die acher de spinnenkop zit (op het scherm), als het stationair toerental te ver weg zakt, om welke reden dan ook. opent die een omloop ventiel die extra lucht geeft (niet te verwarren met de extraluchtschuif).
Als het stationair te krap staat afgesteld (bijv om het CO lekker laag te krijgen) gaat deze extraluchtklep wel eens staan pendelen,,,
Tot zover wat extra info over de EV
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 15:55
Een EV met K-jetronic heeft geen noodloop
Een EV met K-jetronic heeft geen stappenmotor
Een EV met K-jetronic heeft geen geheugen waar je foutcodes uit kan lezen
Als een EV slecht (schommelend) stationair loopt ligt dat niet aan de extraluchtschuif, daar reageert dat ding te traag voor om invloed te hebben op het stationair draaien...
De thermotijdschakelaar is één van de dingen die de koudestart injector aanstuurt...hij word tevens aangestuurd door de membraanschakelaar die vlakbij de spinnekop zit, en wel tijdens het gasgeven, dan verrijkt ie heel eventjes het mengsel om de vertraging die in de spinnekop zit te compenseren..
Dus niet alleen de blauwe switch is een verdacht punt bij dit soort problemen...
Wat ook een een oorzaak kan zijn voor schommelend stationair draaien is de switch die acher de spinnenkop zit (op het scherm), als het stationair toerental te ver weg zakt, om welke reden dan ook. opent die een omloop ventiel die extra lucht geeft (niet te verwarren met de extraluchtschuif).
Als het stationair te krap staat afgesteld (bijv om het CO lekker laag te krijgen) gaat deze extraluchtklep wel eens staan pendelen,,,
Tot zover wat extra info over de EV
Klopt als een bus :thumbup: mijnes staat way te rijk de CO, maar dat is ook zo weer afgesteld
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 18:56
B.T.W. Mocht je vragen hebben over de echte K-Jetronic (mechanische brandstof inspuitsysteem), dan kan je die aan mij stellen (weet er ondertussen heel wat van af).
MvG, Ramon
Die "switch" wordt ook wel verschildruk schakelaar genoemd :)
cabrio82er
11-01-2007, 21:21
Kan die "verschildrukschakelaar" er ook voor zorgen dat een 16v PL die in mijn auto 850-900 toeren loopt eens in de zoveel seconden een kleine toerenval maakt van rond de 850 naar 600? Hij blijft ongeveer 10 seconden stabiel en dan doet het zich weer voor. Stationair regelklep is reeds vervangen, maar dit blijft zich voordoen.
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 23:12
Kan die "verschildrukschakelaar" er ook voor zorgen dat een 16v PL die in mijn auto 850-900 toeren loopt eens in de zoveel seconden een kleine toerenval maakt van rond de 850 naar 600? Hij blijft ongeveer 10 seconden stabiel en dan doet het zich weer voor. Stationair regelklep is reeds vervangen, maar dit blijft zich voordoen.
Nu meen ik dat bij een PL de K-Jetronic electrisch word geregeld !
Dus KE-Jetronic, als de fout in de electronica zit dan kan het nog heel wat uitzoek werk worden.
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 23:19
Kennbuchstabe PL
eingebaut 02.86-10.91
Zyl./Ven. 4/16
Hubraum ccm 1.781
Leistung kW/PS 95/129
bei 1/min 5800
Drehmoment bei 1/min 168/4250
Bohrung mm 81
Hub mm 86,4
Verdichtung 10,0
EV-Öffnung OT 1° nach
EV-Schliessung UT 21° nach
AV-Öffnung UT 43° vor
AV-Schliessung OT 3° vor
Einspritzung KE-Jetronic
ROZ mind. 95
Zündfolge 1 - 3 - 4 - 2
Zündanlage VEZ
Katalysator x
Lambdaregelung x
Kennbuchstabe PL
Dynamischer Zündzeitpunkt (v.OT) °/min-1 6 ±1 / 800-900
Leerlaufdrehzahl min-1 800-900
CO-Gehalt im Leerlauf Vol.% 0.5 max.
CO2/O2 - Gehalt bei Leerlauf Vol.% 14.5-16 / 0.1-0.5
HC-Gehalt im Leerlauf ppm 100
Erhöhte Leerlaufdrehzahl min-1 2500-2800
CO-Gehalt bei erhöhtem Leerlauf max. Vol.% 0.3
Lambdawert bei erhöhtem Leerlauf 0.97-1.03
Die "switch" wordt ook wel verschildruk schakelaar genoemd :)
Verschildruk schakelaar?? Nee hoor het is gewoon een membraan gestuurd schakelaartje die reageert op het vacuum in het inlaatspruitstuk...heeft dus niks met drukveschil te maken..
Het enige drukverschil wat in de K-Jetronic word gecompenseerd id het wegwerken van het drukverschil over de brandstofsleuvel bij de regelplunjer
B.T.W. Mocht je vragen hebben over de echte K-Jetronic (mechanische brandstof inspuitsysteem), dan kan je die aan mij stellen (weet er ondertussen heel wat van af).
MvG, Ramon
Blijkbaar niet want anders had je bepaalde dingen zelf al kunnen elimineren
:D :D :D :D
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 23:29
Blijkbaar niet want anders had je bepaalde dingen zelf al kunnen elimineren
:D :D :D :D
hahaha, mja ik weet het ondertussen k'heb veel van die schema's en troep moetten opzoekken maar dan word het wel wat duidelijker.
:D
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 23:30
Verschildruk schakelaar?? Nee hoor het is gewoon een membraan gestuurd schakelaartje die reageert op het vacuum in het inlaatspruitstuk...heeft dus niks met drukveschil te maken..
Het enige drukverschil wat in de K-Jetronic word gecompenseerd id het wegwerken van het drukverschil over de brandstofsleuvel bij de regelplunjer
PL blokken hebben origineel allemaal KE-Jetronic eehj ;)
Nu meen ik dat bij een PL de K-Jetronic electrisch word geregeld !
Dus KE-Jetronic, als de fout in de electronica zit dan kan het nog heel wat uitzoek werk worden.
Hehe...zoveel electronica zit er niet in de KE-Jetronic hoor....Het grote verschil met de K-Jetronic zit in het ontbreken van een mechanische warmdraairegelaar, de verrijking (bij o.a koudestart en acceleratie) vind plaats via een electrische regeling op de drukverschilcompensatie in de spinnekop. Verder zit er qua injectie amper verschil in
In de PL zit verder een katalisator..
Probleem met de KE-Jetronic is dat het stationair lopen erg lastig is af stellen bij het ontbrekenvan de juiste apparatuur, daardoor zie je vaak een beetje onregelmatig lopen omdat men slechts ten dele afstelt...
Kortom welkom in de wereld van de echte K-Jetronic kenners :thumbup: :thumbup:
PL blokken hebben origineel allemaal KE-Jetronic eehj ;)
Lol, het regeldeel van de K-Jetronic en de KE-Jetronic is nagenoeg hetzelfde hoor, alleen de manier waarop het drukverschil over de sleuven van de regelplunjer word gecompensseerd is afwijkend, bij de een gebeurt het mechanisch bij de ander electrisch...
En NEE dat is niet het switchje buiten op de spinnekop ;-)))
PS: de spinnekop is namelijk méér dan alleen de hoeveelheids regeling...
Ramon Rijntjes
11-01-2007, 23:43
Hehe...zoveel electronica zit er niet in de KE-Jetronic hoor....Het grote verschil met de K-Jetronic zit in het ontbreken van een mechanische warmdraairegelaar, de verrijking (bij o.a koudestart en acceleratie) vind plaats via een electrische regeling op de drukverschilcompensatie in de spinnekop. Verder zit er qua injectie amper verschil in
In de PL zit verder een katalisator..
Probleem met de KE-Jetronic is dat het stationair lopen erg lastig is af stellen bij het ontbrekenvan de juiste apparatuur, daardoor zie je vaak een beetje onregelmatig lopen omdat men slechts ten dele afstelt...
Kortom welkom in de wereld van de echte K-Jetronic kenners :thumbup: :thumbup:
Duidelijk, misschien dat die jongen met zijn PL blok van zonet dus een keer heeft afgesteld ??
Keertje met de juiste apperatuur nog eens proberen ;)
cabrio82er
12-01-2007, 10:06
Ik heb zelf nog nergens aangedraaid, iets waar ik niets van weet kom ik niet aan. Ik denk dat ik eerdaags eens iemand op ga zoeken die over de juiste apparatuur beschikt, aangezien hij verder zeer lekker draait. CO was goed bij de apk, ook daar hebben ze nergens aangezeten. Zijn er mensen in de buurt van breda/tilburg die deze motoren kunnen afstellen of word het dealerwerk?
Ramon Rijntjes
12-01-2007, 12:09
Ik heb zelf nog nergens aangedraaid, iets waar ik niets van weet kom ik niet aan. Ik denk dat ik eerdaags eens iemand op ga zoeken die over de juiste apparatuur beschikt, aangezien hij verder zeer lekker draait. CO was goed bij de apk, ook daar hebben ze nergens aangezeten. Zijn er mensen in de buurt van breda/tilburg die deze motoren kunnen afstellen of word het dealerwerk?
Nou moet ik zeggen dat ik ervaring heb met de dealer bij ons VW Poppe, maar die bakte er niks van, niemand weet hoe k-Jet. daar werkt :D haha
Ma dat is een garage wel te doen hoor, of een speciale afstelzaak, zoals dynojet.
http://www.tovami.com/
Heb ik me inderdaad vergist, niet goed gelezen :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.