PDA

View Full Version : voorruit vervangen


Black Devil
07-05-2004, 08:11
Ben ik weer, gister op de sloop een voorruit gekocht, omdat degene die er nu in zit wat pitjes heeft. Maar kan ik dat zelf vervangen en hoe dan? moet ik kitten?? thanx voor de hulp alvast!

Stijn
07-05-2004, 08:21
Golf 1?
Nee zit in een rubber.
-Stamp de oude eruit (ga in de auto zitten, voeten tegen de ruit, hard duwen en laat iemand buiten wat met de rubber pielen).
-Doe het oude rubber om de nieuwe ruit.
-Leeg in het gootje in het rubber een touwtje, helemaal rond dus en laat de eindjes minstens 30 cm overlappen, aan de onderkant.
-Zet de ruit op de auto, met de onderkant reeds op de goede plaats.
-Laat iemand hard duwen en trek langzaam een van de eindjes langs de rubber. Zo trek je de rubberrand over het ruitframe heen. Helemaal rond en klaar..

sjampoo
07-05-2004, 08:22
Je post onder Golf / Jetta 1?

Dan kan je m zelf vervangen...

-Oude ruit eruit drukken (sneuveld gegarandeerd, dus deken over de motorkap leggen, in de auto gaan zitten, voeten tegen de ruit, (in de hoeken beginnen) en gewoon eruit stampen!)

-Troep opruimen, rubber schoonmaken, niet te hard schrikken van roest, roest behandelen etc etc etc etc..

-Ruit rubber insmeren met Dubro/Dreft what ever voor zeep (daar waar het rubber weer in het metaal moet komen staan, dus niet waar de ruit inkomt)

-Voorruit in het rubber zetten

-rubber van 'rond' touw voorzien: beetje dik, rond koord: helemaal rond het rubber in de rand leggen

-Voorruit op z'n plek leggen, met het touw aan de interieurkant. (eindjes aan de onderkant houden)

-Voorruit met de onderkant in de 'rand' zetten, zodat daar het rubber al goed zit

-langzaam het touw onder het rubber uit trekken: 1 kant vast houden, andere kant trekken, zodat het rubber langszaam om het raamframe/randje vouwt

-voorzichtig in de hoeken: daar moet je gewoon flink hard trekken

-met een schroevendraaier of duim of mesje mee helpen

-als de ruit helemaal erin ligt, met het rubber helemaal goed overal over de randjes, dan kan je de ruit op z'n plek aanduwen, stompen of wrikken.. ja echt

succes

sjampoo
07-05-2004, 08:23
KOEL :-)

Zelfde uitleg,. dus MOET goed zijn.... afwasmiddel doet dienst als glijmiddel, dus KY Jelly mag ook :-) http://pnwridaz.biz/forum/images/smiles/kelly.gif

Stijn
07-05-2004, 08:37
KOEL idd :)

Tommy
07-05-2004, 10:52
touwtje ---> waslijn moet goed willen... is glad en sterk...

Tommy
07-05-2004, 10:54
btw; gaan zijramen een beetje makkelijk? en het achterraam? of is et daarbij ook grote kans op sneuvelen? (ik heb trouwens chroomrandjes, of hebben ze dat nou wel allemaal?)

arthurgti
07-05-2004, 11:09
ramen vervangen is zo simpel.
Het van de week even nieuwe chromen strippen gekocht voor in de raamrubbers en die zitten er zo in.
alleen moet je wel je ramen eruit halen,nu alleen de vooruit nog.
Staat trouwens wel weer erg mooi een fris chroom rubbertje.

Tommy
07-05-2004, 11:12
wij moeten wel ons oude rubbers behouden heh... misschien dat dat ook meespeelt...

arthurgti
07-05-2004, 11:43
Die oude rubbers behoud je ook.
je vervangt alleen het chromen biesje.

Tommy
07-05-2004, 11:44
ooow, ik denk fris chroom rubbertje.. dus alles vervangen, en het oude versneden ofzo misschien... :D

arthurgti
07-05-2004, 13:04
ja,sorry was idd een beetje onduidelijk getypt van mij.

Rallye-VR6t
07-05-2004, 13:54
De oude rubbers zitten soms vol met roest, en zijn dan niet meer te gebruiken.

Heb gisteravond net een nieuw raam met nieuw rubber geplaatst, met 3personen!!!
Het was niet te doen met 2 man.

1 tip, koop een VW RUBBER en geen IMITATIE!!!!
Als ik dit geweten had....wat een ergenis.
Het rubber sloot niet echt lekker, en moet nu nog vormen.
Dus veel druk, wrijf en trek werk voor het raam er netjes inzat.

En bij een type 1, goed de goot onder behandelen, want daar roesten ze allemaal!
En het ene gaatje in de midden hoort erin.

Tommy
07-05-2004, 14:24
welke goot bedoel je precies? of bedoel je het randje?

Ik wil bij mijn jetta alle roest en alles eens weghalen... maar kijk er nu al tegenaan... de wiekassenachter blijken ook behoorlijk rot.... met die verbreders er op heh... :( en bij het voorraam zit al een plek, en bij het achterraam, en de door mezelf herstelde schade begint ook alweer... ik snap d'r niks van.. maja... wordt dus behoorlijk sparen voor een goeie spuitbeurt!(en dan eerst goed voorbehandelen dus..)

sjampoo
07-05-2004, 15:20
Alle ramen gaan makkelijk (bij een Polo althans), behalve de voorruit..

Alle ramen zijn flexibel,. behalve de voorruit

De voorruit klapt dus altijd (bij mij), tenzij ik het rubber kapot snij..

Black Devil
08-05-2004, 08:16
Thanx mensen!!! ik ben hiermee weer goed geholpen!

Rallye-VR6t
08-05-2004, 08:56
Thanx mensen!!! ik ben hiermee weer goed geholpen!

Ook nog een tip, dicht het raam en rubber/goot af met een butyl kit.
Bv sika Lastomer 710, deze blijft zacht en voorkomt lekken en rot.

Alleen ik heb net een mailtje gestuurd naar Sika, want het zit in een plasticpatroon. Deze vervormd...en dan komt die kit er achter uit.
Dus als je handig bent, doe er een paar bindstrips om de patroon......gvd..
8 euro kit, waarvan 2 euro op de auto en 6 euro in je kitpistool.
Gvd......

Je hebt dus maar een hele dunne laag nodig.
Brengt het aan nadat je het raam hebt gemonteerd.
Tussen rubber en raam, en tussen raam en goot.
DUN.

Marco
08-05-2004, 12:20
Onder de rubber bedoel je?

Rallye-VR6t
08-05-2004, 15:44
Ja dat klopt....

Tommy
08-05-2004, 15:46
waar anders Marco...? Ik kan geen enkele serieuze andere optie bedenken dan onder je rubbers... LOL :D (maar kan aan mij liggen ;) )

Marco
08-05-2004, 17:06
In je hol thom

Tommy
08-05-2004, 17:15
hmmz.. leg eens uit hoe het voorraam er voordeel van zal hebben dan? lijkt me persoonlijk ook niet een prettig gevoel, maar het is maar een beetje, en voor een goed doel dan heh... ;)

xDORIENx
08-05-2004, 19:53
" arthurgt1 : Het van de week even nieuwe chromen strippen gekocht voor in de raamrubbers en die zitten er zo in."

FF vraagje hoor! Als Erdem (blackdevil) mijn raam gaat vervangen (want dat doe ik natuurlijk niet zelf hihihi) Dan wil ik ook graag chrome strips maar.......

Ik kan die voor de ruiten bij de voordeuren echt niet vinden! waar heb jij je spulletjes vandaan??


thanx alvast

arthurgti
10-05-2004, 13:16
@ dorien.

Heb zelf ook de chromen strips voor de vooruiten ook niet kunnen vinden( bij de dealer nog niet gevraagd.) maar heb wel een paar te koop zien staan op ebay in duitsland maar die waren me iets te duur.
Dus ik ga van de week toch nog even langs me dealer en dabn vraag ik het wel even.

P.s. je ramen liggen er zo uit hoor is echt een fluitje van een cent.
gister nog even binnen een half uur me vooruit gedaan met het plaatsen van de chromen strip erbij.
ziet er weer erg strak uit zo.

ciao

xDORIENx
10-05-2004, 14:59
@ arthurgti.

Jammer ! ik had een klein beetje gehoopt dat jij wist waar ik ze vandaan kon halen hihihihi . Maar als je ze hebt laat het me alsjeblieft weten.

Ik denk dat ik nog ff met m'n raam wacht tot ik die strips heb, wel zo makkelijk denk ik

thanx

arthurgti
10-05-2004, 15:33
zal het je zker laten weten.
En wat betreft je raam...daar zou ik ook maar even mee wachten want de weer voorspellingen zijn niet al te best.hahaha
ciao

vwjb
11-05-2004, 14:24
je moet wel de rubbers goed schoon maken als je een nieuwe zijruit erin zet, en de kit kun je het beste even in een emmer met kokend water leggen, dan is ie beter te verwerken. zorg wel dat je kitbus nog dicht is!!!

Koen is sleeping
18-05-2004, 21:12
HOOOOO! STOP!
Wat nou voorruit kapot? Wat nou stampen? Gewoon beheerst demonteren ja!

Men neme een zootje schroeven (of spijkers) met een grote kop. Vervolgens de rubber met de KOP van de spijker over het metaal wippen en de spijker laten zitten, 5cm verder nog 1 enzovoorts. Op een bepaald moment komt de ruit vanzelf los. ZONDER schade aan de ruit en zonder schade aan de auto. Achter de binnenspiegel beginnen graag en dan naar de zijkanten toewerken. Werkte perfect bij de Derby van Gert (backup please Gert!) en bij mijn audi.

Vervolgens inderdaad touwtje en zo.

Black Devil
20-05-2004, 23:54
uhh tis al lang gebeurt hoor heren hehe en aangezien er toch andere rubbers ingingen heb ik de ruit er gewoon uitgesneden