PDA

View Full Version : Hulp bij M-plaatje ontcijferen (bus 1967-1979)


molenari
14-01-2007, 14:24
In navolging van een paar andere forums lijkt het me leuk om ook op Volksforum een thread te starten waarin bus-liefhebbers hulp kunnen vragen bij het ontcijferen van het M-plaatje in hun Type 2.

Deze tread is voor hulp bij het ontcijferen van het M-plaatje in de T2. Het M-plaatje zit in alle bussen die in Hannover in elkaar zijn gezet. Is de bus geassembleerd in een fabriek overzee dan ontbreekt het plaatje. De bussen geasembleerd in Zuid-Afrika hebben een aangepast M-code plaatje.

http://www.type2.com/m-codes/jpg/opplate.jpg
M-plaatje uit 1976er legerbus

Wat is het M-plaatje?
De 'M' in 'M-plaatje' staat voor 'M-code'. Dit omdat één van de belangrijkste elementen op het plaatje zogenaamde M-codes zijn. Deze codes geven aan met welke meer- of minderuitvoeringen de bus is uitgerust. De naam 'M-plaatje' dekt de lading niet helemaal want er staat nog meer interessante info op over de originaliteit van de bus. Zo kun je er uit aflezen wanneer de bus ongeveer is geproduceerd, wat de originele kleur was, welk interieur er in zat, het type motor, het type versnellingsbak en waar de bus naar toe is geëxporteerd.

Het M-plaatje bevat alleen codes, geen tekst. het is bevestigd voordat de bus werd gespoten en heeft dus origineel de lakkleur van de rest van carrosserie. Bij de T2 is het plaatje bevestigd met twee popnagels.

Waar vind ik het M-plaatje?
Bij een T2 is plaats van het M-plaatje afhankelijk van het modeljaar:
modeljaren 1968-1976:
Op de metalen wand tussen cabine en laad-/passagiersruimte. Het plaatje zit aan de linker kant. Bij een linksgestuurde bus is dit achter de bestuurdersstoel, bij een rechtsgestuurde bus achter de bijrijdersstoel.

modeljaren 1977-1979:
Onder het dashboard, bovenop de frisseluchtbuis, links van het zekeringenkastje. Vanwege deze lokatie kost het wel enige moeite het plaatje goed af te lezen.

http://www.type2.com/m-codes/jpg/idplate.jpg
Typeplaatje uit 1976er pick-up dubbele cabine

Het typeplaatje
Op het typeplaatje staat weinig interessants. Het vermeldt de het chassisnummer, de maximale aslasten en de type aanduiding. De typeaanduiding is eigenlijk het enige interessante. Dus toch leuk om ook te bekijken. Het typeplaatje bij een T2 zit op de tussenwand aan de rechterkant. Bij een linksgestuurde bus is dit achter de bijrijdersstoel, bij een rechtsgestuurde bus (bijvoorbeeld uit Engeland) achter de bestuurdersstoel.

Bij deze de oproep aan iedereen die vragen heeft over het M-plaatje en het typeplaatje, of die graag anderen wil helpen bij het ontcijferen van deze plaatjes, om hier mee te doen aan de discussie.

ik ben benieuwd... :)

Beetlefreak
14-01-2007, 22:56
Nogmaals :goodpost:
Ook handig om deze onder de andere te plakken?

molenari
15-01-2007, 20:22
Nogmaals :goodpost:
Ook handig om deze onder de andere te plakken?

Woohoo! en hij is sticky. Nu nog mensen die hulp nodig hebben met de M-plaatjes :rolleyes:

zomerbloempje
26-03-2007, 17:48
http://i52.photobucket.com/albums/g14/mireille0969/HPIM1126.jpg

Ik kan de groepscode van A75 van modeljaar '78 niet vinden.
Nb het is een type 2610!

ralphinaussie
09-04-2007, 17:54
Hallo, wij hebben sinds kort een T2b Westfalia in ons bezit. We zijn nieuwsgierig geraakt door de informatie die op de forums wordt uitgewisseld over de m-code. Ik heb een poging gedaan de code te lezen. Is het mogelijk dat je een poging waagt om te kijken wat er achter de volgende geheimtaal schuilt?

92 113 112
073 506 508
9451EB A87 B23 Z05 005
12 5 7441 XB 2319 31

Ik las dat het typeplaatje ook nog wat info kan verschaffen, dus hierbij:

typ: 23
2392113112

In ieder geval bedankt!

vriendelijke groet

Ralph

Lomax
10-04-2007, 09:36
Je kan je vraag ook stellen op het VCT2 forum ;)

http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=77&start=255

molenari
10-04-2007, 21:40
92 113 112
073 506 508
9451EB A87 B23 Z05 005
12 5 7441 XB 2319 31

1e regel:
92 113 112
Chassisnummer:
9 staat voor MODELjaar 1979 (dus niet 'bouwjaar', het modeljaar liep van aug-78 tot jul-79)
2, dit is een extra getal om onderscheid te maken tussen VW's uit de jaren 60 en 70. De '2' zou een 3 worden zodra de 1 miljoen voertuigen werd overschreden voor een bepaald model. Bij de kever is dit gebeurd. Bij de bus niet dus vandaar dat hier altijd een '2' staat.
113112 het serienummer van de bus voor modeljaar 1979


2e regel:
073 - M-code: dakopening en -versterking voor Westfalia hefdak SO 73.
506 - M-code: rembekrachtiger
508 - M-code: voor campers betekent dit: schuifraam in het zijpanel tegenover de schuifdeur.

3e regel:
9451EB:
9 - speciale spuitinstructie ('Sonderlackierung')
451 - taigagrün L63H
Hoewel dit een standaard Vw kleur is uit die tijd was de speciale spuitinstructie nodig om ook de bus aan de binnenkant in de lakkleur te spuiten. Een normale VW Type 23 (Vw Kombi) had een beige/grijze laadruimte.
EB - interieur: campinggrüngelb (stof)

A87 - groep M-codes:
123: radio-ontstoorde uitrusting
571: mistlamp achterzijde
912: geen typeplaatje

B23 - groep M-codes:
onbekend :(
Is het misschien 'P23'?

Z05 - groep M-codes:
ook bekend als het "M-pakket":
- Dag-kilometerteller en uurwerk (M025)
- rubberen stootstrips op de bumpers voor en achter (M162)
- tochtruitjes in de cabinedeuren (M507)
- achteruitrijlichten (M616)

005 - M-code: uitstroomopening voor warme lucht voor achterbank


4e regel:
12 5 - geplande productiedatum. Week 12, dag 5 (=vrijdag) van 1979:
23 maart 1979

7441 - tijdelijk serienummer dat gebruikt is in de planning van de productie in die week.

XB - (export-)bestemming: België.
Wel een aparte code. Normaal is Belgie "BE". Waarschijnlijk is deze bus voor een buitenlander geweest.Normaal zou ik zeggen een 'amerikaan' of een 'Canadees', maar de bus heeft verder een uitrusting voor België (o.a.a te zien aan mistachterlicht) dus wellicht dat het voor iemand anders was.

2319 - modelcode:
23: VW Kombi (= VW bestelwagen met ramen)
1: stuur links, schuifdeur rechts
9: Westfalia camper (M609)

31 - aggregaat code:
3: Type 4 motor. In modeljaar 1979 werd de 2000cc versie geleverd. motornummer begint met 'CJ'.
1: handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen.

Je zegt dat er een typeplaatje in de bus zit. Ik ben wel benieuwd naar wat er op dit plaatje staat. Of is het misschien een sticker?

molenari
10-04-2007, 21:44
Je zegt dat er een typeplaatje in de bus zit. Ik ben wel benieuwd naar wat er op dit plaatje staat. Of is het misschien een sticker?

Oh ja nu ik toch bezig ben: wat staat er op het Westfalia typeplaatje? :rolleyes:

ralphinaussie
11-04-2007, 07:40
Heel erg bedankt voor je snelle en interessante reactie!! De bus is niet meer helemaal zoals de m-codes aangeven. Zo ontbreekt het mistacherlicht, zit er een louvreraam boven het kookgedeelte (Berlin-uitvoering) i.p.v. een schuifraam, ontbreken de dagteller en uurwerk.
Ik zal vanavond thuis kijken of ik 'B23' goed heb gelezen. De code XB zou kunnen kloppen, omdat er volgens mij een kentekendeel bij zit dat op België staat. Ook dat check ik nog even.
Als het typeplaatje aan de stijl bevestigd is naast de bijrijderstoel, dan staat deze info er op:
typ: 23
2392113112

Ik zal kijken of er nog meer op staat dat van belang kan zijn. Het is geen sticker, maar een metalen plaatje.

Nogmaals bedankt voor je moeite!
Gegroet
Ralph

molenari
11-04-2007, 09:45
Als het typeplaatje aan de stijl bevestigd is naast de bijrijderstoel, dan staat deze info er op:
typ: 23
2392113112

Ik zal kijken of er nog meer op staat dat van belang kan zijn. Het is geen sticker, maar een metalen plaatje.

Ja klopt, dat is het plaatje. Normaal zit deze op de metalen wand achter de stoel, maar sommige latere bussen hebben deze wand niet en dan zit hij op het driehoeksprofieltje tussen de wielkast en de b-stijl.

Staat er 'typ 23' of 'typ 23-517'?

Nog iets vreemds: volgens de M-codes zou dit plaatje er niet zitten (M912). Dus misschien dat ergens toch iets niet helemaal klopt. Misschien kloppen mijn gegevens niet m.b.t. de verklaring van de groepscode of misschien staat er een andere code op het plaatje? ...

ralphinaussie
11-04-2007, 20:35
Ik ben weer wat wijzer geworden. Op het kenteken staat 'datum eerste toelating (B)', dus ik neem aan België. Waarom de X er voor staat kan ik niet verklaren.

Op het typeplaatje staat slechts typ 23 en niet nog een getal er achter. Wat zou het verschil dan zijn met 23-517?

Het is me nog niet gelukt om het B23-mysterie op te lossen. Het was al iets te donker om het goed te kunnen lezen. Dan kijk ik gelijk nog even of M912 dan wel klopt. To be continued.

Gegroet

ralphinaussie
12-04-2007, 17:05
Ik heb via de onovertroffen geheime dienst methode (papiertje er op leggen en met potlood krassen) het complete plaatje kunnen lezen. Er staat toch echt B23. De andere getallen kloppen met wat ik eerder had opgegeven.

Gegroet

molenari
13-04-2007, 11:14
Ik ben weer wat wijzer geworden. Op het kenteken staat 'datum eerste toelating (B)', dus ik neem aan België. Waarom de X er voor staat kan ik niet verklaren.

Op het typeplaatje staat slechts typ 23 en niet nog een getal er achter. Wat zou het verschil dan zijn met 23-517?

Je bus is een originele camper vanwege de "2319 31" op het M-plaatje. Gewoonlijk wordt dit op het typelaatje aangegeven als 'typ 23-517'. 517 was namelijk de M-code voor Camperinterieur in de oudere modeljaren van de VW bus. Later kwam deze M-code te vervallen maar ze gebruikten de code nog wel in de typeaanduiding. Heb je ook een foto van het Typeplaatje?

Ik ben ook wel benieuwd wat er op het Westfalia typeplaatje staat.

Ik heb via de onovertroffen geheime dienst methode (papiertje er op leggen en met potlood krassen) het complete plaatje kunnen lezen. Er staat toch echt B23. De andere getallen kloppen met wat ik eerder had opgegeven.

Ja, dat is inderdaad DE methode om het plaatje te lezen. Het kan ook nog met een spiegeltje, foto maken van spiegelbeeld en vervolgens spiegelen in de computer.

ralphinaussie
13-04-2007, 19:53
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, maar dat schijn ik niet te mogen? Ik heb nu pas ontdekt dat er naast het eerder genoemde plaatje op de deurstijl nog een plaatje iets lager is bevestigd.
Op het bovenste plaatje staat:
VW AG
Typ 23
FGNR 2392113112
en nog wat gewichtsgegevens

Op het onderste plaatje staat:
Dueteren Brussel
Merk Volkswagen
PVA 11875
Type 237D
en dan chassisnummer en gewichtsgegevens.

Jij noemt ook nog een Westfalia typeplaatje. Volgens mij zijn de eerder genoemde plaatjes dit niet. Waar zou ik dat Westfaliaplaatje dan kunnen vinden?

molenari
13-04-2007, 21:12
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, maar dat schijn ik niet te mogen?

Ik weet er ook niet zo veel van. Schijnt wel te kunnen, maar hoe? Zelf plaats ik ze altijd op mijn homepage en link dan naar het plaatje. Maar dat is wat ingewikkeld en niet ideaal. je schijnt hier in de Gallery van het forum te kunnen posten, en dan vervolgens een link maken naar dit plaatje (wel de URL onthouden) vanuit het bericht dat je post op dit forum.

Als je wilt kun je de foto ook naar mij opsturen. Mijn email adres is:

molenari (at) hotmail . com


Ik heb nu pas ontdekt dat er naast het eerder genoemde plaatje op de deurstijl nog een plaatje iets lager is bevestigd.(...)
Op het onderste plaatje staat:
Dueteren Brussel
Merk Volkswagen
PVA 11875
Type 237D
en dan chassisnummer en gewichtsgegevens.

Dat is het plaatje van de Belgische importeur van Volkswagen: D'Ieteren (http://www.dieteren.com/Splash/en-en.aspx).

Jij noemt ook nog een Westfalia typeplaatje. Volgens mij zijn de eerder genoemde plaatjes dit niet. Waar zou ik dat Westfaliaplaatje dan kunnen vinden?

Dat plaatje zit onderaan de achterbank. Makkelijk te zien aan je linkerhand als je door de schuifdeuropening naar binnen kijkt. Staat iets op in de trand van 'Westfaliawerke Wiedenbrück'. Daarna details over de uitvoering. Dit kan 'Campmobile 70' zijn, maar kan ook een typeaanduiding zijn.

ralphinaussie
14-04-2007, 17:40
En ook het Westfalia plaatje heb ik gevonden. Geen idee of dat nog wat meer licht op de zaak zal werpen, maar toch maar een poging.
SO 76/1 9 00581

Is hier nog iets bijzonders uit op te maken?

De foto van die andere plaatjes mail ik naar je.

Gegroet

molenari
19-04-2007, 22:53
En ook het Westfalia plaatje heb ik gevonden. Geen idee of dat nog wat meer licht op de zaak zal werpen, maar toch maar een poging.
SO 76/1 9 00581

SO 76/1 betekent dat het een Westfalia Berlin is. Maar dat wist je inmiddels al las ik. Bij de meeste Westfalias die zijn geleverd buiten Duitsland staat dit niet op het Westfalia plaatje. Dan staat er 'Campmobile 70'. Het interieurtype staat dan omschreven op het M-plaatje. Geen idee waarom dat zo is. Dus het is wel wat vreemd in dit geval omdat het om een bus gaat die voor de export bestemd was

9 00581: de 9 staat voor modeljaar 1979 en de 00581 is het serienummer van dat modeljaar.

Het typeplaatje dat je mij via de mail hebt gestuurd is niet het originele
VW-plaatje. Bij deze een voorbeeld van hoe een origineel plaatje er uit ziet:

http://www.type2.com/m-codes/jpg/idplate.jpg

Geen idee wie typeplaatje heeft gemonteerd dat nu in je bus zit en waarom. Ik heb wel eens gehoord dat de Belgische RDW behoorlijk moeilijk kan doen als een auto bij de importkeuring komt en het typeplaatje ontbreekt. Maar dan wel vreemd dat de wagen de M-code heeft die zorgt dat het plaatje ontbreekt en dat de wagen ook aan België is geleverd. :confused:

ralphinaussie
23-04-2007, 08:37
Bedankt voor de nieuwe informatie. Erg leuk om te lezen en te weten. Grappig dat er toch nog wat mysterieus blijft. Dat hoort ook wel bij een 28 jaar oude bus.

Tjaap
23-04-2007, 11:11
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen,
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=8486

grawo75
30-06-2009, 21:34
Hoi allemaal, ik ben Gerben. Sinds vandaag in het bezit van een T2b Grawomobil uit 75, mijn eerste bus!! laatst zat ik hier te lezen en vond het wel interessant, dus vandaag het M-plaatje maar eens overgeschreven. Wie kan me hier mee helpen?

52 112 952
184 288 597 731
934851 EY1 Z21 097 119
15 4 7324 068 2310 31

alvast bedankt voor de oplossing!
groeten,
Gerben

osie
10-07-2009, 12:32
Hoi allemaal, ik ben Gerben. Sinds vandaag in het bezit van een T2b Grawomobil uit 75, mijn eerste bus!! laatst zat ik hier te lezen en vond het wel interessant, dus vandaag het M-plaatje maar eens overgeschreven. Wie kan me hier mee helpen?

52 112 952
184 288 597 731
934851 EY1 Z21 097 119
15 4 7324 068 2310 31

alvast bedankt voor de oplossing!
groeten,
Gerben

Gerben
Je kunt dit ook even op het VCT2 Forum posten daar zitten ervaren M-code specialisten :)

zomerbloempje
10-07-2009, 12:53
Goed idee idd om het op VCT2 hier:

http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?p=97940#97940

te posten :thumbup:

Dan is ie zo vertaald ;)

grawo75
12-07-2009, 08:35
ahaaa, ik vond het hier al wat stil! :-)
bedankt, dan probeer ik het daar even!! :thumbup:
groeten,
Gerben

zomerbloempje
19-07-2009, 19:01
Is vertaald op 't VCT2 forum ;) :tongue:

de bus
29-12-2010, 20:39
Om jullie m-plaatje te ontcijfer gebruik je best onderstaande link.
Een super site gewoon alles invullen en ge krijgt direct de volledige uitleggen. Bij problemen met de nummers of fout meldingen kan je oprichter steeds mailen.
Hij maakt ook een rigister op van alle buskes.

http://www.vw-mplate.com/

loek62
14-08-2015, 11:34
Hallo,

Ik heb mijn oog laten vallen op een T2 1978 in Amerika.

De eigenaar kan (wil) de M-plate niet vinden. Ik heb hem gemaild dat deze te vinden is links onder het dashboard en hem zelfs een filmpje van op you tube gestuurd.

Wel ik heb ik het chassisnummer maar het probleem is, dat ik het nummer niet kan vinden in de lijst " chassisnummers "

Kan iemand mij helpen? Het zal toch geen Braziliaan zijn.... :cowboy: ?

chassisnummer: *2282023137*

Groeten:

Loek

molenari
14-08-2015, 13:50
(...)
Kan iemand mij helpen? Het zal toch geen Braziliaan zijn.... :cowboy: ?
chassisnummer: *2282023137*
(...)

De '22' geeft aan dat het om een personenbus gaat. Voor de Amerikaanse markt was dit bijna altijd een 7-zitter (2 zitplaatsen in de cabine, 2 middenin, 3 achterin).

De '8' geeft aan dat de bus van modeljaar 1978 is.

De '2' na de 8 is bedoeld om onderscheid te maken tussen jaren60 en jaren70 chassisnrs. Het betekend verder niets. 023137 is het serienr van de bus. JE kunt het zien als de 23.137ste bus die dat modeljaar is gemaakt. Een modeljaar begint altijd rond de maand augustus van het kalenderjaar er voor. Modeljaar 1978 is begonnen rond aug-1977. Gezien er ieder modeljaar meer dan 150.000 bussen werden gebouwd is deze bus in 1977 van de band gerold. Mijn ervaring zegt ergens rond week 36 :)

Het heeft ook een poos geduurd voor de bus via de boot in de VS is aangekomen dus de datum eerste toelating kan in 1978 liggen. Ze doen in de VS niet altijd aan een datum 1e toelating op het kentekenbewijs (de 'Title')dus het kan goed zijn dat op de title alleen het jaar van eerste toelating is vermeld.

Het M-plaatje kan theoretisch weg zijn. Je kunt nog vragen om een foto van de sticker in de B-stijl. Voor de Amerikaanse en Canadese markt is hier een sticker geplakt met het chassisnr er in geperforeerd. Deze sticker kun je niet verwisselen (wel namaken als je heel erg je best doet natuurlijk...ik kan een foto naar je emailen van de sticker in mijn 1978er US-bus om te vergelijken). Tevens zit er een metalen plaatje op het dashboard met het chassisnr er op. Deze is leesbaar van buitenaf. Die is echter gepopnageld en kun je daarom wel verwisselen.

Heb je hier wat aan?

loek62
14-08-2015, 14:02
een foto van die sticker heeft hij mij gestuurd.
ik wil hem je wel even sturen via mail. ( weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen )

loek

loek62
14-08-2015, 14:08
Op de foto,s van het interieur zie ik ook geen "bulkhead "de voorstoelen staan los.
Ik dacht dat er altijd een bulkhead aanwezig was in deze bussen,...

molenari
14-08-2015, 22:18
Op de foto,s van het interieur zie ik ook geen "bulkhead "de voorstoelen staan los.
Ik dacht dat er altijd een bulkhead aanwezig was in deze bussen,...

Dat klopt, maar vanaf modeljaar 1977 ontbreekt de bulkhead in de Typ 22's (typ 22 = personenbus). In plaats daarvan zit er een klein driehoekje gelast tussen de B-stijl en de bovenkant van de wielkast. Zie ook deze afbeelding in de Champagne Edition II folder uit 1978:

http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/78champagne/25.jpg
De hele folder kun je hier bekijken: http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/78champagne.php

Aan de bijrijderskant kan het typeplaatje met chassisnr op dit driehoekje zitten. Het typeplaatje ontbreekt voor bepaalde export markten (Zoals Nederland en de Verenigde Staten...). Aan de bestuurderskant zit de sticker met de naam van de toegepaste lakkleur(en) en de kleurcode(s).

Voordeel van het ontbreken van de bulkhead is dat de bijrijdersstoel op een rails zit en dus verstelbaar is (de rugleuning en naar voor en naar achteren).

Ik zal je in de PM even mijn emailadres sturen.

Geerhard
16-06-2017, 18:24
Mijn M plaatje heeft de volgende info;
'Lijkt aan de info op de bus uit Balkan te komen'

82 067 125

184 506 731

A7 A 777

Z05 065 161 172

50 3 75 96 136 2650 11

Wat houdt dit allemaal in?

Er zit nu een AB blok in uit een eerder jaar waarsch '71

Merci voor het meedenken
Geerhard

molenari
20-06-2017, 19:59
Hoi Geerhard,

Aan het M-plaatje te zien heeft de 1e eigenaar de bus gewoon in Duitsland gekocht :) Later is ie misschien geëxporteerd? Staan er bijzondere dingen op de bus geschilderd?

Op het Mplaatje in je bus staat:

82 067 125
184 506 731
A7A777 Z05 065 161 172
50 3 75 96 136 2650 11

82 067 125
8: modeljaar 1978
2: dit is een extra getal om onderscheid te kunnen maken tussen jaren-60 en jaren-70 chassisnrs.
067125: dit is het serienr van de bus in modeljaar 1978 (ieder modeljaar begonnen ze weer bij '1')

184 506 731
Dit zijn m-codes (meer- of minderuitrustingen), zie overzicht hieronder.

A7A777
Dit is de lak- en interrieurcode
A7: kleur onderste deel van de bus: lichtgrau L345
A7: kleur bovenste deel van de bus: lichtgrau L345
77: kunstleder bekleding (deurpanelen en banken*): canyonbraun
*) omdat dit een dubbelcabine pickup is zijn de zijpanelen achterin van hardboard en hebben de kleur 'lichtbeige L275'.

Z05
Het 'M-pakket', dit pakket bestaat uit de Mcodes: 025, 162, 507, 616. Zie overzicht hieronder

065 161 172
Dit zijn m-codes (meer- of minderuitrustingen), zie overzicht hieronder.

50 3
De geplande productiedatum: week 50, dag 3 (=woensdag) van 1977: 14 december, 1977.
De bus is van modeljaar 1978, een modeljaar begon altijd na de fabrieksvakantie van het kalenderjaar ervoor. Dus voor modeljaar 1978 is dat ergens rond augustus 1977.

7596
Deze code is een tijdelijk serienummer gebruikt voor de productieplanning.

136
Bestemmingscode.
De code is een getal wat betekend dat de bus in West-Duitsland geleverd is. In dit geval aan het volgende distributiecentrum:
VW-Audi-Vetriebszentrum Nord-Württemberg, Ludwigsburg-Nord.

2650
Modelcode
26: pickup
5: dubbelcabine pickup, met passagiersdeur rechts
0: standaard uitvoering

11
Aggregaatcode
1: 1600cc motor (voor 1978 is dit de AS-motor)
1: handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen

Overzicht M-codes:
025 met dag-kilometerteller en uurwerk
065 opschriften van maximale aslasten en toegelaten maximale totaalgewicht (op buitenkant van de bus).
161 bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
162 rubber strips voor bumpers
172 tubeless radiaalbanden
184 3-punts veiligheidsgordels voor bestuurders- en bijrijderszitplaat met oproll-automatiek en drukknopsluiting
506 rembekrachtiger en gescheidenremcircuit-controlelampje
507 ventilatieruitjes in cabinedeuren voorzijde
616 achteruitrijlichten (in achterlichtunits ingebouwd)(de witte lens is altijd aanwezig, maar meestal ontbreekt de rest (schakelaar in de versnellingsbak, de bedrading, de fittingen en de lampjes)
731 onbekende code. komt veel voor op eind jaren-70 bussen maar geen idee waar het voor staat...

Best een luxe bus voor een standaard pickup. Je ziet zelden dat zo'n wagen voorzien is van luxe als een dagteller en een klokje :-).

freaky
16-01-2019, 21:29
Weet soms iemand waarvoor de m-codes
LY2 , LY4 en 720 staan bij een t2b van 78 ?
Alvast bedankt !

molenari
18-01-2019, 14:16
Weet soms iemand waarvoor de m-codes
LY2 , LY4 en 720 staan bij een t2b van 78 ?

Die heb ik nog niet eerder gezien. Moet ik navragen.
Ik ben benieuwd: hoe ziet het hele M-plaatje er uit?

molenari
20-01-2019, 11:40
Weet soms iemand waarvoor de m-codes
LY2 , LY4 en 720 staan bij een t2b van 78 ?

Bij deze de betekenis van de groepscodes LY2 en LY4:

LY2 (1978) 032 050 054 074 106 161 184
LY4 (1978) 227 235 288 506 508 511

De code 720 ben ik tot nu toe alleen tegengekomen op een bus voor de Canadese markt. De codes in de serie 700-799 zijn meestal (kleine) aanpassingen afwijkend van de serieproductie. Waar ze voor staan is meestal niet duidelijk. Het is ook best mogelijk dat het een aanpassing is waar na 40 jaar niets van terug te vinden is. Dan moet je denken aan een speciaal type band of een aantekening in de kentekenpapieren.

Voor alle drie de codes die hier zijn genoemd (LY2, LY4 en 720) geldt dat de betekenis doorgaans beperkt is tot 1 modeljaar. In dit geval 1978. Kom je één van deze codes tegen op een bus uit een ander modeljaar dan is de kans groot dat de betekenis volledig anders is.

Ik zie dat de bus M106 (stoffen stoelbekleding), is het een bus van de Duitse overheid geweest?

cybermarco
27-03-2019, 14:43
Hallo allemaal!.
Sinds twee weken ook weer de trotse bezitter van een T2B uit '76.

Kan iemand me misschien helpen ontcijferen?

Het is met name de kleurcode waar ik niet uit kom. Vanwege het jaartal (1976) verwacht ik Senegal Red, maar ik kan via Google nergens vinden of dit nummer daar mee overeen komt?

62 151 418
531 547 560 616 623
930850 FSS KH6 N27 Z01
23 4 7258 146 2210 11

Alvast bedankt voor de hulp!

VW_Sk8r
27-03-2019, 19:47
Senegal Red zou volgens http://www.type2.com/m-codes/t2colors.html G9G9 moeten zijn. Volgens die zelfde site staan de laatste 2 cijfers voor het interieur, 50 is zwart leer. Dan blijft er nog 9308 over. Ik denk dat je het in de RAL codes moet zoeken. RAL 3008 bijv. al lijkt die niet te bestaan?

cybermarco
27-03-2019, 22:41
Ik las ergens dat die 1e '9' staat voor 'special paint' . Een Westfalia heeft dat blijkbaar ook. Dan blijft er nog 308 over. Maar dat vind ik dan nergens terug.

cybermarco
27-03-2019, 22:42
Zwart skai klopt inderdaad.
Bedankt voor het meedenken iig

Matheo
28-03-2019, 08:49
Heb gisteren ook even gekeken. de '9' staat inderdaad voor een specifieke spuitopdracht, dus geen 'standaard' kleur.

Wat ik terug kon vinden is dat de Duitse brandweerbussen kleurcode 9300 meekregen, en dat deze gespoten zijn in RAL 3000.

Dus met die redenatie: zou het RAL 3080 zijn?

edit: die lijkt ook niet te bestaan?

cybermarco
28-03-2019, 12:31
Ik heb een heel lijstje met speciale '9' codes gevonden (http://www.type2.com/m-codes/t2colors.html).

Kleur (9)308 staat er helaas niet bij.

cybermarco
29-03-2019, 23:26
Ik vond een westfaliakleur uit de jaren 60 met nr 308. Zegellak rood. Die kleur komt wel overeen, maar is dat niet raar dat die kleur dan in 1976 opduikt?

Matheo
01-04-2019, 07:28
Ik vond een westfaliakleur uit de jaren 60 met nr 308. Zegellak rood. Die kleur komt wel overeen, maar is dat niet raar dat die kleur dan in 1976 opduikt?

Hier gevonden?
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/colorstype2.php

Daar zie ik kleur 308 inderdaad wel terug in de tabel:
1963-1967
Westfalia/Commercial Codes/Special Order

cybermarco
01-04-2019, 07:35
Ja inderdaad, daar zag ik hem. Alleen is mijn T2b van 9 jaar later. Zal 'm toch wel zijn dan toch?

Matheo
01-04-2019, 08:44
Ja inderdaad, daar zag ik hem. Alleen is mijn T2b van 9 jaar later. Zal 'm toch wel zijn dan toch?

Lijkt me aannemelijk inderdaad. Wellicht een spuitbusje laten mengen en een proefstukje spuiten?

molenari
06-04-2019, 11:13
Ja inderdaad, daar zag ik hem. Alleen is mijn T2b van 9 jaar later. Zal 'm toch wel zijn dan toch?

Daar zou ik niet van uit gaan. De code op het Mplaatje van je bus is een 'Sonderlackierung', deze kunnen in de loop der tijd veranderd zijn. Tussen de spijlbusproductie en de productie van jouw bus zit behoorlijk wat tijd.

De Sonderlackierung is een speciale spuitinstructie die is toegepast tijdens de productie. Het kan zijn dat er echt een afwijkende kleur is toegepast, maar het is ook mogelijk dat het een standaard VW kleur is en de bus op een afwijkende manier gespoten moest worden. Bijvoorbeeld omdat de laadruimte de lakkleur moest hebben terwijl bij een reguliere bedrijfsbus de laadruimte 'leuchtbeige L275' is. En ander voorbeeld is dat bepaalde onderdelen een afwijkende kleur hadden zoals de bumpers en de velgen.

Het uitzoeken van die codes is een hobby van mij. :). De Sonderlackierungscode 9308 heb ik nog niet eerder gezien. Weet je meer over de historie van de bus? Is deze af-fabriek een Westfalia of is de bus zijn leven begonnen als bedrijfswagen?

Weet je zeker dat je de code goed hebt afgelezen van het plaatje?

molenari
06-04-2019, 12:07
Nu zie ik net dat je de Mcodes van je bus al had gepost, je bericht stond inmiddels een pagina terug waardoor ik deze had gemist, sorry. :redface:

Hallo allemaal!.
Sinds twee weken ook weer de trotse bezitter van een T2B uit '76.

Gefeliciteerd met de aankoop!

Kan iemand me misschien helpen ontcijferen?

Het is met name de kleurcode waar ik niet uit kom. Vanwege het jaartal (1976) verwacht ik Senegal Red, maar ik kan via Google nergens vinden of dit nummer daar mee overeen komt?

62 151 418
531 547 560 616 623
930850 FSS KH6 N27 Z01
23 4 7258 146 2210 11

De codes FSS, KH6 en N27 zijn groepscodes. Dit zijn codes die staan voor een reeks Mcodes. Die moet ik navragen. Weet je inmiddels wat de andere codes betekenen? Zo niet: laat het even weten en ik kan ze voor je ontcijferen.

Je bus is een Typ 22, dit is een standaard personenbus. Dit betekent dat de wagen geen Westfalia is af-fabriek, daar werden Typ 23's voor gebruikt (bestelbus met ramen).

De code M623 (voorbereid voor radioverkeer) doet vermoeden dat de bus door een overheidsdienst is gebruikt. Maar radioverkeer zou natuurlijk ook voor een taxi kunnen zijn.

Ik heb een kopie van een VW document waar alle leverbare sonderlackierungen in staan. Deze lijst is van november 1975 (=modeljaar 1976). Precies tussen de codes 9302 en 9310 (was gaatje geperforeerd in het origineel waar ik een kopie van heb :( . De kleur die op die regel is weergegeven is 'mittelrot L054' dit is RAL 3002. Of daar dus '9308' stond kan ik niet zeggen.

Ik heb ook een kopie van deze lijst met de uitgiftedatum januari 1979. Daar staat tussen de codes 9303 en 9314 de code 9306 weergegeven. Bij deze code staat 'mittelrot L054' (RAL 3002).

Uit ervaring weet ik dat deze lijsten incompleet zijn. Dit zal verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door de uitgiftedatum. Maar ook omdat iedere klant (overheid, bedrijf, particulier) een bijzondere spuitinstructie voor zijn/haar bus kon bestellen, als je maar genoeg bussen in één keer bestelde.

Kortom:
Ik zou eerst voor de zekerheid nog even kijken of er echt '9308' op het plaatje staat. Zo ja, dan zou je kunnen kijken met een kleurwaaier of RAL 3002 overeenkomt met de kleur op je bus. En anders zou je de reguliere rode kleur voor personenbussen voor 1976 nog kunnen proberen: 'senegalrot L31A'.

Mocht je ontdekken wat de echte kleur is dan hoor ik het graag! :)

cybermarco
12-04-2019, 13:35
Wow, bedankt voor deze info :thumbup: .

Ik zal als ik thuis ben de RAL kleurenwaaier er eens bij houden. Had ik al gedaan en kwam het dichts bij met 3013 volgens mij. Maar niet exact. Zal 3002 ook nog eens proberen, maar zoals ik het nu lijkt is dat dus kleurnummer 306 en niet 308. Er staat toch echt 308.

cybermarco
12-04-2019, 13:38
Ik weet dan in ieder geval dat het geen camper was vanaf de start. Hij heeft overigens ook geen hefdak, maar metalen schuifdak. Het enige wat er nog aan camperinterieur in zit, is een Rock&Roll bank, wat kleine kastjes boven de linker zijruiten en kastjes/vakken boven de voorruit. Wellicht zelfbouw, hoewel het exact matcht met de hemelbekleding die er tegenaan zit.

cybermarco
13-04-2019, 08:19
Helaas heb ik geen info over het begin van het leven van deze bus. Hij heeft de laatste 8 jaar in Zweden rond gereden en daarvoor in Duitsland. Heb beide kentekens gevonden, maar vind er verder niets mee. Hij heeft in ieder geval een metalen schuifdak af fabriek en een standkachel. Daarnaast lijken de vakken boven de voorruit ook origineel. Hemelbekleding zit er strak op en lijkt net zo oud als de rest. Heb die vakken niet eerder gezien.

cybermarco
13-04-2019, 08:27
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/SmartSelect_20190413-092137_QuickPic2.jpg

cybermarco
13-04-2019, 18:48
Die groepscodes heb ik inderdaad nog niet weten te ontcijferen. Als iemand daar wat over kan zeggen, zou dat leuk zijn.

cybermarco
02-01-2020, 11:36
De codes FSS, KH6 en N27 zijn groepscodes. Dit zijn codes die staan voor een reeks Mcodes. Die moet ik navragen. Weet je inmiddels wat de andere codes betekenen? Zo niet: laat het even weten en ik kan ze voor je ontcijferen.


De andere codes heb ik online en in boekwerken kunnen vinden, maar deze specifieke groepscodes zijn onvindbaar. Mocht iemand daar nog iets van kunnen vinden, zou ik dat erg tof vinden.

Ik heb ook nog lang gezocht naar de sonderlackierung 9308, maar deze is helaas ook onvindbaar. Ik vermoed dat het een originele code is voor een specifieke rode kleur + standaard kleur wit dak (alleen bovenzijde zoals een T2A).

cybermarco
04-01-2020, 12:34
*update*

Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat de bus afkomstig is van een Duitse omroep :'Sender Freies Berlin' (SFR). Ik heb een foto gevonden van exact zo'n bus uit 1976. Ook met schuifdak en zelfde dakdrager. Deze blijkt te zijn geweest om op te staan met een camera.

De kleurstelling is dus origineel rood met wit dak (alleen dak zelf)

molenari
17-01-2020, 22:27
De andere codes heb ik online en in boekwerken kunnen vinden, maar deze specifieke groepscodes zijn onvindbaar. Mocht iemand daar nog iets van kunnen vinden, zou ik dat erg tof vinden.(...)

Sorry, vergeten.:redface:
Bij deze de codes.

Op het Mplaatje in je bus staat:
62 151 418
531 547 560 616 623
930850 FSS KH6 N27 Z01
23 4 7258 146 2210 11

Bij deze de verklaring van de groepscodes:
FSS: 085 100 103 180 507
KH6: 171 186 229 235
N27: 032 050 161 184 227 505
Z01: 'slechtweerpakket 1': mistachterlicht (M571), ruitenwissersinstallatie met intervalstand (M652), twee halogeen mistlampen op voorbumper (M659).

Bij deze een totaaloverzicht van alle Mcodes op je bus:
032 tankdop met slot
050 gescheidenremcircuit- en handrem-controlelampje
085 in fabriek afgevuld met dubbele hoeveelheid benzine (voor bijvoorbeeld het op- en afrijden van de trein)
100 zonder VW-logo op voorkant
103 sterkere schokdempers voor en achter
161 bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
171 tubeless banden 185 R 14 C
180 zonder 3-zits middenbank
184 3-punts veiligheidsgordels voor bestuurders- en bijrijderszitplaat met oproll-automatiek en drukknopsluiting
186 heupgordels met drukknopsluiting voor alle zitplaatsen in passagiersruimte
227 uitneembare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine (alleen in combinatie met M161)
229 uitneembare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de passagiersruimte
235 bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in passagiersruimte
505 verwarmingsuitstroomopeningen in voorzijde laadruimte
507 ventilatieruitjes in cabinedeuren
531 stuggere achterste torsiestangen (zoals op de bestelwagen uitvoering)(bij model 23 alleen met M013, 015, 146, 177 of 609)
547 extra anti-roestbehandeling voor verschillende holle carrossierie delen
560 stalen schuifdak
571 mistachterlicht
616 achteruitrijlichten (in achterlichtunits ingebouwd)
623 gedeeltelijk voorbereid voor radioverkeer
652 ruitenwisserinstallatie met intervalstand
659 twee halogeen mistlampen op voorbumper

Leuk dat je nu weet welk bedrijf de 1e eigenaar was. Hoe ben je er achter gekomen?

cybermarco
25-01-2020, 01:27
Wow, reuze bedankt voor deze info. Superleuk om compleet te hebben.

Ik ben erachter gekomen omdat ik weet uit de meegeleverde papieren dat de originele eigenaar cameraman was. Toen ik daarop ging zoeken, kwam ik ineens beeldmateriaal tegen van exact zulke bussen als de mijne. T2s, maar ook T1's in zelfde kleurstelling en zelfde dakrekken.

Ik was benieuwd of die dakrekken ook uit de fabriek kwamen, maar dat blijkt dus niet uit de m-codes.

Ter bevestiging kwam ik nog een parkeerbewijs tegen tussen wat oude papieren in mn bus. Opschrift "Sender Freies Berlin".

molenari
25-01-2020, 14:59
Wow, reuze bedankt voor deze info. Superleuk om compleet te hebben.

Graag gedaan!

Ik ben erachter gekomen omdat ik weet uit de meegeleverde papieren dat de originele eigenaar cameraman was. Toen ik daarop ging zoeken, kwam ik ineens beeldmateriaal tegen van exact zulke bussen als de mijne. T2s, maar ook T1's in zelfde kleurstelling en zelfde dakrekken.

Leuk, heb je ook foto's van zulke bussen? Ik heb ook even gezocht maar ik kan alleen een miniatuurauto vinden (ook nog eens een T1 :( :
https://www.modellbahn-pietsch.de/yanis42/system/modules/y42_ishop/web/images/product/brekina-vw-bus-t1b-sfb-RH75-87-img2-320x240px.jpg

Ik was benieuwd of die dakrekken ook uit de fabriek kwamen, maar dat blijkt dus niet uit de m-codes.

Als er in de VW-fabriek aanpassingen gedaan zijn aan de bus dan zou dat (voor zover ik weet) moeten blijken uit een M-code in de 700-799 reeks. Zo'n code ontbreekt op het plaatje van je bus. Dus ik vermoed dat een ander bedrijf de aanpassingen heeft uitgevoerd.

Even dacht ik dat het dakrek hetzelfde was als die door VW op politiebussen werd gemonteerd. Maar hij is toch anders:
Zag deze foto in een ander draadje op dit forum ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/20190322_162627_resized_1.jpg

Typisch dakrek met uitklapbaar ladder op een politiebus:
https://i.pinimg.com/originals/de/77/6f/de776fd97b1567f1e4f1b94a095c13e5.jpg

Ter bevestiging kwam ik nog een parkeerbewijs tegen tussen wat oude papieren in mn bus. Opschrift "Sender Freies Berlin".
Leuk!
Tip: in de frisseluchtbak onder het dashboard ligt soms ook interessante 'troep'. Bovenop het dashboard zitten een paar roosters net onder de voorruit. Papieren zoals parkeerkaartjes hebben nogal eens de neiging via het luchtrooster in de frisseluchtbak te belanden.

cybermarco
25-01-2020, 20:10
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/IMG-20200102-WA0030.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200125-195031_QuickPic.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200125-195055_QuickPic01.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200125-195106_QuickPic01.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200125-195044_QuickPic01.jpg

cybermarco
25-01-2020, 20:22
Hier wat foto's.
Die in zwartwit zijn van de oostduitse geheime dienst. Fotografeerden West-Duitse journalisten in oost-berlijn.

Het is net of mijn bus er staat. Alleen kenteken klopt niet. Rest van uitvoering wel. Geen logo, schuifdak, dakrek, mistlampen....

molenari
26-01-2020, 15:52
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200125-195031_QuickPic.jpg

Hier wat foto's.
Die in zwartwit zijn van de oostduitse geheime dienst. Fotografeerden West-Duitse journalisten in oost-berlijn.

Het is net of mijn bus er staat. Alleen kenteken klopt niet. Rest van uitvoering wel. Geen logo, schuifdak, dakrek, mistlampen....

Wow, mooie foto's! Zijn die ergens online te vinden?

Dat het kenteken niet klopt kan kloppen. De bus heeft een speciaal DDR-kenteken, blauw met witte letters. Lijkt dus wel wat op de plaat die nu op je bus zit ;)
Zo te zien is de combinatie op de DDR plaat QA 57-25:

QA = voor dienst- en privévoertuigen van in de DDR geaccrediteerde buitenlandse correspondenten.
57 = Bondsrepubliek Duitsland
25 = volgnummer

Hier een afbeelding van zo'n plaat:
http://www.kennzeichenwelt.de/includes/bilder/QB%2099-59.jpg
...en twee links naar informatie:
Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_deutschen_Kfz-Kennzeichen_(historisch)#Kennzeichen_in_der_DDR_von_1953_bis_1990)
Kennzeichenwelt.de (http://www.kennzeichenwelt.de/index.php?page=ddr-cd)

Het is dus mogelijk dat de bus een poos met een DDR kenteken heeft rondgereden. Maar dat zou je vast terug kunnen zien op de originele Fahrzeugbrief als je die er nog bij hebt.

cybermarco
26-01-2020, 21:40
Op de originele papieren staat dit kenteken: B - PA 367.

Op naam van de SFB. Rond 1980 gaat hij op naam van de cameraman die daar werkzaam was en blijkbaar de bus van zijn baas heeft overgenomen. Hij wordt dan omgebouwd tot camper en blijft tot eind 2019 in zijn bezit, waarvan de laatste 8 jaar op Zweeds kenteken.

Daarna kwam hij naar mij 🙂

de foto's staan hier (https://www.stasi-mediathek.de/medien/fotos-der-beerdigung-von-pfarrer-bruesewitz/blatt/97/) (in de stasi mediatheek)

cybermarco
26-01-2020, 22:11
Leuk, heb je ook foto's van zulke bussen? Ik heb ook even gezocht maar ik kan alleen een miniatuurauto vinden (ook nog eens een T1 :( :
https://www.modellbahn-pietsch.de/yanis42/system/modules/y42_ishop/web/images/product/brekina-vw-bus-t1b-sfb-RH75-87-img2-320x240px.jpg


Hier jouw modelautootje nog in het echt:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200126-220053_Chrome01.jpg

molenari
27-01-2020, 18:43
Hier wat foto's.
Die in zwartwit zijn van de oostduitse geheime dienst. Fotografeerden West-Duitse journalisten in oost-berlijn.

Het is net of mijn bus er staat. Alleen kenteken klopt niet. Rest van uitvoering wel. Geen logo, schuifdak, dakrek, mistlampen....

Ik heb de foto's nog even bekeken om te kijken of ik de T2 kan dateren. Deze is interessant:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/1/5/Screenshot_20200125-195055_QuickPic01.jpg

Dit vanwege de twee uitlaten:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/9/7/uitlaat-detail.jpg

De linker uitlaat is waarschijnlijk van een Eberspächer BN4 benzine kachel (M119). Die is op linksgestuurde voertuigen geleverd tot en met modeljaar 1973 en is gemonteerd links in de motorruimte. Daarna kwam de Eberspächer BA6 (M60) met de uitlaat onder de motor (1974) en later met de uitlaat vlak voor het linker achterwiel (1975-1979). De BA6 zit onder de laadvloer.

De bumper is van het type dat van modeljaar 1973 t/m 1979 is gebruikt.

Kortom:
De bus op de foto lijkt van modeljaar 1973. Samen met de kentekenpapieren bij je bus is het vrij overtuigend bewijs dat deze bus in de DDR een andere bus is dan die van jou.

De SFB zal een aantal keren bussen met dezelfde specificaties hebben besteld. Om een bus met een speciale lakkleur te kunnen bestellen moesten er per keer minimaal 5 T2's per keer worden besteld.

de foto's staan hier (in de stasi mediatheek)
Bedankt, gave link! :thumbup:

En bedankt voor alle info. Mooi om te weten waar de Sonderlackierung '9308' ongeveer voor staat. Mocht je de RAL-kleuren nog ontdekken dan hoor ik het graag!

.

cybermarco
27-01-2020, 18:54
De SFB zal een aantal keren bussen met dezelfde specificaties hebben besteld. Om een bus met een speciale lakkleur te kunnen bestellen moesten er per keer minimaal 5 T2's per keer worden besteld.

Mooi om te weten waar de Sonderlackierung '9308' ongeveer voor staat. Mocht je de RAL-kleuren nog ontdekken dan hoor ik het graag!

.

Dat is helaas nog steeds niet gelukt. Ik had even hoop dat de kleur 308 toch nog dezelfde kleur 308 zou zijn uit het T1 assortiment. Dat leek wat minder raar omdat ze voorheen ook T1's hadden in dezelfde kleurstelling als mijn bus.

Die heb ik echter laten mengen en is te oranje van tint.
Ik heb de RAL kleurenwaaier er maar naast gehouden. Het dichtsbijzijnde is RAL3013. Maar niet exact.

molenari
27-01-2020, 21:09
(...)Die heb ik echter laten mengen en is te oranje van tint.
Ik heb de RAL kleurenwaaier er maar naast gehouden. Het dichtsbijzijnde is RAL3013. Maar niet exact.

En de dak- en bumperkleur heb je die ook bekeken?

In de serieproductie is die rond die tijd de VW-kleur 'pastellweiß L90D'. Maar op Sonderlackierung bussen is het vaak RAL9010.

cybermarco
27-01-2020, 21:58
Het is zeker geen L90D. Het is veel helderder wit. Het zal 9010 zijn.