PDA

View Full Version : koud stationair hoger, hoe?


TD15
17-01-2007, 00:27
Hey!

ik had een vraagje... :redface:

In mijn Golf zit een race nokkenas, het werkt allemaal perfect en hij loopt als een trein. Het enige wat mij af en toe dwars zit, is dat hij koud net niet stationair loopt.

Wanneer hij warm is loopt hij netjes 1400 toeren stationair, maar koud valt hij altijd uit. Ik snap dat ik niet hoef te verwachten dat hij loopt als een Panda, maar is er misschien iets aan de warmloopregelaar o.i.d. wat ik kan veranderen, waardoor hij wat meer benzine krijgt wanneer hij koud is?

Er zit overigens een warmloopregelaar van een 16V op... Ik heb die van de 8V ook nog, maar dit zal niet veel uitmaken lijkt mij? Standaard liep hij er toen niet anders mee in elk geval!

Alle suggesties welkom :D!

dekilo
17-01-2007, 08:14
1400 toeren stationair vind ik behoorlijk veel.
Die van mij draait 800 stationair.

carbreaker de autosloper
17-01-2007, 09:13
onsteking verdraaien ik zou dat door een vakman laten doen....

BaseMaster
17-01-2007, 09:18
heb zelf hetzelfde probleem maar bij mij komt het door een lek in de pakking van het inlaatspruitstuk.

TD15
17-01-2007, 20:36
Als je goed leest zie je dat ik een race nokkenas heb.

Je ontkomt dan niet aan een hoger toerental stationair. 1200 is ook nog mogelijk, maar dan schokt het blok veel, dus daarom heb ik bewust voor 1400 gekozen.
De onsteking is vervroegd, maar verder helemaal in orde.

Het probleem is dat hij alleen in de koud-fase wat meer brandstof moet hebben. Ik kan dus niets bij de luchtweger doen, want dan wordt ook in de warm-fase het lucht/brandstof mengsel verrijkt. Dit is niet de bedoeling, vandaar dat ik iets bij de warmloopregelaar zoek. Misschien dat een echte kenner zo'n ding van binnen en buiten kent en mij bijvoorbeeld kan vertellen dat ik hem meer brandstof(druk) kan geven in de koude-fase. Ik heb inmiddels de 8v regelaar ook weer erop gezet, maar er zit geen verschil in...daar ik gehoopt had dat de 16v meer zou geven in de koude-fase (weet ook niet waarom).

Misschien dat ik nog een andere warmloopregelaar kan proberen? Van een auto uit de VAG groep waarbij het inlaattraject langer is en er in de koude-fase dus meer brandstof condenseert (en dus meer nodig is...)?

Ik weet dat ik wel een handmatige choke kan maken, maar zou het mooist zijn als hij het 'uit zichzelf' doet!

Het is overigens een EV-blok. Wel is de vollastschakelaar op het gasklephuis defect, maar hier kan het (volgens mij!) niet aan liggen. Hij liep namelijk zowel warm als koud perfect toen het blok nog zijn oude nokkenas had!