Log in

View Full Version : Jetta mk1 2-deurs 1300 10-1983 (Daily)


DÁ-BRT
23-01-2007, 09:03
Omdat de Jetta MK1 M-TDI nog niet klaar is en ik wel af en toe een tweede rijdende auto nodig ben, heb ik maar van Skitzo de Jetta gekocht.

Het zou toch ook zonde zijn als hij hem zou slopen. ;)

Zo heb ik hem gekocht:

http://www.zwalve.eu/d/838-1/Jetta1-Bruin_070115_003.jpg

http://www.zwalve.eu/d/836-1/Jetta1-Bruin_070115_002.jpg

http://www.zwalve.eu/d/833-1/Jetta1-Bruin_070115_001.jpg

http://www.zwalve.eu/d/840-1/Jetta1-Bruin_070115_004.jpg

Ik heb hem gekocht zonder de BBS velgen die op de foto's staan, maar met 14" steelies.

De apk loopt nog tot tot de 10e van februari en voor die tijd moet er nog wel het een en ander aan gebeuren.

Nog wat oude foto's gevonden:

http://www.zwalve.eu/d/842-1/Jetta1_Bruin_251106_005.jpg

http://www.zwalve.eu/d/844-1/Jetta1_Bruin_251106_006.jpg

http://www.zwalve.eu/d/846-1/Jetta1_Bruin_251106_007.jpg

http://www.zwalve.eu/d/848-1/Jetta1_Bruin_251106_008.jpg

http://www.zwalve.eu/d/850-1/Jetta1_Bruin_251106_009.jpg

DÁ-BRT
23-01-2007, 09:15
Afgelopen week en weekend bezig geweest om hem apk klaar te krijgen.

Eerst een paar foto's gemaakt van de huidige staat:

http://www.zwalve.eu/d/861-2/Jetta1_Bruin_170107_001.JPG

http://www.zwalve.eu/d/864-2/Jetta1_Bruin_170107_002.JPG
Het gereviceerde schuifdakje.

http://www.zwalve.eu/d/867-2/Jetta1_Bruin_170107_003.JPG
En bedankt spoiler dieven! Zie je de welzijnsknobbel? Die heef dus een afneembare kogel.... ;D

http://www.zwalve.eu/d/870-2/Jetta1_Bruin_170107_004.JPG
En zo ziet een perfect origineel interieur eruit.... :-\

http://www.zwalve.eu/d/873-2/Jetta1_Bruin_170107_005.JPG
Bedankt meneer de prutser... Groot gat in verstevigings wand gemaakt.... DAAAAG Stevigheid... Dus maar even een keer een kruis tussen lassen.

http://www.zwalve.eu/d/876-2/Jetta1_Bruin_170107_006.JPG
BRUTE PK's onder die kap.... 8)

De hele straat stonk naar benzine.... Hee mijn tank is leeg. Vond het al raar toen ik hem ophaalde dat ik ongeveer 100km op 3/4 tank kon rijden.

Er zat een gat in het midden van de tank en het zag eruit alsof iemand opzettelijk een spijker of priem erin gemept had.
Tank leeg gemaakt en gevuld met water. Toen leeg laten lopen en netjes gesoldeerd. Even met een brander erop om het vocht te verdrijven en klaar.

De standaard zwevende klauwen omgebouwd naar Scirocco GTI remmen met nieuwe schijven, blokken en remslangen.

http://www.zwalve.eu/d/879-2/Jetta1_Bruin_170107_007.JPG

http://www.zwalve.eu/d/882-2/Jetta1_Bruin_170107_008.JPG
Ik had perongeluk remblokken meegenomen voor ongeventileerde schijven... Dus maar even gewisseld.

Vervolgens is het gaan regenen dus vanaf hier geen foto's meer.

Later de remblokken erop gehangen voor. Stalen remleiding aan bestuurderszijde vernieuwd. Die was erg roestig.

Achter heb ik nieuwe voering geplaatst en de handremkabels vervangen. Intussen het hele remsysteem leeg laten lopen en toen alles weer dicht was achteraan begonnen met vullen en ontluchten.

http://www.zwalve.eu/d/221-2/Jetta1_241006_001.JPG
De Seral 13" velgen (1982) had ik klaar gemaakt voor de andere Jetta, maar aangezien dit waarschijnlijk de winter Daily gaat worden heb ik ze maar onder deze Jetta gelegd.

Nu kan ik aan de motor en verlichting beginnen. De hele kabelboom naar achteren was kapot gerot, overal kortsluiting in. Dus maar vervangen en ook de andere nog verbeterd. De lampies achter functioneren nu allemaal weer goed.

Vervolgens achterin 3-punts gordels gemonteerd (is veiliger met kinders ;) )

En een paar nette Corrado stoelen erin gezet. Binnenkort krijg ik nog een net GTI interieur en dan bouw ik de boel nog wel een keertje om.

Dasher
23-01-2007, 09:43
Mooie Jetta :thumbup:

SlimMasterShady
23-01-2007, 12:44
Jetta ziet er nog goed uit! :cool:
Jammer dat die achterwand er zo is uitgebroken :eek: en die deurpanelen met die grote gaten... Verders wel een gave en die velgjes staan hem denk ik ook wel goed:D :thumbup:
Die stroken bovenop de deurpanelen, heb je enig idee of die nog ergens aan te komen zijn?

polopower
23-01-2007, 13:10
De standaard zwevende klauwen omgebouwd naar Scirocco GTI remmen met nieuwe schijven, blokken en remslangen.

http://www.zwalve.eu/d/882-2/Jetta1_Bruin_170107_008.JPG

http://www.zwalve.eu/d/221-2/Jetta1_241006_001.JPG

De Seral 13" velgen (1982) had ik klaar gemaakt voor de andere Jetta, maar aangezien dit waarschijnlijk de winter Daily gaat worden heb ik ze maar onder deze Jetta gelegd.



Gaat dat samen? Rocco-remmen betekent toch altijd 14" of groter?

RubenD
23-01-2007, 13:12
Handig joh, zo'n groot skiluik :eek:

Maar inderdaad niet al te slim van die persoon. Maar je hebt er in ieder geval een leuke daily aan!

Veel plezier er mee!

DÁ-BRT
23-01-2007, 14:52
@SlimMasterShady: Je moet zoeken bij een GLI uitvoering, daar zitten deze standaard op. (Volgens mij)
Deze zijn helaas bruin en behoorlijk gescheurd.

De deurpanelen, dashboard en vloerbekleding zijn ook niet meer origineel. Standaard zat er een bruin interieur in en die delen zijn allemaal zwart. :/

@polopower:

Het past ook maar net. Ik had plaklood laten plakken en dat was bij de eerste keer rollen vast komen te zitten tussen klauw en velg. Dus nu maar slaglood aan de voorzijde.

@RubenD: Ik heb het idee dat het gat gemaakt is voor audio. Ik zet er wel een verstevigings kruis in.

Ik zal bij daglicht even weer wat foto's maken van de huidige staat.

skitzo
23-01-2007, 18:38
ben blij dat jij er wel wat mee kan........
en dat gat,
sja heb ik me ook al over verbaasd.
zal is kijken of ik het nummer van de oude eigenaar nog heb
zal hem is ter verantwoording roepen ;)

Jurgen Santana
23-01-2007, 18:47
Gaat dat samen? Rocco-remmen betekent toch altijd 14" of groter?

Geld alleen voor de Rocco 16V remmen. Niet voor de "gewone" GTI.

Menace
23-01-2007, 19:13
Afgelopen week en weekend bezig geweest om hem apk klaar te krijgen.
http://www.zwalve.eu/d/867-2/Jetta1_Bruin_170107_003.JPG
En bedankt spoiler dieven! Zie je de welzijnsknobbel? Die heef dus een afneembare kogel.... ;D

Graag gedaan :D die spoiler ligt nu bij mij in de kofferbak om gemonteerd te worden, maar wil eerst hele auto in ander kleurtje hebben :cool:

Erwin G60
23-01-2007, 21:02
Hij word gelukkig niet gesloopt en alles valt te repareren :D

Edrik
23-01-2007, 22:21
Goed bezig!
Zit stiekem toch een hoop werk aan zo te zien!

Coole velgen :tongue: :rock:

ZOAB
23-01-2007, 22:43
Zit nog wel wat werk aan, heb er zelf ook ff aan gedacht... maar toch eerst de Caddy maar ff afmaken he ;)

Ik vind je velgenkeuze trouwens erm... jammer...zeg maar... ofzo :(

Succes!

DÁ-BRT
24-01-2007, 08:09
@Zoab: Waarom velgen keuze jammer? Zijn originele velgen uit 1982.

Ik heb het trouwens ook niet zo op bling bling dingen en andere optische zooi. Deze passen lekker in de stijl van de auto.

kiwi-gti
24-01-2007, 08:31
Leuke auto!
Ben hier ook bij gaan kijken toen Cavin hem te koop had.
Aangezien ik een korte termijn Worthersee-project zocht en geen spuitwerk e.d. wilde hebben heb ik hem laten staan, maar de auto is zeker de moeite.

Gaat wel wat worden lijkt me zo! :)

polopower
24-01-2007, 11:48
Geld alleen voor de Rocco 16V remmen. Niet voor de "gewone" GTI.

Nu je het zegt zie ik het ook aan de klauw/zadel. Dit is de gewone VWII klauw neem ik aan?

DÁ-BRT
24-01-2007, 12:34
Nee, van een type 1 die grotere remmen heeft als de zwevende zadels van de 1100 en 1300.

Caddy_Sander
26-01-2007, 00:09
En Bert, ga je het halen voor de 10e? :)

Menace
26-01-2007, 00:16
@slimmastershady, ik heb ze ook in mun jetta LS zitten dus daar kan je ook nog kijken, mijne zijn zwart en panelen bruin

Tom80
26-01-2007, 08:54
Gave bak, lekkere retro kleur. Jammer van dat gat achter de achterbank, welke malloot doet zoiets nou?

Ben nog steeds een beetje weg van de Jetta I...

DÁ-BRT
26-01-2007, 09:09
@Sander. Hij heeft weer apk tot 10-02-`08 ;)

@Tom80, dat was er ook al als ik het goed begrepen heb van Cavin (Skitzo)

DÁ-BRT
26-02-2007, 09:32
Van het weekend de eerste problemen gehad.

De brandstofpomp van de 1300 motor was gescheurd. Nu zit er een op van een 1600 motor.

Vrijdag middag bij Evilnyntje een dakrek opgehaald. Sjesus wat een windgeruis krijg je door die dingen.

Afgelopen zaterdag nog een andere achterklep geplaatst zonder gaten. Hij is wel goudkleurig, maar het past best ;)

DÁ-BRT
02-03-2007, 14:22
Kleine update:

Ik heb een gescheurde brandstofpomp gehad en vervolgens een van een 1600 carb motor pas gemaakt. Deze heeft het ook niet vol gehouden en gisteren is mijn nieuwe pomp bij de dealer binnen gekomen.

Ik heb van Erst (Evilnyntje) een dakrek over genomen.

Thuis had ik nog wat kofferkleppen liggen en nu zit er een licht bruine achterklep op (zonder gaten :D )

Dit weekend zal ik even wat foto's maken nadat ik hem gewassen heb.

DÁ-BRT
02-03-2007, 14:24
@Sander: Wat is er de 10e dan?

Edit: Laat maar je bedoelde of hij op tijd klaar was voor de apk...

DÁ-BRT
19-03-2007, 10:17
Een paar weken geleden bij Ernst (Evilnyntje) een dakrekje opgehaald en erop gezet.
Waarom mensen in vredesnaam met deze dingen op hun dak rijden snap ik niet. Het ziet er maf uit en het maakt een klere herrie... ;)

Komende week heb ik een paar dagen vrij. Dan wil ik de dieselmotor en automaatbak in gaan bouwen. Vervolgens de week erop naar de RDW voor het omkeuren.

Ik zal een paar foto's maken.

Stijn
19-03-2007, 10:46
Ben benieuwd over RDW! Mag echter geen probleem zijn.
Dakrekjes ben je snel beu, ik heb die fase ook gehad...klonk als een Boeing met een lekkend raam :)

DÁ-BRT
19-03-2007, 10:51
Dit wordt de 6e keer dat ik een benzine omkeur naar diesel. Ben er niet echt bang voor. Vervelend vind ik wel dat de wetgeving zo veel is veranderd het afgelopen jaar, je kan het haast niet meer bijhouden.

Jerome
19-03-2007, 22:12
Dit wordt de 6e keer dat ik een benzine omkeur naar diesel. Ben er niet echt bang voor. Vervelend vind ik wel dat de wetgeving zo veel is veranderd het afgelopen jaar, je kan het haast niet meer bijhouden.
Hoe ga je de diesel ombouw aanpakken? Heb je een dieselblok uit een mk1 (dus alleen naar RDW voor typegoedkeuring), of heb je een dieselblok waarvoor je nog de (dure) geluidstest moet ondergaan?
En wat foto's van de ombouw zou leuk zijn, ben namelijk wel benieuwd wat er allemaal bij komt kijken.
Succes in ieder geval.

Groeten Jerome

DÁ-BRT
20-03-2007, 09:14
@Jerome: Ik zal wel even wat foto's schieten.

Toen mijn golf 1 (economisch) totalloss gereden is heb ik met de koper van de golf (een maat van me) afgesproken dat ik het kenteken mag gebruiken om te laten zien wat de donor auto is van mijn motor.

Toen en ahum... TD blok op de kop getikt en opgeboord naar 79.5mm en er zuigers ingestopt van een transporter t3 nieuwe lagers en overige onderdelen.
Toen was het een 1700TD. FF de nummertjes aangepast en opgebouwd als een 1600d.

Zo stond hij erbij in de schuur, nu ben ik klaar met bouwen en hij kan er komende week in. Zodra ik tijd/zin heb maak ik nog wel even wat foto's.

http://www.zwalve.eu/d/135-2/Jetta1_030906_001.JPG (http://www.zwalve.eu/d/134-1/Jetta1_030906_001.JPG)

http://www.zwalve.eu/d/230-2/Jetta1_281106_003.JPG (http://www.zwalve.eu/d/229-1/Jetta1_281106_003.JPG)

Ik moet wel nog de motorsteun aan de distributie zijde verzetten omdat er nu een 1300 smallblock in ligt. Alles vanaf 1500cc heeft de motorsteun aan distributie zijde iets verder naar achteren zitten.

Voor de rest ga ik niet zoveel aanpassen. Ik heb een nieuwe voorpijp gekocht en die maak ik pas op de uitlaat. Een brandstoffilter plaatsen in de motorruimte. tank leeg laten lopen, naja hij is al bijna leeg. Radiateur vervangen door een grote diesel radiateur. De aandrijfassen de container in en een paar van een bigblock erachter (dif van de 1100/1300 versnellingsbakken is smaller waardoor de aandrijfassen een andere lengte hebben)

Ff de motorkabelboom eruit trekken en die van een diesel er weer in. Of de huidige boom laten zitten en een gloei circuit aanleggen.

Mijn remmen en ophanging heb ik al helemaal geupgrade en/of vernieuwd.

Zoals ik al schreef, ik maak wel wat foto's en geef er uitleg bij.

DÁ-BRT
10-04-2007, 12:13
Zoals beloofd de foto’s

Je kan er op klikken voor een vergroting.

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1131&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1130&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1134&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1133&g2_serialNumber=1)
Het motorblokje met de automaatbak vlak voor ik hem heb gemonteerd. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet….. Zal niet snel weer een motorblok/bak combi ongetest in een koets hangen.

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1137&g2_serialNumber=2
De TD carterpan direct maar gemonteerd. Eerst de retour aansluiting voor de turbo maar afgesloten.

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1140&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1139&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1143&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1142&g2_serialNumber=1)
Zo ziet hij aan de buitenkant er momenteel uit.

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1146&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1145&g2_serialNumber=1)
Het oude torretje eruit.

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1149&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1148&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1152&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1151&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1155&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1154&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1158&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1157&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1161&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1160&g2_serialNumber=1)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1164&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1163&g2_serialNumber=1)
De motorsteun aanpassen. Het was een 1300 en de smallblocks hebben de motorsteun aan de bijrijderszijde verder naar voren zitten.
Zodra ik de auto ga spuiten deze zomer neem ik de motorruimte ook wel mee. ;)

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1167&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1166&g2_serialNumber=1)
Het nieuwe torretje op z’n plek. Hier nog met tomaat.


http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1170&g2_serialNumber=2

http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1173&g2_serialNumber=2 (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1172&g2_serialNumber=1)
De schakelstangen hadden behoorlijk wat speling op de kunststof kogelkoppen. Deze heb ik vervangen door stalen gewrichtjes. Ik vond gisteravond na montage dat hij erg lekker (direct) schakeld.

Vrijdag de 13e naar de RDW voor het omkeuren naar diesel

DÁ-BRT
17-04-2007, 14:13
Afgelopen vrijdag is hij omgekeurd naar diesel. Ik ben samen met een kameraad geweest.

Beide auto's (ook nog een golf mk1 cabrio) zijn zonder problemen omgekeurd naar diesel.

Wel balen was dat bij het wegen mijn Jetta 60kg zwaarder was als dat hij origineel op kenteken stond. Ik kan het grotendeels verklaren: Trekhaak, origineel dakraam (waarschijnlijk niet origineel op kenteken mee gewogen) gordels achterin en een zwaardere motor, 1900TD 5-bak en 100mm aandrijfassen. Daarnaast had ik met mijn stomme hoofd de tank helemaal vol gegooit de avond ervoor.
De keurmeester heeft wel vermeld op het weeg rapport dat hij gewogen is met halfvolle tank, maar volgens mij heeft hij niet gezien dat de tank vol zat.

Naja 1 categorie omhoog.

Erik
17-04-2007, 14:34
ahhh jammer van dat gewicht, letten ze daar zo streng op dan ?
maar wel super dat hij omgekeurd is :thumbup:
nu maar lekker goedkoop rondrijden

DÁ-BRT
17-04-2007, 15:06
Hij wordt gewoon gewogen en dan wordt het gewicht afgerond op tientalen.

Zelf ben ik vergeten om te vermelden dat ik mijn tank helemaal vol had gedaan, anders hadden ze de weging nog wel 20kg gecompenseerd.
Ik denk dat ze de gewichten van Pon hebben gekregen, maar dat daar niet alle opties in staan.
Wel 2 of 4 deurs, motor, versnellingsbak.

Maar geen schuifdak, trekhaak. Ik had zelf nog gordels achterin gebouwd en een zware aandrijflijn enz.

Ik vind het niet zo erg het gewicht, maar het is wel verklaarbaar.

Het ging me niet eens om goedkoop rijden, maar meer om weer een diesel te hebben voor het experimenteren en het testen van pompen voor klanten.

SlimMasterShady
17-04-2007, 16:55
Doe je goed allemaal!
Welke kleur wil je de auto laten spuiten?

Siem
17-04-2007, 21:50
Ziet er allemaal goed uit :thumbup: ..
Succes met de wedere opbouw ;)

ps. Beste olie verontreiniging in jullie straat nu ofniet :tongue: . Buren niet boos :confused: :D ..

__________________
MK1
VW haaksbergen

DÁ-BRT
18-04-2007, 08:15
@SlimMasterShady:
Ik heb speciale industrie lak waar ik 1kg mat pasta door heen heb gemengd. Dit is zeer donker grijs, maar ik weet nog niet of dit erop komt.

Het kan ook zijn dat ik het bruin (donker champagne) van de Toyota Avensis aan ga mengen met mat pasta.

Even wachten tot ik de spuitcabine leeg heb en de laatste dingen aan de koets heb gelast (tankklep, achterklep slot, antenne gat enz. (cleanen dus))

@vwpolo_siem:
Ik heb een hele grote kunststof bak die ik altijd onder motoren leg enz. Deze bak gebruiken ze normaal voor onder wasmachines en dat werkt perfect. Er is wel wat diesel gelekt, maar dat spoelt wel weer weg als het gaat regenen.

Siem
20-04-2007, 15:05
Oke dan, was ook maar als grap bedoelt. Maar toch wel een slim idee zo'n wasmachine opvangbak ;)

__________________
MK1
VW haaksbergen

Samurai
25-04-2007, 14:08
Moi projectzeg, mag ik vragen hoe jij de nummertjes/cijfertjes hebt omgewisselt op het blok?

DÁ-BRT
25-04-2007, 14:26
Dat heb ik niet gedaan. ;)

Maar ik zou me voor kunnen stellen dat je de originele letters oplast. Het vlak slijpt en er dan nieuwe in tikt.

Samurai
26-04-2007, 10:43
Cool, wat voor een cijfertjes en nummertjes zou je dan erin moeten slaan?

Verder een super jetta, zal wel lekker rijden diesel met een automaat erachter.

DÁ-BRT
26-04-2007, 11:04
Je zou op mijn overzichtslijst (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=945&g2_serialNumber=1) kunnen kijken voor welke motoren geleverd zijn in welke auto's. Let wel de lijst is niet compleet. Motoren zoals de Golf Mk1 TD motor staan er niet op.

Ahum....

Ik heb vandaag een andere auto mee naar het werk genomen. Gisteravond begon hij bij half volle tank te stotteren. Ergens zit een verstopping. Nu nog uitzoeken waar.

Trouwens de automaat heeft het nooit gehaald tot de RDW. De startmotor was te zwak voor een diesel. Een automaat diesel startmotor is moeilijk te vinden.

René
26-04-2007, 11:07
hmmm das wel shit van die verstopping Bert, succes met zoeken!
en schakelen is toch veel mooier dan automaat :)

RubenD
26-04-2007, 11:17
Klinkt allemaal goed, maar denk dat ik toch maar voor de 16V ga of voor een TDi Mk2 uit Duitsland.

Stijn
26-04-2007, 11:23
Je zou op mijn overzichtslijst (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=945&g2_serialNumber=1) kunnen kijken voor welke motoren geleverd zijn in welke auto's. Let wel de lijst is niet compleet. Motoren zoals de Golf Mk1 TD motor staan er niet op.

Ahum....

Ik heb vandaag een andere auto mee naar het werk genomen. Gisteravond begon hij bij half volle tank te stotteren. Ergens zit een verstopping. Nu nog uitzoeken waar.

Trouwens de automaat heeft het nooit gehaald tot de RDW. De startmotor was te zwak voor een diesel. Een automaat diesel startmotor is moeilijk te vinden.

Ai, da's minder prettig Bert. Het is ook altijd wat met ons he? Loopt mijn rookbom weer, doet die van jou weer moeilijk.
Ik heb ooit met de GTD een soortgelijk probleem gehad, dat was na heeeeel lang zoeken een ophoping van water in de brandstofleiding onder de auto. Dat is namelijk een beste leiding en ook het laagste punt, dus langzaam maar zeker verzamelt zich daar water...(zeker als je een doorgerotte vulhals hebt :)) Het zouden natuurlijk ook talloze andere dingen kunnen zijn maar het is maar een tip, het heeft mij een week gekost toen iig om het te vinden :)

Nog even over die automaat-diesel-starter. Heb je wel eens bekeken in hoeverre het huis van de starters hetzelfde is? Met andere woorden, is het 'werkend' gedeelte van een gewone dieselstarter niet te verenigen met de kop/flens van een automaatstarter?

DÁ-BRT
26-04-2007, 11:29
@Rene: Niet als je er dagelijks mee in de file rijdt.

@RubenD: Er staat toch ook zat in NL te koop.

@Stijn: Bedankt voor de tip, ik ga mijn leidingen ff doorblazen.
De starter is dusdanig anders dat ik ook niet de spoelen over kon zetten.
Loopt die van jouw al netjes? Of loopt hij?

Stijn
26-04-2007, 11:36
Jammer, was anders een mooie optie geweest. Balen dat zo'n startmotor probleem roet in het eten gooit.

Ja, de TD loopt nu goed. Andere kop er op (ik had zelf toch nog een goede liggen :cool: ), loopt nu goed met de Frankenstein pomp, 261 verstuivers en de rest van het spul. Nog niet echt gek gedaan aangezien de kopbouten nog een kwartslag erbij moeten krijgen (officieel na 1000km), maar hij loopt behoorlijk!

De pomp is wel lastig af te stellen inderdaad, erg gevoelig, maar loopt nu wel mooi. Helaas is mijn T3 turbo ook nog eens overleden, hij was toch al niet best en het totaal onbegrensd lopen heeft 'm de das omgedaan. Alle compressorbladen staan krom :(.
Nu zit er weer een K14 op, maar wel een vreemde.... Ik heb er meerdere liggen en deze heeft duidelijk een stuk grotere compressorinlaat. Hij doet het ook belachelijk goed: dik 2.0 bar!! Heeft gisteren alleen al tot twee keer toe een intercoolerbuis eraf geploft :cool:
Nu nog wat tweaken, ik zou eigenlijk nog meer brandstof willen (hij rookt maar een beetje lafjes bij 2.0 bar, geen dikke pijp zwart meer), maar de EGT peikt nu al over de 800 graden....

René
26-04-2007, 11:53
met files is zo`n automaat heerlijk inderdaad.....dan kan ik het me ook wel voorstellen :)

DÁ-BRT
26-04-2007, 12:26
@Stijn:

Mooi en minder mooi. Dat zul je natuurlijk altijd zien dat er veel dingen stuk gaan.

Ik pak voor de IC pijpen altijd ABA klemmen die kunnen aardig wat aan. Mocht het niet voldoende zijn. 2 klemmen per aansluiting. (2 bar is niet niets) Misschien heeft hij nog wel veel meer druk voor de IC door eventuele beperkingen in flow

Ik help je wel met de laatste wijzigingen aan de pomp/afstelling. De andere gashendel moet er nog in en dan ook direct maar even een getweakte controllever erin. Govenor aanpassen. Frankenstein motoren zijn altijd lastig af te stellen.....

Stijn
26-04-2007, 12:37
Laten we daar binnenkort over gaan babbelen, maar eerst nog even de kopbouten de laatste slag geven :)

Ik heb de aansluitingen van de intercoolerbuizen nu goed ontvet en wat opgeruwd, kijken of het helpt. De boel zit al vast met Samco en ABA, maar mijn volgende stap is inderdaad dubbele klemmen!

DÁ-BRT
26-04-2007, 13:04
;)

DÁ-BRT
08-06-2007, 08:42
Ongeveer een week of twee geleden bij het testen van de brandstofpomp van Arnus71 gezien dat de verstuiver bij cilinder 1 aan het lekken was.

Ik dacht ff snel een brandplaatje te kunnen verwisselen en weer verder te rijden. Nu twee week later weet ik wel beter....

Ik had op het nieuwe 1700ccm3 onderblok een oude 1600D kop geplaatst om het blok rustig in te kunnen rijden. Daarna zou er een gemodificeerde 1900TD kop opgaan.

Zie hieronder het probleem:


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1200&g2_serialNumber=2

De oude cilinderkop. De foto is van verstuiver gat bij cilinder 2. Deze is nog heel onderin.


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1206&g2_serialNumber=2
http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1203&g2_serialNumber=2

Hier zie je cilinder 1. Het vlak waar de verstuiver (brandplaatje) op aan ligt is in zijn geheel gebroken en gekanteld. Daardoor sloot de verstuiver niet meer goed af.

Resultaat is dat ik nu maar moest beginnen met het opbouwen van de 1900 kop.


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1209&g2_serialNumber=2

Zo hij is kaal en schoon.


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1212&g2_serialNumber=2
http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1215&g2_serialNumber=2

De kleppen inschuren op de zetels. (zo kon ik ook zien of de kleppen nog recht waren)


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1218&g2_serialNumber=2

De nieuwe klepgeleiding en klepseals zitten erin.


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1221&g2_serialNumber=2

De andere klepveren (1800 GTI) Deze zijn zwaarder en hebben een extra veer. Deze modificatie heb ik gedaan om hogere toeren te kunnen draaien.


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1224&g2_serialNumber=2

Mijn eigenbouw tool om kleppen mee te monteren. Een lijmtang met een bus eraan gelast. Hij werkt al jaren goed!


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1227&g2_serialNumber=2

Uiteindelijk gekozen voor een nokkenstok van een 1600D met mechanische klepstoters. Deze heeft 1mm meer lift als de origienele van een 1600(T)D hydrolische kop en ook de 1900(T)D.


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1230&g2_serialNumber=2

De 1900TD kop gemonteerd. (Met als experiment een de dikste 1600 Victor Reinz koppakking en ARP headstuds.)


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1236&g2_serialNumber=2

De verstuivers in het ultrasoon badje.... Ze zagen er schoon uit....NOT ;)


http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1233&g2_serialNumber=2

De tweetraps verstuivers van de 1900TD met de 265 nozzles van MB die een openingsdruk krijgen van 170bar

Uiteindelijk toch maar een setje standaard verstuivers erin gezet tot de turbo en dergelijke gemonteerd zijn. (Ik heb nu toch niets aan zoveel brandstof zonder turbo......)

Gisteravond de Jetta afgebouwd, met een 1900TD inlaat spruitstuk, omdat mijn aangepaste GTI spruitstuk nog niet klaar is. Ook het inlaat traject is momenteel gebouwd met stukjes intercoolerslang en PVC buis..... ;D

(ik maak nog foto's van zoals hij er nu bij staat.

Vanmorgen voor het eerst weer met de Jetta naar het werk geweest. Hij loopt netjes, maar is nog lang niet klaar.

RubenD
08-06-2007, 10:16
Het klinkt allemaal heel mooi, ben wel benieuwd naar wat foto's!

Richard
08-06-2007, 10:23
http://zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1236&g2_serialNumber=2

in eerste instantie leek dit wel een toiletfoto van belinda meuldijk :D:D

DÁ-BRT
08-06-2007, 10:36
@RubenD: Het moet nog mooi worden. Ik ben niet zo van het mooi maken, maak liever de techniek goed!

Straks als de KKK VGT turbo erop zit en eigenbouw in- en uit-laat klaar zijn begint het wat te worden.

Eind van het jaar moet hij ook zijn nieuwe jas hebben. Dan wordt het misschien wel wat.

@Richard: Mijn ultrasoon reiniger ziet er niet meer uit. Dat krijg je als je hem uitleent en iemand er thinner ingooit... Dan smelt het kunststof.