PDA

View Full Version : cilinderkoppakking

VwPolo89
24-01-2007, 19:49
hallo,

heeft er iemand een beschrijving van de volgorde waarin de cilinderkopbouten moeten gelost en vastgedraaid worden?

en met welk moment dit moet gebeuren?

alle andere dingen van distributieriem weten we wel alleen voor de cilinderkop zelf te demonteren en monteren niet.

alvast bedankt!

Edward
24-01-2007, 20:59
zo uit mijn hoofd:
los:

1 - 8 - 5 - 3
4 - 6 - 7 - 2

Vast in tegen gestelde volgorde.....
8 = 1, 7 = 2 enz enz

cilinderkopbout moet na het aanhaalmoment van xNm nog 90° doorgedraaid worden. Of was dat 180°? ik kan morgen wel eens kijken in de vraagbaak...die ligt benee in de garage en het is koud want het vriest hieroo.

berendd
25-01-2007, 01:18
vraagbaak kopen van haynes of olyslager, heb je alle gegevens bij de hand en weet je zeker dat ze goed zijn.

staan er genoeg op marktplaats en evt kapaza of ebay.

sampo11
25-01-2007, 07:40
van binnen naar buiten werken
dus eerst binnenste 2 en dan kruiselings naar buiten.
Dus als je op de kop kijkt hebben de bouten onderstaande nummers:

10 - 4 - 2 - 6 - 8

7 - 5 - 1 - 3 - 9

En dan nummers staan dan voor de aantrekvolgorde!

stap 1: 40NM
stap 2: 60NM
dan 2x 90 graden.
Heb het van de week nog gedaan!

Succes ermee

PS gegevens uit het handboek en niet uit de duim! Heb het nog speciaal nagekeken.

VwPolo89
25-01-2007, 08:12
en moet los dan in de omgekeerde volgorde?

ik weet dat ik een vraagbaak kan kopen maar ik vind er geen op kapaza en heb hier al in verschillende winkels geweest en nergens nog te verkrijgen.
en aangezien ik er volgende week aan ga beginnen is het wat laat om nog ergens een vraagbaak te halen.

bedankt voor de info al ;)

Edward
25-01-2007, 12:11
van binnen naar buiten werken
dus eerst binnenste 2 en dan kruiselings naar buiten.
Dus als je op de kop kijkt hebben de bouten onderstaande nummers:

10 - 4 - 2 - 6 - 8

7 - 5 - 1 - 3 - 9

En dan nummers staan dan voor de aantrekvolgorde!

stap 1: 40NM
stap 2: 60NM
dan 2x 90 graden.
Heb het van de week nog gedaan!

Succes ermee

PS gegevens uit het handboek en niet uit de duim! Heb het nog speciaal nagekeken.

oh ja, het zijn 10 bouten. Maar het principe is het zelfde..... :thumbup:

sampo11
25-01-2007, 19:10
los doe ik in omgekeerde volgorde maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt! Wel alles goed schoon en vetvrij maken voordat je alles weer in elkaar zet ( en alle koelvloeistof weghalen die erover heen gaat met demonteren!

VwPolo89
26-01-2007, 08:10
mijn cilinderkop gaat er maandagavond af, heb maandag nog een exaam, dinsdag binnen om te laten vlakken, en dan krijg ik die mooi proper weer terug en woensdag alles weer monteren en dan terug rijden.

bedankt voor alle info, had ondertussen al een site gevonden ook met tekeningen dus ik heb wel voldoende informatie nu :)