View Full Version : mercedes wielen M12 op bus M14
beste wielenfreaks, ik zit met het volgende probleem, ik heb een setje mercedes wielen waarvan de boutgaten bedoeld zijn voor M12 bouten, terwijl de wielen van mijn T3 bus normaal met M14 bouten worden gemonteerd. In de achtertrommels zitten draadeinden.
Zelf zit ik te denken aan 2 mogelijke oplossingen
1 - opboren van de gaten in de wielen
2 - naven/trommels omboren naar M12
mvg Jan Willem
Baldrimmer
25-01-2007, 17:13
Area 51 had en heeft hier de oplossing voor zover mijn oude geheugen goed werkt .
hee dank voor de snelle reactie ik zal Area ff bellen vanavond dan
ik heb 'em nog niet kunnen spreken maar de wielen toch maar gekocht... tsja, maar ff zien of het lukt. Iemand nog ideen of dit vaker gedaan?
ja, gewoon de wielen uitboren, zéker bij een bus!
maniacmark
31-01-2007, 16:15
wielen uitboren lijkt me het beste
mocht het niet lukken mail me eens over die MB velgen......
ja, gewoon de wielen uitboren, zéker bij een bus!
Sarcasme als examenvak? ;)
was dus serieus bedoeld hoor!! nu ik het teruglees lijkt het inderdaad erg droog :D
Nou JW, beiden hetzelfde probleem. Moet Bauke het toch maar proberen om ze uit te boren. En de mijne meteen konisch maken. Wanneer je een andere oplossing weet, laat het dan even horen ;)
zou een M14 bus met M12 draad geen optie zijn?
Is dat niet te fragiel? En dan de draadeinden nog. Omboren van de wielbouten is de kortste klap lijkt mij.
ja ik zat voor voor waar de bus met bouten werkt te denken aan helicoils die je er in kunt draaien maar als je die er weer uit wilt halen moet je de naaf omzetten, achter kun je een trommel pakken en daar de draadeinden eruit en M12 in tappen, zeg maar het omboren van de trommels.
maareh, boren zouden jullie dat gewoon met een metabo boormachine doen met 14mm boor? 't is aluminium dus makkelijk boren.
Of een kolomboor. Met een gewone machine moet het ook lukken, de boor vind zijn weg wel. ALLEEN, is het wel veilig aangezien het (bol/kegel)konische gedeelte kleiner wordt? Is maar 2mm in totaal natuurlijk, maar toch.
Even een oude koe omhoog. Ik zit met ditzelfde probleem, alleen dan met stalen wielen. Kan ik daar de boutgaten van uit laten boren naar 14mm?
Lekker oud topic inderdaad :D Ik heb toen toch gewoon de gaten uutgeboord, en dat ging super.
Staal zou ik niet doen, daat zit maar een klein bolkonisch kantje aan, dan centreert de bout niet of nauwelijks meer. Dit is bij alu wielen heel anders. En omdat een alu velg veel dikker is, vind de bout zijn weg, dat lukt bij staal niet. Dan begint de boor te happen of vast te kopen. Misschien even zoeken naar iemand met een draaibank? Gat groter frezen, en misschien een bolkonisch randje erin laten zetten. Maar ik denk dat je dan evengoed andere wielen kan zoeken ;)
martiepartie
17-12-2008, 16:34
In een kolomboor (groot apparaat liefst) is dit wel uit te boren. Pak wel een verse boor, met wat snijolie en niet te hoge toerentallen gebruiken!
Het is maar max. 1mm aan de rand, de bolconische rand is ruim 3mm breed. Het gat is nooit precies 12mm, maar vaak iets groter (richting 13). Boor je de boel op 14mm, dan hou je nog wel genoeg vlees over. De bouten goed vastzetten en is niets aan de hand.
Mooi...zou jij dat eventueel kunnen verzorgen voor me? :D
martiepartie
17-12-2008, 16:52
Probleempje.. Ik doe al het "beun" werk in de werkplaats van de TU. Die gaan vanaf vrijdag 3 weken dicht ivm kerst/oud&nieuw en de geldende luiheid in de ambtenarij:)
Ik wil het best voor je doen, maar dat wordt niet eerder dan in januari.
Geen enkel probleem :) Ik heb geduld, moet de wielen (en de auto :D) nog kopen.
Iig bedankt alvast!
martiepartie
17-12-2008, 16:58
hahaha, Geen probleem.
Vanwege de perikelen met het GTI interieur (jaar geleden) doe ik het voor nop.
Kijk, zo komt Jan Splinter door de winter ;)
hahaha, Geen probleem.
Vanwege de perikelen met het GTI interieur (jaar geleden) doe ik het voor nop.
:thumbup:
vwbullit
20-12-2008, 17:55
wat zijn we toch lief voor elkaar , lijkt wel kerst sfeer haha.
goed bezig
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.