View Full Version : Help bij verlagen..
Ben bezig om de jetta subtiel te verlagen, dus heb van JeeWee andere veren overgekocht.
Zelf heb ik dit nog nooit gedaan en kijk er nu nogal "raar" tegenaan.
Nu zijn er een paar dingen die ik me afvraag;
1. De veren zijn "los" korter dan de originelen veren. Wanneer ze gemonteerd zitten zijn de dempers even hoog/laag.. Hoort dit?
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Verlaging2.jpg
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Verlaging3.jpg
2. De laatste draaiing van de lagere veer is kleiner. Dit kan niet optimaal zijn lijkt me; bij de originele is dit niet voor niks lijkt me..
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Verlaging1.jpg
3. Zijn deze veren geschikt voor mijn auto.... :rolleyes:
Graag uw reactie ;)
VwPolo89
01-02-2007, 20:19
als de veer goed vastzit dan zullen het wel de juiste zijn normaal.
volgens mij is het normaal dat ze precies even lang zijn, je originele demper zakt ook wanneer je deze monteerd dus met de verlaagde veergaat die ook zakken maar dan verder :)
of deze veren echt voor je auto zijn moet je even controleren adhv de nummers..
D'r staan geen nr's op :redface:
Maargoed, ik ga ze eens proberen eronder te klussen en kijk wel wat het wordt :)
Nadeel is allen verlagen met enkel veren dat de schokbrekers soms net te lang zijn,gevolg bij vele hobbels of grote dat de auto te ver kan uitveren,klapperend geluid.
Maar dat ligt ook aan hoeveel de veerverlaging is... :rolleyes:
SlimMasterShady
01-02-2007, 21:00
ik heb mijn jetta ook verlaagd op dezelfde manier, dus ook alleen met verlagingsveren. Mijn veren waren precies hetzelfde als de orginele alleen wat korter natuurlijk, de breedte onder was gelijk aan die van de orginele. Of dit de goede veren zijn betwijfel ik dus, maar als het op zijn plek blijft zitten kan het natuurlijk geen kwaad...
succes verder
Grtz Joeri
golf mkII 16v
01-02-2007, 21:38
Wat doet de 2e ring als de auto op de wielen staat,zakt die in de schotel dan is het goed.
Zo niet dan denk ik dat de veer er schuin onder schiet/draaid
Goed, voor zit eronder... hij is wel iets omlaag gegaan, maar met de Sebring velgen eronder zit er te veel ruimte in de wielkast. Dus hij moet lager.
Verder passen de achterste veren totaal niet.. :( De eerste en de laatste draaiing is ook kleiner dan de originele, want de laatste draaiingen bij de originele veren is gewoon hetzelfde als de rest van de draaiingen.
Zijn dit misschien Golf 2 veren..?
Misschien toch maar kijken naar een schroefset :rolleyes:
karretje
01-02-2007, 22:31
Schroefsetjes zijn tegenwoordig goed betaalbaar,en super mooi!!! :)
Mister Cool
01-02-2007, 22:48
Met een goede vaste set kun je ook al een heel eind! En het rijd ook nog eens heerlijk, als je een beetje goed spul hebt!
Naja, dit schiet dus niet op :tongue: Toch maar ff kijken voor een compleet setje, en lager dan 40mm..
Kan iemand mij vertellen waar deze veren wel van zijn? Golf 2?
Die voorveer is geen Golf Mk2 veer. Over de lengte van die demper met verlagingsveer erop. Dat kan niet anders en zou ook niet anders moeten. De wet schrijft immers voor dat een veer klem moet zitten als hij gemonteerd zit. Dat geld niet alleen als de auto op zijn wielen staat maar ook volledig uitgeveerd is. Anders zou je veer namelijk kunnen verspringen en van de veerschotel afspringen en bijvoorbeeld je band lek steken. Met alle gevolgen van dien.
Over de achterveren: Die van een Mk2/Mk3 hebben aan 1 zijde een kleinere winding en aan de andere zijde een winding die dezelfde diameter heeft als in het midden van de veer.
| |
| |
| |
\ /
Zo dus. Schiet eens een foto van je achterveer!
Sgoed, zal ik morgen even doen :)
Heb net even op marktplaats zitten kijken naar veren, ze lijken ook wel op die van een Polo..
VwPolo89
02-02-2007, 08:43
in ieder geval niet op veren van een polo 86c tot 1994.
wel spijtig dat je der verkeerde veren meegekregen hebt
Ze lijken verrektes veel op Volvo S40 veren.
Als ze van een S40 zijn kan ik ze misschien aan m'n collega verkopen ;)
Als ze van een S40 zijn kan ik ze misschien aan m'n collega verkopen ;)
Of je kan ze verkopen zoals die vent die ze jou heeft verkocht!!!
Wat jij wil dat het is, is het!!!!
Als beide veren gemonteerd zijn op de schokdempers hebben ze dezelfde lengte? en gemonteerd komt de verlagingsset dan nog lager uit?
Dit zou betekenen dat de verlagingsveren een LAGERE veerstijfheid hebben, en dus slapper zijn... Je bedoeling is toch juist dat het geheel ook door de veren wat stugger wordt?
Idd, het moet ook wat stugger worden. De rode veren verlagen niet. De hoogte blijft hetzelfde als met de originele veren.
Heb net foto's gemaakt van de voor en achterveer;
Voor:
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Voor-veer.jpg
Achter:
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Achter-veer.jpg
Schiet mij maar lek, ik heb geen idee waar ze van zijn.
Vind trouwens de Sebrings ook niet lelijk staan. Moet alles nog wel schoonmaken :rolleyes:
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta-Sebring-velgen.jpg
Wie weet waar deze veren wel van zijn? :)
Vind trouwens de Sebrings ook niet lelijk staan. Moet alles nog wel schoonmaken :rolleyes:
mwoa :cool:
veren herken ik zo niet, maarja, je hebt er dus nu uiteindelijk niks an?
Nope, heb er niks aan. Onder de passat zullen ze ook wel niet gaan.
Achter is zeker geen Mk1 en ben er haast wel zeker van dat het gewoon Mk1 veren zijn.
Als beide veren gemonteerd zijn op de schokdempers hebben ze dezelfde lengte? en gemonteerd komt de verlagingsset dan nog lager uit?
Dit zou betekenen dat de verlagingsveren een LAGERE veerstijfheid hebben, en dus slapper zijn... Je bedoeling is toch juist dat het geheel ook door de veren wat stugger wordt?
Dit zie je verkeerd. De TUV schrijft voor dat een veer niet los mag komen te liggen als er volledig uitgeveerd word. De veer moet dus klem zitten tussen de beide veerschotel van de veerpoot. Aangezien je niks aan de lengte van de zuiger stang doet zal de veerpoot even lang zijn als deze uitgeveerd is. Zoals ook te zien is op de foto's.
Verder word elke veer ook getest op beladinggewicht. Afhankelijk van het eigen gewicht van de auto word elke as tot maximaal 1400-2000 kg belast. Dit gaat met bepaalde stappen. Elke keer word dan de hoogte opgemeten (de verlaging/inzakking van de veren).
Deze meetgegevens worden vervolgens ingevoerd in een door de TUV aangeleverd bestand. Er komt daarna een grafiek uitgerold hebben die niet boven een vastgestelde hellingshoek mag uitkomen.
Hoe kan een verlagingsveer dan verlagen, toch stug genoeg zijn en ook klem zitten in de volledig uitgeveerde veer poot? Een hele simpele oplossing, maak de veer progeressief. Maak 2 secties in de veer. Eentje voor uitveren, die zorgt dat de veer klem blijft zitten en eentje voor inveren.
Hoe verder de windingen uit elkaar zitten hoe hoger de veerconstante (stugheid).
Hoe kleiner de diameter van de veer hoe hoger de veerconstante (stugheid).
Hoe dikker de veerdraad hoe hoger de veerconstante (stugheid).
De voorveren zijn dus eigenlijk lineair. Daar zit alleen bij de eerste en laatste winding ene loos stuk. Bij de achterveer zit in het midden een stuk voor uitveren. Dit is heel zacht. Deze windingen zullen ook op elkaar liggen als de auto gewoon op zijn wielen staat.
Als je een veer monteert moet je altijd een verenklem gebruiken, een collega op mijn oude stageplek heeft nu een ingedeukt jukbeen door een veer die los schoot. En die zat wel vast in het dak, die veer. Kijk er dus vreselijk mee uit. Achter is het vaak niet nodig. Bij de Mk2 en Mk3 tenminste niet.
Nog vragen!? :D
bijna goed ruben, alleen is het dus ook bij de juiste veren het geval dat ze los komen te zitten in een volledig uitgeveerde veerpoot... Dat is het gevaar van rijden met originele schokdempers en vanaf 40mm of verder verlaagde veren...
Duidelijk lijkt me :)
Ga nu toch voor een compleet verlagingset of misschien toch ooit maar een schroefset. Dit schiet totaal niet op.
Weet nu alleen ff niet voor welke auto ik de veren moet verkopen :rolleyes: Heeft iemand misschien een boek waar van verschillende auto's de veren instaan? :)
bijna goed ruben, alleen is het dus ook bij de juiste veren het geval dat ze los komen te zitten in een volledig uitgeveerde veerpoot... Dat is het gevaar van rijden met originele schokdempers en vanaf 40mm of verder verlaagde veren...
Deze veren mogen dan eigenlijk geen TÜV keurmerk hebben. Waarschijnlijk laksheid van de producent of onnauwkeurigheid van de productie. Een goede verlagingsveer zal altijd klem zitten tussen de originele veerpoot.
Ik heb niet voor niks stage gelopen bij een producent van verlagingsveren :thumbup:
En gevaarlijk is niet, als je maar geen rommel koopt wel zit je met een iets verkeerde dempingsgraad. Door de verkorte veerweg (verlagingsveer heeft over het algemeen een hogere veerconstante) bij een gelijk kracht aan het wiel zal de ingaande en uitgaande slag kleiner worden. De demper is hier alleen niet op aangepast. Doordat de demper een kleinere slag kan maken zal hij er langer over doen om alle aan het wiel opgenomen energie weg te dempen. De auto kan door het verlagen met enkel veren wat sponzig aanvoelen.
Edit: Daarom zijn verlagingsveren bijna altijd progressief. Zodat de veer wel altijd klem zit. Ik ben geen veer tegen gekomen die niet klem zat bij mij op de stage.
K & C Tuning
03-02-2007, 21:15
Heb je ze niet verkeerd dus achter veer voor en voor achter ?? is maar een idee
Hee Gijs ik neem ze wel terug, die 'knakker' van wie ik ze had zei dat ze voor golf 1 waren, en ik wil jouw niet opschepen met iets wat iemand anders mij wijs maakt. Stuur maar ff een PBtje.
Mister Cool
05-02-2007, 19:56
Hej gijs, als je nog iets zoekt, iets voor jou misschien?? http://auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-volkswagen/71759197-verlagingsset-voor-golf-1.html?return=eJwVy1sOgyAQQNG9mOifUnwixDR2J7SQSkQgMFXbpnsv%2FEzOncxwiulX0QsLFPcDze7eHkGyBcBRhFbrpKk27ldwmnMIldGIv8CWQu3SB2mQNUJ6IbU05W71Gg7%2BjNsH6asFNn099YQLESaweTPjvLnpOOaWJNVRpE%2BCqI9yiWe6G9uG1KnesbqhI2N6sEHFrAs34Yz9%2FrwuOgM%3D&df=1&p=1&fta=eNpV0t1uwjAMBeB3yQXXsZ0%2FO%2BJZUCWmqVIm0MoYDPHuaxwY3mU%2Fpe45biZJclukiPv6bLvz1BZXF0kg7tK2sNkv29NBoDaQUGpDKam2k%2FzMx9ouAhyoYG1XiTkWLvWwzIKb4xb6kCDuOL2%2FuTqvAxYhcfN%2BnT4JebnN4qt%2BNgfGGLA8jz0JSuqEhnzmTvSiwKQvBkM5QKdoKFLslCxh7pQNhaTjiyVQ4hdRSUGjmvhEkdRMflqzqZkCBKw54NkAcmRgDQKmAvk8zkVrcZxL%2F0x3BKYFPlqAqQGFh7E19Lpf0wNobBNND3jkQ9MDPOuK0fwJH4PuBYM11B5oenifxn999QAujGrZWBqZsRgjGOfY2DrR1fsiLO5juuz6jVsv2V4S9XQobvrul9GLc4%2Fn89%2Fz%2FRdZxLjk
Hmm, op zich niet verkeerd. Alleen wil ik achter niet lager dan voor (40/60)
Misschien wel een domme vraag, maar hoe moet ik die voorste monteren? :redface:
Mister Cool
05-02-2007, 22:24
Hmm, op zich niet verkeerd. Alleen wil ik achter niet lager dan voor (40/60)
Misschien wel een domme vraag, maar hoe moet ik die voorste monteren? :redface:
Mag hopen dat het verkeerd om geschreven staat... Dus dat het 60/40 is. Maar was me niet eens opgevallen eigenlijk... Nummer staat er bij... Dus bellen is de kortste klap! Leek me niet duur, en volgens mij is er ook nog wel wat van de prijs af te krijgen :D .
Voor uitleg over hoe te monteren moet je even neuzen op 't forum... Ik kan het je iig niet duidelijk maken hoe het moet, want ik heb moeite zat me dat soort dingen zelf duidelijk te maken ;)
Hehe oke, in ieder geval bedankt voor de tip :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.