Log in

View Full Version : Nokkenas-keerring vervangen (how-to??)

Erik
06-02-2007, 14:45
Ik moet binnenkort mijn nokkenas-keerring vervangen, maar nu zit ik met het probleem dat ik niet goed weet hoe ik deze moet vervangen.
Het is van een 16V PL motor.
Heeft iemand misschien een uitvoerige uitleg van wat ik allemaal moet doen om deze te vernieuwen ? (wat los te halen, en hoe te vervangen)

Misschien handig dat ik het erbij vertel, maar de distributieriem wordt binnenkort ook vervangen, denk dat dit handig is om samen te doen.

Nokkenas-keerring VAG-nummer: 068 103 085E ??

Tip: als ik voldoende informatie heb, maak ik er voldoende foto's erbij, misschien dat het handig is als ik hier een How-to maak voor in de FAQ. Is maar een idee moderators ;)

Stijn
06-02-2007, 15:12
Graag! Technische verslagen zijn uitermate welkom.

golf mkII 16v
06-02-2007, 19:51
Poelie vd waterpomp los draaien [niet er helemaal af nemen]
Zelfde met de krukaspoelie
Zijn die los dan de riem/riemen ontspannen en de polies er af nemen
Dan de distributie kappen er af
Distibutieriem los maken door de spanrol te ontspannen
Dan het nokkenas riemwiel tegen houden en de moer losdraaien
Is het riemwiel eraf dan de keerring er met een schroevendraaier er uit peuteren
Keerring er met een passende stempel indrukken [dop vd dopsleutel set!]
De rest in omgekeerde volgorde terug plaatsen
nokkenasriemwiel vast met 65nm
Krukaspoelie vast met 20nm
spanrol vast met 45nm
achterste distributiedeksel 30nm
bovenste distributiedeksel 6nm
onderste distributiedeksel 10nm
Zullen nog wel aanvullingen komen:D

vw dennis
06-02-2007, 20:57
Dan zou ik ook meteen de distributie en spanner mee vervangen, ben je daar voorlopig vanaf ;)

Menace
06-02-2007, 21:24
vraagbaak kope!! :D

verder weinig nuttige info want is al gegeven dacht ik :)

golf mkII 16v
06-02-2007, 21:56
Dan zou ik ook meteen de distributie en spanner mee vervangen, ben je daar voorlopig vanaf ;)
LEZEN :thumbup: Is ook een vak :D

Erik
06-02-2007, 22:53
golf mkII 16V, bedankt voor de nuttige informatie !! moeten die krukaspoelies ook allemaal los dan ?? als ik de distributieriem meteen eraf haal hoef ik toch alleen maar aan het nokkenastandwiel te komen of klopt dit niet ?

Menace, heb al verschillende vraagbaken doorgespit maar kan hierover niks concreets vinden, als jij een vraagbaak weet waar het wel in staat hoor ik het graag :)

golf mkII 16v
06-02-2007, 23:40
Anders krijg je de onderste kap er niet af en ook de oude riem niet
En de nieuwe er niet op

vw dennis
07-02-2007, 13:26
LEZEN :thumbup: Is ook een vak :D

Ik weet niet hoor, maar ik zeg gewoon dat die het beter in 1 keer kan doen... daar vraag die toch om? ;)

Erik
07-02-2007, 15:57
Ik weet niet hoor, maar ik zeg gewoon dat die het beter in 1 keer kan doen... daar vraag die toch om? ;)

misschien als je de begin post nog eens heel even doorleest snap je misschien de opmerking ;)

Misschien handig dat ik het erbij vertel, maar de distributieriem wordt binnenkort ook vervangen, denk dat dit handig is om samen te doen

Thnx voor je uitleg golf mkII 16v !! :thumbup:

How-to volgt zo spoedig mogelijk!!

vw dennis
07-02-2007, 16:22
Wacht ff, inderdaad. Het is inderdaad handig om samen te doen! :)

vwleusden
07-02-2007, 16:59
Handig gereedschap scoren, slagschroevendraaier ! Erg handig bij het los maken van de pully's ;)

Erik
07-02-2007, 18:41
Handig gereedschap scoren, slagschroevendraaier ! Erg handig bij het los maken van de pully's ;)
Wat moet ik me bij zo'n 'slagschroevendraaier' voorstellen Dennis ?? en waar te krijgen ?

Menace
07-02-2007, 23:30
Wat moet ik me bij zo'n 'slagschroevendraaier' voorstellen Dennis ?? en waar te krijgen ?
Bij de brezan vast wel, of betere toolzaak.
Slagsleutel is een...sjah het woord zegt het al: een sleutel waar je op kan meppen, ene kant een sleutel en aan de andere kant een plat, stevig uiteinde waar je op kan Slaan met een hamer :)

naja slagschroevendraaier zal net zoiets wezen denk ik :tongue:

Theowob
08-02-2007, 00:10
Ik heb ook wel eens gehoord, dat als je de distributieriem vervang...de waterpomp ook beter kunt vervangen voor een nieuwe. Klopt dat?

Dennis@polo86c.nl
08-02-2007, 10:10
Bij de brezan vast wel, of betere toolzaak.
Slagsleutel is een...sjah het woord zegt het al: een sleutel waar je op kan meppen, ene kant een sleutel en aan de andere kant een plat, stevig uiteinde waar je op kan Slaan met een hamer :)

naja slagschroevendraaier zal net zoiets wezen denk ik :tongue:

Jaah, lekker meppen op de nokkenassen... :rock:

Slagmoersleutel op lucht lijkt mij dan beter in dit geval.
Al is er vast wel een manier te bedenken om de nokkenas(sen) fatsoenlijk tegen te houden en het met een dopsleutel los te draaien.

vwleusden
08-02-2007, 12:20
Slagschroevendraaier ga je niet misbruiken op nokkenassen :chair: Pully van je waterpomp etc, dat zijn imbussen die nog wel eens vast willen zitten. Zo'n ding kun je krijgen bij de Brezan.

golf mkII 16v
08-02-2007, 17:19
Waterpomp kun je niet bij met ingebouwd blok:D

Erik
08-02-2007, 17:39
dus hoeft niet vervangen te worden :tongue: ??

Johan-dtc
08-02-2007, 18:54
ik heb een vraagbaak waar je kunt zien hoe een keering kunt vervangen

golf mkII 16v
08-02-2007, 20:24
Wat ik bedoelde :chair:
Met een slagschroevendraaier kun je niet bij de poelie om er op te meppen als het blok nog in de auto zit[geen ruimte]Daarom ook de vriem laten zitten en eerst de poelie vd waterpomp los draaien.
Als de pomp niet lekt hoeft het niet.kun je altijd vrij gemakkelijk bij [1600/1800]
Bij een 1100/1300 is het miss een aanrader,want daar span je de distributieriem mee,maar als hij niet lekt niet echt noodzakelijk.

Erik
08-02-2007, 22:40
ik heb een vraagbaak waar je kunt zien hoe een keering kunt vervangen
Zijn het veel pagina's, anders misschien een scan maken ? :)

golf mkII 16v
10-02-2007, 08:56
Nog een aanvulling:de distributie riem moet gespannen worden met een riemspanningsmeter en dat zijn 13 tot 14 schaaldelen
Riemspanner VW210

riendert
10-04-2010, 17:25
Ik wil eerdaags alle drie de keerringen vervangen aan de distributiekant bij mijn 16v, is dit te doen met het blok in de auto of? tips Tricks alles is welkom!

golf mkII 16v
11-04-2010, 08:34
Is te doen
Alleen de oude keerringen eruithaalen is even lastig

passatje2
11-04-2010, 09:23
waarom moet die poelie van de waterpomp los dan,heb t ook eens gedaan zonder die los te halen alleen de krukaspoelie dan,die boutjes kun je beter los''schrikken'' en eerst van de binnenkant schoonmaken zodat de inbus er goed ingaat,als je die doordraait word t loskappen met een hamer en beiteltje,en eerst losdraaien met de v-snaar op spanning,ik zou deze boutjes nieuw kopen(bij dealer een paar euro) van de poelies,en toch idd de riem en spanrol ff vervangen als dit nodig is,en als je toch bezig bent de ketting bovenin van de nokkenassen nakijken of evt vervangen

ids
11-04-2010, 10:27

vertel eens bij wat voor auto dan?

golf mkII 16v
11-04-2010, 10:42
vertel eens bij wat voor auto dan?
Als je het verhaal leest weet je het antwoord :thumbup:

Gaat dus over een slagschroevendraaier/slagmoersleutel

golf mkII 16v
11-04-2010, 10:44
waarom moet die poelie van de waterpomp los dan,heb t ook eens gedaan zonder die los te halen alleen de krukaspoelie dan,die boutjes kun je beter los''schrikken'' en eerst van de binnenkant schoonmaken zodat de inbus er goed ingaat,als je die doordraait word t loskappen met een hamer en beiteltje,en eerst losdraaien met de v-snaar op spanning,ik zou deze boutjes nieuw kopen(bij dealer een paar euro) van de poelies,en toch idd de riem en spanrol ff vervangen als dit nodig is,en als je toch bezig bent de ketting bovenin van de nokkenassen nakijken of evt vervangen

Hoe heb je dan de onderste distributiedesel los gekregen??

riendert
13-04-2010, 16:19
Okee morgen ga ik een poging wagen, spullen liggen klaar.

riendert
20-04-2010, 19:12
Zaterdag de spullen vervangen en alles terug gemonteerd. Alles goed gelukt. Is zeer goed zelf te doen met knap basis gereedschap en beetje lef.

Mu!s
20-04-2010, 22:26
Keerringen zelf vervangen is goed te doen!
hier is mijn manier, kan voor sommige onprofessioneel overkomen maar werkt prima! en als je netjes werkt gaat er niks kapot!

benodigheden;
Luchttol
ratelsetje met doppen
inbusdop(poulies)
platte schroevendraaier die scherp is!
spaanplaatschroeven(zelftappers)

1
demonteer luchtinlaatfilterhuis+slang(totaan gasklep)
dit om meer werkruimte te creeeren
2
demonteer v riemen en bijbehorendepoulies(krukas/waterpomp/eventueel aircopomp poulie)
3
verwijder distributieriem kappen
4
zet poulies op tijd(krukas/nokkenas) blokeer ze eventueel met daarvoor bestemd gereedschap.
of markeer alle poulies met een lakstiftje(felle kleur is handig)
ik zelf markeer ze altijd dubbel!
5
demonteer spanrol en distributieriem
6
demonteer krukaspoulie door middelste bout los te draaien met luchtsleutel
7
keeringen liggen nu vrij!
pak een scherpe kleine platte schroevendraaien en sla deze in het midden van de keerring, zo kan je hem eruit wippen! PAS OP dat je de raakvlakken van de behuizing van de keering NIET raakt!.
OF
als daarvoor ruimte is, draai er een zelftappende schroef in, met een tang kun je de keerring er uit trekken m.b.v de schroef!
8
sla de nieuwe keering met een kunstof bus, of grote vlakke dop er weer in! (oude keerring kun je eventueel ook gebruiken.
LET OP DAT JE DE NIEUWE KEERING NIET SCHEEF erin slaat!, en let ook goed op of de keering mooi om de nokkenas/krukas gaat! niet dat het veertje in de keerring verkeerd gaat zittten!
sla de keering er net zo ver in zoals de oude zat!
(let dus goed op!)
9
bouw alles in omgekeerde volgorde weer op!

paar tips;
- vervang de distributieriem en spanrol ook indien nodig! nu ligt het toch los!
- distributieriem, zo spannen dat je hem een kwartslag kan draaien!(weet je dit niet zeker of het goed strak staat, vraag naar iemand met ervaring om te checkken)
- ligt de nieuwe distributieriem erop, draai de motor 2x rond om te kijken of je riem niet verkeerd ligt!
- let op het op-tijd-zetten van de poulies(nokkenas/hulpas/krukas)
- monteren, draai geen bouten aan met de luchttol!, dolle bouten en/of moeren is niet leuk! en zet alles op moment vast!(vraagbaak op te zoeken, op hoeveel nM)
- mochten de inbus bouten van poulies verrot gaan, een torx dop bied vaak uitkomst door deze erin te slaan! om hem alsnog los te krijgen!
-hoop dat iemand hier wat aan heeft!

eddyvwone
21-04-2010, 08:38
hey erik,

en toch maar weer eens wat aan het golfje doen.
als je vragen hebt ik heb ook een vraagbaak hier liggen van golf 2 16v.
is misschien makkelijker dan zo.

grtz eddy

passatje2
24-04-2010, 16:35
Hoe heb je dan de onderste distributiedesel los gekregen??

idd je hebt gelijk :redface: