Log in

View Full Version : Stijn de dieselkiller :(


Stijn
08-02-2007, 22:53
Rijd ik zojuist mijn Golf Van TD over de A9 met (~iets~) meer dan de toegestane snelheid, draait het blok in de soep :(

Zo te horen heeft een zuiger een kijkgaatje gekregen, wat een doods-ratel komt er uit! Zoveel carterdruk dat ik de olievuldop om m'n oren kreeg. Totdat ik de carterontluchtingsslang uit de inlaatbuis trok bleef 'ie zelfs op z'n eigen carterdamp lopen (ja, met contact uit!).

Nouja, toch nog eventjes van m'n nieuwe velgjes kunnen genieten :D

Iemand nog een fatsoenlijk 1.6TD blok of onderblok liggen? Ik heb in ieder geval weer wat te doen!! :thumbup:


http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/183_8359.JPG

Pedaalemmer
08-02-2007, 23:00
damn!!! nu maar een 1.9 tdi erin, heeft het beestje wel verdient :D:D

Beetlefreak
08-02-2007, 23:29
Hmmmz zit je op te wachten... Jammer man!

Idd wat Pdaalemmer zegt, TDi erin!!

Gijs
08-02-2007, 23:47
1,9Tdi idd ;)

Hier op de sloop ligt nog een 1,6 TD blok. Ze vragen er wel 350 euri's voor. Motorcode geen idee. Waarom lepel je origineel blokje niet ff terug? :)

Btw, hoe hard kan zo'n 1,6TD eigenlijk :rolleyes:

DeNB3rt
08-02-2007, 23:51
heel hard, check cleaned, loopt een topic over.
Veel succes met de werken stijn, diesels zijn intressant :)

DÁ-BRT
09-02-2007, 09:16
Damn... das niet leuk. Had je geen EGT meter?

Er is uit een indirect ingespoten motor zeker net zo veel vermogen te halen als uit een M-TDI. Maar de koppen zijn sterker van een TDI dus... Ja als het een daily is zou ik er ook een TDI in leggen.

Wel een mechanische he Stijn!

Melvin
09-02-2007, 09:49
pfoe stijn... en dan hadden we het gister nog over de koppeling die misschien vernieuwd moest worden... was het daar maar bij gebleven dan!

suc6!!!

Christiaan
09-02-2007, 19:14
Neej, VAN killer :D

Erik
09-02-2007, 20:16
Nouja, toch nog eventjes van m'n nieuwe velgjes kunnen genieten :D
verkopen en voor het geld een ander blokje kopen ??? :D ;)
suc6 ermee

JeeWee
09-02-2007, 20:35
haha jij blij!!!

evilnyntje
09-02-2007, 20:39
Alsof je niks te doen hebt ;)

Stijn
10-02-2007, 09:18
Hij ging 180...totdat alles 'plof' zei :)

@Bert: nee, geen EGT meter, maar ik had ook nog niet echt veel eraan gedaan. (een 1V ecoTD met slechts de pomp wat verder open en de turbodruk omhoog). Toch genoeg om kapot te gaan dus!

Maar er gaat weer een 1.6TD in hoor, 1.9 spul is niet te betalen (en ik heb gewoon een zwak voor 1.6jes, want die gaan zo goed :))

Edward
10-02-2007, 09:19
plof?

DÁ-BRT
10-02-2007, 10:49
Je wilt niet weten hoe snel de temperatuur oploopt als de afstelling niet optimaal is. Hij kan nog zo lekker lopen. Ik gebruik de EGT meter ook om een blok na te stellen.

Maar er gaat weer een 1.6TD in hoor

Dat is toch ook echt mijn favoriet. Dan het mooiste met een kop van een 1.9TD en aangepaste voorverbrandingskamer, brandstofpomp met een 10mm plunjer... Vrooooeeem....
Ik heb nog een idee staan voor de wintermaanden: een 1.9 TDI onderblok met krukas van een 1.9TD met bijbehorende drijfstangen en zuigers. Daar een 1.9TD kop erop met cummins voorverbrandingskamer en een latere 1.9TD pomp met 12mm plunjer. Verstuivers van een Mercedes (261) en een GT1749VB turbo. Maar goed eerst maar eens mijn M-TDI met lysholm, vnt15 en Mercedes lijn pomp in de Jetta hangen.

Stijn
10-02-2007, 10:56
Ja, das helemaal mooi Bert...

Weet jij zo wat bronnen op te noemen waar ik een 10mm plunjerblok kan vinden? Nu ga ik toch aan het bouwen dus dan maken we meteen wat leuks...
Weet je trouwens ook een betaalbaar adres voor een pyrometer? :)

AryX
10-02-2007, 13:29
Is een 1.9 TDI eigenlijk makkelijk in een golf 2 te bouwen? heb zelf namelijk een 1.6D en wil er wel een 1.9 TDI in hebben eigenliojk.. Het liefst een 150 PK maar denk dat dat iets teveel van het goede is voor een Golf 2 :D

DÁ-BRT
10-02-2007, 18:41
@Stijn.

EGT meters ben ik net bezig met een groeps aankoop om Vliegtuig meters te kopen. Die zijn aardig wat nauwkeuriger en goedkoper als die pruts bling bling dingen.

Voor plunjers moet je ff contact opnemen met Johan van Vught. (turbojohan) op TDIClub.nl Hij bouwt veel tdi's om naar andere plunjers en de 10mm's houdt hij over.

Een TDI is mechanisch gezien gemakkelijk in te bouwen in een andere auto, maar de electronica is een pokke werk. Daarom bouw ik ook zo veel motoren om naar mechanische TDI.
150 pk is ook redelijk gemakkelijk te halen uit een 90pk tdi. Je moet hoe dan ook een andere bak (02A/02J) pakken want de standaard 020 bak kan het zeker niet aan.

Stijn
10-02-2007, 18:51
Bert: Lijkt me interessant, waar kan ik de vliegtuig EGT gauge inkoop vinden? Vliegtuig spul ligt me zowiezo wel :)

Zal turbojohan eens contacteren voor een 10mm plunjer, thanks! Kijk, zo komt er uiteindelijk nog wat mooiers voor terug ook.

DÁ-BRT
10-02-2007, 19:04
op het caddy forum bij te koop en dan onder aan de pagina groeps aankoop egt.

Hiero (http://www.vwcaddyforum.nl/smf/index.php?topic=1044.0)

Mocht je hulp nodig hebben moet je het laten weten!

Stijn
20-02-2007, 22:18
Geen woorden maar plaatjes...


http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8469_original.jpg



Nieuwe blok zit er al in, auto rijdt inmiddels alweer! Nu is het wachten op een mooie brandstofpomp van Bert en wat goodies uit Duitsland :) Een ding is zeker: Elekit gaat dit kleine dramaatje beter uitkomen dan dat ie er in ging...

vwleusden
20-02-2007, 22:31
Maar die zuiger... dat is echt auw :frown:

Stijn
20-02-2007, 22:34
Ja dat was best auwww... Resultaat van vastlopen en drie broers die zeggen: niet aanstellen, doorstampen!

Menace
20-02-2007, 22:55
volgens mij had je gremlins in je motorruimte ipv kabouters :D

Gijs
21-02-2007, 00:39
Ja dat was best auwww... Resultaat van vastlopen en drie broers die zeggen: niet aanstellen, doorstampen!
Resultaat is een nieuwe asbak :tongue:

Pedaalemmer
21-02-2007, 01:04
stijn mocht je hem kwijt willen? ik neem hem graag van je over!!

Stijn
21-02-2007, 07:48
stijn mocht je hem kwijt willen? ik neem hem graag van je over!!

Wat, de auto of de zuiger?

DÁ-BRT
21-02-2007, 08:42
Gewoon een vijl bij de zuiger langs halen terug stoppen in het blok. Oude koppakking erop met beetje vloeibare pakking. Paar standaard M12 bouten erin en gaan met die banaan. Mochten er nog kleppen krom of beschadigd zijn kan je ze heel gemakkelijk recht maken in een boormachine en de bankschroef. Gewoon rond laten draaien en in kleppen in de bek van de bankschroef. Met een vijl kan je ook zo het aanlegvlak naar de klepzitting weer recht maken, maar dan moet je wel een vaste hand hebben. ;)

Pomp gaat morgen richting jouw.

Melvin
21-02-2007, 09:13
@DA-BRT: dalijk gaan mensen nog denken dat het echt zo kan! :)

DÁ-BRT
21-02-2007, 12:27
Haha, dat hoop ik toch niet. Naja we wachten een reactie af van iemand die het heeft geprobeerd.

Gijs
21-02-2007, 12:31
Hahaha, ben benieuwd of iemand dit uit gaat proberen :tongue:
Misschien leuk om hiervan een technische how-to te maken ;)

DÁ-BRT
21-02-2007, 12:44
@Goos-Golf: Wil jij niet onze proefkonijn zijn?

Sander
21-02-2007, 17:57
@Goos-Golf: Wil jij niet onze proefkonijn zijn?

Aan wie dan de eer om het blok in dezelfde staat te brengen als die van stijn? :D

Gijs
21-02-2007, 18:07
@Goos-Golf: Wil jij niet onze proefkonijn zijn?

Mwoa, heb net m'n motor op deze manier in elkaar gevijlt... ehum gezet! Heb er alleen geen foto's van. En om nou weer alles uit elkaar te trekken zie ik niet zitten :tongue:

DÁ-BRT
21-02-2007, 18:54
hihi