View Full Version : Project: Go Go Diesel!
Dat laatst m'n dieseltje plofte vond ik wel een mooi moment om de boel eens beter aan te gaan pakken!
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/183_8335_original.jpg
Inmiddels zit er alweer een ander blok in (weer 1.6TD, 1V ecodiesel), maar dat eco is van korte duur...
Even wat onderdeeltjes gescoord, Go Go Diesel!! :)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8471_original.jpg
-Sprintercooler.
-Alu Sprintercooler buizenset, met Samco verbindingen.
-Dampfrad set; traploze boost versteller.
-T3 turbo (ipv de speelgoed K14 die er nu op zit).
-Brandstofpomp by Bert (10mm plunjers, gereviseerd en gemodificeerd).
-Extreme LDA kegel.
-3 meter 63mm uitlaatpijp + 6 63mm lasbochten (=uitlaat vanaf turbo, niet op de foto).
-63mm RVS S-Rohr
-Stri EGT, Oiltemp en Boostmeter (ook niet op foto).
Dit wordt leuk :) :)
Mister Cool
01-03-2007, 23:06
Dit gaat knallen :eek: . Deze moet ik even bijhouden. Leerzaam voor de toekomst van mijn eco-tje :D
Golf_1_gts
01-03-2007, 23:06
Ga je de complete uitlaat zelf in elkaar prutsen?
rallye16vt
01-03-2007, 23:07
Succes :thumbup:
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.
Deze EGT meter heb ik besteld:
http://www.stri-racing.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/4fb032052fef08f910ecd242502ffac2.jpg
Om te voorkomen dat de zuigers er weer zo uit gaan zien:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8469_original.jpg
Mister Cool
01-03-2007, 23:50
63 mm. uitlaat, maakt dat nog veel verschil met een 60??
Kevin20v
02-03-2007, 00:13
63 mm. uitlaat, maakt dat nog veel verschil met een 60??
3mm :D
Ja idd, dat kon je zelf toch wel bedenken :tongue:
Tof plan stijn :D ben erg benieuwd hoe het gaat lopen en ook hoelang ;)
Baldrimmer
02-03-2007, 07:38
Tjakka !!
Wat is een EGT metert ?
evilnyntje
02-03-2007, 07:46
Exhaust gas temperature ;)
Ik ben zeer benieuwd, wat zou dit ongeveer moeten gaan opleveren?
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.
Deze EGT meter heb ik besteld:
http://www.stri-racing.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/4fb032052fef08f910ecd242502ffac2.jpg
Naisss.. prijzig geweest of redelijk betaalbaar?
dikke staaltjes :D en dikke pluimen zwarte rook zo uit de uitlaat :rolleyes:
steven16v
02-03-2007, 11:02
Mooi project, mooie auto en mooie kleur ook. Is dat "gewoon" matzwart of zo? Zelf gerold/gespoten?
Baldrimmer
02-03-2007, 11:06
Exhaust gas temperature ;)
Aha
Als die te hoog is wat kan je er dan aan doen op dat moment ? Gas los ?
diesel for life! :D
Erg benieuwd naar het totaalplaatje+vermogen.
http://www.teamrwd.com/dieselboost/videos/dslboost05.wmv
Ik heb de Stri DSD EGT meter redelijk betaalbaar, een oude vriend van me heeft een tuningshop en die heeft ze in het assortiment :)
Yep, als je EGT to hoog wordt ga je van het gas (maar het is meer bedoeld om je afstelling goed te kunnen controleren). Met pittige TD's is het namelijk erg eenvoudig om complete melt-downs te veroorzaken.
Kleur van de auto: ooit door Marco al gedaan (van t forum hier), is Big Boss Barbecue Lak :)
Verwachting: ergens tussen de 100 en 130 pk met aardig wat Nm's :) Hangt af van hoe het blok het houdt....
Weet je al hoe dicht je die EGT meter bij je blok moet gaan plaatsen? Wat is eigenlijk de uitlaatgas-temperatuur als het net de cilinder uit komt? Maximaal gebruik maken van de schaal natuurlijk :thumbup:
En voor de twijfelaars, ik ben al overtuigd dat die intercooler gaat passen :woowoo:
@Sander: Je moet de sensor in het gedeelte plaatsen van het uitlaatspruitstuk waarde 4 cilinder kanalen bij elkaar komen. Dan heb je een gemiddelde waarde. Daarnaast kan je ook een afterturbo EGT nemen, maar die verteld minder over de verbranding en meer over de turbo
een acceptabele (pre turbo) EGT waarde is ong 650 graden. Daarboven krijgen de zuigers en turbo het zwaar te verduren.
Ik ben zelf bezig met EGT meters via een Vliegtuig onderdelen leverancier. Daar worden ze veel meer toegepast en zijn ze binnen 2% nauwkeurig. Het is gebleken dat auto EGT meters (beun meters) soms tot 100 graden afwijken! Daarnaast zijn ze onnodig duur (dat allemaal voor een fancy uiterlijk)
Verhouding tussen een auto EGT en luchtvaart EGT is bijna 50% prijsverschil!
Juist om die reden ben ik ook voor de DSD versie van Stri gegaan, is digitaal en zou accuraat moeten zijn.
De vliegtuig EGT meters zijn uiteraard accuraat, maar het nadeel vind ik (persoonlijk), dat ze zo'n kleine schaal hebben (typisch Cessna spul, net van die VU metertjes op je oude mengtafel).
Die van de Boeing is gegarandeerd precies, maar vergt iets meer inbouwwerk vrees ik :tounge:
Baldrimmer
02-03-2007, 13:57
Ikke leek : is dit alleen handig voor op een diesel of heeft een "gewone" turboconfiguratie er ook iets aan ?
Jouw meter is gelijk (op het frontje na) aan de SLM EGT meter en daar hadden een aantal mensen testen mee gedaan en dat is dus de meter die die zoveel afweek. Ze hebben maar een gecontroleerd.
Ze zijn hier achter gekomen nadat ze over zijn gegaan van een enkele pre turbo meter na een Westach meter met 2 sensoren om pre en after turbo te kunnen gaan meten. Vervolgens had de auto ineens een heel andere pre turbo waarde. Beide meters aangesloten op K-serie sensor (met schakelaar om te switchen) en er zat net geen 100 graden verschil in. (De Westach gaft meer aan dan de andere.)
Maar dat wil niet zeggen dat ze standaard deze afwijking hebben, maar het kan zijn.
@Baldrimmer: Voor elke (turbo) geblazen motor.
Het is geen SLM serie, maar de DSD. Is een heel andere meter met microprocessor.
Sorry stijn: Mij is verteld dat alle meters van Stri-Racing gelijk waren op het frontje na.
Toen waren er volgens mij ook nog geen DSD meters maar de X-line.. Die lijkt heel veel op de DSD.
De DSD (http://www.stri-racing.com/club-sport-black-face-white-led/exhaust-gas-temp.-electrical.html) meter
De SLM (http://www.stri-racing.com/slm-amber-/exhaust-gas-temp.-electrical.html) meter
Stijn, voor je uitlaat...ik heb ±170cm uitlaatpijp liggen van een vrachtwagen.
Ik denk dat dit rond de 64mm ligt, dikke wand, staal. Dus als je nog wat zoekt....
Die van de Boeing is gegarandeerd precies, maar vergt iets meer inbouwwerk vrees ik :tounge:
Om nog maar te zwijgen over de aanschafprijs :eek:
Verhouding tussen een auto EGT en luchtvaart EGT is bijna 50% prijsverschil!
Het zou me verbazen als het luchvaartspul echt zo goedkoop is. Over het algemeen is dat een stuk duurder (lees to 4x zo duur) dan spul voor in de auto. Zelfs spul voor op de boot is goedkoper dan luchtvaartspul en dat is vaak al absurd duur.
Zelf kom ik met googlen regelmatig EGT waardes voor diesel tegen van 540 graden c continu en 675 graden c max en dan voor de turbo.
Dan is een miswijzing van 100 graden erg veel.
Mister Cool
02-03-2007, 20:00
3mm :D
Dat snap ik ook ook nog, maar ik doelde meer op prestaties...
Erwin G60
02-03-2007, 20:20
Dit blijf ik wel ff volgen ruig bezig stijn :D
Voor een auto EGT meter ben je ongeveer 120 euro kwijt. Voor de vliegtuig onderdelen dus meter, verlichtingsset, sensor ongeveer 90 euro.
Het verschil is niet groot, maar ik vind dat nogal wat voor een meter waarvan je zeker weet dat hij goed is.
Inmiddels vooruitgang:
De Sprintercooler zit er in (beetje moeten trimmen aan de ophangbeugel van het sleepoog en een stukje slotdrager moeten verwijderen), buizen passen ook.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8472.JPG
De uitlaat is ook al klaar, 63mm van turbinewiel tot S-Rohr! (klinkt goed! Fluit als de beste.)
Zei er iemand downpipe? :) :)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8480.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8482.JPG
Helaas de T3 niet kunnen plaatsen, was de juiste olieretourleiding vergeten (STOM), dacht dat die van de K14 overgezet kon worden. Is inmiddels wel terecht...
Ook de 'Bert-pomp' staat er nog niet op, evenals dampfrad en klokkenwinkel.
Vooralsnog weinig vermogenswinst dus, het echte werk komt nog :)
Ohja, nieuw item op de shoppinglijst: GTI drukgroep, frictieplaat en vliegwiel (de TD koppeling heeft de strijd met de NM's nu al opgegeven).
Christiaan
06-03-2007, 11:51
Cool!! Als je nog tijd over hebt Stijn, wil ik mijn TD ook wel ff bij je de schuur in rijden :D
jettaracing
06-03-2007, 18:44
Hey stijn ,wat een Mega vet project !
Ik zal (als ik er ooit de tijd voor krijg.....met al die andere projecten :rolleyes: )ook aan de gang met de uitlaat van de witte TD,vooral zo'n downpipe zal er deze zomer op komen,want de originele is wel erg dun kwa diameter!
Maar ik heb ook al weer een lekker grote intercooler liggen op t werk (van een audi a6),zal mooi zijn voor het volgende daily project van mij ,een golf 2 td '89 ,met een jr motor.
Ik hou dit topic zeker in de gaten ,met drie TD's op het erf hier ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden en prestaties van je project!
Goed bezig!!! :thumbup:
JettaPowerrr
06-03-2007, 19:45
*off-topic*
Wytze, nog een TD erbij?? Nu weet ik waar al die dingen blijven! En ik maar zoeken...
Maar een Golf?? Ben ik niet van je gewend! Enne, daily??? Wat is er dan met de rode Jet aan de hand?!?
*/off-topic*
Stijn, mooi projectje, kerel! Einderesultaat zal me benieuwen!
Hoi Stijn!
hoe staan de zaken ervoor?
Grtjs,
Ruben
Ik weet dat de brandstofpomp weer onderweg is naar mij en dat hij nu met de pomp van de 1V motor rijdt.
Ik ga nog even wat dingen aanpassen.
Ja sorry, tijdje geen update meer, maar het niet stilgezeten.
De T3 turbo is inmiddels gemonteerd, inclusief de traploze drukverstelling. Hiervoor moet ik echter nog langere slangen halen, nu zit de versteller nog onder de kap gemonteerd, maar wil 'm natuurlijk binnen hebben.
Turbo doet het goed! Veeeel groter turbo gat dan de K24 (maar dat wisten we), maar als ie op gang komt gaat ie ook GOED ook.
Ook zijn de meters gemonteerd (mooi gat in mn spruitstuk geboord voor de EGT probe).
Helaas nog de originele (niet drukverrijkende) 1V pomp erop staan, de Frankenstein TD/TDI pomp is nog even terug bij Bert. Grotere DN0SD261 (Mercedes) verstuivers staan in bestelling. Ook is de koppeling totaal op nu, maar de GTI drukgroep inclusief geveerde sinterbrons plaat ligt klaar!
Binnenkort meer nieuws en foto's. Bert, hoeveel vermogen draaide die vergelijkbaar opgewoude motor laatst ook alweer? :)
Zou zo'n T3 Turbo ook op mijn 1.6 GTD met intercooler passen? :D
ja, heb nog steeds niets binnen gekregen van de postbode. Morgen en overmorgen ben ik thuis en verwacht de pomp dan wel hier.
Ik heb er 2 met de G-tech gemeten.
1 daarvan was een met standaard verstuivers, garrett T3 en een 10mm plunjer. Kleine downpipe en die zat op de 118 pk.
De tweede had dezelfde verstuivers als jij gaat plaatsen, een KKK K26 turbo en een grote downpipe en die ging net door de 130pk heen.
Koppels weet ik zo niet meer maar beide een heel eind richting 250Nm
Mr.Markos
21-03-2007, 20:53
Wat zal zo'n ombouw uiteindelijk in totaal ongeveer gaan kosten? Wanneer je zoveel mogelijk zelf probeert te doen. Geen kratje bier en 4 eieren ofwel ;)
Ach dingen als de uitlaat en de intercooler kosten niet veel (zelfbouw of oude onderdelen).
Brandstofpomp, koppeling (sinterbrons), metertjes etc kost weer wel veel.
Maar als je gewoon voor eenvoudig gaat (turbodruk wat omhoog, standaard pomp maximaliseren, eventueel uitlaatje bouwen) dan is het eigenlijk maar tientjeswerk en kom je vrij eenvoudig richting de 80 a 90pk.
Inmiddels is de nieuwe geveerde sinterplaat binnen en in combinatie met GTI 16V drukgroep en vliegwiel gemonteerd (ook nog een stukje lichter!).
Resultaat: prima koppeling, geen slip meer, goed rijdbaar.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/185_8554_original.jpg
Als je dan dat vliegwiel vast staat te draaien en de gietdatum is je verjaardag, dan weet je dat het goed moet komen :)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/185_8555_original.jpg
Inmiddels ook de nieuwe (dikke) verstuivers binnen (op aanraden van Bert DN0SD261's), besteld via www.dieselsend.de: razendsnelle service. Ze liggen nu bij Spaarne Dieselservice hier in Haarlem om gemonteerd en ingesteld te worden. Op mijn verzoek 'kun je ze op 170 bar afstellen' kreeg ik met een schuin oog terug 'Oooh oh oh, moet het weer hard lopen?? ;)'
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/185_8570_original.jpg
Kijk heel goed bezig Stijn.
Leuke reactie van de dieselman. Ik moet even zorgen dat ik het tweede setje stel sims krijg voor de verstuivers. Dan kan ik alle IDI verstuivers afstellen.
Ik krijg ook vaak leuke reacties bij de Diesel service.
"Meneer ik heb naar het pompnummer gekeken en de hoofdlagers besteld, maar die zijn veel te klein....." Mijn reactie: hihi klopt had ik ook gezegd dat er 20mm lagers in moesten.
"Maar waarom heeft U dat gedaan?" Ikkuh: Anders draait de as kapot.
"Daar heb ik nog nooit van gehoord dat die stuk gaan." Ikkuh: Er zijn er vast ook niet veel die een 12mm plunjer in dit soort pomphuizen stopt...
"ooooh...."
En toen was hij stil. Vervolgens een heel gesprek gehad en sindsdien mijn leverancier en handyman voor pomp modificaties die ik niet zelf kan doen.
Zo ook hier grote interesse en vriendelijke service. De heer achter de balie was blijkbaar zelf ook niet helemaal onschuldig: "10mm? 12mm plunjers deden wij vroeger! Vullen! Compressie beetje omlaag, helemaal leuk."
Holy cow! Ik had hier al ff niet gekeken. Wat een vette shit, dit wil ik ook :tongue:
jettaracing
29-03-2007, 23:01
Holy cow! Ik had hier al ff niet gekeken. Wat een vette shit, dit wil ik ook :tongue:
Ik ook :thumbup: Goed bezig jongens!:woowoo:
Zo eh, die gaat echt lopen als de brandweer. :D Mooi man, uit zo'n 1600'tje. Ik moet binnenkort mijn 1600 JX TD'tje laten afstellen, is die Spaarne Dieselservice dus aan te raden? Heb je misschien een adres/telefoonnr? Dat zou top zijn.
Ik wil het ook wel voor je doen. Ik denk dat door de ervaring met deze motoren het zeker net zo goed zo niet beter te kunnen afstellen. De dieselservice werkt met de afstelwaarden van de boeken en ik heb deze waarden aangepast naar ervaring.
Ik wil het ook wel voor je doen. Ik denk dat door de ervaring met deze motoren het zeker net zo goed zo niet beter te kunnen afstellen. De dieselservice werkt met de afstelwaarden van de boeken en ik heb deze waarden aangepast naar ervaring.
Bedankt voor je aanbod! Ik heb een andere pomp gemonteerd, loopt nog niet (moet nog 1 leiding vervangen). Daarna moet 'ie afgesteld worden, het is maar een standaard blok hoor. Ik neem anders nog wel contact op als 'ie weer loopt! :D Ik heb misschien ook nog wel een oude pomp voor je als je interesse hebt :cool:
@arnus71: Komt wel goed, laat maar horen.
Sorry Stijn voor de topic vervuiling. ;)
Megatopic!!
Heeft iemand ook nog een intercooler voor mij?
Je kan ze bij de meeste sloperijen al halen voor weinig. FF van een pvc buis een dop (2x) maken met een aansluiting voor de compressor. Dan ong. 2 bar erop en kijken of er druk op blijft staan over een nacht ofzo.
Ik zou niet voor een te grote gaan in verband met pressure drop. IC's van de sprinter koop je al op Ebay voor 60 euro. (is de meest ideale IC!)
Die van de Iveco Turbo Daily kwam verre weg het beste uit mijn flowtest.
Pomp is inmiddels gemonteerd, zo ook de verstuivers....alleen is de kop gescheur bij het losdraaien van een van deze verstuivers :( :( :(
Terug bij af dus, dinsdag andere cylinderkop er op :(
Ja 't zit niet mee... Maar waar gesleuteld wordt vallen spaanders, toch :)
Heb nog wel een kop liggen, kost alleen weer een halve dag en een koppakkingset.
Ach, zolang het maar niet je eigen kop kost ;)
corrado-usa
22-04-2007, 09:21
ben benieuwd wat het strax doet.
Mr.Markos
22-04-2007, 13:57
Ja 't zit niet mee... Maar waar gesleuteld wordt vallen spaanders, toch :)
Heb nog wel een kop liggen, kost alleen weer een halve dag en een koppakkingset.
je moet hem dan eigenlijk toch ook laten vlakken?
Nope, mag niet gevlakt worden.
Resultaat: prima koppeling, geen slip meer, goed rijdbaar.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/185_8554_original.jpg
Zoo, waar komt zoiets leuks weg :)? En wat zijn de kosten hiervan ongeveer? Spreek je dan van een plaat waar je zelf voering naar eigen specificaties op laat klinken? Of is dit gewoon zo te koop?
Kost rond de 175 euro, is zo te koop in zowel geveerde als starre versie. Deze komt bij Remola vandaan (www.remola.nl).
Kost rond de 175 euro, is zo te koop in zowel geveerde als starre versie. Deze komt bij Remola vandaan (www.remola.nl).
Ah op die site zie ik ze ook staan ja, zonder veren :). Denk er nu net bij na, die plaatjes heb ik op me werk voor aardig wat minder geld :). (laatst 1 voor een golf gti, star sinterbrons 100 euro bruto ex.) Toch maar ff keer informeren :).
Geveerd is altijd stuk prijziger dan star, en star is voor straatgebruik zowiezo af te raden.
Jammer Stijn dat het weer tegen zit. Ach je moet maar zo denken straks kan je gti-tjes pesten..... ;)
LuK koppelingen zijn er toch ook nog?
En wat is het verschil met die van jou, Stijn?
wil ik eff weten ;)
Het is een sinterkoppeling, dus het beslag is metaalachtig (slijtvaster en meer grip).
Goed, de TD leeft dus weer, nieuwe kop staat er op en loopt weer mooi.
Inmiddels nu ook MET de Frankenstein pomp van Bert! Resultaat is behoorlijk indrukwekkend, vermogen zit er wel in!
Alleen helaas m'n T3 turbo gesloopt, die was al niet fris en na wat uurtjes onbegrensd draaien zijn nu alle compressorschoepen krom. Staat dus weer een K14 op nu, maar toch goed voor 2.0 bar!
Nu nog de juiste afstellingen vinden en hier en daar wat tweaken (nog geen governermod of andere acties ondernomen).
Gefeliciteerd!
De overige wijzigingen zullen we er ook maar eens rap in gaan stoppen ;)
weer een t3 erop, of blijf je met de k14 draaien?
iig gefeli
Zit een T3 te volgen op eBay, dus ja, weer een T3 in de toekomst!
Maar toch rijdt een K14 ook wel fijn, spoelt wel lekker snel op. Om een T3 op damp te zit je standaard in benzine-toerengebied :)
cool.. gt1548 niks voor deze diesel?
@Stijn: als je toch moet kiezen zou ik een KKK K24 of K27 pakken die zijn aardig wat sterker als de Garretts
@Richard: Die turbo is leuk om een 1.2TDI mee aan te drijven voor de rest heb je er niet zoveel aan. (lees: mega kleine turbo)
Waar vind ik K24's of K27's :)
En: zijn die passend op het bestaande spruitstuk?
http://www.teamrwd.com/dieselboost/videos/dslboost05.wmv
kom altijd weer bij dit filmpje uit
@Stijn: De KKK K24 is gelijk aan de T3 en de K27 is wel een stukkie groter. Ik meen dat de KKK's zelfs eerder opspoelen als de Garrett's. Zal wel ergens bij de 2500 tot 2700 RPM liggen voor vol druk.
Mr.Markos
27-04-2007, 11:49
Nope, mag niet gevlakt worden.
ik meende dat je koppen altijd moet vlakken. Wanneer is dit niet dan? Nooit?
Ze kunnen de indirect dieselkoppen wel vlakken, maar dan moeten ze de voorverbrandingskamer ook dieper leggen en dat is eigenlijk de reden dat ze nooit gevlakt worden.
Mr.Markos
27-04-2007, 12:14
Ok, maar gaat dat wel goed dan? Er onstaat toch altijd wel een beetje kromming in de kop? Sluit deze dan wel goed af?
Ik weet niet eens meer hoeveel koppen ik wel niet vervangen heb.
Als je ze van binnen naar buiten los maakt en daarna controleerd met een rij of hij nog recht is heb je geen problemen.
Mr.Markos
27-04-2007, 12:48
ok weer wat geleerd :)
(geld ook voor benzine motoren neem ik aan?)
Nee, daar zitten geen voorverbrandingskamers in.
Maar je kan de kop wel netjes los maken en zelf controleren met een rij. Als hij dan vlak is hoeft hij niet weg om te laten vlakken.
Mr.Markos
27-04-2007, 13:24
Ja dat bedoelde ik, dat netjes losmaken en dan eventueel weer monteren zonder te laten vlakken.
Sorry voor dit off-topic
Stein.. Go on! GO GO! :tongue:
jettaracing
27-04-2007, 22:35
Gaad goed stijn! :thumbup:
Heb deze week ook weer eens de witte jetta uit de schuur gehad ,maar dan merk je echt wel verschil tussen de motor van de rode
(eco diesel 1v ,zonder kat ,alleen een g60 achterdemper ,open filter ,en de pomp iets open gezet)
,en die van de witte
(jr 70 pk ,open eindemper ,open filter ,grote intercooler ,overdrukbeveiliging afgedopt,waste gate uitgeschakeld,roetstop verdraait,momenteel 1,1 bar )
Die is echt een stuk sneller zodra die boven de 3000 toeren gaat!
Ik ga wel binnenkort de downpipe vervangen door een grotere ,ben er namelijk achter gekomen dat de voorpijp ,vanaf de turbo ,kleiner is dan die van een ecodiesel!
Althans die van mij wel ,ik had namelijk een nieuwe voorpijp gehaald voor de rode jetta (van een JR motor ,want ik wilde de kat ertussenuit hebben ),want die was doorgerot ,maar zag dat de ring 4 mm kleiner was in doorsnee dan die van de originele eco voorpijp!
Dus heb ik de bovenste ring eraf gezaagd en de grotere ,van de oude voorpijp, er weer op gelast.
Nu komt er deze zomer onder de witte jetta waarschijnlijk een 76 mm pijp(3 duims) :D van voor naar achter onder de witte jetta,van rvs !
Zal mij benieuwen hoeveel dat scheelt . :woowoo:
Pff, ben al blij dat ik m'n originele 40mm (:D) uitlaat aan heb kunnen passen :tongue: Vraag me toch af hoe jullie dat maken. Hoe krijg je uberhaubt een pijp van 63/76mm gebogen met een redelijk huis, tuin en keukengereedschap assortiment?
jettaracing
28-04-2007, 00:20
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.]
;)
Na tot 3x toe een intercoolerslang geploft te hebben heb ik alle aansluitingen maar eens ontvet en opgeruwd.
Vanmiddag tijdens kleine sprint echter weer een plof en hoop gesis, deze keer uit het dashboard :) Tja, het slangetje aan de turbodruk meter had ik inderdaad nog niet overdreven goed vastgezet :) :)
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.
en met effectief bedoelt hij in deze enorme bak herrie... ik hoef nooit ergens aan te bellen, ze horen me toch al aankomen...
haha, valt best mee (als de turbo erin komt).
Maar als je de gas weer los laat dan huil je alle honden uit de omgeving bij elkaar :)
Hier ook weer wat updates....
Inmiddels blok 3.2 (derde blok, tweede kop), en dat gaat allemaal nog redelijk. Wel is de temperatuur (vooral olietemperatuur) maar moeilijk onder controle te houden, zeker bij wat hogere snelheden op de snelweg. Binnenkort dus een oliekoeler, en vanwege totaal volgebouwde neus (IC en GTD radiator) komt die maar onder de bumper :)
http://www.batinc.net/images/Mocool.GIF
En ook niet onbelangrijk: een 4T bak gekocht die de huidige 4S gaat vervangen. Hoewel whiplash krijgen best grappig is, is het toch echt tijd voor wat langere versnellingen (ik krijg RSI van het schakelen nu :))
Ik heb ook een mocal olie koeler gehad op mijn vorige M-TDI motor. Het maakt erg veel verschil. Nadeel is hoe snel de koeler beschadigde binnen een half jaar.
Ja dat is het nadeel inderdaad... Alvast maar wat bescherming bedenken.
Ik hoop dat het veel verschil maakt, nu zie ik bij wat hogere belasting de olietemperatuur snel oplopen en als het eenmaal over de 120 graden gaat wordt het een soort sneeuwbal effect (en gaat de watertemp ook mee).
Zo, het derde blok al? Je bent een grootverbruiker zeg :tongue:
Heeft een olie koeler alleen nut wanneer je olie serieus/echt te heet wordt, of ook bij "normale" setup? :)
Bij normaal gebruik gaat het goed met de koelvloeistof gekoelde olie koeler die standaard op de TD motoren zit.
Maar wat Stijn omschrijft krijg je wel. Hogere olie temp is ook een hogere koelvloeistof temp en andersom.
rallye16vt
26-06-2007, 12:31
Stijn, neem je een met een thermosta.. ertussen ,..of gewoon alleen een grote oliekoeler?
En derde blok al :) ...je word erzo wel handig in :screwy:
Ik heb de adapter met thermostaat genomen (sandwich ding tussen filter en filtersteun).
Handig was ik er toch al wel in :tounge:
Pic's! ik heb hem onder je bumpert zien hangen :tongue:
M.I.V.W zondag langs geweest in haarlem ...geluid was indruk wekkend wat er uit de golf kwam .....en dat was zonder turbo gezisssssss :D
mooi project stijn :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/Img_5018.jpg
Hehe, die vlag aan je antenne :D
Al iets bedracht tegen steenslag op je oliekoeler? :)
Pedaalemmer
16-07-2007, 10:25
een sandwich plate met thermostaat gaat dus pas bij een bepaalde temperatuur open? dus de koeler verwerkt dan alleen warme olie bij hogere tmeperaturen?
een sandwich plate met thermostaat gaat dus pas bij een bepaalde temperatuur open? dus de koeler verwerkt dan alleen warme olie bij hogere tmeperaturen?
Het is inderdaad aan te raden om een oliekoeler met thermostaat te gebruiken, anders duurt het langer voordat je motor is opgewarmt (=meer slijtage) en de motor misschien helemaal niet eens op temperatuur komt als het straks kouder is.
De oliekoeler rechtop naast je rad/ic of achter de koplamp en dan voorzien van fan is mischien een idee? (of onder een hoodscoop/zijsleuven)
BoraInMotion
16-07-2007, 16:06
Super cool projectje.. :thumbup: :thumbup:
Weet je al wat voor vermogen je nu ongeveer hebt....?????
Geen idee van het vermogen, zou 'm eigenlijk eens op de bank moeten zetten ergens inderdaad.
Oliekoeler werkt prachtig, de temperatuur is nu veeeel beter onder controle. Nog niks bedacht tegen steenslag, plaatsing zo is wel erg cru maar de hele auto is zowiezo niet echt voor de 'looks' gebouwd. Het heeft wel wat :)
het heeft zeker wel wat zo onder de voorbumper! ik zeg: lekker laten hangen daar! :)
Hehe, die vlag aan je antenne :D
had ik erop gehangen.. stijn vond het niks, dus hangt weer in de jetta nu
Nog niks bedacht tegen steenslag, plaatsing zo is wel erg cru maar de hele auto is zowiezo niet echt voor de 'looks' gebouwd. Het heeft wel wat :)
Qua looks vind ik het juist super stoer staan, voor de steenslag is het niet echt handig. Maarja, je hebt al 3 motoren gehad, dus een keer een oliekoelertje vervangen is peanuts voor jou ;)
zo lang dit maar niet gebeurd
http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/Afb000.jpg
stukje gaas kan altyd nog
zo lang dit maar niet gebeurd
http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/Afb000.jpg
stukje gaas kan altyd nog
Voor de tweede keer bedoel je :)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/184_8469_original.jpg
Stijn the piston killer :rock:
Nog vorderingen mbt de TD? Nieuwe motor ofzo? ;)
Neu, nog altijd hetzelfde. Doet het aardig nu met de oliekoeler!
En? Nog steeds in orde en betrouwbaar?
MauSeR35
17-09-2007, 17:04
Vermogen al bekend? :D
Even een wat oudere topic uit de sloot...
Stijn, waar heb jij je oliekoeler vandaan? Ergens in de buurt van Haarlem neem ik aan? Ik zoek namelijk iets in de buurt (NH) om zo'n ding te halen...
Ik heb 'm besteld bij www.dutchpowertrading.nl (de Nederlandse Sandtler), postorder dus.
Weet iemand een adresje in België die zulke downpipes maakt voor een gtd? Heb anders wel interesse.
Die van stijn is van het merk Konings ...
MK2_Grado
09-12-2007, 11:52
succes met je project!
___________________
Slow but low--!
Edition_one
09-12-2007, 16:49
heb je geen foto van je blok?
of van de Golf?
maar succes met het project:D
maar zo te lezen kwam dat wel goed
Die van stijn is van het merk Konings ...
Z'n hele golf is gewoon Konings :D
Z'n hele golf is gewoon Konings :D
hebben die ook een website waarop je kan bestellen?
Stijn zijn achternaam is... ;)
Edit: het is een S-bocht einddemper. Die worden hier door een van de sponsors ook wel verkocht! Die de supersport setjes verkoopt. Kan even niet op de naam komen.
Pedaalemmer
10-12-2007, 08:22
Stijn zijn achternaam is... ;)
Edit: het is een S-bocht einddemper. Die worden hier door een van de sponsors ook wel verkocht! Die de supersport setjes verkoopt. Kan even niet op de naam komen.
Volgens mij zocht hij geen einddemper maar een downpipe.
Om even duidelijk te zijn, want dit verhaal begrijp je alleen als je een insider bent...
@FGizmoS: Stijn (topicstarter) heeft Konings met zijn achternaam, kortom, alles is zelfgemaakt! Creatief met staal dus!
Sorry, even verkeerd gelezen.
Oeps :screwy: nu weet ik ook dat het stijn konings is. Nu versta ik het, ook dat het een konings-golf is :D .
Ik zoek inderdaad een downpipe, als bkcustoms dit leverd.. zal ik als de bliksem eentje bestellen.
Nee, het eindpijpje komt juist van BK. Downpipe is gewoon home-grown.
Hoeveel heb je er voor over? Zal ik ze maar in productie nemen? :)
FGizmos, anders kan Jelmer je misschien wel helpen. Die last ook behoorlijk wat uitlaten!
http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=profile&mode=viewprofile&u=326
JMTuning - BK Customs
18-12-2007, 15:53
klopt.... heb aardig veel rvs bochten, buizen en dempers in diverse maten op voorraad... en kan alles op maat onder je auto lassen...
Eerst moet ik de diesel terug leven inblazen (lees nieuwe motor :D ).
Nadat er wat rook vanonder de kap kwam wist ik wel hoe laat het was(22.15). Weg was het koelwater en een plasje olie :screwy: .Nu zal er waarschijnlijk een standaard jr blok inkomen maar met de gtd intercooler.Standaard heb ik een sb blok maar die zijn hier nauwelijks te vinden. Ik heb een watergekoelde turbo en daar zit een stekker op. Waarvoor dient deze stekker? Welke turbo is best te gebruiken?
Eerst moet ik de diesel terug leven inblazen (lees nieuwe motor :D ).
Nadat er wat rook vanonder de kap kwam wist ik wel hoe laat het was(22.15). Weg was het koelwater en een plasje olie :screwy: .Nu zal er waarschijnlijk een standaard jr blok inkomen maar met de gtd intercooler.Standaard heb ik een sb blok maar die zijn hier nauwelijks te vinden. Ik heb een watergekoelde turbo en daar zit een stekker op. Waarvoor dient deze stekker? Welke turbo is best te gebruiken?
Ik zou voor een t2 gaan, die spoelt lekker vroeg op. Ideaal voor dagelijks gebruik. Wil je meer vermogen, en uitbreidingsopties kan je een grotere turbo nemen t3 o.i.d!
Bezoek he caddy forum eens even, daar staat veel over turbo's.
Idd, een T2 of KKK equivalent doet het perfect voor dagelijkse 'rijdbaarheid'. Ik heb een lange tijd een T3 erop gehad, dat moet je doen voor max vermogen maar het rijdt als een benzine: groot turbogat en dan ineens ervandoor met heel veel toeren.
Rijd nu zelf inmiddels weer met een kleine KKK omdat mijn T3 overleden is (plotsklaps stonden alle compressorbladen 'met de wind mee'), en dat gaat eigenlijk zelfs op mijn extreme TDtje prima: 2,2 bar en al een jaar lang!
Welke motor heeft dan welke turbo?
Welke motor heeft dan welke turbo?
Ik dacht op de SB, iig de motor met standaard het meeste vermogen.
Je kan ook op de turbo zelf zien, welke turbo het is.
Maak anders even een vragentopic aan in MK2!
Er zijn hier veel mensen, die veel weten ;)
jettaracing
19-12-2007, 22:35
Ik heb de T3 op de golf ,en de witte jetta .(beide een Jr motor)
Bij de golf heb ik nu de roetstop op de 'stijn' manier afgesteld :thumbup: ,dwz maximaal ,en heb de Lda plunjer maximaal gezet , en heb nu als gevolg dat de golf bij lage toeren veel vlotter is ,en als de turbo op volle druk is trekt ie echt als een beest!
De witte jetta heeft inderdaad een redelijk groot turbogat ,zal ook mede komen door de oversized intercooler ,en ik heb hierbij de roetstop ook nog lang niet maximaal versteld .Deze rijd nu op 1,1 bar ,maar daar zal ik het volgend seizoen nog even mee bezig ,want ik heb het gevoel dat de golf nu al een stuk sneller is kwa trekkracht !
En dat nog zonder intercooler !
De rode jetta heeft een 1V motor ,en heeft dus de kleine turbo ,en die rijd wel iets soepeler dan de golf ,maar de golf is nu veel sneller dan de rode jetta!
Maar nu heeft die ook al 350.000 km gelopen natuurlijk :D
Zal mij benieuwen hoeveel de turbodruk word bij de witte ,als ik de pomp verder afstel !
@FGizmoS ,die stekker op je turbo is voor je omlooppompje voor je koelvloeistofkoeling voor je turbo,deze draait b.v. als je de motor afzet voor de nakoeling van je turbo .
Zaterdag ga ik gaan kijken naar een jr-blok. Ik zet dan gewoon mijn ic en turbo van de sb over. Hopelijk haal ik dan ook terug de 80pk.
DfS-Golf
09-01-2008, 23:41
zeer mooie golf :P
en ziet er strak uit
zie em alleen nooit rijden :S
dit is toch bij "frami" om de hoek?
Zo heel veel rijdt deze Golf niet, alleen tijdens het opstijgen en landen heel even :D
Carel Ha
11-01-2008, 17:16
haha, maar ben wel benieuwd naar hoeveel vermogen en koppel die motor van stijn nou uiteindelijk heeft gekregen, verder ziet er netjes uit :D
Yep, inderdaad bij Frami om de hoek!
Pedaalemmer
14-01-2008, 13:57
Wanneer komt deze te koop? zoek nog een leuk dieseltje :D
Ik heb een turbovraagje. Kan je een watergekoelde turbo van een sb-motor zo overzetten op een jr-motor waar standaard een grote turbo opzit. Ik heb een stukgelopen sb-motor maar omdat ik geen zo'n motor vond heb ik dan een jr-blok gekocht. Het jr-onderblok met gtd versnellingsbak zit er al in. De cilinderkop wordt voorzien van gtd verstuivers. De gtd dieselpomp word overgezet. Dus ook de turbo en intercooler wilde ik overzetten. Nu zie ik dat op een sb-motor een soort opvoerpompje zit dat verbonden is met de turbo. Daar zie ik geen enkel probleem in om over te zetten. De turbo kan ik ook overzetten maar dan heb ik een leiding over dat niet op het blok past. Aan de achterkant van de sb-motor zitten 3 ronde plaatjes waarvan de middelste voorzien is van een koppeling waar een turboleiding naartoe gaat. Bij het jr-blok heb ik dit niet.
Hoe valt dit op te lossen. Alvast bedankt op voorhand
Ik heb een turbovraagje. Kan je een watergekoelde turbo van een sb-motor zo overzetten op een jr-motor waar standaard een grote turbo opzit. Ik heb een stukgelopen sb-motor maar omdat ik geen zo'n motor vond heb ik dan een jr-blok gekocht. Het jr-onderblok met gtd versnellingsbak zit er al in. De cilinderkop wordt voorzien van gtd verstuivers. De gtd dieselpomp word overgezet. Dus ook de turbo en intercooler wilde ik overzetten. Nu zie ik dat op een sb-motor een soort opvoerpompje zit dat verbonden is met de turbo. Daar zie ik geen enkel probleem in om over te zetten. De turbo kan ik ook overzetten maar dan heb ik een leiding over dat niet op het blok past. Aan de achterkant van de sb-motor zitten 3 ronde plaatjes waarvan de middelste voorzien is van een koppeling waar een turboleiding naartoe gaat. Bij het jr-blok heb ik dit niet.
Hoe valt dit op te lossen. Alvast bedankt op voorhand
Er is hier ook een gedeelte waar je technische vragen kunt stellen.
Die leest iedereen hier wel, en heb je meer kans op succes!
Die 'opvoerpomp' is een electrische extra waterpomp die zorgt voor goede koelwatercirculatie door de watergekoelde GTD turbo. De retour zit aangesloten op een vriesdop achterin je blok. Deze doppen kunnen uit het blok (zitten geklemd) echter lukt dit vaak niet zonder ze dan kapot te maken of in ieder geval te verbuigen.
Bij VW hebben ze de 'vriesplug' met waterslang aansluiting echter nog wel in 't programma staan: 035 103 111 B (prijs: ongeveer een tientje).
Ik zou zeggen: juiste plug uit het JR blok peuteren en bovenstaande plug bestellen bij VW.
Als je dit dan terug monteerd zal dit dan niet gaan lekken? Dus gewoon met een schroevendraaier de plug uitpeuteren en nieuwe dop met aansluiting erin duwen, kloppen?
Gelukkig weet mr. Konings alweer raad op een van mijn vragen :D
Ze zitten geklemd, in principe kun je zon dop met wat beleid er netjes intikken. Als je van te voren de opening in het blok netjes schoon schuurt zal het ongetwijfeld goed dichten.
is het niet zo, dat je hem aan 1 kant naar binnen kan tikken, zodat de andere kant naar buiten draait? en je hem er zo met een tang uit kan trekken?
Is de Golf einde oefening? Zie allemaal Golf 2 spul in V&A.. :confused:
Yep, einde Golf! Auto was echt slecht aan het worden en is helaas tot oud ijzer verklaard.
Blok + alle go-fast parts zijn uiteraard bewaard en zullen verder leven in een andere auto :)
NIEUW carter, zuigers, cylinderkop en turbo liggen klaar om met frisse moed weer meters koppel en kilometers zwarte rook te produceren :D
http://www.volksforum.com/albums/files/7/Img_5737.jpg
jetta mk1 '82
18-03-2008, 04:43
heb je al een nieuwe buitekant voor je "go fast" spulletjes op het oog ?
gr. Martijn
Jazzblue
18-03-2008, 08:09
Hey Stijn, ik neem aan dat de onderdelen nu wel van toepassing komen;). Wat voor VW komt er voor deze in de plaats waar het blok in komt te hangen?
http://www.volksforum.com/albums/files/7/Img_5753.jpg
Pedaalemmer
18-03-2008, 15:11
Komt me bekend voor een caddy met gele achterkant....
Ach is vast niet lang geel meer.....;)
dat kan heel goed; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34087&page=3
Pedaalemmer
18-03-2008, 15:23
Maar als stijn de jouwe heeft zal hij hem dus gaan omkeuren naar diesel?
G-eert-40
18-03-2008, 16:18
Yep, einde Golf! Auto was echt slecht aan het worden en is helaas tot oud ijzer verklaard.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/Img_5737.jpg
jammer dat de auto nu echt op is :) heb deze nog samen met marco opgehaald toen de diesel nog gewoon geheel rood was :tongue: mocht toen de auto naar marco rijden en hij in de rode gti er achter aan.
heeft zijn beste tijd wel gehad.
grtz.
Omkeuren -> naar D of TD?
TD dan maar meteen. Even uitzoeken welke TD in de Caddy geleverd is, de JR vast wel?
Beetlefreak
18-03-2008, 17:54
TD is zeker geleverd in de Caddy 1! M'n broer had er destijds een en dat wilde al goed van z'n plek.
Nice project Stijn :thumbup:
Ik denk zelf alleen de CY. Die zat alleen in de Golf/Jetta Mk1 en de cabrio (ja die heeft daar ook typegoedkeuring voor). Kijk hier maar even:
http://www.zwalve.eu/main.php?g2_itemId=945&g2_imageViewsIndex=1
Edit: die lijst komt van DÁ-BRT af.
Ojéé! :)
Dat wordt weer wat, lading maar goed vastleggen als je met dat ding gaat rijden...
De Limburger
18-03-2008, 18:18
Vet projectje man,.. veel succes met de cabbie
rallye16vt
18-03-2008, 18:30
Caddy pijn doen :)
Christiaan
18-03-2008, 18:54
jammer dat de auto nu echt op is :) heb deze nog samen met marco opgehaald
Bij mij......
Stijn, weet niet in hoeverre die al weg is, maar bewaar voor mij een klein stukkie, als herinnering.... :tongue:
G-eert-40
18-03-2008, 19:20
Bij mij......
Stijn, weet niet in hoeverre die al weg is, maar bewaar voor mij een klein stukkie, als herinnering.... :tongue:
je woonde toen nog niet in erp toch? want in die tijd had ik een vriendin uit erp en daar zijn we zeker niet geweest ;)
grtz.
Go Go Caddy! :cool:
Komt weer helemaal goed! Succes met het begraven van de forum-slet Go-Go-Golf TD :D
Christiaan
18-03-2008, 19:47
je woonde toen nog niet in erp toch? want in die tijd had ik een vriendin uit erp en daar zijn we zeker niet geweest ;)
grtz.
(Off topic, nee, toen woonde in nog in Waardenburg)
@ Christiaan: wat wil je hebben? Morgenmiddag gaat hij naar de ijzerboer.
[edit] ik heb nog wel wat moois trouwens, herinner me a.s. zondag maar...
Christiaan
18-03-2008, 20:39
@ Christiaan: wat wil je hebben? Morgenmiddag gaat hij naar de ijzerboer.
[edit] ik heb nog wel wat moois trouwens, herinner me a.s. zondag maar...
Verras me maar, vind het wel leuk om er een herinnering aan te hebben.... thanks...
ik heb wel zo'n vaag vermoeden ;)
jettaracing
18-03-2008, 22:47
http://www.volksforum.com/albums/files/7/Img_5753.jpg
Ik had al zo'n vermoeden ............ :thumbup:
Keep us posted !
Elasuh!
de TD is nooit geleverd in caddy. Daarbij zijn die Golf1 TD blokjes ook haast niet te vinden, voor ombouw naar TD in golf 1. Tenzij je creatief bent en je de code er zelf inmept OF je slaat de letters van een revisie (XX?) blokkie erin.
Check blokkies geleverd in caddy.
1.5 08.82 - 07.83 51 70 1457 4 JB
1.6 01.83 - 07.92 55 75 1595 4 EW
1.8 08.85 - 07.92 70 95 1781 4 JH
1.6 D 08.82 - 07.92 40 55 1588 4 ME, JK
Gr,
Ruben
Ps heb je nog een stukkie uitlaat/voorpijp over (zie ik nog op de foto gemonteerd). Heb daar evt wel interesse in.
Is nooit geleverd ook hetzelfde als geen typegoedkeuring? Dat zou minder zijn voor Stijn (als hij hem echt als TD op kenteken wil krijgen).
De cabrio kan ook met CY typegoedkeuring krijgen maar is zo ook nooit origineel geleverd...
Het is een leeg nieuw carter zonder motorcode nog ;)
Maar CY lijkt me de beste gok. En dan nog maakt het niet zoveel uit, als je boven 40% vermogenswinst over kenteken-kw's uitkomt gaan ze pas moeilijk doen, en met die 75 pk benzine die er nu in zit lijkt me dat niet het geval.
Thanks voor de info in ieder geval guys!
Ah kijk, dat is helemaal mooi! Maar hoe zit het dan met bewijs van afkomst? Voor de RDW?
Ik heb al 2 mk1 caddy's om laten keuren voor klanten naar TDI. (1x electronisch 90pk en een eigenbouw mechanische met iets meer als 120pk) Was eigenlijk helemaal geen probleem. Enkel roetmeting, bewijs van herkomst en een uitdraai van vermogens bij toerentallen. (dynolslip van rollerbank)
Kosten ongeveer 250 euro inclusief al het papierwerk.
Bewijs van herkomst van het motorblok?
Je moet tegenwoordig bij de RDW aan kunnen tonen waar het motorblok weg komt. Dit is waarschijnlijk om diefstal van auto's voor onderdelen tegen te gaan.
Dus een kenteken van de donor of een briefje van een sloper is voldoende. Of niet echt iets dat een beperking gaat zijn.
Het blok is nieuw...dus dat wordt nog wat. Ach ik heb laatst nog een Golf2 TD gesloopt, heb daar nog wel een vrijwaring van :)
Bert, nu ik je toch aan de typ heb, ik heb de mogelijkheid om dit nieuwe blok meteen als SB op te bouwen (het carter heeft bestaande aansluitingen voor watergekoelde turbo en ik heb een zgan waterturbo liggen), vind je dat een aanrader?
factuurtje is zo geprint, joh ;)
Hmmm nee, niet echt. Ja die kleine turbo's spoelen echt snel op en ook met het af koelen voor het uitzetten heb je de voordeel van de waterkoeling. Maar ze leveren zo weinig volume.
Als ik jouw was (gezien de vermogens wens) zou ik er een KKK K24 of een Vnt-17 of een hybride Vnt 17/20 op schroeven. Waarbij de vnt's echt fijn zijn als je veel druk wilt zonder veel turbogat.
Super leuk omdat meteen dan met een VNT op te bouwen, maar waar moet ik naar op zoek? Op welke donors kan ik zoiets vinden? Hoe stuur ik de VNT aan (electriekloos te doen?)
Tiki Madness
23-03-2008, 21:53
ik heb nog een k24 7000 liggen moet wel gereviseerd worden
michael
Als je een kleine vnt-15 wilt moet je een van een 110pk tdi. AFN oid pakken. De 130pk's en groter hebben verschillende varianten van een vnt-17. De GT1749VA en VB kunnen behoorlijk wat druk aan en spoelen vlot op.
Ik heb momenteel alleen nog een hele grote KKK variabele turbo liggen, voor de rest op het moment niets. Johan van Vught (VVT kan je hier wel aan helpen)
Je kan hem gewoon aansturen met een druk membraam in plaats van een vacuum membraam die er standaard op zit. Wel als afstel mogelijkheden een bleedvalve erop.
Ik kom wel wat leuke VNT15's tegen op MP, maar die zijn allemaal met zo'n vast uitlaatspruitstuk (spruitstuk en turbinehuis = een stuk). Gaat dat wel passen?
Van golf 2 naar caddy 1,
noem het toch een vooruit gang:D
Succes, ;)
kvcuijck
29-08-2008, 00:45
Zo! Ik zie net in een ander topic dat er "weer iets op handen is" uit de handen van Stijn......
Dit topic lijkt me de uitgelezen kans om in ieder geval een tipje van de sluier te lichten!
Ik wacht (on)geduldig af......
Koen
Yep, het blok hangt nu in m'n Caddy. Nouja 'het blok': een nieuw carter, zuigers, drijfstangen en krukas, plus een nieuwe kop voorzien van de oude bekende pomp en turbo.
Blok hangt er sinds een dag in, maar omdat de Caddy van benzine naar diesel gaat zit er nogal wat werk aan, ook bedradingetechnisch. Hoop 'm na nog een goede dag sleutelen rijdend te hebben.
kvcuijck
29-08-2008, 09:39
Nou nou! Dat is een strakke planning.
Waren de zuigers, drijfstangen en krukas echt aan vervanging toe of was het meer preventief onderhoud?
Enne, wat is het beoogde einddoel m.b.t. de pk's en Nm's?
Koen
Vermogen planning: iets minder dan vorige keer... Dat ging toch wel vaak kapot, deze moet wel snel maar ook wat betrouwbaarder worden. Het vorige blok was ondanks EGT's die de 900graden benaderden toch nog wel fris: zuigers en cylinders zagen er wonderbaarlijk goed uit. Het was alleen steeds de kop en koppakking die de geest gaf. Hoop dat dat nu met een splinternieuwe kop en blok (en dus perfecte passing) verleden tijd is. Anders ga ik over op stalen pakkingen.
kvcuijck
29-08-2008, 13:11
Ahzo! Interessante informatie.
Wat is de reden dat je er niet direct een stalen pakking tussen hebt gezet? Kleven daar bepaalde nadelen aan?
In een ander topic gaat het over regelen van turbodruk mbv een dampfrad. Begreep dat jij ook zoiets gebruikt? Heb je daar nog bepaalde ideeen / aanbevelingen over?
Koen
P.s. Ben zo geinteresserd omdat ik een donor Golf II 1.6 TD heb staan waarvan ik de motor ook graag voor iets leuks wil gaan inzetten :)
Yep, ik gebruik een 'dampfrad', wat niet meer is dan een drukregelaartje tussen turbo en wastegate, waardoor je het moment van openen van de wastegate kunt verstellen.
Resultaat was bij mij al snel dat het kraantje dicht stond en alles op max draaide, dus hele dampfrad was een beetje nutteloos :)
Stalen koppakking en waarom niet nu: heb nu een splinternieuw blok gebouwd met nieuw carter en nieuwe kop die dus 100% vlak zijn. Ik heb goede hoop dat het zo heel blijft. Misschien krijg ik ongelijk, dan is de volgende rebuild met een stalen pakking.
jettaracing
07-09-2008, 15:06
Resultaat was bij mij al snel dat het kraantje dicht stond en alles op max draaide, dus hele dampfrad was een beetje nutteloos :)
.
:rock:
Ik heb er ook zo'n kraantje tussen ,en die staat al vanaf het begin dicht .
Draait nu op 1,4 bar max ,en tot nu toe blijft alles nog heel :rolleyes:
kvcuijck
08-09-2008, 08:50
Wat voor dampfrad (en hoe) heb je geïnstalleerd op die K14? Zit een stalen drukleiding op en daar zet je niet zomaar wat tussen lijkt me?
Een kleine 20psi (=1,4bar x 14,7) is wel een druk waarmee veel heel blijft begrijp ik. Volgens mij onstaan meestal de problemen vanaf 25-30 psi. Maargoed, die indicatie van het boost pressure metertje van Stijn, een aantal pagina's terug, was ook wel duidelijk....
Koen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.