PDA

View Full Version : wiellagers voor vervangen???


arthurgti
20-05-2004, 15:20
Heeft iemand enig idee hoe ik de wiellagers van voor kan vervangen en hoe ik eigenlijk weet of die gaar zijn?
Het is nu namelijk zo dat ik het wiel een beetje kan kantelen (mm'er werk)
en kan draaien,dus een beetje speleing en dit voel ik vooral als ik rem.
Dus zelf denk ik dat de wiel lagers gaar zijn.
Wat kost zoiets?
alvast bedankt voor jullie moeite.

Jeroentjuh
20-05-2004, 17:53
Als je wielagers kapot zijn hoor je dat goed met rijden, vooral bochten. Kijk ook eens of je nog speling op je wiel heb als je de rem ingedrukt houd.
En heb je ook geen speling ook de stuur/fusse kogels en/of draagarm rubbers?

arthurgti
20-05-2004, 20:13
Zal morgen eens kijken of ik speling heb als me rem ingedrukt is.
En in de bochten hoor ik niets,het is echt alleen met remmen en dan vooral als ik bijna stil sta(of echt met heel veel kracht moet remmen)
Had wel gezien dat ik in de rijrchting wat speling had toen ie op de krik stond.

VolkswagenRacing
21-05-2004, 00:07
Oude lagers moeten eruit geperst worden, darna nieuwe erin. Dat is heel moeilijk zelf te doen als je het goeie gereedschap niet hebt (dus een pers)

Pedaalemmer
21-05-2004, 08:03
kan het niet ook liggen aan die middelste grote bout dat die strakker aangedraaid moet worden?

Jeroentjuh
21-05-2004, 11:36
kan het niet ook liggen aan die middelste grote bout dat die strakker aangedraaid moet worden?

Alleen achter kun je ze afstellen met de middelste bout, voor zit je aandrijfas ermee vast.

sjampoo
21-05-2004, 14:13
Oude lagers moeten eruit geperst worden, darna nieuwe erin. Dat is heel moeilijk zelf te doen als je het goeie gereedschap niet hebt (dus een pers)

Bankschroef = handpers :-)

Maar goed: nee ik doe t ook niet zelf. Kut klusje (bij polo dan, daar moet complete voorpoten eronderuit, niet alleen de fusee).

Oude lager eruit tikken: Eerst binnenste deel van lager (incluus naaf) eruit persen (bankschroef), dan valt het lager kapot eruit.

Daarna met las-apparaat een las-rups leggen aan de binnenkant van de nog in de fusee vast zittende lagerschaal. Door de hitte zet de lagerschaal tijdelijk uit. ff laten afkoelen (krimpt) en eruit tikken.

Nieuwe erin persen: eerst ff fusee goed schoonmaken, lager aan buitenkant met vet in smeren (zit erbij in het doosje van SKF). Klem veer niet vergeten! Met oude lager-schaal de nieuwe in de fusee persen (tussen de bankschroef). Opletten dat je niet de oude er zover bij in drukt dat ie niet meer los komt.

Naaf ontdoen van binnenste oud lagerschaal; ff slijptol of bijtel gebruiken om de ring te 'slopen'

Klemveer aan de buitenkant zetten, en naaf erin persen. (wederom bankschroef)

1 keer zien + goed opletten = zelf doen!

sjampoo
21-05-2004, 14:15
Alleen achter kun je ze afstellen met de middelste bout, voor zit je aandrijfas ermee vast.

Bout? moer!

En inderdaad: achter is 't wel stelbaar (conische lagers), voor niet!

Zit de moer 'voor' niet goed vast, dan loopt t lager vanzelf uit elkaar en helpt aandraaien echt niet meer!

arthurgti
21-05-2004, 16:00
jeetje wat een klus.
Zoals je al zei: een keer zien is zelf doen,maar nu heb ik het nog nooit gezien...??
Denk trouwens niet dat het me wiellager is want als ik door de bocht ga dan hoor ik geen aparte geluiden, het is echter alleen als ik rem.(soort geluid alsof je band tegen je spatbord aanscheurt).

Fred
21-05-2004, 16:10
jeetje wat een klus.
Zoals je al zei: een keer zien is zelf doen,maar nu heb ik het nog nooit gezien...??
Denk trouwens niet dat het me wiellager is want als ik door de bocht ga dan hoor ik geen aparte geluiden, het is echter alleen als ik rem.(soort geluid alsof je band tegen je spatbord aanscheurt).


Ik zou maar eens kijken naar de dikte van je remblokken :rolleyes:

arthurgti
21-05-2004, 19:32
die zijn nog wel dik genoeg.
zijn drie maanden gelden vervangen dus daar ligt het niet aan.
klinkt wel als zo een geluid maar het is het niet.

sjampoo
21-05-2004, 19:51
Heb je sinds 3 maanden misschien ook last van 't geluid?

Marcski
21-05-2004, 20:11
jeetje wat een klus.
Zoals je al zei: een keer zien is zelf doen,maar nu heb ik het nog nooit gezien...??
Denk trouwens niet dat het me wiellager is want als ik door de bocht ga dan hoor ik geen aparte geluiden, het is echter alleen als ik rem.(soort geluid alsof je band tegen je spatbord aanscheurt).

Dan is het je wiellager niet, want die hoor je JUIST als je gewoon rijdt of een bocht doorgaat. Bij het remmen wordt de naaf lastgeklemd door de klauw die de remschijf centreert, en zou het geluid juist weg moeten zijn.
Een wiellager zoemt meer..

Die speling kan overigens wel weer aan je wiellager of aan een versleten stuurkogel liggen.

Fred
21-05-2004, 21:10
Dan is het je wiellager niet, want die hoor je JUIST als je gewoon rijdt of een bocht doorgaat. Bij het remmen wordt de naaf lastgeklemd door de klauw die de remschijf centreert, en zou het geluid juist weg moeten zijn.

........
Tenzij je blokken beschadigd zijn, of verkeerde type zijn.......Of er groeven in de remschijven zitten

Overigens kunnen blokken na 3 maanden best op zijn, als ze bijvoorbeeld blijven hangen, doordat de remklauw niet gangbaar (meer) is

Marcski
21-05-2004, 21:11
Ik heb het alleen over het geluid van het het wiellager, niet over andere geluiden die van de remmen komen..

sjampoo
21-05-2004, 21:11
nog nooooit last van gehad..
in 6.000 km je blokken op, en je schijven blauw (en erg krom)..
nee, dat gebeurt mij nou nooooit....

Fred
21-05-2004, 21:13
nog nooooit last van gehad..
in 6.000 km je blokken op, en je schijven blauw (en erg krom)..
nee, dat gebeurt mij nou nooooit....



Moet je een Golf GTi 2 kopen met schijfremmen achter :D :D