PDA

View Full Version : 6n en 6nf: Dieselen....


sjampoo
22-05-2004, 15:47
Weet er iemand van hier, hoe 't nu zit met die Polo 6N en 't 2000 model (6nf) qua dieseltjes?

Ik kan eigenlijk GEEN tdi vinden voor de 6n, en alleen een 3 cylinder 1.4 TDI voor de 6nf..

Wat voor SDI blokken zijn dat dan in de Polo? 1.7 en 1.9,.. dat snap ik, maar: zijn er grote verschillen tussen S en T di?

In de toekomst (over jaar of 2 ofzo) gaat de Clio van m'n vriendin eruit, en komt er een vw voor in de plek..
Ik dacht aan een mooie (diesel) Golf 3, Leontine aan een Audi A3... Maar goed: die wegen veel (wegenbelasting) en zijn in aanschaf ook al niet goedkoop..

Eerst volgende optie: een 5 deurs 6nf. Kek wagentje,..

Maar 't 'mot wel beter van z'n plek komen' dan de 1.2 kliko. En dan moet je bij de overstap van benzine -> diesel toch wel aan een TDI denken (toch?)

Speedlaw
22-05-2004, 17:08
Voor de 6N had je twee diesels, beide het 1.9 blok maar het verschil zat 'm in de inspuiting. De 'SDI' was uiteraard direct, en de 'D' was nog een ouwe zuigert. Hehehe. Maar goed. Vermogen was 64 pk, met zo'n 130 nm koppel. De SDI was een tikkie zuiniger, verder weinig verschil.

Pas met de 6N2 kreeg je de drie pot TDI met 1,4 liter, 75 pk, véél koppel... (200 nm?) leuke motor.

Een overzicht van de motoren als excel bestand kan je hier downen:

http://www.xs4all.nl/~adleeuw/Host/engines.xls

Staat ook het exacte vermogen e.d. op.

Voor prestaties verwijs ik beleefd door naar AutoTelegraaf.nl o.i.d... Reken op zo'n 17 sec. 0-100 voor de ongeblazen, en 12-ish voor de geblazen diesels.

sjampoo
22-05-2004, 17:42
Heb hier een edgar, dus met alle motoren erin,..

Maar daar vind je weinig praktijk 'ervaring'.

Zo zou ik graag willen weten wat het verschil is tussen een Golf 3 SDI en een Golf 3 TDI blok.. of beter: zou je een 1.9 SDI kunnen omtoveren in een TDI? (of TDI overhangen)..

Of is de 3 pits daihatsjoe 1.4 TDI (AMF) ruim voldoende?

Ennuh, what happend to the ATL? het 90 pk broertje van de AMF?

Blikopener
22-05-2004, 17:53
S staat voor "Sauger"; T voor "Turbo"..

sjampoo
22-05-2004, 17:57
Joh, Douwe.. ik ben het.. sjampert..

Saug en Turbo snap ik ook nog wel :-)

Ik denk meer in termen als 'compressie verhouding, motormanagement, motorsteunen, Turbo'uitlaatspruitstuk, intercooler etc etc etc'.

De Polo Variant (6K) versies (ibiza en derivaten) hebben 'WEL' (de plek voor) de achteroverhangende tdi blokken, en ook de 1.8 en 2.0 (en zelfs 16v) motoren... Maar de 6N en 6N2 dus (ab werk) niet..

Speedlaw
23-05-2004, 10:34
De Polo Variant (6K) versies (ibiza en derivaten) hebben 'WEL' (de plek voor) de achteroverhangende tdi blokken, en ook de 1.8 en 2.0 (en zelfs 16v) motoren... Maar de 6N en 6N2 dus (ab werk) niet..


P'cies. Die blokken van de G3 kan je dus niet 'zomaar' overzetten in een 6N.

Die 1.4 TDI is IMO snel zat; 195nm @ 2200 tpm, 75 pk @ 4000 tpm, 0-100 in 12,9 seconden. Ik denk dat de tussensprintjes voor de lol moeten zorgen, maar met zo'n koppel zit dat wel snor. Daarnaast, die TDI is makkelijker te tunen dan de Sauger. 100 pk schijnt 'überhaupt kein problem zu sein'. Nog meer en de koppeling hijst de witte vlag.

De 6NF is ook wat moderner/nieuwer van binnen (en buiten), wellicht valt dat in de smaak.

sjampoo
23-05-2004, 21:24
Hoe ziet het 1.9 SDI blok er dan uit? Hangt dat wel zoals in een Golf naar achteren of is het een naar voren gekanteld blok (zoals in Polo 1/ 1f / 2 / 2f)

Blikopener
24-05-2004, 21:02
Alle vier cilinder diesels hangen in een 6N(F) voorover...

sjampoo
25-05-2004, 04:55
'En passen dus ook in de Polo 2?'
????