PDA

View Full Version : APK-eisen voor rijhoogte???


Golfzilla
27-12-2003, 12:35
m'n VW moet over 2 weken weer naar de keuring :-(

zijn er nog bepaalde eisen als het gaat over rijhoogte??
want hij ligt nu best laag op de weg, en ik weet niet of ze de brug wel op komen zo...........maar nu is dit niet zo erg, maar is er ook een apk afkeur omdat ie te laag ligt???

of omdat ze hem bijvoorbeeld niet op de brug krijgen dat ze hem dan gewoon afkeuren omdat ze hun werk niet goed kunnen doen???

hoor het graag...
greetz Tijs

Antera
27-12-2003, 12:55
Zover ik weet niet maar als ze de brug niet op kunnen keuren ze hem af. Ze kunnen dan namelijk niet onder de auto kijken. Ook is het probleem als je hem erg laag hebt staan met een schroefset dat de veren los komne te liggen als je hem opkrikt

pim polo
27-12-2003, 13:04
Ik heb bij mij nog geen problemen gehad met de apk. Had mijn polo 8 cm verlaagt. Hij komt wel op de brug met wat hulp van houten balken en nog wat dingetjes maar zegen er niks van.

P.s Mark weet wel hoe lekker hij de brug opgaat :D

Golfzilla
27-12-2003, 17:40
dan zal ik hem voor de zekerheid toch maar een stukje omhoog schroeven, anders kan ik weer een keer terug als ie is afgekeurd en dat zoek ik ook niet.

Ook is het probleem als je hem erg laag hebt staan met een schroefset dat de veren los komne te liggen als je hem opkrikt

word hij dan afgekeurd?? want zoals ie nu staat kun je de veren gewoon rond draaien (niet erg soepel, maar kan wel) als ie omhoog staat.

vwleusden
27-12-2003, 17:51
veren mogen niet draaien met apk.

Marco
27-12-2003, 19:14
Neej, volgens mij mogen ze wel draaien, maar niet op en neer bewegen, dus los zitten, als de auto is opgekrikt.

ALs je ze al kunt draaien als de auto nog op de grond staat is er idd iets niet goed.

Marco T
27-12-2003, 19:31
Gebeurt dat alleen wanneer je een schroefset toepast of ook als je gewoon een set veren met dempers koopt, dat de veren los komen als je de auto op krikt zeg maar.

VeeDubber
27-12-2003, 21:06
Gebeurd voornamelijk met originele dempers icm verlagingsveren. En het is inderdaad zoals Marco zegt, draaien mag, bewegen niet

Antera
28-12-2003, 11:07
Draaien mag ook niet volgens mij want er zitten speciale vormen in de schotels waar de veren netjes in klem komen te zitten gaan ze draaien komt de auto niet heel lekker meer op zijn poten te staan.

Ook komen je veren wat losser te zitten als je die mooie bonrath schoteltjes gaat gebruiken. Althans dat heb ik nu 2 keer gemerkt. Dit zat dan wel gemonteerd op een complete verlagingsset van een willekeurig merk

vwleusden
28-12-2003, 11:32
Draaien mag ook niet volgens mij want er zitten speciale vormen in de schotels waar de veren netjes in klem komen te zitten gaan ze draaien komt de auto niet heel lekker meer op zijn poten te staan.


Idd, ze komen tegen een opstaande rand aan... de veer mag absoluut niet draaien... weet ik 100% zeker.

Marco
28-12-2003, 12:55
hans tsjek het es ff :)

Tommy
28-12-2003, 16:23
mijn veren zijn aan beide zijden gewoon 'recht' geen opstaande rand e.d. gewoon alles recht.... Draaien lijkt me dus ook geen probleem bij de mijne, wel dat als ik em opgekrikt heb ik ze wel 4 cm op en neer kan bewegen.... :rolleyes:

Antera
28-12-2003, 16:29
Nee niet de veren daar waar de veren op rusten die hebben een opstaande hobbel erin zitten en lopen schuin omhoog zodat de veer recht blijft zitten

Tommy
28-12-2003, 17:34
Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat heeft mijn schroefset niet.

Antera
28-12-2003, 18:03
ohw nee idd sorry een schroefset heeft dat idd niet mijn excusses

Tommy
28-12-2003, 18:07
is al goed... :toost:

Jopie GTI
29-12-2003, 18:07
Het maakt niet uit hoelaag een auto is voor de apk, alleen de wielen mogen niet aanslijten bij bijvoorbeeld het volledig insturen

da_vwfreak
29-12-2003, 18:16
Een auto moet wel de brug op kunnen en wel op een 4 kolommer en niet op een 2 kollommer want daar mogen ze de auto niet op keuren. Daarom is een schroefset ook handig. Ik moet em ook altijd een cm of 4 omhoog zetten voordat ie met houten balkjes ed ervoor de brug op kan rijden.

Johan-dtc
17-01-2005, 23:19
volgens de rdw eisen, moet een auto een bodemvrijheid hebben van 6 cm!

dus vanaf de grond tot aan het laagste punt van de bodem, moet 6 cm of meer zijn, lager mag niet

mijn auto is daar al een keer op afgekeurd, met een steekproef!

René
17-01-2005, 23:24
mijn veren zijn aan beide zijden gewoon 'recht' geen opstaande rand e.d. gewoon alles recht.... Draaien lijkt me dus ook geen probleem bij de mijne, wel dat als ik em opgekrikt heb ik ze wel 4 cm op en neer kan bewegen.... :rolleyes:

4 cm maar? ;)

FMA
18-01-2005, 07:54
anders doe je ff een ouwe topic open ;-)

arnus71
18-01-2005, 08:19
Een auto moet wel de brug op kunnen en wel op een 4 kolommer en niet op een 2 kollommer want daar mogen ze de auto niet op keuren. Daarom is een schroefset ook handig. Ik moet em ook altijd een cm of 4 omhoog zetten voordat ie met houten balkjes ed ervoor de brug op kan rijden.

Het is ook handiger als 'ie de brug op kan... en je moet ook eigenlijk een keurmeester hebben die met een zwaar verlaagde auto om kan gaan. Ik had dat dus niet, en had vervolgens ook schade aan de auto omdat 'ie moeilijk de brug op en af te krijgen is... :mad:

Maarten
18-01-2005, 09:19
De auto moet de burg op kunnen voor de APK, of het nu met extra lange rijplaten is die je zelf meeneemt maakt niet uit.. als ie de brug maar op kan.

De veren moeten ook op hun plaats blijven zitten (dus in de inkepingen) als de auto opgekrikt is, voor en APK en het lijkt me ook beter voor je eigen veiligheid want mocht je door wat voor reden dan ook een keer loskomen van de grond met je wielen is het wel fijn dat de veren op hun plaats blijven zitten Als ze ronddraaien kan de hoogte links tov rechts veranderen met onvoorspelbare gevolgen)

hajee
18-01-2005, 17:28
artikel 5.2.28-veersysteem blz 37, tabblad3
1
personenauto's moeten zijn voorzien van een goed werkend veersysteem.Banden worden niet als deel van het veersysteem beschouwd.
2
de onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door coorrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd.
3
personenauto's moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goed werkende schokdempers.

Richard
18-01-2005, 17:35
maw het maakt niet uit of je veer zelf nu 4 cm losligt.... de schokdempers moeten goed vast zitten....

johangolf1
18-01-2005, 17:50
ik ben laatst met de G60 van me broertje bij de rdw geweest in Schiedam...
en die ligt ook vreselijk laag...
ze hebben daar van die ijzeren beugels over de smeerputten liggen in de lengte richting en daar koest je dus overheen kunnen werd daar gezegd...
dus heel voorzichtig aan komen rijden en dat ging dus net niet net wel...
heel voorzichtig iets gas gegeven en de auto ging dan wel met zijn subframe over die balken maar hij kwam erop dus hij was goed :p
maar verder had hij niks te zeggen enige wat ie zei was als ie nog iets lager was dan kon ik hem niet keuren dus afkeur...
maar dat was dus niet zo...

hajee
18-01-2005, 17:50
maw het maakt niet uit of je veer zelf nu 4 cm losligt.... de schokdempers moeten goed vast zitten....
ligt eraan wat je deugdelijk bevestigd vind :wink:

lowghia
18-01-2005, 17:56
waarom zoek je niet een met een put? dan ben je er toch vanaf? in de joure zit er een,hoeft hij niet de brug op.

Richard
18-01-2005, 18:43
Idd Wierda in Joure...ga ik al jaar en dag heen met mijn lage auto's...nooit problemen

lowghia
18-01-2005, 19:43
Idd Wierda in Joure...ga ik al jaar en dag heen met mijn lage auto's...nooit problemen
zeker geen moeilijke lui bij wierda, ga er al jaren heen. ze wijzen je op de foutjes en ze helpen je met het versjoemellen voor de steekproef! :)

Richard
18-01-2005, 20:19
yup...