PDA

View Full Version : Hoe grote oppervlakte plaat in lassen


GuustKonings
19-03-2007, 23:46
Heren/dames,

Een vraag aan de (wat meer) ervaren plaatwerkers onder ons.

Ik ben druk doende met mijn Golf MK2 (www.vwgolfmk2.tk), maar nu ben ik dus bij het punt beland om verschillende stukken plaat in te lassen.

De kleine gaatjes, denk aan een diameter van 3 รก 4 cm zijn het probleem niet, maar eerder de grotere vlakken. Zo had ik dus al dat een stuk plaat begon te golven. Waarschijnlijk door te snel te willen lassen en dus teveel warmte in het materiaal gebracht. Maar misschien is er meer om rekening mee te houden en hebben jullie tips om een zo'n strak mogelijk resultaat te krijgen.

Hier een voorbeeld van wat ik in wil lassen:

http://i76.photobucket.com/albums/j14/GuustKonings/Tijdelijk/Allerlei/Plaatwerklassen.jpg

Hoe kan ik het beste lassen? Eerst de plaat rondom hechten, dus bijvoorbeeld 1, 5, 9, 12, 16 en dan langzaam overal een hechtje erbij zetten rondom en wel steeds goed af laten koelen.

Of moet je gewoon bij 1 beginnen en zo helemaal (heel langzaam ivm. de warmte?) rond gaan.

Of bij 1 beginnen en dan langs 2 kanten werken, zodat je als het ware de spanning richting de lijn 10,11,12 en 13 duwt. Dus je last 1,2,3,4,5 en dan 17,6,16,7 enz. enz.

Wist even geen andere manier om het duidelijk uit te leggen.

Iemand tips en wat wel en wat niet te doen?

GuustKonings
19-03-2007, 23:50
Mmmmm, heb iets te snel een topic gestart, las net bij onze collega's (www.vwforum.nl) iets over een achterklep dicht zetten.

puntje voor puntje lassen, en na elke las de klep koelen met perslucht:

Maar des al niet te min mag er nog steeds gereageerd worden, er zijn meerdere wegen naar Rome toch?

DeNB3rt
20-03-2007, 00:12
post je anders eens een samenvatting van wat op vwf stond? want ik heb geen account daar

thx :)

GuustKonings
20-03-2007, 00:45
http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4573

johan8vplus
24-03-2007, 18:19
hier en daar hechten maar ervoor zorgen dat er niet teveel warmte op 1 plek ontstaat

johan

Gijs
24-03-2007, 20:26
Zou niet beginnen bij 1 en meteen tot 17 doorgaan maar, zoals je zelf al zei, kruislings lassen. Bijv. 5, dan 13, 1, 9 etc :) En de tijd voor nemen; dus op tijd iets gaan drinken zodat het af kan koelen ;)
Ben zelf te snel te werk gegaan bij de jetta, daar is het deel van de tankopening naar binnen gaan staan door te snel lassen :(

-Jens!-
24-03-2007, 20:34
kruislings lassen, met perslucht koelen. als je je hand er niet een tijdje op kunt houden; af laten koelen!

succes

GuustKonings
24-03-2007, 21:27
Bedankt voor de tips, maandag ga ik er aan beginnen.