View Full Version : Bredere velg, hoe valt de ET waarde
Even een vraag;
Heb nu 15"x6J ET43 (Renault staal). Dit past net (2 a 3 mm ruimte)
Ik heb 15"x6J ET45 (BBS), dit pas niet meer.
En ik heb 15"x6J ET35 (Sebring), dit past nog wel uiteraard ;)
Nu de vraag; past 15"x6,5J ET38 eronder
Velg is namelijk 0,5 inch breder, dan valt de ET waarde ook weer anders uit lijkt me of is dat niet zo..?
Heb ook een keer een site gevonden voor dit soort dingen kan ik me herinneren...\
alvast bedankt! :)
Gijs
search functie doet vaak wonderen:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5709&highlight=et-waarde
Had al gezocht en het een en ander gevonden, maar nog snap ik het niet helemaal.
Stel;
Je hebt een 6J velg met ET40. Dit zou passen onder m'n auto.
Nu pak ik bijvoorbeeld een 8J velg met ET40, dan is de ET wel gelijk, maar is de velg breder waardoor deze toch ook verder naar binnen gaat en dus alsnog tegen de schokbreker zit...? :confused:
Misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar vraag het even voordat ik velgen koop en er achter kom dat het niet past ;)
Als ik het goed begrijp wil jij weten hoeveel je velg naar binnen gaat, dus naar de schokdemper toe?
midden(dwarsdoorsnede) van je velg tot binnenkant hart is et
oftewel bij een velg die 6J is, is 3J de helft van de velg (ofwel 3x2.54=7.62 cm)
daar zet je als het ware een denkbeeldige lijn dan ligt de binnenkant van het hart daar 40 mm (4.0 cm) uit verwijderd.
dus binnenkant hart velg, tot uiterste rand velg is 7.62 + 4.0 is 11.62 cm
Dit zou dus betekenen dat je bij 6J en een et van:
35 is 11.12 cm
43 is 11,92 cm
45 is 12.12 cm
bij 6.5J is 3.25 het midden 3.25x2.54=8.255 cm
et 38 is 12.055 cm
wanneer je wilt weten hoeveel cm de velgen naar buiten staan zijn dit de waardes, dus van naaf tot uiterste eind velg
6j et35 is 4.12
6j et43 is 3.32
6j et45 is 3.12 cm
6.5j et38 is 4.455cm
Jij berekend het anders dan ik heb gedaan, maar de conclusie is hetzelfde;
15x6,5 ET 38 hoe gaat dat zitten tov 15x6 ET45...?
0,5" = 1,27cm
1,27cm : 2 = 6,3mm
ET38 + 6,3mm = ET45 (afgerond, op 6J velg)
De 6,5" velg komt wel 7mm verder naar buiten, maar gaat dus ook 6,3mm verder naar binnen.. wat dus niet zal passen..
Mr.Markos
22-03-2007, 00:17
dit plaatje zeg toch eigenlijk al genoeg?
http://users.skynet.be/fa702384/image_offset.gif
als je de afstand van de achterkant van de velgrand wil weten tot op het hart waarmee je hem monteert (horizontaal gezien) dan kun je dit doen:
½ * J * 25,4 + ET = Afstand achterkant velg tot achterkant hart in mm
En de afstand van de voorkant van de velgrand tot de achterzijde van het hart:
½ * J * 25,4 - ET = Afstand voorkant velg tot achterkant hart in mm
En dan zal dit een klein beetje afwijken omdat de totale breedte van de velg breder is dan de gegeven velgbreedte (zo staat het tenminste in de tekening, de velgrand wordt daar niet meegeteld) en vanwege de afronding van 2,54 :tongue:
(het is laat, dus fouten onder voorbehoud ;))
edit: coen zei trouwens ongeveer hetzelfde zie ik nu :)
Gezien de ET waarde zou je qua backspacing dit hebben: 43-38= 5mm.
0,5" /2 = 25.4 /2 = 12.7mm
Gevolg de 15x6,5 ET38 word niet wat. Je hebt immers meer velg aan de binnenkant als ruimte.
Klopt idd wat je zegt. Ben zelf niet zo'n ster in wiskunde (lees: formules maken) :redface:
BBS; 121,2 (past niet)
Sebring; 111,2 (wel goed)
Staal; 119,2 (past net)
Clio 16V (6,5 ET38); 120,55 (zal erom hangen...)
Bedankt, weet genoeg!! :D
Je moet niet vergeten dat de breedte maten het bed aangeven en niet de randen waar de band tegenaangeklemd word door de luchtdruk...
Maar beste is gewoon even monteren! En dan meten hoeveel die verbreed kan worden :P
Uhu, verbreed staal kan ook nog ;)
Clio 16v velgen lijken me ook erg vet en tegelijk toch wat retro. Het handigste is denk ik gewoon de Sebring komende zomer monteren..
Zit trouwens nu naar deze (http://passat.sjig.nl/Passat%20Schroefset-achter/Passat-Schroefset-achter-008.jpg) foto te kijken... de band steekt over de velg uit. Als ik clio velgen wil, komen er smalle banden op... Het zal er dus echt om hangen :rolleyes:
Keer de clio 16v velgen van m'n buurjongen onder z'n kliko vandaan jatten, als ie dat ding nog heeft ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.