PDA

View Full Version : hoe de distibutieriem vervangen.

DutchRebel
29-03-2007, 20:22
dag mensen, aleweer een vraagje van mij.

ik moet mijn distibutieriem gaan vervangen, maar heb dit nog nooit gedaan.
het gaat hierbij om een golf 1 GTI DX

nu heb ik vandaag al een beetje gekeken onder de kap hoe en wat, maar weet niet precies hoe ik moet beginnen.

de kap en polie voor de riem van de dynamo krijg ik er wel vanaf, maar dan.

zijn er nog makkelijke tips om ervoor te zorgen dat er niets van de tijd afgaat waneer de riem eraf is.
en moet je hem altijd precies op de merktekens gelijk zetten voordat je ermee begint? of blijft alles wel goed slaan als je de spanrol en riem eraf pakt.

handige tips altijd welkom, of misschien heeft er wel iemand een goed verslag voor me.
ik hoor het graag.

mvg roger.

Stijn
29-03-2007, 20:39
Over wat voor een auto/blok hebben we het om te beginnen...

DutchRebel
29-03-2007, 20:41
ohh ja sorry..

in mijn enthousiasme om mijn verhaal te schrijven ben ik dat helemaal vergeten erbij te zetten. gaat om en golf 1 gti DX

golf1tattoo
29-03-2007, 21:07
V-snaar verwijderen, ditributiekap verwijderen
Dan draai je de nokkenas poelie zover dat ie met het merkpuntje(zit aan de binnekant van de poelie) aan de voorzijde gelijk ligt met de de bovenkant van de cilinderkop.
daarna verwijder je de poelie van de waterpomp en die op de krukas en haal je de onderste distributiekap los.
Het beste kun je de stand van de onderste poelies even merken met n stift of kraspen.
spanrol loshalen en riem verwijderen.
Na het plaatsen van de riem ff controlleren of de merktekens kloppen.
Er zit in de starterkras een gleuf die precies bij een merkpuntje komt te staan aan de binnekant van de bak.
en onder de verdeelkap van de ontsteking moet de rotor ook precies bij zn merkstreepje staan net als de nokkenas poelie(zo als boven al is beschreven)
daarna alles terug monteren en klaar!

DutchRebel
29-03-2007, 21:09
om het blok te kunnen draaien moet je dan de bougies eruit halen?
of lukt dt zo ook wel?

ronnie_v
29-03-2007, 21:27
als je de bougies eruit haalt, draait het wel wat makkelijker, omdat je geen compressie opbouwt. En je kunt nauwkeuriger draaien, maar ik laat ze altijd lekker zitten :thumbup:

DutchRebel
29-03-2007, 22:01
ok bedankt mensen, ga morgen eens aan de gang, moet wel gaan lukken denk ik..

thnx

PluRRie
31-03-2007, 22:05
Voor de zekerheid nadat je het gedaan hebt even 2 maal het krukas tandwiel ronddraaien(handmatig) en dan nog een keer de merkteken aflezen of ze kloppen.

jetta mk1 '82
01-04-2007, 19:11
Voor de zekerheid nadat je het gedaan hebt even 2 maal het krukas tandwiel ronddraaien(handmatig) en dan nog een keer de merkteken aflezen of ze kloppen.

:goodpost:

gr. Martijn

mk1owner
02-04-2007, 19:50
weet niet of bij een dx ook de distrubutie riem over de waterpomp loopt anders had ik deze meteen mee vervangen. Het is een kleine moeite niet al teveel werk en als hij kapot loopt en je riem krijgt een slag kan het wel eens in de kosten en uren lopen. gr arjan

Golf_1_gts
02-04-2007, 21:29
Neuh, loopt over de dynamo enzo...:)

DutchRebel
02-04-2007, 21:54
nee die loopt idd niet mee met de distributie..

maar is allemaal goed gegaan, bedankt allemaal voor de tips

Corrado_G60
14-04-2007, 21:52
Wat moet je nou losdraaien om de krukaspoulie los te krijgen, de 4 imbusjes of de grote bout??

golf1tattoo
14-04-2007, 21:54
Die 4 imbusjes!

Corrado_G60
14-04-2007, 23:19
Die heb ik er nu uit liggen maar ik krijg de poulie er niet af??

golf mkII 16v
15-04-2007, 08:19
Die heb ik er nu uit liggen maar ik krijg de poulie er niet af??
Beetje wrikken en rommelen moet het wel lukken
Zit best wel strak over de krukaspoelie [beetje WD40 ertussen]lost wat roest en vuil op,dan moet het wel lukken.

Corrado_G60
15-04-2007, 08:52
Ik had er al met een hamer op gemept maar nog steeds vast, zal het eens met wd40 proberen, thx voor de tip!

yal
15-04-2007, 21:03
Ik had er al met een hamer op gemept maar nog steeds vast, zal het eens met wd40 proberen, thx voor de tip!

heb je v-snaar er dan wel af??
Dat scheeld al iets.

Niet te hard meppen met een hamer!
Waarom begin je aan zoiets als je niet eens weet hoe je krukas poelie verwijderd??
Dit is zeker niet lullig bedoeld, maar van een mk1 een distributieriem laten vervangen kost echt een drol en kan je dure en vervelende schades besparen als je zelf gaat rommelen.

Mijn mk1 gti met 124 000km kocht ik met net een nieuwe distributieriem, zat er niet goed omheen (van tijd)en was gecompenseerd met de ontsteking en waarschijnelijk heeft ie daarvoor al een tik gehad van een zuiger tegen de kleppen.
Resultaat, koprevisie vanwege kromme kleppen........

Koop een haynes manual, of vraagbaak en volg al de stappen 1 voor 1 op, en double check de timing!!!!!!

Succes ermee,

grtn yal

Corrado_G60
15-04-2007, 22:39
heb je v-snaar er dan wel af??
Dat scheeld al iets.

Niet te hard meppen met een hamer!
Waarom begin je aan zoiets als je niet eens weet hoe je krukas poelie verwijderd??
Dit is zeker niet lullig bedoeld, maar van een mk1 een distributieriem laten vervangen kost echt een drol en kan je dure en vervelende schades besparen als je zelf gaat rommelen.

Mijn mk1 gti met 124 000km kocht ik met net een nieuwe distributieriem, zat er niet goed omheen (van tijd)en was gecompenseerd met de ontsteking en waarschijnelijk heeft ie daarvoor al een tik gehad van een zuiger tegen de kleppen.
Resultaat, koprevisie vanwege kromme kleppen........

Koop een haynes manual, of vraagbaak en volg al de stappen 1 voor 1 op, en double check de timing!!!!!!

Succes ermee,

grtn yal

Wat is dat nou weer voor vraag, ligt de v-snaar er wel af, ik ben niet compleet achterlijk!! Ik wist idd dat het die 4 imbussen moesten zijn, die had ik ook al los gedraaid. Toen ik de poulie er niet af kreeg begon ik te twijfelen. En ik ben niet alleen mn d-riem aan het vervangen, ik ben de koppakking aan het vervangen, aan het ombouwen naar dubbele carb en kortom de hele golf aan het verbouwen...

yal
16-04-2007, 16:58
Wat is dat nou weer voor vraag, ligt de v-snaar er wel af, ik ben niet compleet achterlijk!! Ik wist idd dat het die 4 imbussen moesten zijn, die had ik ook al los gedraaid. Toen ik de poulie er niet af kreeg begon ik te twijfelen. En ik ben niet alleen mn d-riem aan het vervangen, ik ben de koppakking aan het vervangen, aan het ombouwen naar dubbele carb en kortom de hele golf aan het verbouwen...

Uit je vraag kon ik niet opmaken of je er wel of geen verstand van hebt!
En ik heb nooit beweerd dat je compleet achterlijk zou zijn, was niet eens in me opgekomen.

Ik heb mijn kop er ook afgehaald, en laten reviseren, alle kleppen nieuw,geleiders etc. De kop heb ik direct laten flowen en de kop laten vlakken, die was iets krom.

Blokje loopt weer super nu, alles is ook nieuw op het onderblok na dan.
Compressie is ook weer toppie! En nul olieverbruik.

Kijk eens heel goed naar je uitlaatspruitstuk!
Vaak scheuren die, mijne ook dus direct een supersprint spaghetti spruitstuk erop gezet, maakt een heel mooi diep geluid nu met orginele dempers.

Ben benieuwt hoe je motor gaat klinken op carbs,lijkt me wel dik.

Voordat ik aan de demontage van mijn gti begon, blafte ik 2 weken van te voren 2 maal per dag alles in met WD40.
Scheeld een hoop ergenis, en alle tapeinden van het spruitstuk etc kwamen er heel uit.

Veel plezier,
de grtn yal

Corrado_G60
16-04-2007, 17:16
Uit je vraag kon ik niet opmaken of je er wel of geen verstand van hebt!
En ik heb nooit beweerd dat je compleet achterlijk zou zijn, was niet eens in me opgekomen.

Ik heb mijn kop er ook afgehaald, en laten reviseren, alle kleppen nieuw,geleiders etc. De kop heb ik direct laten flowen en de kop laten vlakken, die was iets krom.

Blokje loopt weer super nu, alles is ook nieuw op het onderblok na dan.
Compressie is ook weer toppie! En nul olieverbruik.

Kijk eens heel goed naar je uitlaatspruitstuk!
Vaak scheuren die, mijne ook dus direct een supersprint spaghetti spruitstuk erop gezet, maakt een heel mooi diep geluid nu met orginele dempers.

Ben benieuwt hoe je motor gaat klinken op carbs,lijkt me wel dik.

Voordat ik aan de demontage van mijn gti begon, blafte ik 2 weken van te voren 2 maal per dag alles in met WD40.
Scheeld een hoop ergenis, en alle tapeinden van het spruitstuk etc kwamen er heel uit.

Veel plezier,
de grtn yal

Zonder WD40 zouden wij klussers niet ver komen! Mijn uitlaatspruitstuk was idd ook gescheurd, zal ook een nieuwe voor in de plaats moeten komen. Ben nog aan het kijken voor een spaghetti. Kop ligt al helemaal brandschoon en gevlakt te wachten om terug gemonteerd te worden, zal blij zijn als ik onderhand weer kan rijden met mn cabby!