PDA

View Full Version : Stotteren/ inhouden uitvallen.


MrMiljon
30-03-2007, 14:03
De Golf van mijn moeder begint weer kuren te krijgen (1990 1.3i). Als de motor lage toeren draait begint deze vreselijk te stotteren en in te houden. Net alsof er
niet genoeg benzine is. Alleen rij je bijvoorbeeld rustig in z'n 3 zonder af te remmen is er niks aan de hand. Maar laat je je gas los om af te remmen of om over/terug te schakelen dan wordt je door de hele auto geslingerd. Goed gas geven heeft ie geen moeite mee.

Iemand misschien bekend met dit probleem? Mocht het een bepaald onderdeel bied het dan aub aan. Auto is een daily en is niet echt veilig zo :rolleyes: .

Alvast bedankt,

Coen

Tomvw
30-03-2007, 15:42
Het lijkt er op dat je ontsteking ergens door slaat.
Dit gebeurd meestal bij je bougie doppen.
dit is ook makelijk te zien als het ergens donker is en hij heeft dit probleem.

Mad_Uwe
31-03-2007, 05:36
Het lijkt er op dat je ontsteking ergens door slaat.
Dit gebeurd meestal bij je bougie doppen.
dit is ook makelijk te zien als het ergens donker is en hij heeft dit probleem.

Dit gebeurd eerder bij hogere toerentallen en daar ligt nu het probleem net niet ;)

Lijkt op een lekke vacuumslang die op je inlaatspruitstuk gemonteerd zit. Bij mijn 1600 was dit destijds het probleem. Bij hogere toerentallen wint de luchtstroming het IN het spruitstuk van de lekke slang maar bij lagere toerentallen zuigt de motor teveel valse lucht. Bij de 1600 zat de slang bij de 4e cilinder op het spruitstuk. :thumbup:

MrMiljon
31-03-2007, 17:24
Dit gebeurd eerder bij hogere toerentallen en daar ligt nu het probleem net niet ;)

Lijkt op een lekke vacuumslang die op je inlaatspruitstuk gemonteerd zit. Bij mijn 1600 was dit destijds het probleem. Bij hogere toerentallen wint de luchtstroming het IN het spruitstuk van de lekke slang maar bij lagere toerentallen zuigt de motor teveel valse lucht. Bij de 1600 zat de slang bij de 4e cilinder op het spruitstuk. :thumbup:

Super!!! Dit was het probleem. Het zoeken duurde even maar uiteindelijk bleek er een scheurtje in een koppelstukje te zitten. Auto loopt weer als een zonnetje. :thumbup:

MrMiljon
31-03-2007, 19:35
Super!!! Dit was het probleem. Het zoeken duurde even maar uiteindelijk bleek er een scheurtje in een koppelstukje te zitten. Auto loopt weer als een zonnetje. :thumbup:

Iets te vroeg gejuigd misschien. In het dorp rondgereden en geen problemen gehad. Auto aan de kant gezet en moeder pakte deze weer om mijn zusje weg te brengen. Dit keer echter hetzelfde probleem. :(

Mad_Uwe
01-04-2007, 00:27
Misschien dat dan nu de slang wel ergens is doorgescheurd omdat het weer eens belast werd na de reparatie. Die rubber zooi is al jaren oud. Gewoon de hele slang ff checken. Het zit em iig in valse lucht richting je inlaatspruitstuk lijkt me.

MrMiljon
01-04-2007, 12:06
Is idd duidelijk dat het om valse lucht gaat. Voor de zekerheid al die rubberen koppelstukjes vervangen dan maar.

MrMiljon
01-04-2007, 19:20
Is idd duidelijk dat het om valse lucht gaat. Voor de zekerheid al die rubberen koppelstukjes vervangen dan maar.

Vandaag de koppelstukjes vervangen. Maar helaas geen resultaat. Nog wel even verdelerkapje en rotor vervangen want de oude waren nogal ingebrand. Is me vandaag pas opgevallen dat dat gestotter pas begint als ie warm is. Als de auto met een warme motor stationair draait hoor je om de +/- 40 sec het toerental zakken tot ongeveer 5/600 toeren (geen toerenteller) en schiet daarna weer naar het normale.

Mad_Uwe
02-04-2007, 14:42
Maar bij het rijden nog steeds op hoge toeren wel goed en lage toeren niet?

MrMiljon
02-04-2007, 16:46
Idd. Hoe lager het toerental hoe meer gestotter. Rijd ik bijvoorbeeld 80 in z'n 4 dan valt ie om de 40 sec terug. Beetje spelen met het gas en je kan weer even verder. Hoge toeren geen tot weinig problemen. Gister ook even een stukje 65 in z'n 2 gereden liep wel beter maar je kon horen dat de motor er wel moeite mee had om sommige momenten

MrMiljon
27-02-2008, 22:26
Mijn eigen post maar weer eens omhooghalen. Het probleem is een hele tijd weggeweest :rolleyes: vraag me alleen niet hoe. Ben echter wel een stapje dichter bij het probleem. Als ik de massapunten (alleen die van de dikke kabel) inspuit met contactspray is het probleem ongeveer 3 dagen weg. Dus vanavond de kabel schoongemaakt en de massapunten schoongevijld en in het kopervet gezet maar dit mag dan weer niet baten. Iemand een suggestie?

stefan944
07-03-2008, 22:42
wat voor motor heb je? Een NZ met digijet?

Het kan dan liggen aan:
- lambda sensor
- blauwe temperatuur sensor
- toch ergens valse lucht
- lucht massa meter die blijft hangen of een ingesleten/slecht gedeelte heeft op de koperen baan in de meter (soort van potmeter..)

Hier vind je een manual voor de digijet
http://icelord.net/vw/doc/1081-04e.pdf

of hier voor de andere motoren
http://icelord.net/vw/doc

Niettevragen
08-03-2008, 19:34
En.....waar kunnen we zo'n slang kopen? gewoon bij een auto-onderdelen winkel? want mijn auto doet het ook :(

stefan944
10-03-2008, 19:39
En.....waar kunnen we zo'n slang kopen? gewoon bij een auto-onderdelen winkel? want mijn auto doet het ook :(

Bij de dealer.
Slang bestaat uit een aantal delen, beginnend links achterin, onder de slang van je luchtmassameter naar het gasklephuis.
Sluit aan op de carterventilatie links onderin op motorblok en met een dun slangetje naar het kleppendeksel.

Is niet goedkoop.
Onderste deel kost iets van 4 tientjes, de andere kleine stukjes een paar euries..

Ik heb die van mij zaterdag besteld want was nie op voorraad. Morgen oppikken..

Als noodoplossing kun je ook de aansluiting in de slang van je luchtmassameter naar gasklep afdichten met een kurk+slangeklem..
Rijdt prima (uit eigen ervaring..)

rickGT
10-03-2008, 20:21
als het een nz blokje is dan kan het ook wel eens het naaltje in de luchtmassameter zijn die moet je dan een beetje verbuigen
dit is schijnt een veel voor komend probleem te zijn(volgens mijn collega, werk bij vw)

MrMiljon
10-03-2008, 20:52
Was het topic al weer even vergeten :screwy: . Was weer een massa probleem maar aangezien de auto inmiddels alweer 310.000km gereden heeft is al deze informatie uitermate handig.

Oplossing bij mij was om een massakabel van de ontsteking naar de accu te trekken. Volgens mijn vader heeft hier nooit een kabel gezeten (wel een stekkertje). Maar het probleem is voorlopig weer opgelost. In ieder geval bedankt voor het verlengen van m'n checklist

ps. Het is een NZ blok maar weet zo niet of het digijet is. (ben meer thuis in de golfjes1).

MrMiljon
27-09-2008, 14:32
Mijn eigen topic maar WEER eens een keer ophalen wat het probleem is na lange tijd weer terug. Ben net weer terug van de type1, reed het dorp binnen en ging wat vlot door de bocht en de auto begon weer te hokken en stoten.
Auto in z'n vrij en wat gas geven todat deze weer goed begon te lopen. vlakbij mijn huis viel de auto compleet uit en moest hem een paar keer starten en flink gassen voordat ik weer fatsoenlijk kon rijden.

Inmiddels heb ik in de loop der tijd verschillende dingetjes vervangen en elke keer weer gedacht dat het weer goed was. Wat heb ik nu vervangen:

Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels
Brandstoffilter
Massakabel (accu naar blok/bak)

Ik heb nu zelf zo het vermoeden dat er vuil in de tank zit aangezien het de laatste tijd meestal gebeurd als ik hard door de bocht of over een drempel ga. Ik kan me voorstellen dat er wat bagger in zit want de auto is ook al weer 18 jaar oud en heeft 316000 gedraaid.

Ik vroeg me nu alleen af of ik dit op dezelfde low-budget manier kan verhelpen als bij mijn type1? Dus een half "glazen" pot filter aan de aanzuigbuis in de tank hangen. Bij een type 1 zit deze gewoon onder een deksel onder de achterbank. Is dit hetzelfde als bij een type2.

Alvast bedankt
Coen

edit:
Tank staat inmiddels ook al weer onder een kwart en daarvoor tankte ik meestal op een kwart, dit kan misschien ook wel weer met de vieze tank temaken hebben.

MrMiljon
27-09-2008, 20:17
Zo net even met de golf bezig geweest en ben er wel uit dat het met de brandstof toevoer te maken heeft. Brandstofpomp uit de tank gehaald op het filtertje zat wat gruis maar meer ook niet, de tank was ook brandschoon van binnen dus aan vervuiling zal het niet liggen.

Na het klussen de auto volgegooid en weer naar huis gereden. De auto heeft verder niet meer gestotterd terwijl ik op de heenweg minstens 3/4 keer nagenoeg stil heb gestaan. Het gestotter begint bij slecht wegdek, drempels, vlotte bochten enz enz. Verder wil het nog wel eens beginnen als je met lage toeren optrekt (volgas nagenoeg niks)

Het lijkt dus alsof de motor niet genoeg benzine krijgt, terwijl de tank nog op 15/20% staat. Een andere gedachte die ik nog kreeg was dat er iets in de tank zit wat er niet in hoord, maar dat rijmt ook niet echt. Het zou dan iets moeten zijn wat LICHTER is dan benzine aangezien het alleen met de laatste benzine gebeurd.

Iemand nog suggesties of ideen want mijn hoofd is inmiddels aardig leeg.

MrMiljon
28-09-2008, 11:52
Helaas, gisteravond wou ik naar de kroeg rijden en na nog geen 750m gereden te hebben begon de auto weer de stoten alleen dit keer ging het weer even wat heftiger.

Auto aan de kant gezet en weer een paar keer geprobeerd te starten, dit ging echter ook niet echt lekker. Motor sloeg soms aan maar liep dan, volgens mij, op 2 of 3 cylinders. Toeren wou de motor niet maken en als je de koppeling liet opkomen sloeg de motor direct af. Tevens kwam er erg veel witte rook uit de uitlaat (geen koelvloeistof).

Uiteindelijk pa maar gebeld om me weer naar huis te slepen. Auto stationair laten draaien en de auto naar huis gesleept, thuis kon ik de auto ineens weer zonder problemen op de oprit rijden. Ik vermoed omdat de motor nu goed warm was (fan sloeg ook aan).

Ik ben nu helemaal de kluts kwijt dus als iemand wat weet hoor ik het graag.

COen

JohanV
29-03-2011, 16:17
Dit is wel een heeeeel oud topic, maar er staat nog geen echte oplossing in voor het probleem.

Toevallig had ik hetzelfde probleem vorige week bij mijn NZ. Het begon met heel laag stationair draaien en met moeite blijven draaien. Later werd het slechter. Hij startte en sloeg even aan, maar daarna direct weer af. Als ik direct na/tijdens het starten flink gas gaf, bleef hij wel draaien. Wel moest ik het gas erop houden want als ik losliet of remde, sloeg hij direct weer af. Niet handig bij stoplichten. :screwy:

Probleem was dat de stekker van de luchthoeveelheidsmeter slecht contact maakte. Op een bepaald moment had ik alle stekkers aangedrukt en toen draaide de motor ineens weer normaal. Even de stekker van de LHM aantikken en hij viel meteen weer uit. Bleek dat twee pinnetjes wat groen waren uitgeslagen.

Blijkbaar viel het signaal naar de regelaar bij lage toerentallen weg of schommelde zoveel dat hij hem maar uit gooit. Als je gas geeft, is het verschil signaal/ruis blijkbaar groot genoeg voor de Digijet om er nog wat van te maken. Hij schokt dan wel als het signaal soms heel kort wegvalt.

Misschien dat iemand er nog wat mee kan... Neem niet aan dat de bovenstaanden nog altijd met dit probleem zitten. :D

Spierings
29-03-2011, 17:33
Dit is wel een heeeeel oud topic
Je hebt in ieder geval de zoek functie gebruikt. :D

Sa2_hidup
31-03-2011, 20:08
Ik heb er laatste tijd ook opeens last van, en na het zoeken kwam ik hieruit :D...

Ik ga maar eens beginnen met het vernieuwen van al mn luchtslangetjes.

Gelijk even de stekker opzoeken van de luchthoeveelheidsmeter.
Nu ben ik niet echt een techneut ofzo, maar hoe kan ik deze stekker herkennen??

:thumbup:

JohanV
31-03-2011, 21:23
Ik heb er laatste tijd ook opeens last van, en na het zoeken kwam ik hieruit :D...

Ik ga maar eens beginnen met het vernieuwen van al mn luchtslangetjes.

Gelijk even de stekker opzoeken van de luchthoeveelheidsmeter.
Nu ben ik niet echt een techneut ofzo, maar hoe kan ik deze stekker herkennen??

:thumbup:
Als je voor de auto staat, zit de luchthoeveelheidsmeter links tussen luchtfilterhuis en aanzuigbuis. Zit een 4-polige stekker aan.

Massapunten zou ik ook nakijken. Een NZ houdt er ook niet van als die slecht zijn. :rolleyes:

Sa2_hidup
02-04-2011, 17:29
Ik heb het een en ander vervangen:

- Vacuumslangetjes

- Bougies

- Rotor met verdelerkap

- contactpunten nagelopen

Nu is mijn motor net wat anders dan de andere persoon in deze topic. Ik heb nl een 1.6 benzine met een beruchte Pierburg 2e carburateur.

Hier heb ik ook het een en ander aan tips over gevonden wat betreft het schoonmaken ervan.

Nu zei iemand dat ik remreiniger onder de carburateur moest spuiten en dan kijken of hij harder gaat lopen. Dit is in mijn geval. Weet iemand wat dit betekend?

Ik ga maandag ook nog even de benzinefilter vervangen.

Spierings
02-04-2011, 17:54
Nu is mijn motor net wat anders dan de andere persoon in deze topic. Ik heb nl een 1.6 benzine met een beruchte Pierburg 2e carburateur.

Gelijk even de stekker opzoeken van de luchthoeveelheidsmeter.
Nu ben ik niet echt een techneut ofzo, maar hoe kan ik deze stekker herkennen??

Nu zei iemand dat ik remreiniger onder de carburateur moest spuiten en dan kijken of hij harder gaat lopen. Dit is in mijn geval. Weet iemand wat dit betekend?
.

Is nogal een groot verschil, 1.3 small block met injectie vs 1.6 big block met carburateur.

luchtmassa meter zit niet op een carburateur ;) dus je hoeft niet naar de steker te zoeken.

Waarschijnlijk voetpakking/rubber van de carburateur kapot ;)
http://pic90.picturetrail.com/VOL2344/12407952/22072099/375293268.jpg

Sa2_hidup
02-04-2011, 18:11
Is nogal een groot verschil, 1.3 small block met injectie vs 1.6 big block met carburateur.

luchtmassa meter zit niet op een carburateur ;) dus je hoeft niet naar de steker te zoeken.

Waarschijnlijk voetpakking/rubber van de carburateur kapot ;)
http://pic90.picturetrail.com/VOL2344/12407952/22072099/375293268.jpg

Thnx!

Kon luchtmassameter idd niet zo gauw vinden :tongue: .

Carburateur voetpakking zet ik dan ook maar op mn boodschappenlijstje.

Gewoon een voor een Pierburg 2e. Of zitten daar ook nog verschillen in tussen?

En enig idee wat de prijs is van zoëen/ waar te bestellen?

Alvast bedankt! :thumbup:

Spierings
02-04-2011, 18:55
Thnx!

Kon luchtmassameter idd niet zo gauw vinden :tongue: .

Carburateur voetpakking zet ik dan ook maar op mn boodschappenlijstje.

Gewoon een voor een Pierburg 2e. Of zitten daar ook nog verschillen in tussen?

En enig idee wat de prijs is van zoëen/ waar te bestellen?

Alvast bedankt! :thumbup:
Gewoon bij een automaterialen zaak te bestellen, gewoon op kenteken op laten zoeken.
Zij kunnen de prijs vertellen, is afhankelijk van welke zaak en hoeveel korting je krijgt ;)

Sa2_hidup
07-04-2011, 13:56
Yes...

Ik heb er een besteld, vandaag binnengekomen en gelijk eringebeund.

Nu heb ik wel een ander probleem bijgekregen. Tijdens het demonteren van de oude voetpakking en monteren van de nieuwe, zijn wat vacuumslangetjes losgesloten! Nu weet ik echter niet welke waar hoort :confused: .

Weet iemand ergens een aansluitschema van dit voor de Pierburg 2e.

Of waar zou ik zo'n schema kunnen vinden/opvragen? Heb wat gegoogled maar niet goed genoeg denk ik :screwy: .

Alvast bedankt!
:thumbup: