PDA

View Full Version : krukaspoelie bout loskrijgen?


g40quattro
31-03-2007, 16:48
hallo
Iemand enige ervaring met het vervangen van de distributieriem van een polo g40('91). Nu, de riem en waterpomp is al los maar ik krijg de dikke bout(19) van de krukaspoulie niet los. Ik had al gedacht van een dikke schroevendraaier tussen mijn vliegwielstarterkrans te steken, maar ik denk dat dit geen goed idee is(kans op afbreken van tanden). Kan ik de krukas nog op andere manieren blokkeren/tegenhouden? Heeft er iemand betere ideën, dan hoor ik deze graag?

groeten

sampo11
31-03-2007, 17:27
Die dikke bout hoeft helemaal niet los als je je distributieriem wil vervangen! Alleen de 4 M8 bouten waar de poelie van de dynamo op zit moet eraf..

g40quattro
01-04-2007, 18:36
echt waar! Hoe dom van mij.
Stel nu dat ie er toch af moet, voor de krukas keerring te vervangen,hoe moet dat dan?

vw dennis
01-04-2007, 21:44
Zware luchtol proberen ofzo. Hij moet in ieder geval los te krijgen zijn

Dennis@polo86c.nl
01-04-2007, 22:30
Of hulpstuk gebruiken:

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-3-14292-distrpoeliehulpstuk.jpg

sampo11
02-04-2007, 06:24
Zou je dat redden? Denk het niet ivm het hoge moment (+- 200 NM)... Kan ook het vliegwiel blokkeren door het gat bovenin de versnellingsbak , daar met een dop oid ( niet op de starterkrans natuurlijk). Zo heb ik het gedaan!

VwPolo89
02-04-2007, 08:08
waarom niet proberen om de bout los te doen wanneer de distributieriem er nog ophangt?

en dan het vliegwiel blokkeren, heb je zowiezo al meer weerstand.

maar zoals als gezegd, voor de riem te vervangen moet deze niet losgemaakt worden :)

sampo11
02-04-2007, 16:59
moet echt het vliegwiel blokkeren, 200NM is met een pijp van 1,5meter met volle kracht trekken dus dat gaat de distributieriem niet tegenhouden...

golf mkII 16v
02-04-2007, 19:11
Auto in de versnelling en op de parkeerrem en met een LUCHTTOL lossen
Alleen als hij terug moet moet je hem op de voorwielen blokeren[op de rem trappen]

g40quattro
03-04-2007, 09:12
Heb de poulie losgekregen. Heb het gedaan met een hulp stuk zoals op de tekening van dennis. Heb gebruik gemaakt van 2 ijzeren latten (een van 300mm en één van 800mm, breedte 30mm) deze heb ik in Y vorm aan elkaar gemaakt(scharnierend) en aan de twee uiteinde van de latten heb ik een gat geboord. Dan met m8 bouten bevestigd op de krukaspoulie. T'is wel redelijk primitief in elkaar gestoken maar het werkt goed! Met een dop het vliegwiel blokkeren ga ik ook is proberen.

Bedankt voor de info
grtz

Dennis@polo86c.nl
03-04-2007, 11:36
Graag gedaan :)
Dit hulpstuk gebrukt de VW dealer ook (heb de schets gemaakt van een geleend exemplaar).

Lieuwe
04-04-2007, 10:23
Ik had ook een dergelijk hulpstuk, maar die heb ik helemaal krom gebogen. Heb een mooie partij werk gehad om dat ding los te krijgen. Uiteindelijk na 3/4 luchtsleutels geprobeerd te hebben is het gelukt bij een bedrijf die een zware luchtsleutel hebben voor vrachtwagens/traktors :rolleyes: Ik neem aan dat het normaal wel iets makkelijker los moet gaan :)

rallye16vt
04-04-2007, 11:18
Met een zware 3/4 sleutel en 12 bar op de drukpot ,vliegt ie zo los, ben je ook helemaal geen hulpstuk nodig :)

G-eert-40
04-04-2007, 16:42
je hebt daar geen ruimte voor toch om met een luchttol ertussen te komen. wielkast zit namelijk erg in de weg. dus zo'n hulpstuk is ideaal.

De Limburger
04-04-2007, 19:03
ik heb al twee jaar zo`n hulpstuk toen eens in elkaar gebakken en het werkt nogsteetd heb al meerdere merken al zo die bout los gemaakt..zo vast zitten ze niet.

dekilo
18-08-2008, 08:08
Toen de beun de dis riem van mijn 1.8 16V mazdaratie ging vervangen krijg hij de krukas bout ook niet los met de luchttol.
Oplossing: lange ringsleutel geblokkeerd tegen de vloer en losgedraaid door de startmotor heel even te laten draaien.

Sjon
18-08-2008, 10:49
.

dekilo
18-08-2008, 11:01
Maar het werkt wel!

Sjon
18-08-2008, 11:09
.