View Full Version : Dynamo / Laadproblemen.....
Christiaan
10-04-2007, 08:16
Wie kan mij wat meer info over dynamo's geven?
Ik denk namelijk dat de dynamo van mijn cabrio (de koolborstels dan) zo goed als op zijn..
Als ik de spanningsregelaar eruit haal, dan zijn de koolborstels nog maar 6 mm lang, is niet echt veel meer volgens mij.
Als de motor draaid, meet ik spanning op mijn accu van 13,7 Volt. Zet ik, met draaiende motor, de verlichting en de blower aan, dan zakt het naar zo'n 12,3 - 12,5 Volt..
Wil niet weten hoe ver het zakt, als ik een stukje muziek aanzet.
Het probleem is dus, dat mijn accu niet meer opgeladen wordt. Laad ik (met een acculader) de accu op, start de auto zonder problemen.... En ik wil er over een paar weken mee naar oostenrijk, dus het moet wel goed opgelost worden.
Kan ik er vanuit gaan, dat het idd de dynamo is? Of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Kan haast alleen maar dynamo of spanningsregelaar zijn, er vanuit gaande dat de bedrading in orde is (goed contact overal).
ga er toch maar vanuit dat het je dynamo is Christiaan.
even laten reviseren (ca. 120E) ben je van een probleem verholpen, en je bent hem niet lang kwijt.
Christiaan
10-04-2007, 08:23
Ben niet zo thuis in de waardes ervan, maar als een dynamo laad, dan zou de waarde toch op / over de 14 volt moeten zijn, of heb ik dat mis?
Maar ik denk idd dat ik mijn dynamo laat reviseren, of "inruil" voor een gereviseerde, ben ik daar de komende jaren weer vanaf....
Golf_1_gts
10-04-2007, 08:37
Ik zou alvast de koolborstels en spanningsregelaar vervangen. Als de dynamo bij belasting niet meer laadt is de spanningsregelaar meestal stuk. Die dingen kosten toch niet veel, vooral niet in vergelijking met 120 euro revisiekosten.
Christiaan
10-04-2007, 08:41
Nee, dat weet ik, maar ik moet er niet aan denken dat ik volgende maand in oostenrijk met een niet werkende dynamo sta.... daar heb ik echt wel 120 euro voor over....
Golf_1_gts
10-04-2007, 08:50
Als lagers niet gaar zijn en niks mis is met de wikkeling, zoals in jou geval is. Kan er weinig mis gaan :)
ach voor die 120 euro heb je tenminste zekerheid & garantie !
zo veel geld is het ook weer niet als je je kan permiteren om naar oostenrijk te gaan :D
Christiaan
10-04-2007, 09:36
Heb net even gebeld met de onderdelenboer. Prijs is tussen de 120 en 200 euro, afhankelijk hoe zwaar ik de dynamo wil. 120 euro voor een 55 Ah, 200 euri voor een 90Ah.... en er zit ook nog het e.e.a. tussenin.... Ga dus zo maar even langs...
Christiaan
10-04-2007, 10:35
123 euri voor een 65 Ah, kan 'm vanmiddag al ophalen...... moet goedkomen dus!
(ff in de baas z'n tijd boodschappen doen, altijd goed :D)
heb jij het even goed geregeld !! :thumbup:
Christiaan
10-04-2007, 21:27
Heb een beetje korting gekregen, en was nog geen 100 euri kwijt voor een 65 Ah dynamo.
Maar goed, hij zit er dus nu in, en hij blijft bij draaiende motor nog steeds op (zonder belasting) 13,7 / 13,8 V zitten.
Zet ik wat grootverbruikers aan, dan zit het rond de 13 V. Wel wat meer als met de oude dynamo, maar ik haal nog steeds niet de ruime 14V die ik gehoopt had... Of klopt de 13,7 / 13,8 Volt?
Zal er binnenkort eens een flink stuk mee gaan rijden, kijken of 'tie daarna op eigen kracht wil starten.
Kan ik op de een of andere manier ook meten hoeveel de accu geladen word?
Wat me wel opviel, is als ik de auto start, zonder iets aan, en zet daarna een paar grootverbruikers aan, dat het toerental iets zakt, en daarna weer terug gaat naar de oude waarde, dus dat zou toch een teken moeten zijn dat de dynamo werkt?
Ik zal ook de contacten nog even schoonmaken.... zou het nog iets anders kunnen zijn? Iemand een idee?
(of m'n multimeter geeft geen goede waardes af....)
Meet de spanning maar eens direkt bij de dynamo,dus vanaf het aansluitpunt
van de kabel die naar de accu loopt.
Als de spanning hier wel op 14 a 14.5 volt komt zit het probleem dus in de weerstand van de bedrading naar de accu.
In dit geval dus de bedrading vervangen.
Heb dit zelf bij vw golf 1 en 2 al meerdere keren meegemaakt.
Groeten Jan.
ik dacht, na het starten, de batterij loshalen (hebk zelf gedaan bij men mk1 met alternator probleem) en dan de spanning meten en verbruikers inschakelen.
Christiaan
11-04-2007, 08:17
Meet de spanning maar eens direkt bij de dynamo,dus vanaf het aansluitpunt
van de kabel die naar de accu loopt.
Als de spanning hier wel op 14 a 14.5 volt komt zit het probleem dus in de weerstand van de bedrading naar de accu.
In dit geval dus de bedrading vervangen.
Heb dit zelf bij vw golf 1 en 2 al meerdere keren meegemaakt.
Groeten Jan.
Dat gaan we ook even doen, bedankt!
Christiaan
04-06-2007, 21:35
Ben een paar weken geleden bij Bolku (Jeroen) geweest, hij heeft het e.e.a. voor me doorgemeten. Blijkt dus dat de nieuwe dynamo maar 13,6 V levert... lekker dan.
Die gaat dus terug naar de Brezan, en heb inmiddels op Ebay een 90 Ah Bosch dynamo gescoord uit een cabrio classicline..
Benieuwd wat de brezan gaat zeggen, hoe ze dit gaan afhandelen, maar er is dus inmiddels een fatsoenlijke dynamo onderweg.
Golf_1_gts
04-06-2007, 22:09
Setje koolborstels destijds en je was de man geweest ;-)?
ik heb nu ook een dynamo laadprobleem...
Met de oude alternator erin verhoogde de spanning niet met de moter aan. Deed ik de +klem van de batterij los,slaat de moter uit(diesel). Mazoutpompklep slaat dus terug dicht.
Dacht met de alternator te vervangen, de koolborstels + stukje kabelboom, dat hij terug zou laden. Niet dus...
Zijn er nog enige tips?
ps:vraag me af wat het blauwe kabeltje doet die in de kabelboom verdwijnt richting dash, batterijindicatie?? Want kan goed zijn dat deze gaar is en niet doorgeeft...
vwleusden
08-02-2008, 08:22
Als je die blauwe niet aansluit laad je accu niet bij ;) Het lijkt of deze alleen het controle lampje aanstuurd maar hij doet meer.
Het blauwe draadje zorgt voor de stuurstroom van de dynamo.
Hier moet 12 volt op staan zodra de auto gestart word.
Mocht dit niet het geval zijn dan begint de dynamo niet met laden.
waar heb je dat blauwe draadje aan zitten? rechtstreeks op de plus van de accu of????
thanks voor de tip. Met die 2e kabelboom kon ik die blauwe niet aansluiten omdat de draad te kort was.
Maar als ik het begrijp kan die blauwe naar het + contact om het even te testen?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.