View Full Version : Jetta GLD > GTD 1600TurboDiesel Intercooler
Misschien dat sommige het al gelezen hebben, maar heb gisteren een nieuwe motor voor de Jetta gekocht.
Na een kleine revisie van het oude 1600D blok bleek deze nog steeds gaar te zijn. Denk zelf aan een scheur in het blok :(.
Goed. Vandaag heb ik de nieuwe motor erin gelepelt. Om 10:30 begonnen, en om 12:00 lag de oude er al uit :)
De koppeling van het CR blok (1600D) heb ik eraf gehaald, want deze was 500 km oud en deze heb ik op het SB blok (1600TD) gezet. Bak even schoongemaakt. Verder geen gekke dingen tegen gekomen (nog niet ;))
Riem en spanrol waren al vervangen, dus dat was snel bekeken :)
Het ruitensproeierresevoir moet ik verplaatsen en ik moet nog een plekje voor de IC vinden. Een ding weet ik al wel; het wordt volle bak in het vooronder.
Wat foto's;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-002.jpg
Misschien de IC zo, maar misschien ook wel een andere en voor de radiateur plaatsen :)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-007.jpg
Ruitensproeierresevoir heeft al ruimte moeten maken;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-001.jpg
Als het allemaal maar niet te hoog komt :rolleyes:
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-011.jpg
Wat er over bleef;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-006.jpg
Zoals je ziet nog genoeg te doen. Het grootste gedeelte is aangesloten. Zit nog even met de IC, en de luchtfilter, onderste montagepunt van de dynamo, paar stekkers aansluiten etc.. maar een paar nachtjes rust zal wonderen doen :tongue:
M'n vader vroeg zich af hoe de turbo aangestuurd/geregeld wordt. Niet elektrisch lijkt me. Is dat met die stelschroeven?
Gijs
Vacuum toch?
ERG goed bezig in ieder geval!!!!
Overdruk :) De turbo wordt geregeld door de wastegate welke op zijn beurt de laaddruk van de turbo als input heeft. Ook is deze auto van een BOV voorzien, afblocken die handel! :)
Goed bezig! Bak weer over dus? Welk type was het ook al weer, 4S of 4T?
Overdruk :) De turbo wordt geregeld door de wastegate welke op zijn beurt de laaddruk van de turbo als input heeft. Ook is deze auto van een BOV voorzien, afblocken die handel! :)
Bovenstaande zal ik morgen nog eens lezen, nu snap ik er nog ff niet veel van ;) (wat moet er precies afgeblokt worden?)
Goed bezig! Bak weer over dus? Welk type was het ook al weer, 4S of 4T?
Jep, bak heb ik weer over. Was/is een 4S.
Heb er nu een 4T onder zitten :)
Klopt het dat de brandstof filter vervangen dient te worden door eentje met een terugslagklep (golf 2/3)?
Gefeliciteerd met de ombouw. Netjes en snel gedaan!
Nee hoor gewoon de dezelfde brandstoffilter houden. (Zou er wel even een nieuw filter onder schroeven (ontluchting en filter heel goed vastdraaien, vaak zuigen ze daar valse lucht aan)
Okido, laten we dat nog even zoals het is :)
Heb afgelopen avond samen met m'n pa de uitlaat pas gemaakt. We hebben van de voorpijp 2cm afgezaagd (van het deel dat de middendemper in gaat) en een spie aan de kant van de flens. Heb er foto's van, maar ben nu te moe om die te plaatsen :tongue:
Alle standaard Jetta sensors zijn overgezet en aangesloten. Koelvloeistofsysteem nog compleet en vast maken. Startmotor deed het al en motor werd rond gegooit. Er is dus al een beetje leven uit gekomen :D
Wordt vervolgd...
Gefeli! Ben benieuwd naar het resultaat. Fase twee is dat we dat ding natuurlijk eens goed gaan opfokken :)
Mijn rookbom loopt ook weer trouwens :)
Alle rookbommen verenigd U....
De rookbom deed het even. Heb er 3km mee kunnen rijden en toen deed ie het niet meer. Diesel zijn zo zuinig dat je gewoon vergeet te tanken :rolleyes:
Kortom, ga op tijd tanken :redface:
Goed. Hij rijdt dus :D :D :D
Motor maakt een stuk minder geluid dan de oude CR-tik-diesel. Vermogen heb ik nog niet echt geprobeerd, maar op de 60 zat je in ieder geval zo (in z'n 2e versnelling).
Cool, ik ben erachter gekomen dat ik toch wel fan ben van de jetta mk1 !!!
Cool, ik ook. :tongue:
Vandaag 30km mee gereden. Geen audio-installatie meer nodig. Een turbo klinkt 10x beter :D Verslavend gewoon :rolleyes:
mooi blokje he? :D
en inderdaad genoeg vermogen.. :)
Wil komend weekend de koppeling weer vernieuwen. Misschien heb je in een topic gelezen wat er gebeurt is. Even in het kort; vacuum stangetje is los gesprongen tijdens het rijden en zo is er dieselolie in de koppeling gelopen :( Bye bye 500km oude koppeling. Gelukkig heb ik nog een goede plaat liggen, dus is alleen even een kwestie van erin beunen ;)
Als de zak met geld weer binnen is wil ik gaan kijken voor een (spr)intercooler :)
Wil trouwens proberen om naar Retro mania te komen, en/of naar Bergum... Retro is dichterbij, maar assisteert de ANWB daar ook? :D
Retro! Ik gooi wel een sleepkabel in de auto :)
Sprintercooler hoeft niet duur te zijn, op eBay.de koop je ze voor net over de 100euro NIEUW. (en dat is goed om te weten, want de goudzoekers op Marktplaats vragen nogsteeds richting de 200 voor een oude)
Welk slangetje is eigenlijk gesprongen? Dan kan ik die ff nakijken zodat het me niet ook gebeurt! Thx...
Je kunt nu trouwens wel automonteur worden ofniet? En ANWB moet je wel buitenland service voor hebben dacht ik.. Anders gaan er genoeg NLers naar Retro, dus je komt sowieso thuis!
De retourslang (die kleine slangetjes van verstuiver naar verstuiver en pomp).
Wel goede slang kopen voor dit doel en je niet laten afschepen met vacuumslang (die lost op in diesel).
Een sleepkabel is standaard bij een GLD ;) :D
Heb er zelf dus ook een bij me.
Automonteur... mensen hier in de buurt geloven niet als ik zeg dat ik bij een automatiseerder werk.. :rolleyes:
Goed om te weten van die intercooler :)
Zijn er trouwens meer brabo's die naar Retro gaan? Optochtje? :rolleyes:
Tot mijn grote schrik zie ik dat ik nog helemaal niet gereageerd heb hiero, shame on me :tongue:
Heb het topic als 5 keer gelezen, dacht dikke update met veel foto's maar helaas :D
Nee, enige wat ik kan zeggen. Ziet er goed uit!
EN, nu ik nog (en nee niet de 16V maar een andere auto).
Ook aan de diesel Ruben? :D
Zal het weekend weer eens een updateje doen met foto's. Ook voor de Kever heb ik wel een updateje beschikbaar :rolleyes:
Jammergenoeg nu geen foto's. Heb wel het een en ander gedaan, maar de foto's komen.... ;)
Zit nog een beetje met het ontluchtingsysteem. Er blijft lucht in de brandstofslang komen (transparantie slang van filter naar pomp..) Wanneer de motor draait zit de slang vol, maar zodra je hem uitzet komen de luchtbellen in zicht..
Iemand een idee wat ik kan controleren/doen? :)
BoraInMotion
14-05-2007, 00:19
heb vroeger (tien jaar terug) ook Golf 1 1600 diesel gehad, en een brandstof terugslapklepje in de bewuste leiding gezet. Geloof van Bosch of zo. En die dicht bij de pomp zetten en probleem over..
Okay, bedankt voor de tip :)
Ik weet niet waar het aan ligt, maar het lijkt wel alsof de Jetta last heeft van de vacuum-retour-slangetjes-losschiet-ziekte.
Vandaag is het afdichtdopje eraf gesprongen met als gevolg dat de diesel er weer zo uitliep.
Kan het zijn dat de pomp te hard pompt ofzo? Heb nu alle 4 de slangen vervangen. Dat afdichtdopje had ik dus nog niet gehad.. Misschien dat deze zo gaar was dat ie daardoor steeds lucht binnen kreeg.. :confused:
Ben nu op zoek naar een reinigingsmiddel om diesel op te lossen/schoon te maken. Liefst biologisch, want het is voor het achterterrein schoon te maken waar ook kinderen spelen.. Niet dat ik zo'n milieufreak ben, maar wil het wel netjes schoonmaken..
Voor latere zorg; hoe stel ik de motor af? Turbo/pomp. Misschien dat de brandstofpompdruk te hoog is en zo alles los schiet ofzo :confused:
De slangetjes zijn retourslangetjes, komt geen brandstofdruk op. Is maar goed ook, want 155 bar houden ze vast niet :)
Gewoon allemaal vervangen en het laatste dopje ook.
Dat er door de retourslang bellen gaan is niet erg, daar is ie juist voor (zo ontlucht het systeem). Dat ie vol bellen schiet met de motor uit is ook niet erg, hij start toch zeker nog wel gewoon?
Dat er door de retourslang bellen gaan is niet erg, daar is ie juist voor (zo ontlucht het systeem). Dat ie vol bellen schiet met de motor uit is ook niet erg, hij start toch zeker nog wel gewoon?
De slang die van de filter naar de pomp loopt schiet vol bellen. (zie afbeelding; de transparante slang die onder de luchtinlaat doorloopt). En nee, hij start ook niet echt gewoon na 5min stil staan. Moet nogal lang doorstarten, door de lucht waarschijnlijk... :)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-001.jpg
Joehoe!! (niet te vroeg juichen trouwens..)
Heb het afdichtdopje van de oude motor er opgezet en nu komt er ook aanzienlijk minder lucht in de brandstofslang. Starten gaan 10x beter... Alleen nadat het afdichtdopje eraf geschoten is, zit er een rare ratel in de buurt van de turbo :eek: Dit is alleen bij een bepaald toerental (denk rond de 2000/2500rpm..) Misschien dat het iets kleins is, maar hoop niet de turbo :(
Paar foto's van vandaag :)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta+Passat2007-01.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta+Passat2007-02.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/IMG_3108.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/TD.jpg
TD met rode T :cool: :D
ge hebt de aanvoer en de retour verwisseld.
de doorzichtige slang die van de filter komt moet aan de pomp zitten waar nu de blauwe zit
met andere woorden; je filtert nu je retour, en je pomp zuigt ongefiltert aan via de retour leiding.
dat zou ik maar snel veranderen....
Damn, idd :eek:
TD;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Motor-ombouw-naar-TDic-002.jpg
Dit was de motor bij aankoop (oude 1600D, bij Reinders).
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20at%20Reinders/Jetta%20GLD%20bij%20Reinders%20002.jpg
Raar dat ie dan loopt, of niet? :)
Super bedankt in ieder geval koen! :D
de pomp kan nog aanzuigen via de retour leiding omdat die waarschijnlijk nu nog deels in de diesel hangt. Maar hij zal wel veel lucht mee zuigen zo...
Jeej, volgende "problemen";
Waterpomp lekt;
Merkte laatst op dat het resevoir steeds onder niveau was. Verder gekeken, bleek er water vanuit de pomp te komen. Zijn daar revisiesetjes voor ofzo?
Toplagers zijn gaar;
Net voor Retro is de auto rondom 40mm verlaagd door een setje dat is van Rinus66 overnomen heb. Tijdens de montage bleken de toplagers (wat ik al wel verwachte) kapot te zijn. Hier in de buurt kosten ze 90 euri, maar Melvin verwees me naar Ebay... Moet ze alleen nog steeds bestellen :tongue:
Start moeilijk;
Voorgloeien werkt volgens mij niet goed. Heb de twee meest rechtse gloeibougies vervangen, andere 2 moeten nog. Pokke werkje...
Is het zo dat als er eentje kapot is, dat het hele circuit niet rond is? Als de motor warm is start ie wel goed.
De rit van en naar Retro Mania ging prima. Met MellyVille, Stefan en Edrik samen gereden en gelukkig kon de sleepkabel achterin de auto blijven :tongue:
En voor wat topic vulling hier wat foto's;
Voor -40mm..
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Voor-verlaagd1.jpg
Terug de garage in;
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Terug-in-garage.jpg
En achter omlaag;
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Voor+achter-verlaagd1.jpg
http://jetta.sjig.nl/Verlaging/Voor+achter-verlaagd2.jpg
Vind het laag genoeg en kan nu met een redelijke snelheid over drempels :)
Waterpomp moet je eigenlijk niet reviseren, gewoon ff een andere kopen.
Misschien kan je de aanschaf van een waterpomp combineren met de domelagers (veerpootlagers) dan heb je maar 1x verzendkosten vanuit duisterland.
Ik heb net via ebay versterkte domelagers gekocht en was 19 euro kwijt + 9 euro verzendkosten.
die ratel heb ik ook met mijn gtd... boven de 2500 touren (als je hem doortrekt) maar weet niet of het kapot is oid, qua vermogen merk ik er niets van.
Circuit van de gloeibougies is wel rond als er bijvoorbeeld het twee niet doen, maar de auto zal waardeloos starten.
Kwaliteit van de verstuivers en afstelling van de brandstofpomp bepalen ook hoe hij start.
Staat lekker laag zo Gijs! Probleempjes zijn wat minder, maar jou kennende komt dat allemaal wel goed!
En of ie waardeloos start :tongue:
Goed idee van die toplagers + pomp bert :) Zal ze eens snel gaan bestellen ;) Misschien dat ik gelijk een Sprinter IC mee kan laten komen.
Zal eerst de andere twee gloeibougies vernieuwen voordat ik verder ga prutsen :tongue:
M'n buurjongen zei dat het lager bij de turbo versleten was. Turbo zuigt in ieder geval nog goed aan :)
@Rene; komt hopelijk wel goed. Thnx :)
Jazzblue
21-06-2007, 17:48
Ziet er netjes uit met die Sebrings;).
Leuke Jetta
Veerpootlagers kosten per stuk bij mij op me werk (Brezan) 24,77 br.ex btw. En dat is van orginele kwaliteit.
Waterpomp (voorste helft) zou 39,50 br.ex btw kosten :)
Heb ze al op Ebay al gevonden met behulp van Bert :) 19 euri + verzendkosten voor een setje toplagers.
Waterpomp ben ik ook al tegen gekomen voor 29 euri. Zit alleen ff te twijfelen; zijn alle waterpompen hetzelfde bij 1600D en TD?
Ohw, das mooi. Dan heb ik er nog eentje liggen van m'n CR :tongue:
Heb je nou 'versterkte' gevonden Gijs? Kan je me eens laten zien, ben wel benieuwd waarin die anders zijn!
Hier op Ebay (http://cgi.ebay.de/Sportdomlager-VW-Golf-I-Jetta-I-Scirocco-I-II_W0QQitemZ160129379060QQihZ006QQcategoryZ70173QQtcZphotoQQcmdZViewItem). Heb de link van Bert. Moet 2 setjes bestellen ;)
Btw, probleem met de waterpomp is opgelost. Paar weken geleden was er een joekel van een bout onder m'n auto uitgevallen. Geen idee waar die van was, maar daar ben ik vanmiddag achter gekomen omdat m'n v-snaar slipte. Deze bout was dus van het bovenste ophangpunt van m'n dynamo. Terug gedraait en klaar. Toen zag ik dat er een andere bout zo'n 15mm uitgedraait was. Deze was dus van de waterpomp. Alles weer vast gezet en weer gaan :tongue:
Morgen weer verder frotten en hopen dat ik geen onderdelen verlies. :tongue:
Intercooler van een MB Sprinter/ VW LT komt komende week aan en toplagers zijn ook onderweg :)
De gloeibougies heb ik nu alle 4 vervangen. Starten gaat nog steeds slecht. Volgens mij moet de motor gewoon goed afgesteld worden. Olie verbruik is sinds deze week ook aan de hoge kant.. :redface: Tijdens optrekken hangt er ook een flinke walm achter, meer dan eerst.
Weet iemand, of beter gezegd, kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden hoe ik een TD (SB) af moet stellen (standaard afstelling)? Is nog een beetje hokes-pokes voor mij ;)
Voor het afstellen heb je afstel gereedschap nodig. Vught - Beuningen is niet zo verschrikkelijk ver, kom anders eens aanwaaien, dan stel ik hem af voor je.
Van dat aanbod wil ik graag gebruik maken :). Zal dan eerst de IC monteren en de koppeling moet ook nog steeds vervangen worden :redface:
Laat het wel weten wanneer ik zover ben ;)
Woohoo, het startprobleem is 99% zeker opgelost :D
Op de slangen die achter bij de vulhals zitten, zit een vlotter. Deze zat op z'n kop en had dus totaal geen functie. Afgelopen zaterdag goed gehangen, en nu al 3x zonder problemen kunnen starten (van de 3x ;)). Voorgloeien.... en gaan!
Gisteren even goed warm gereden en toen flink op z'n ballen gegeven :tongue: 150km/h was niet echt comfortabel met slippende koppeling en niet uitgelijnde wielen :redface:
Motor daarentegen doet het prima :) Tijdens mijn creatieve schilderkunsten heeft de auto 3 weken stil gestaan. Toen m'n creatie klaar was starte die meteen :rock:
Zal vanavond foto's plaatsen, want er is weer een hoop veranderd ;)
Bij deze de update. :rock:
Kleur: Wyzonol Koningsblauw Zijdeglans industrielak
Chrome sierlijsten.
Ruitenwissers en spijltjes zwart gespoten.
Resultaat;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(2).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(3).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(4).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(6).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(7).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(8).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Jetta%20gerold%20(9).jpg
To do's;
Deurpanelen terug monteren.
Zwarte lijsten en bumpers poetsen
Mistlampen aansluiten
Antenne fatsoeneren
Wiellijsten monteren
Ben er nog niet uit of ik het dak en motorkap in de zijdeglans lak zet of als schoolbord verf laat. De schoolbord verf is niet strak, was te warm tijdens het schilderen.. :(
Mooi, ziet er chique uit!
Corrado_G60
01-08-2007, 08:44
Wow, dat ziet er goed uit!!
Bij deze de update. :rock:
Kleur: Wyzonol Koningsblauw Zijdeglans industrielak
To do's;
Deurpanelen terug monteren.
Zwarte lijsten en bumpers poetsen
Mistlampen aansluiten
Antenne fatsoeneren
Wiellijsten monteren
Knipperlicht fixxen
lijstje aangepast :)
WTF! Dat komt goed uit met dat chroomwerk,wat een transformatie!!
Pedaalemmer
01-08-2007, 09:41
Leuk kleurtje...de moterkap ziet er wel dof uit
Ziet er een STUK beter uit dan eerst!
Zou je motorkap/dak ook in dezelfde kleur zetten, dat ziet er denk nog een tik netter uit!
Golf3-20vt
01-08-2007, 15:52
wat kan het opknappen met een beetje verf! ziet er gaaf uit!
SlimMasterShady
01-08-2007, 23:06
Echt een hele mooi kleur:D maar ik zou die motorkap en het dak ook in dezelfde kleur doen;)
Mooi werk geleverd zou ik zeggen :thumbup:
Thnx voor de reacties allemaal :D
Motorkap en dak worden nog in dezelfde kleur als de rest gerold.
Knipperlicht wordt ook nog vervangen. Ook de remmen worden nog aangepast. ;)
Ik zit trouwens nog te twijfelen of ik de striping onder op de deuren nog terug wil. M'n pa kan zelf stickers plotten in elke gewenste kleur... Zit te denken om op het brede deel van de stiping op de achterdeuren Jetta TD ofzo uit te laten plotten op zilvere/grijze folie in Porsche lettertype..
phoe, ziet er stuk beter uit door dat rolletje
Mooi dat je hem gerold hebt! Was wel nodig, rondrijden met menie is ook maar niks!
Resultaat is echt goed joh!
p.s. ik moet je binnenkort ff spreken over die stickers!
Menie is cool, maar voor tijdelijk :)
En volgens mij spreek ik je binnenkort over die stickers... ;)
Ik ben benieuwd naar de pics, kan ze alleen niet zien nu zijn ze toevallig verwijderd?
Hmm, nee ik zie dat de host van m'n website eruit ligt...
Jettameister
04-08-2007, 12:21
Ik wil fotos zien !!
Foto's doen het alweer :)
Edit;
En nu weer niet... Zal ze eens uploaden in het album ;)
Is dit dan gerold of gespoten?
Errug vet
Gijs, die kleurtje! Hij is er super van opgeknapt. Die kleur in 2K lak gespoten zal ook super staan denk ik zo! Zoals iedereen al zegt, het dak en de motorkap ook even meenemen!
Kun je mij via PB eens wat meer vertellen over die stickers? Heb nog een achterklep zonder GTI sticker...
Zondag had ik even 30min niks te doen. Toen heb ik even een wiellijstje en spatlapje gepast die ik een jaar geleden van Richard had overgenomen (van z'n oude geplette Jetta (pletta :rolleyes: ) :()
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta-spatlap-proef.jpg
sorry voor deze schitterende kwaliteit :redface:
Vind het wel cool staan, vooral met die lapjes die 3 a 4cm boven de grond hangen :)
SlimMasterShady
14-08-2007, 17:50
Staat wel aardig hoor ;)
Ik heb de mijne gister verwijderd tijdens het plaatsen van de schroefset, maar misschien gaan ze nog terug....
Gisteren de wielranden en spatlappen gemonteerd :)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Wielranden%20en%20spatlappen/Jetta-Wielranden-+-spatlappen01.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Wielranden%20en%20spatlappen/Jetta-Wielranden-+-spatlappen02.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Wielranden%20en%20spatlappen/Jetta-Wielranden-+-spatlappen03.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Wielranden%20en%20spatlappen/Jetta-Wielranden-+-spatlappen04.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Wielranden%20en%20spatlappen/Jetta-Wielranden-+-spatlappen05.jpg
En ja, het knipperlicht wordt nog vervangen :tongue:
Moet trouwens ook twee nieuwe achterlichten hebben omdat deze lekken :(
EN, je moet ff met een witte bandenstift die wolfsburg logootjes van je spatlappen inkleuren! Staat veel mooi denk ik!
Vet Gijs, dit had ik nooit verwacht van toen ik hem zag. Is echt mooi zo.
Afgelopen 3 weken op vakantie geweest naar NY en California. Voordat ik op vakantie ging starte de Jet-Raket niet meer ivm een defecte dynamo (daardoor lege accu). Binnenkort er maar even afhalen en ff wegbrengen. Koppeling moet ook nog steeds vervangen worden :redface:
In LA op een VW sloop nog een leuk logotje gevonden;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Diesel-logo1.jpg
Daar lag een VW412 met dit logo achterop en Saab logo's voor op de spatborden... Rare jongens die amerikanen, maar ik heb m'n logo ;) Nog even oppoetsen en een manier bedenken hoe ik hem ga monteren op de grill.
Waarschijnljik gaan de Sebrings er onderuit en de G60 remmen die op de plank liggen gaan ook niet door (ivm 15" velgen), want de originele velgen komen er waarschijnlijk weer onder met 5 verse banden en nette originele Jetta doppen. De huidige 155/80/13 banden zijn kaas. Denk dat er 175/60/13 onder komt. Heeft iemand daar een voorbeeldje van toevallig? :)
EN, je moet ff met een witte bandenstift die wolfsburg logootjes van je spatlappen inkleuren! Staat veel mooi denk ik!
:iamwithst
Sjieke bak Gijs!
Pedaalemmer
24-09-2007, 21:45
Hele leuke jetta!
Mja, sjieke bak.. Je moet hem nu eens zien. 4 weken stil gestaan onder een boom met vogels :redface:
Ik heb komend weekend in ieder geval wel wat te doen. ;)
13" staal komt er weer onder, nu nog de vraag welke maat banden? 175/60 of 155/70? Auto gaat trouwens voor nog 20mm omlaag; wordt 60/40. Qua omtrek maakt het niet veel uit, maar qua looks? :)
Ooit komt alles goed;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta-lampen.jpg
:)
Mister Cool
20-10-2007, 09:14
Ik heb die hele kleurupdate gemist :redface: . Maar hij 's echt flink opgeknapt zo gijs, ziet er heel stoer uit :thumbup:
Ik heb die hele kleurupdate gemist :redface:
Foei :tongue:
Ik vond nog wat foto's van afgelopen zomer;
Er is nu een BMW 320D intercooler ingebouwd;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Radiator+IC.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/Radiator+IC2.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20GLTDic/IC-ingebouwd.jpg
Deze zit gemonteerd met een set high-end ontwikkelde beugels op een benzine radiator (43cm ipv 53cm). De ventilator springt wat vaker aan, zeker bij warmer weer, maar het is goed te doen :)
En nog wat foto's van voor en tijdens het rollen;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Before-rollin.jpg
Schade professioneel uitgedeukt met een punthamer;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Rust-Not-a-Crime.jpg
Gerold en nog gestript;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20gerold/Keep-on-Rollin.jpg
Ah ja, en het knipperlicht is ondertussen ook vervangen :rock:
Vrijdag 9 november moet de auto weer op APK, 10 november verloopt die :redface: I'll keep my fingers crossed :rolleyes:
Mooie wagen Gijs!
Waar heb je die naafkapjes nog weten uit te halen?
Heb er 3 liggen en mis die dopjes :(
mooi geworden gijs. spatlapjes staan hem goed van de pletta
Vandaag is de auto op APK geweest en afgekeurd...
- RV wiellager
- LA wiellager
- Ruitenwissers
- Remverschil achterzijde.
Ook loopt sinds vandaag de motor hard-zacht-hard-zacht stationair, en na een tijdje valt ie uit...
Plan voor APK;
- Alle wiellagers vervangen
- Remcilinders, remschoenen en remtrommels achter vervangen
Hierna;
- Schroefset en uit laten lijnen.
- Verstuivers nakijken en/of motor afstellen...
Het is me eigenlijk een beetje een raadsel wat het kan zijn. De vraagbaak heb ik al geraadpleegd, maar daar wordt alles in vernoemd wat het heel misschien kan zijn. Ik denk zelf de verstuivers en/of brandstoffilter.. :(
Vandaag is de auto op APK geweest en afgekeurd...
- RV wiellager
- LA wiellager
- Ruitenwissers
- Remverschil achterzijde.
Ook loopt sinds vandaag de motor hard-zacht-hard-zacht stationair, en na een tijdje valt ie uit...
Plan voor APK;
- Alle wiellagers vervangen
- Remcilinders, remschoenen en remtrommels achter vervangen
Hierna;
- Schroefset en uit laten lijnen.
- Verstuivers nakijken en/of motor afstellen...
Het is me eigenlijk een beetje een raadsel wat het kan zijn. De vraagbaak heb ik al geraadpleegd, maar daar wordt alles in vernoemd wat het heel misschien kan zijn. Ik denk zelf de verstuivers en/of brandstoffilter.. :(
Het kan zijn dat je ergens een vacuumlek hebt, controleer even alle pakkingen en slangetjes. Een frisse dieselfilter, met wat reiniger in de tank voor diesel, doet het ook weleens goed.
Juist. Plus de koperen ringen even vervangen op de brandstof slang banjo's!
Kom maar eens van Vught naar Beuningen, dan wil ik je wel helpen met de verstuivers reviseren en het geheel afstellen.
knarfmk1
12-11-2007, 08:58
Mooie wagen Gijs!
Waar heb je die naafkapjes nog weten uit te halen?
Heb er 3 liggen en mis die dopjes :(
Volgens mij heb ik die nog wel ergens liggen.. zal vanavond even kijken voor je
thnx knarf!
Anders wordt het toch dealeren.
Meende dat 4 kapjes nieuw 20 euro kosten bij de dealer...
Als het over sebring kapjes gaat, deze zijn niet meer bij de dealer te bestellen heb ik me laten vertellen... :(
@ Bert, je aanbod had ik nog steeds in m'n hoofd, en wil er ook nog steeds een keer gebruik van maken.. we moeten alleen even een datum prikken (als de jetta apk goed is..). :)
Ik doelde op die caddy achtige dingen
Ohw die, geen idee. Waarschijnlijk nog gewoon te leveren inderdaad :)
Even op de sloop zoeken is een stuk gekoper ;)
knarfmk1
12-11-2007, 23:19
Ik doelde op die caddy achtige dingen
ik ook :rolleyes:
en ik heb even gekeken en er ligt er nog welgeteld 1tje..
Afgelopen week alle wiellagers vervangen en de achterremmen compleet. De auto is klaar voor de APK, maar de motor start nu ff niet meer.. Ga ik zo nog even naar kijken :rolleyes:
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Achteras/New-brakes.jpg
Links;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Achteras/Rear-left.jpg
Rechts;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Achteras/Rear-right.jpg
De voorwiellagers had de garage er voor mij uitgeperst maar de nieuwe heb ik er zelf terug in gezet... Dit heeft ons (lees: m'n pa) een lijmtang gekost, maar de lagers zitten erin :D
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Achteras/Wiellager-persen.jpg
Hier was het klaar en konden m'n "nieuwe" velgen eronder. Paar weken geleden van Der Einzer overnomen (Martijn als ik me niet vergis :)).
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/15inch-Steel-wheels%20(2).jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/15inch-Steel-wheels%20(4).jpg
En om het af te leren;
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/15inch-Steel-wheels%20(1).jpg
De volgende update gaat (hoop ik) een lopende motor worden met een schroefset :D
Ziet er gelikt uit allemaal, ik zou alleen je handrem iets terug stellen, anders slijt je remvoering vaag af.
Mooie foto´s verder.
Volgens mij valt er weinig aan de handrem af te stellen... Deze zijn zelf-stellend door middel van een wigje (waar die verticale veer aan zit) :)
Vandaag heb ik een nieuwe brandstof filter gemonteerd en een aantal nieuwe slangen. Dat was wel nodig, want de aansluitingen die op het filter zitten waren compleet verstopt, en wat er uit de filter kwam zag eruit alsof het uit de wc kwam.. :redface:
Oh ja, en de accu was weer leeg dus wordt morgen vervolgd :tongue:
Volgens mij valt er weinig aan de handrem af te stellen... Deze zijn zelf-stellend door middel van een wigje (waar die verticale veer aan zit) :)
Vandaag heb ik een nieuwe brandstof filter gemonteerd en een aantal nieuwe slangen. Dat was wel nodig, want de aansluitingen die op het filter zitten waren compleet verstopt, en wat er uit de filter kwam zag eruit alsof het uit de wc kwam.. :redface:
Oh ja, en de accu was weer leeg dus wordt morgen vervolgd :tongue:
Je kan ze aan de handremkabels zelf afstellen onder waar de handrem zelf zit.
VW diesel zijn leuk om aan te sleutelen he!!! :tongue:
Ohw ja klopt :redface: Thnx :D
Soms zijn ze leuk ja, als je ook een keer resultaat ziet ;)
jetta mk1 '82
24-11-2007, 09:50
Je kan ze aan de handremkabels zelf afstellen onder waar de handrem zelf zit.:tongue:
in de auto bedoeld samurai denk ik !?
de pletta ziet er netjes uit zo ;) !!
zit er nu 16" onder ?
gr. Martijn
Ja dat begreep ik ;)
Zijn 15x6" ET39 velgen met 195/50 banden. Waar ze origineel van zijn weet ik eigenlijk niet, geen VW staal in ieder geval :)
jetta mk1 '82
25-11-2007, 12:47
ik heb ook nog een setje *p*l staal in die maat alleen een hogere ET waarde !
die moeten tzt nog is onder de golf 2 komen !
gr. martijn
Opel heeft volgens mij een ET van 49, inderdaad best hoog :)
Even ter info, hij doet het weer. Het onregelmatig lopen kwam door een gescheurde ring/dop die op de kleppendeksel zit. Vanmorgen gestart, en dat ging ook direct. De nieuwe brandstof filter heeft dus erg goed geholpen :D Thnx voor de hulp en info allen :cool:
Van de week de auto naar de APK kicken!
En we kunnen weer een jaartje verder prutsen; er zit weer APK op :drive:
breadfan83
27-11-2007, 01:15
Mooi zo Gijs.
Heb je topic niet zo in de gaten gehouden, dus net even doorgelezen.
Zonde dat je niet gewoon met de trommels bloot kunt rijden, ze glimmem lekker als ze nieuw zijn. :D
Heb je die diesel logo's er ook al op eigenlijk?
Op die trommels zit nu alweer vliegroest, maar het remt wel supergoed :D Diesellogo's zitten nog niet gemonteerd.. ik weet nog niet hoe :redface:
Komende zomer zal ie er ongeveer zo uitzien :)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta-Corstaal1.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Diverse/Jetta-Corstaal2.jpg
165/50/15 met 4cm verlaging :)
FolkertMk1
03-12-2007, 19:59
ziet er mooi uit zo, mooi kleurtje
had je geen blanke lak op de trommels kunnen spuiten?
Dat kan lager! :)
Ziet er tof uit gijs, echt een goede aankoop!
Dat kan lager! :)
Inderdaad, die flappen moeten schuren :D
Heb je een goede deal aan gedaan!
Even wat naafkapjes erin doen, ziet net weer wat netter uit ;)
De naafkapjes heb ik al en de auto gaat inderdaad nog iets omlaag :)
Wat vinden jullie trouwens van de sticker op de deur? Ik heb al een reactie binnen, toch Jurjen ;)
:D
Lelijke stickers ja :D
Vind je anti-kras-van-de-nagels deurklinkdingen ook niet mooi bij de auto passen. Zou ze zwart ofzo maken.
SlimMasterShady
04-12-2007, 22:03
Heel netjes!
Staaltjes staan erg goed en dat stickertje is ook cool trouwens:D
Ik vind die staaltjes echt verdomd netjes staan zeg, leuke auto zo :thumbup:
Opel heeft volgens mij een ET van 49, inderdaad best hoog :)
Gijs, je 4x100 6J ET39 wielen zijn van een Corsa D.. Toch Opel dus :rolleyes:
Die sticker is een fase, gaat vanzelf over zul je zien ;)
Ziet er mooi uit zo Gijs!
Sticker laten zitten, doorscoops eraf :)
Thnx voor alle reacties :D
@ Arne; Ah bedankt! Ik vond alleen opel velgen met ET45 en 49 :)
@ Erik; wat voor fase bedoel je dan, hehehe :D
Ik denk trouwens dat die deurklink-dingen niet goed te schilderen zijn, en snel zullen beschadigen ga ik ze toch schilderen... Misschien maar eens kijken om ze eraf te halen :rolleyes:
Als die sticker er niet meer zit ben je door die fase heen. Behoeft geen uitleg ;)
Pedaalemmer
06-12-2007, 09:42
Heel mooi dat staal! Steekt heel goed af op de lak!
Die wielen komen inderdaad echt prachtig uit bij de kleur van de auto. Great succes :D
Hehe, thnx voor de reacties :D
Vond nog een paar foto's die ivo afgelopen zomer bovenop een parkeergarage had gemaakt.
http://jetta.sjig.nl/Jetta%201%20en%205/Afb01.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%201%20en%205/Afb02.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%201%20en%205/Afb03.jpg
Geen uiterst goeie kwaliteit, maar wel 2 verschillende generaties naast elkaar :)
The_Maxx
20-12-2007, 13:34
sterker nog, de eerste en de huidige generatie, verschil van een jaar of 25 schat ik?
vroeger bouwde men nog smalle auto's :P
ziet er netjes uit die jetta van jou, ga zo door :)
Updateje... D'r was wat geld over, en wat zin en ik wilde weer wat afwerken dus heb ik een schroefsetje gekocht :screwy:
Tijdens montage kwamen we er achter dat de voorste banden niet meer pasten (155/80), maar ik had nog twee velgen met 145/80.
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3941.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3937.jpg
De dag erna (zaterdag) eindelijk de stalen Corrado velgen gemonteerd :cool: Hoogte van de auto was/is goed, dus ff wat foto's gemaakt :)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3944.jpg
Beetje vertekend; er is nog wel wat ruimte tussen motor en weg ;)
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3946.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3950.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3954.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3955.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3956.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3958.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3959.jpg
http://jetta.sjig.nl/Jetta%20Schroefset/IMG_3960.jpg
Gisteren uitgelijnt en vandaag op VW-Speed;
http://www.sjig.nl/photos/2008/VW-Speed/images/100_1033.jpg
Volgende plan; custom uitlaat maken met enkel een einddemper, tankgat dichtmaken en strak zetten. Dat laatste is nog steeds een doorn in het oog..
:)
ziet er goed uit, leuke locatie ook.. waar is dat?
Vind die deurklink dingen er negatief uitspatten.
Voor de rest gaaf, en mooie fotolocatie
hij is echt mooi hoor. mooi laag!!
Thnx heren :cool:
Foto locatie is op een oud industrie terrein in Den Bosch waar m'n oom twee loodsen heeft, met brug, vandaar ;) M'n vader vertelde dat het gebouwtje op foto 3 een bunker was waar munitie gemaakt werd.. :eek: Erg gave plek voor foto's en om gewoon rond te kijken/lopen :)
btw, deurklink dingen blijven zitten. Voorkomt een hoop krassen ;)
krassen zijn niet mooi oke, maar om nou te zeggen dan die klinkschelpen mooier zijn???
verders toffe auto Gijs dat weet je, schroefsetje doet 'm goed!
Pedaalemmer
03-03-2008, 09:29
Jammer dat ik hem gisteren niet gezien heb op vw speed meeting, ziet er goed uit op de foto!
btw, deurklink dingen blijven zitten. Voorkomt een hoop krassen ;)
Kun je ze niet coaten? Of is het kunststof?
SlimMasterShady
03-03-2008, 19:17
Mooie update Gijs en ook mooie foto's :D
Wat bedoel je met een custom uitlaat? En enkel een einddemper maakt toch best veel herrie?
Schelpen zijn relaxt.. "je weet toggg Patrick". :tongue: Ik heb je Corry gisteren trouwens niet gezien Henk... Waar stond ie ergens? :eek:
Jurjen, deze zijn van aluminium.. dus kan wel ;)
De uitlaat moet à la Stijn principe worden; recht pijp naar achter en met een goede einddemper erop. Diameter weet ik nog niet (rond de 45/50mm). Zal vast wel iets meer herrie maken, maar een middendemper die over drempels schaaft gaat op een gegeven moment ook herrie maken :D
Ik heb hem gisteren zien staan, leuke bak, die schroefset + velgen staan hem goed :thumbup:
Bij een turbo diesel hoef je niet bang te zijn voor teveel geluid. Een turbo dempt behoorlijk. Bij de keuring is het zelfs goed zonder demper.
Ik plaats altijd cherrybomb dempers op de diesels. Mooie grote rechte absorbtie dempers met grote diameters. (2, 2,5 en 3 inch)
Thnx Bert! Zal me eens gaan verdiepen in einddempertjes :)
Ik ga voor 2 inch, anders wordt het wel een hele dikke pijp.
Kan ik 2 inch buizen en bochten ook gewoon bij de lokale onderdelen handel halen? Of misschien gewoon bij een groothandel (ivm prijs).
jettaracing
04-03-2008, 20:48
Bij een turbo diesel hoef je niet bang te zijn voor teveel geluid. Een turbo dempt behoorlijk.
Dat dacht ik dus ook !
Bij de witte jetta heb ik er wel 4 soorten eindempers onder gehad ,en bij de laatste was het geluid pas een beetje luid ,en met de montage van het complete nieuwe systeem
Deze http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3GCEG8G.jpg
(76 mm downpipe,de rest 63,5 mm één eindemper ,ingang 63,5 uitgang 2x 63,5 ) bleef het geluid nog heel erg binnen de 'aso' grens :D
Eigenlijk is die nog best wel stil voor zo'n uitlaat !
Maar bij de golf (1,6 td 70 pk JR) heb ik er alleen een andere einddemper onder gezet (de oude van de witte jetta ,en die is dezelfde als er nu ook weer onder de jetta zit ,maar dan is die volledig van RVS)
en ik schrok echt van het geluid !
Zo luid en zwaar! Ik heb er nu 2 'voor'dempers aan elkaar gelast en ertussen gezet ,en nu is het een stuk beter !
En de golf loopt ook nog sneller !
Dus het kan ook wel eens anders zijn ;)
Sorry voor de Offtopic Gijs :thumbup:
On topic maar weer !
Je jetta lijkt netjes ,zeker met die velgen !!!
Heb ik hem ook nog gemist op de speedmeeting !!!
Volgende meeting wil ik m wel even bekijken !
Deze off topic is zeker niet erg Wietze :thumbup: Waar heb je al dit spul gekocht/besteld? En is dat er ook gewoon in staal? RVS vind ik voor mijn auto wat overdreven én ik kan het niet lassen :tongue:
Kan het misschien aan een andere turbo liggen qua hoeveelheid geluid (ik noem ook maar iets)?
Ik heb je Golf wel zien staan. Nette auto! :rock:
Op de foto's lijkt mijn auto netjes, maar het is en blijft gerold he :) ik stond trouwens helemaal rechts vooraan (als je het terrein oprijd) ;)
Er zijn verschillende leveranciers. Je kan delen kopen bij Century (hof leverancier van de Kwik-Fit) en via installatie bedrijven kan je het ook bestellen. Dure mogelijkheid is EPS in Hoogezand.
jettaracing
05-03-2008, 22:08
Deze off topic is zeker niet erg Wietze :thumbup: Waar heb je al dit spul gekocht/besteld? En is dat er ook gewoon in staal? RVS vind ik voor mijn auto wat overdreven én ik kan het niet lassen :tongue:
Kan het misschien aan een andere turbo liggen qua hoeveelheid geluid (ik noem ook maar iets)?
Dit systeem heb ik samen met een kameraad zelf gemaakt
Hij heeft de buizen e.d. geleverd ,en ik het flexibele deel (van EPS)en de achterdemper.
Het is dus allemaal eigenbouw ,en omdat de jetta nog wel wat jaren zal blijven heb ik gekozen voor RVS ,dan ben je er meteen van af ;)
Maar dit systeem koste wel een aardig centje ,alleen aan materiaal al zo'n 450 euro!
En dan moet het er nog onder natuurlijk!
Van gewoon metaal valt ook wel wat te maken hoor ,met wat 'lasbochten ' (45 graden uitlaatbochten ) en wat buis kun je heel creatief zijn :thumbup: .
De turbo's van de witte jetta en de golf zijn trouwens gelijk (Garett T3)
Maar ben een beetje handigheid valt er wel iets leuks te maken voor een 'klein' budget ;)
mijn TD heeft een open pijp vanaf de turbo.. Stijn Special
jettaracing
05-03-2008, 22:31
mijn TD heeft een open pijp vanaf de turbo.. Stijn Special
En geen demper? :eek:
Nope, en mijn TD heeft hetzelfde systeem. Perfection.
Pedaalemmer
06-03-2008, 08:30
Nope, en mijn TD heeft hetzelfde systeem. Perfection.
Dus je achterkant is zwarter dan zwart?
Bij de gemiddelde diesel is de achterkant aan de zijde van de uitlaat zwarter.
Bij de gemiddelde 'goed lopende' diesel flink zwarter :)
Ik ben er ook trots op, was 'm expres niet :tounge:
He Gijs,
Wat voor maat banden heb je op die 15" steelies ??
Groeten
LRR
165/50 als ik me niet vergis
165/50 als ik me niet vergis
Ga je door voor de koelkast? :thumbup:
Heb gisteren even met Ivo's camera mogen spelen :rolleyes: ;
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0020.jpg
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0021.jpg
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0019.jpg
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0014.jpg
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0018.jpg
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0024.jpg
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0025.jpg
Zo'n echte camera is leuk speelgoed :clap:
Plannen voor de laatste foto zijn er ook. Welliswaar niet zo extreem als Stijn Special exhausts en/of Wytze, maar wel rammelvrij :D
http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/04012008148.jpg
niks voor je Gijs ? zijn 7 J
Wat een fietsbandjes zeg :nana:
Maar ziet er leuk uit zo, met die verlaging en velgen.
Heb je geen last van aanlopen?
En wat is er aan de hand met je tankdop?
Alberto; is dat een compleet set? Eigenlijk vind ik het m'n huidige netjes en subtiel :)
Gertjan; Ik heb alleen last van aanlopen als ik een op- of afrit van de snelweg neem boven de 80km/h :rolleyes: Goed te doen dus.
Tankdop is te snel en lelijk gelast door de huidige eigenaar :tongue: Wordt van de zomer dicht gemaakt en dan komt de vulhals ergens anders :)
De Jetta is verkocht aan een echte Jetta-liefhebber! Veel fun ermee Daniël (ratrod) :)
Jammer man dat je hem hebt verkocht. Veel plezier ermee voor de nieuwe eigenaar.
dat zal ik zeker hebben, aankomende tijd de jetta technisch in orde maken en dan heerlijk rijden.
Goed om te horen :thumbup:
Je moet trouwens je handtekening aanpassen; je bent niet meer VW-loos :D
Hee dus toch, je had het er nog over toen we bij je oude Jetta waren wezen kijken :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.