View Full Version : auto op de richtbank.
vwmk2driver
07-05-2007, 11:44
hallo,
zoals de meeste waarschijnlijk wel weten ben ik een golf 1 aan het opknappen.
nu zat ik te denken om mijn auto als ik klaar ben met alles te lassen hem op een richtbank of trekbank te zetten,
zodat alles weer netjes op maat staat ( als dat nu bijv afwijkt) en ik hopelijk niet al te veel problemen krijg met bijv het uithangen van deuren en zulke passings dingen.
eigenlijk gewoon dat ik zeker weet dat alles goed staat.
maar nu mijn vraag, hoe bevestigen ze je auto nu in zon bank ik heb 1 keer gezien dat ze hem aan de dorpel vast klemmen en dan gaan richten. maar dan krijg je van die lelijke knijp plekken in je dorpel en daar heb ik eigenlijk geen zin in .
wie weet hier wat zinnigs op te zeggen?
en is het verstandig? of zijn de meningen verdeelt en zeggen een hoop van als hij geen schade gehad heeft of iets zou ik het niet doen.
alvast bedankt
Rallyegolf20vt
07-05-2007, 18:43
Je hoeft de auto niet beslist op de richtbank te zetten om hem op te meten .
Veel schade bedrijven hebben ook een meetbalk die ze onder de auto kunnen plaatsen, om de geometrie van de auto na kunnen meten .
Wat jij bedoelt is een mallenbank hierbij moet je de auto vastklemmen aan de dorpelranden,en ga je mallen plaatsen .
Deze mallen komen dan op verschillende plaatsen aan de carrossrie geschroeft .
En als dat niet past dan is dat deel krom . Bij elke richtbank is klemmen op de dorpelrand van toepassing .
Of de auto moet deze niet hebben dan zijn er andere hulpstukken voor (oa mercedes)
Maar als alles past; deuren, motorkap&spatborden etc,etc, en de wielbasis is goed,waarom zul je hem dan op de meetbank plaatsen .
vwmk2driver
07-05-2007, 22:00
of het past dat weet ik niet.
zover ben ik nog niet, maar ben nu bezig met het monteren van de eerste deur en kom er achter dat deze niet echt lekker past. en je kunt ook weinig stellen bij een golf 1.
de rechter dorpel zit ook in elkaar aan de onderzijde door iets, ( geen krik) dus de dorpel is ook wat uit ze vorm.
ik dacht dus als ik nu die auto op die bank zet, en we kunnen hem dan gewoon trekken zoals hij hoort te zijn ( als daar bijv vaste waardes voor zijn) dan weet ik in iedergeval zeker dat de basis goed is.
dat ik zeg maar niet met een scheven auto alles ga opbouwen.
Rallyegolf20vt
09-05-2007, 20:31
Zorg ervoor dat de auto op zijn wielen staat als je de deuren gaat passen/te pas maken .
Anders kun je nogal eens voor verrassingen komen te staan!
Een golf1 blinkt nl niet uit in carrosseriestijfheid .
Als de deur niet lekker past de scharnieren aan de carrosserie iets verbuigen(met beleid natuurlijk)totdat de deurnaad tussen deur en zijpaneel goed is .
Ook moet deze met de drempel evenredig lopen .
Daarna kun je het voorspatbord passen .
Misschien zul je de gaatjes iets uit moeten boren of een klein randje van het scherm af moeten halen bij de a stijl omdat deze anders buiten de deur uit steekt .
Houd er ook rekening mee dat de uitsparing voor de sierstrip op de deur tegenover die van het spatbord komt .
Dit zie je zo vaak dat dat niet mooi tegenover elkaar zit.
Zorg er ook voor dat je motorkap goed recht gemonteerd zit dan kun je je spatborden hier weer mooi op afstellen .
vwmk2driver
09-05-2007, 23:06
ik denk dat ik het gat van de deur schanier die aan de auto vast zit. iets groter boor zo heb ik wat extra stel mogenlijkheden.
en idd goede tips, ik weet dat het een hele klus word.
ik heb 2 originele vw schermen maar ze passen alle 2 nog niet super maar dat komt waarschijnlijk ook wel weer omdat ze bij demontage door iemand anders iets verbogen zijn omdat ze natuurlijk vast gekit zaten.
of ik doe er gewoon 2 nieuwe ori vw op kost wat maar dan is het in iedergeval goed.
hoe breed moet die naad ongeveer zijn die loopt tussen het scherm en de paravant rand. zoals ik de passing nu zie heb ik een vlink kier, moet die gelijk lopen met de naad die je tussen motorkap en scherm heb? of moet die naad het liefst vrijwel dicht zijn.
alvast bedankt.
ik heb vandaag contact gehad met een jonge uit amstelveen welke zeer mooi kan spuiten, en die had ook een richtbank en die zet bijna elke auto op de bank zei hij.
met die bank kon hij de maten invoeren en kon hij de golf zetten in de originele maten zei die. dus als hij afwijkt word hij vanzelf goed, en als het goed is verranderd er niks.
hij vertelde dat vooral bij oude auto's de afmetingen vaak niet kloppen en hij daardoor vaak uren bezig is om deuren netjes af te hangen enzo terwijl als hij de auto eerst goed zet het een stuk makkelijker gaat.
maar goed dat is zijn mening, misschien hebben andere mensen wel weer een andere mening.
Rallyegolf20vt
10-05-2007, 18:35
Houd er wel rekening mee dat de toleranties vroeger groter waren dan nu .
Dwz vroeger paste het allemaal ook niet erg precies.Trek een auto dus niet onnodig uit zijn verband . (mits er oude schade zichtbaar is wat het noodzakelijk maakt)
De naad tussen de motorkap en parafan is meestal een redelijke brede naad.
+/- 4-5mm
Ik zou hem iig niet te nauw houden .
Het hangt er ook een beetje van af hoe breed je de naad tussen spatbord en deur houdt .
De motorkap moet natuurlijk niet verder uitsteken dan het spatbord of andersom .
Wat ook erg belangrijk is dat je de rubbers van de deuren en achterklep monteert voor het afstellen .Bij de achterklep niet vergeten de gasveer te monteren , anders ligt de klep gegarandeerd scheef .
vwmk2driver
10-05-2007, 22:45
oke.
ja ik had van de week even een scherm er op en had idd wel een naad van 5 mm ofzo je keek zo naar beneden, ik denk volgens mij hoort dat niet zo.
en najah we gaan straks gewoon lekker afstellen, zal wel een week werk worden.( ben een perfectionist dus zal wel nooit goed zitten hahah)
vwmk2driver
10-05-2007, 22:48
ik denk dat ik begin met de deuren, zorgen dat de naad onder en boven gelijk is, en de naad aan de achterkant ook gelijk is aan de onderzijden en bovenzijde.
dan de motorkap pas leggen en dan de schermen een beetje afstellen ten opzichte van de deur en de motorkap.
of raad jij mij een andere volgorde aan?
misschien eerst de motorkap netjes leggen. dan het scherm netjes daarop aansluiten en dan een compromi sluiten tussen de voor en achter naad van de deur??
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.