loekie125
27-05-2007, 20:42
Goeiendag, ik heb met mijn golf 1 gti uit '83 aaneensluitend problemen.
Ik heb al eerder een topic geopend, maar daar ben ik uiteindelijk niet zo heel veel mee opgeschoten.
De 1800 16v KR die voorin ligt blijft maar tegenstribbellen.
Sinds dat ik m in September 2005 kocht begonnen de problemen, hij ging niet heel veel later inhouden vanaf zo'n 5000 toeren en dat kwam steeds vaker voor en ook steeds bij een lager toerental.
Alles laten nakijken/vervangen zoals spinnekop, rotor/verdelerkap, bougies, bougiekabels, bobine,
Brandstofdruk gecontroleerd, onteking afgesteld...maar niks lostte het probleem op.
Later een gereviseerde onsteking gekocht bij Golfparts want de oude deed niks meer.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het probleem lag bij de bedrading.
Schijnbaar zat de originele bedrading van de 83er motor er nog in.......maar daar heb ik tot de dag van vandaag mijn twijfels over, want ik kan me niet voorstellen dat een kabel van een 8v uit 1983 alle stekkers aan de motorbedrading heeft voor een 87er KR.
Maargoed, ik alles gehaald voor een KR motor, maar daar kwam ik niet echt uit en heb toen maar alleen de computer met de bijbehorende kabel vervangen en toen deed de motor het ineens wel goed.
Totdat de motor na 1,5 maand ineens weer ging inhouden.....weer een aantal dingen nagekeken en kwam erachter
dat de keerring van de gereviseerde onsteking lek was gegaan.
En alsof dat niet genoeg wat brandde mijn dashboardkabelboom door na een aansluitingsfoutje van mij.
Toen had ik het helemaal voor elkaar en hield ie nog steeds in, en als mijn verlichting aanging hield ie NOG meer in.
Ondertussen had ik de onsteking weggebracht voor reparatie en kreeg ik een leenonsteking van een polo mee.
Tot mijn verbazing hield ie ineens wat minder in met die onsteking. Later die week heb ik mijn eigen ontsteking
weer opgehaald bij Golfparts en wat bleek.....hij hield zowat nog meer in dan voor de reparatie!! En over het verschil met de leenonstelking maar niet te spreken. Lekker vaag dus.
Maar ik zal nog steeds met een gesmolten kabelboom onder het dashboard, dus ik ging ervan uit dat het daar in zat. Toen op zoek gegaan naar een kabelboom voor onder het dashboard....nieuw was niet meer te krijgen, dus ik op zoek naar een goeie 2e hands.
De auto wou ondertussen niet meer starten en was alleen met hulp en veel moeite aan te krijgen.
Nadat ie een week stilstond besloot ik iig de motorkabelboom te gaan vervangen. Want een dashboardkabelboom van een type 1 gti was
niet te vinden uiteraard.(Althans een goeie dan.) maar ik kwam wel een advertentie tegen waar alle bedrading voor een 1800 16v KR motor werd
aangeboden. Dus ik erheen en na overleg ook een Type 2 dashboard meegenomen omdat dat er zo in zou passen en ik dan meteen
het dashboardprobleem opgelost zou hebben. En dan had ik ook meteen de stationairregelunit die bij de motor hoort.
Thuis bleek het allemaal niet te passen. (dash iig niet) en heb ik het daar ff bij gelaten.
Later vond ik iemand die wel een dashboardkabel had liggen voor een MK1 gti.
Ik erheen, bleek het wel van een MK1 te zijn alleen niet van een GTI.
Nou, alsnog meegenomen met de hoop dat ik m kon aanpassen en gebruiken......dat kon wel maar dat leek me iets te ingewikkeld.
Met de gekochte kabel heb ik toen mijn originele zo goed als het ging gerepareerd.
Het leek een succes, de auto startte weer normaal en liep netjes rond.
Alles weer dichtgebouwd, en maar een stukje gaan rijden. Hij ging niet meer automatisch gasgeven als ik mijn grootlicht aanzette,
en met verlichting aan leek het ook in orde......TOTDAT je een keer ECHT gas gaf.
Man, man, man wat een ellende, weer giga inhouden als er vermogen gevraagd word, en met verlichting aan mag ik blij zijn
als ik op de snelweg iemand zonder problemen in kan halen. :mad:
Zonder verlichting aan, begint het gezeur bij zo'n 4000 rpm als het gas redelijk ver ingetrapt word. En met verlichting aan al bij zo'n 3000 rpm.
Als je het gas niet te ver intrapt komt ie wel tot zijn max toeren zonder problemen, alleen als je het pedaal dan dieper intrapt lijkt het net of er een cilinder niet meer meedoet oid.
Mechanisch is de motor overigens wel in orde dus daar zit het niet in iig.
Ik vraag me af of het mogenlijk is dat de onsteking beschadigt is geraakt tijdens de kortsluiting onder mijn dashboard, of door een eventuele verkeerde motorkabelboom.
Sorry dat het zo'n lang verhaal is, maar ik probeer zo duidelijk mogenlijk te zijn omdat er meerdere factoren kunnen zijn die het probleem kunnen veroorzaken.
Ik ben van plan de auto qua carrosserie te laten 'restaureren' en te spuiten maar dan moet ie technisch wel in orde zijn.
Met dit verhaal hoop ik er ook achter te komen wat de beste optie is.
Ik zit nu met een aantal dingen in mijn hoofd waar ik tussen moet kiezen, want ik ben het eigenlijk helemaal zat.
- Dit probleem zelf op lossen. (als dat mogenlijk is)
- Een andere motor laten inbouwen. het liefst zonder al teveel electronica. met webers bijvoorbeeld (niet dat deze motor niet in orde is, maar ik ben er niet zeker van dat van deze chaos nog iets terecht komt)
- Dit probleem laten oplossen door iemand die hier ervaring mee heeft.
Nou ken ik niemand die hier ervaring mee heeft, maar het moet toch te doen zijn lijkt me als je bedenkt dat er zat andere zijn met een MK1 met een 1.8 16v KR erin zonder problemen.
Mocht er iemand zijn die hier wel denkt uit te komen of een goeie oplossing weet hoor ik het graag.
Verkopen ga ik zowiezo niet doen. (voor degene die dat de beste oplossing vind :rolleyes: :) ) Want daar heeft ie al teveel voor gekost, en ik kan er altijd nog een originele motor inbouwen toch.
Alvast bedankt,
Groetjes Roy.
Ik heb al eerder een topic geopend, maar daar ben ik uiteindelijk niet zo heel veel mee opgeschoten.
De 1800 16v KR die voorin ligt blijft maar tegenstribbellen.
Sinds dat ik m in September 2005 kocht begonnen de problemen, hij ging niet heel veel later inhouden vanaf zo'n 5000 toeren en dat kwam steeds vaker voor en ook steeds bij een lager toerental.
Alles laten nakijken/vervangen zoals spinnekop, rotor/verdelerkap, bougies, bougiekabels, bobine,
Brandstofdruk gecontroleerd, onteking afgesteld...maar niks lostte het probleem op.
Later een gereviseerde onsteking gekocht bij Golfparts want de oude deed niks meer.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het probleem lag bij de bedrading.
Schijnbaar zat de originele bedrading van de 83er motor er nog in.......maar daar heb ik tot de dag van vandaag mijn twijfels over, want ik kan me niet voorstellen dat een kabel van een 8v uit 1983 alle stekkers aan de motorbedrading heeft voor een 87er KR.
Maargoed, ik alles gehaald voor een KR motor, maar daar kwam ik niet echt uit en heb toen maar alleen de computer met de bijbehorende kabel vervangen en toen deed de motor het ineens wel goed.
Totdat de motor na 1,5 maand ineens weer ging inhouden.....weer een aantal dingen nagekeken en kwam erachter
dat de keerring van de gereviseerde onsteking lek was gegaan.
En alsof dat niet genoeg wat brandde mijn dashboardkabelboom door na een aansluitingsfoutje van mij.
Toen had ik het helemaal voor elkaar en hield ie nog steeds in, en als mijn verlichting aanging hield ie NOG meer in.
Ondertussen had ik de onsteking weggebracht voor reparatie en kreeg ik een leenonsteking van een polo mee.
Tot mijn verbazing hield ie ineens wat minder in met die onsteking. Later die week heb ik mijn eigen ontsteking
weer opgehaald bij Golfparts en wat bleek.....hij hield zowat nog meer in dan voor de reparatie!! En over het verschil met de leenonstelking maar niet te spreken. Lekker vaag dus.
Maar ik zal nog steeds met een gesmolten kabelboom onder het dashboard, dus ik ging ervan uit dat het daar in zat. Toen op zoek gegaan naar een kabelboom voor onder het dashboard....nieuw was niet meer te krijgen, dus ik op zoek naar een goeie 2e hands.
De auto wou ondertussen niet meer starten en was alleen met hulp en veel moeite aan te krijgen.
Nadat ie een week stilstond besloot ik iig de motorkabelboom te gaan vervangen. Want een dashboardkabelboom van een type 1 gti was
niet te vinden uiteraard.(Althans een goeie dan.) maar ik kwam wel een advertentie tegen waar alle bedrading voor een 1800 16v KR motor werd
aangeboden. Dus ik erheen en na overleg ook een Type 2 dashboard meegenomen omdat dat er zo in zou passen en ik dan meteen
het dashboardprobleem opgelost zou hebben. En dan had ik ook meteen de stationairregelunit die bij de motor hoort.
Thuis bleek het allemaal niet te passen. (dash iig niet) en heb ik het daar ff bij gelaten.
Later vond ik iemand die wel een dashboardkabel had liggen voor een MK1 gti.
Ik erheen, bleek het wel van een MK1 te zijn alleen niet van een GTI.
Nou, alsnog meegenomen met de hoop dat ik m kon aanpassen en gebruiken......dat kon wel maar dat leek me iets te ingewikkeld.
Met de gekochte kabel heb ik toen mijn originele zo goed als het ging gerepareerd.
Het leek een succes, de auto startte weer normaal en liep netjes rond.
Alles weer dichtgebouwd, en maar een stukje gaan rijden. Hij ging niet meer automatisch gasgeven als ik mijn grootlicht aanzette,
en met verlichting aan leek het ook in orde......TOTDAT je een keer ECHT gas gaf.
Man, man, man wat een ellende, weer giga inhouden als er vermogen gevraagd word, en met verlichting aan mag ik blij zijn
als ik op de snelweg iemand zonder problemen in kan halen. :mad:
Zonder verlichting aan, begint het gezeur bij zo'n 4000 rpm als het gas redelijk ver ingetrapt word. En met verlichting aan al bij zo'n 3000 rpm.
Als je het gas niet te ver intrapt komt ie wel tot zijn max toeren zonder problemen, alleen als je het pedaal dan dieper intrapt lijkt het net of er een cilinder niet meer meedoet oid.
Mechanisch is de motor overigens wel in orde dus daar zit het niet in iig.
Ik vraag me af of het mogenlijk is dat de onsteking beschadigt is geraakt tijdens de kortsluiting onder mijn dashboard, of door een eventuele verkeerde motorkabelboom.
Sorry dat het zo'n lang verhaal is, maar ik probeer zo duidelijk mogenlijk te zijn omdat er meerdere factoren kunnen zijn die het probleem kunnen veroorzaken.
Ik ben van plan de auto qua carrosserie te laten 'restaureren' en te spuiten maar dan moet ie technisch wel in orde zijn.
Met dit verhaal hoop ik er ook achter te komen wat de beste optie is.
Ik zit nu met een aantal dingen in mijn hoofd waar ik tussen moet kiezen, want ik ben het eigenlijk helemaal zat.
- Dit probleem zelf op lossen. (als dat mogenlijk is)
- Een andere motor laten inbouwen. het liefst zonder al teveel electronica. met webers bijvoorbeeld (niet dat deze motor niet in orde is, maar ik ben er niet zeker van dat van deze chaos nog iets terecht komt)
- Dit probleem laten oplossen door iemand die hier ervaring mee heeft.
Nou ken ik niemand die hier ervaring mee heeft, maar het moet toch te doen zijn lijkt me als je bedenkt dat er zat andere zijn met een MK1 met een 1.8 16v KR erin zonder problemen.
Mocht er iemand zijn die hier wel denkt uit te komen of een goeie oplossing weet hoor ik het graag.
Verkopen ga ik zowiezo niet doen. (voor degene die dat de beste oplossing vind :rolleyes: :) ) Want daar heeft ie al teveel voor gekost, en ik kan er altijd nog een originele motor inbouwen toch.
Alvast bedankt,
Groetjes Roy.