View Full Version : Wel of geen lichter vliegwiel?
Hey,
zat even te dubben. Ik heb een snel nokkenas (280 graden), spagettie en bewerkte kop. Nu heb ik nog een lichter vliegwiel liggen, maar ik zou wel willen weten hoezeer het het rijgedrag aantast. Sommigen hebben er geen last van, sommigen weer wel...
Hij is maximaal afgedraait en weegt een kilootje of 4. Iemand een idee?
Ik wil hem wel stationair hebben lopen en hij moet ook niet overdreven gaan schokken of stoten.
Alvast bedankt :D
4KG Is niet erg licht (is bijna origineel)
Ik rij zelf met een vliegwiel van 2.8 kg
Schokt idd wel iets bij laag toerental/te hoge versnelling.
Loopt verder wel super stationair.
Groeten Jan.
dacht dat ie origineel rond de 7 kilo lag... :S
GolfMk2gti
31-05-2007, 15:59
om wat voor blok gaat het een 8v gti Want heb nog wel een stnd vliegwiel liggen hier leg ik hem effe op de weegschaal voor je ????
De Limburger
31-05-2007, 16:06
heb op mijn vorige auto ook een lichter vliegwiel gehad en merkte alleen bij het accelereren dat hij sneller op toeren kwam maar kwa rijden viel het wel mee schokken en stoten je moet gewoon beetje opletten..
golf mkII 16v
31-05-2007, 19:51
Orgineel weegt het 5 KG
Wat ik bij die van mij heb is als je het gas loslaat nijgt uit te vallen
Maar verder geen schokken ofzo
Weegt een kilo of 3
Is weg gedraaid tot de starterkrans
1800 16v kr
31-05-2007, 21:36
als je een lichter vliegwiel hebt zal de motor sneller accelereren maar ook sneller in toeren zakken bij koppeling in trappen om te schakelen
dus je kunt ook sneller schakelen
en stationair lopen daar is met een normaal afgedraaid vliegwiel wie ook gebalanceert is niet zoveel aan de hand
normaal bedoel ik mee tot 20% afdraaien van het gewicht wat hij standaart had
dus bij 5 kilo er 1 kilo vanaf
kameraad heeft het ook hij slaat iets moeilijker aan
klimt sneller in toeren
zakt sneller intoeren kan dus sneller schakelen
en hij loopt redelijk standaart danst iets meer als normaal maar verder niet storend
met een afgedraaid vlieg wiel win je nog geen 100ste van een pk echt helemaal niks
je beperkt alleen de verliesen van je motor naar de aandrijving
en dat merk je wel degelijk
ik had het wel gedaan is cker weten een aanrader
als ik dit blok (1800 16v kr ) er in liet had ik hem er allang in zitten
samen met nokkenassen spruitstuk en uitlaatsysteem en kop bewerking
maar er komt een g60 in waar dat allemaal bij gaat gebeuren dus vind het zonde om het nu te doen
Nou, hij schokt en stoot nu al een beetje, en dat is nog zeer goed te doen. Maar het moet me niet nóg erger worden, dat vind ik niet fijn!
Nu heb ik hier twee afgedraaide vliegwielen liggen, dus dan gebruik ik de zwaarste. Maar ik heb gemeten en gedaan en ik kom niet aan de 210mm... Terwijl ze beiden voor mijn Gti EV blok zouden moeten zijn? Van waar tot waar moet ik m meten?
golf mkII 16v
01-06-2007, 17:33
Meten het vlak wat blank is van de plaat
en dan kijken of er nog over is
Heb je wel het goede en niet van een 1600 [plaat 190mm]
Berserker
01-06-2007, 17:47
als je een lichter vliegwiel hebt zal de motor sneller accelereren maar ook sneller in toeren zakken bij koppeling in trappen om te schakelen
dus je kunt ook sneller schakelen
Hoezo kun je sneller schakelen als ie sneller in toeren terugzakt???
Vanwege t juiste toerental voor de bak?, ik kom als ik normaal schakel goed uit Lijkt me dan toch dat de motor sneller zakt dan jij kunt schakelen, en je dus te laag in toeren uitkomt....
vwmk2driver
01-06-2007, 17:57
als je wilt dat die niet meer gaat schokken dan zou ik het niet doen.
ik heb ook een afgedraaid vliegwiel, hoge versnelling schokkerd hij licht wat.
stationair lopen is ook wat klote.
het rijd wel leuker..
1800 16v kr
01-06-2007, 18:40
Hoezo kun je sneller schakelen als ie sneller in toeren terugzakt???
Vanwege t juiste toerental voor de bak?, ik kom als ik normaal schakel goed uit Lijkt me dan toch dat de motor sneller zakt dan jij kunt schakelen, en je dus te laag in toeren uitkomt....
nou als jij hem door trekt in toeren bijv 16v kr ga ik tot 6800 ongeveer
en bij 4500 a 4800 ligt mij maximale koppel
dus als ik over schakel valt hij terug in toeren
schakel ik op zen snelst dan zakt hij niet verder dan 5100 a 5200 toeren met orgineel vliegwiel
met afgedraaid vliegwiel zal hij sneller in toeren zakken omdat het minder massa heeft en dus minder lang blijft draaien
bij een mk1 cabrio dx motor en g60 motor merkte ik het over duidelijk dat ie vlotter door kon schakelen
ik zou hem er gewoon inzetten
en je auto dan eventueel iets hoger stationair laten lopen
Eerst maar eens kijken of ik m kan meten, snap geen reet van hoe ik m moet meten :D!
Kom telkens op 260mm uit ofzo...
Weegt 3,7 kilo en origineel is 5, klopt dat?
golf mkII 16v
04-06-2007, 21:10
orgineel =5kg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.