View Full Version : Wat vinden we hier van?
steven16v
08-06-2007, 19:11
Het roken in horecagelegenheden is in juli 2008 geheel verboden.
Ik denk persoonlijk dat de horeca het de komende jaren heel zwaar zal krijgen.
Zie link: http://www.nu.nl/news/1106995/11/Horeca_in_juli_2008_rookvrij.html
Wat is jullie mening over dit onderwerp?
Mr.Markos
08-06-2007, 19:14
onzin. Als je niet in de rook wilt staan tijdens het uitgaan.. ga dan niet uit
Ik rook zelf ook niet, maar dit vind ik wel een beetje overdreven. Beetje te amerikaans. Maak anders een regel dat er in de horeca een rookvrij gedeelte moet komen. Bijvoorbeeld dat je in een hoek van X bij X meter niet mag roken, met een raam of deur erbij ofzo. Of ventilatie. Maar om nou de complete kroeg of discotheek rookvrij te maken..
:screwy:
Golf_1_gts
08-06-2007, 19:24
Aj zorg gewoon voor goede ventilatie...Rook zelf wel maar als ik smorgens wakker word en aan mijn kleren ruik ga ik over mijn nek zowat. terwijl als je in een goed geventileerde disco bent geweest nergens last van hebt.
jappie86
08-06-2007, 20:22
nou ik vind het ten eerst grote onzin dat rookverbod, ik rook trouwens zelf niet.
ik denk dat veel (vooral kleine) cafe's het erg zwaar gaan krijgen. mijn stamkroeg heeft namelijk echt geen plek om zon rookvrije ruimte in te kunnen richten.. ik geloof b.t.w ook dat die regel van het rook vrij maken van horeca komt van het rookvrij maken van de werkplek van obers en andere medewerkers in de horeca. :screwy: daar kiezen die mensen dan toch zelf voor.
ik heb jaren in een disco gewerkt en 90% van mn collega's rookte zelf..
ik snap trouwens niet dat de horeca dit zo makkelijk pikt... beetje burgelijke ongehoorzaamheid....
evilnyntje
09-06-2007, 05:21
Ben ook tegen! Ik rook ook niet maar een kroeg hoort te stinken naar rook en bier! De grootste grap is nog dat koffieshops ook rookvrij moeten :).
maartenunplukt
09-06-2007, 06:35
Het is waardeloos!
Het is in wel meer landen al zover, wat ik daarvan gemerkt heb;
- Het stinkt! Zeker als je naar een club of concert gaat... lekker dansen = zweten. Dus nu is er helaas geen rook om die zweetlucht en ruften tegen te gaan.
- Lekker dringen voor op straat, zeker bij kleinere bars en cafe's, want iedereen moet op straat gaan staan paffen. Gaat geregeld tot opstootjes leiden op sommige plaatsen.
- Je mist toch een soort gezellige kroegvibe. Een bruin cafe, is geen bruin cafe zonder (al dan niet sigaar) rokende dame achter de bar!
ik ben voor. :) zeker in restaurants. Niks is zo erg als je net aan je maaltijd begint en degene naast je is net klaar en draait op z'n gemakkie een shaggie en begint te paffen over jouw bieftstuk.
Maar in kroegen en discotheken hoeft het van mij niet zo strikt.
jetta mk1 '82
09-06-2007, 07:35
het heeft voor en nadelen maar vind een verbod wel erg over dreven !!
wat volgens mij een betere oplossing is, is een goeie afzuiger !?
en denk idd dat de horeca het er zwaar mee gaan krijgen !
(maar da's voor ons al zo met die woeker prijsen die ze durven te vragen voor drank)
gr. Martijn
p.s. ik rook zelf niet !
ik ben voor. :) zeker in restaurants. Niks is zo erg als je net aan je maaltijd begint en degene naast je is net klaar en draait op z'n gemakkie een shaggie en begint te paffen over jouw bieftstuk.
Maar in kroegen en discotheken hoeft het van mij niet zo strikt.
Dat is een heel andere discussie!
Het gaat erom dat de medewerkers recht hebben op een rookvrije werkplek.
Als bezoeker kies je ervoor in de rook van andere mensen te zitten, dat is vrije keus. Een medewerker heeft die keus niet.
Overigens ben ik tegen
MrMiljon
09-06-2007, 11:22
Om te beginnen rook ik zelf ook. Ik kan het begrijpen dat er op sommige plaatsen als restaurants niet gerookt mag worden maar in een kroeg of cafe... dat gaat wel een beetje ver. En tsja die rookvrije werkplek.... meestal is het zo dat de mensen in een kroeg/cafe zelf de eigenaren zijn die er staan. En mocht er dan toch personeel rondlopen dan noem ik het een risico van het vak.
Ik ben zelf stukadoor en elke keer als ik een zak gips in de kuip gooi stoft het ook als de ziekte maar krijg ik dan over 1 jaar een gipsvrije werkplek?? In theorie moet ik een mondkapje op maar ja dat werkt poep maar het is wel een keuze om hem niet te dragen. Dus ik zeg breid het kostuum van de werknemers uit met een mondkapje. Dragen ze deze niet is dat de keuze van de mensen zelf.
Ik vind het prima! Ik rook niet en ik heb er een hekel aan om met rode ogen in een cafe te moeten staan.
Ik hoor dus veel gezegd worden: 'als je niet in de rook wil staan ga je toch niet uit?' maar dat is net zo kort door de bocht als 'als je wil roken ga je toch niet uit?'
Zo ook de geinterviewde meneer op het nieuws -compleet met shag-stem-: ik vin' ut disciriminatie! Nee...dat de nietrokers al jaar en dag zonder morren jouw rook moeten accepteren is geen discriminatie?
Het is een kwestie van wennen denk ik, maar gezien het feit dat een groep mensen een andere groep mensen lichamelijk aantast, is het eigenlijk wel logisch.
Om even in te haken op het feit dat het hierboven 'Amerikaans' genoemd wordt...
Ik vind het jammer dat de Nederlandse staat dus weer een regeltje erbij heeft. Onze overheid doet niets liever dan iedere verantwoordelijkheid weghalen bij de burger en het allemaal te 'regelen'.
Dit Amerikaans noemen houdt echter geen steek. Juist in Amerika zie je nog wel eigen verantwoordelijkheid voor het volk. Of dat altijd goed is, dat is een andere discussie, maar mensen worden tenminste nog wel geleerd om min of meer hun eigen boontjes te doppen. APK plicht? Nee, dat kennen ze niet. Als jij perse zonder remmen wil rondrijden, dan moet je dat zelf weten. Als je dan dood gaat, dan is het je eigen schuld.
In Nederland wordt er dan meteen weer, hoe populair, 'kamervragen' gesteld, en komt er een regeltje dat niemand zonder remmen mag rijden. Oh, en iedereen die dat toch doet krijg een briefje van Koos Spee. Iedereen die wel wil remmen maar remmen niet kan betalen krijgt ze van de overheid. Iedereen die wel kan remmen maar niet wil remmen krijgt een uitkering. Iedereen die niet kan remmen en toch al niet wil remmen krijgt TBS, maar dan wel het weekend vrij. NL...heerlijk.
Dat is een heel andere discussie!
Het gaat erom dat de medewerkers recht hebben op een rookvrije werkplek.
Als bezoeker kies je ervoor in de rook van andere mensen te zitten, dat is vrije keus. Een medewerker heeft die keus niet.
Overigens ben ik tegen
das dus niet helemaal waar dat je de keuze hebt. Want als ik niet in de rook zou willen zitten in een restaurant of uitgenodigd wordt om mee uit eten te gaan is de enige keuze die ik kan nemen is dan om Nee te zeggen. Maar klopt is een andere discussie.......
Pedaalemmer
10-06-2007, 10:31
gewoon verbannen die rokers, ik heb een verhoogde kans op longkanker omdat ik in het weekend ga stappen.
dat kan geen roker met woorden goed maken!
das dus niet helemaal waar dat je de keuze hebt. Want als ik niet in de rook zou willen zitten in een restaurant of uitgenodigd wordt om mee uit eten te gaan is de enige keuze die ik kan nemen is dan om Nee te zeggen. Maar klopt is een andere discussie.......
Dat blijft een keuze die jij/de uitnodiger maakt.. ;)
Mooie vergelijking, Stijn... Overigens zou ik er geen problemen mee hebben als een horeca-gelegenheid zelf besluit rookvrij te zijn, zolang je ook naar andere gelegenheden kan waar je wel mag roken. De opdringerigheid van de overheid staat me erg tegen
Als roker zijnde die al wat stoppogingen heeft gedaan:
Gewoon overal verbieden. Als je wil dat mensen niet meer roken moet je het op zoveel mogelijk plekken verbieden/ontmoedigen. De combinatie drank en roken is een hele aantrekkelijke. Dus rookvrije kroegen leveren minder overlast voor nietrokers maar levert misschien ook nog een groter aantal niet-rokers. Wie weet is de drempel dan ook nog hoger voor mensen om te beginnen met roken.
En voor de mensen die dan nog buiten of thuis willen roken verlaag ik met alle liefde de accijns zodat het weer betaalbaar is voor iedereen. Laten we er vooral geen elite hobby van maken.
Voor mij als niet roker hoeft niet persee in kroegen en dergelijke afgeschaft te worden. In restaurants ben ik er wel een voorstander van.
Maar dat werknemers in kroegen enzo rookvrije omgeving moeten hebben vind ik een beetje onzin. Als je daar gaat werken weet je toch wel in wat voor een omgeving je gaat werken.. En daarbij komt het ook nog dat de blauwe walm in de kroeg wel wat heeft!
I'm with Stijn :iamwithst
Het is een kwestie van wennen. Ik kom met enige regelmaat in Zuid-Afrika en daar werkt het prima! Het is daar niet alleen de horeca-gelegenheden, maar alle openbare gelegenheden! Heerlijk!
Ik ben dus voor, liever vandaag nog dan morgen!
Mij past het wel, als een roker zegt van discriminatie. Roken is een keuze, niet roken ook. Maar ik vraag niet om longkanker van iemand anders. Ik wil graag gezellig stappen en die rook hoeft er van mij niet bij.
En dat er niemand meer komt is gewoon onzin. Zoals hierboven ook al gezegt is: kwestie van wennen.
tuurlijk zal het wennen, maar een aantal jaar geleden zijn er in a-dam 4 rook-vrije cafe's gestart en die zijn allemaal failliet omdat er geen hond kwam.
en de hele naam bruin cafe gaat ook verdwijnen. er is namelijk een reden dat het daar bruin was...
Dat blijft een keuze die jij/de uitnodiger maakt.. ;)
Mooie vergelijking, Stijn... Overigens zou ik er geen problemen mee hebben als een horeca-gelegenheid zelf besluit rookvrij te zijn, zolang je ook naar andere gelegenheden kan waar je wel mag roken. De opdringerigheid van de overheid staat me erg tegen
tuurlijk marcski het blijft een keuze....maar het vervelende is dus dat je als niet roker die er niet tegen kan ( ik ken er 1 die er helemaal ziek van wordt) dat je eigenlijk thuis moet blijven. Dus heb je dan een vrije keuze nee alleen een gedwongen vorm van kiezen. Of ik word ziek of ik zit thuis. Dat noem ik geen kiezen maar dan wordt er gekozen voor je. Lijkt bijna wel communisme :D .
Maar strekking van het verhaal: het blijft altijd moeilijk. En er zijn voor en tegenstanders en als het over een paar jaar allemaal gewend is dan hoor je er nog maar heel weinig mensen over......
true, tot een paar jaar terug stond menig kantoor ook nog blauw.. nu sta ik om de 2 uur even buiten... buiten bereik van de foon... prima.
hier is het al langer zo, in jeugdhuizen mag helemaal niet meer gerookt worden...leegloop allom
best een goede zaak
( ik ken er 1 die er helemaal ziek van wordt) dat je eigenlijk thuis moet blijven.
sorry, maar als je een echte vriend bent dan hou je daar rekening mee en kies je een rookvrije omgeving uit voor zo een feestje..
Ik als roker heb er echt geen moeite mee om een avond niet te roken omdat er 1 persoon is die er last van heeft.
Als ik bij iemand thuis ben en die wil niet dat er in huis gerookt wordt, dan respecteer ik dat.
Pedaalemmer
12-06-2007, 19:56
tuurlijk zal het wennen, maar een aantal jaar geleden zijn er in a-dam 4 rook-vrije cafe's gestart en die zijn allemaal failliet omdat er geen hond kwam.
en de hele naam bruin cafe gaat ook verdwijnen. er is namelijk een reden dat het daar bruin was...
Bruin net als de kleur van donker bier :cool:
Een rookvrij cafe werkt ook niet als al je vrienden roken behalve jij en je gaat in je uppie naar het rookvrije cafe. verslavingen kunnen alleen gestopt worden als het flink word ontmoedigt :D
LinnieTDI
13-06-2007, 09:50
true, tot een paar jaar terug stond menig kantoor ook nog blauw.. nu sta ik om de 2 uur even buiten... buiten bereik van de foon... prima.
Inderdaad, mensen die roken hebben altijd meer profijt.
Ik zie het zelf op mijn werk, de mensen die roken (zeg maar gerust iedereen behalve Linnie en een andere verstandige dame) nemen zich te vaak te veel en te lang pauze, roken doe je maar in je eigen tijd.....
Maar even over het rookverbod, ben er 100% voor, als ik iets haat is het die gore stank en walm die in een café hangt. Ik heb er de dag erna een hese stem van en mijn kleren kan ik in de wasmand flikkeren want die zijn qua stank niet te redden..
Ja, ik heb in de horeca gewerkt.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.