View Full Version : vraagjes over de tacho..
DutchRebel
13-06-2007, 21:44
ik heb van de week eens met de gps gereden, en nu had ik wel al t idee dat de km meter een aardige afwijking had, maar het blijkt dus nog erger te zijn als ik dacht..
het gaat om een gti van 83, met 195/50/15 bandjes..
als ik op de teller net geen 140 rij, rij ik op de gps precies 120, en bij 200 op de teller loopt ie op gps ca 170.
vind dat wel een schokkende afwijking..
ligt dit echt aan de niet originele banden maat, of is hier meer aan de hand..
vraagje 2:
rechts boven in de hoek van de tachograaf zit een klein knopje die je een slagje kunt draaien, en waar een grote 1 en een grote 2 bij staan..
waar dient deze knop voor. ben ik wel erg benieuwd naar!!
alvast bedankt, grtz roger
Dat vind ik wel erg vreemd! Want ik had met de mk1 cabrio op 175/50/13 (aanzienlijk kleiner als 195/50/15, ongeveer dezelfde afwijking! Ik moest 145 teller rijden voor 120 op mijn gps.. Ik denk dat er bij jou iets niet klopt dus (op een of andere manier)
Uitgaande van standaard 175/70/13 t.o.v. 195/50/15 zou je een afwijking van 0,1% moeten hebben... en dan ook nog eens de andere kant op, dus dat je teller 0,1% te weinig aangeeft (verwaarloosbaar natuurlijk)
DutchRebel
13-06-2007, 23:06
hmm idd erg vreemd, iemand een idee waar dit nog meer aan kan liggen?
of is mijn TomTom mischien de weg kwijt?
en iemand een idee over dat knopje rechts boven?
DutchRebel
13-06-2007, 23:09
Uitgaande van standaard 175/70/13 t.o.v. 195/50/15 zou je een afwijking van 0,1% moeten hebben... en dan ook nog eens de andere kant op, dus dat je teller 0,1% te weinig aangeeft (verwaarloosbaar natuurlijk)
een gti had toch 14 inch standaard? wat voor bandenmaat kregen die?
Van het weekend ook ff onze cabrio van 1988 "geijkt". 140 op de teller is 120 op de GPS. Bandjes zijn ook 195/50/15.
De afwijking zal wel in het teller mechanisme zitten.
dat mechaniek is al meer dan 20 jaar oud en had fabrieksaf al een tellerafwijking..
daarnaast monteer je een andere bandanmaat.
denk je nou echt dat een afwijking met echte snelheid dan raar is??
Mijn lease-Clio van nog geen half jaar oud heeft al een afwijking van 9 km/u bij een echte snleheid van 120
Ja, ik vind dat raar, gezien mijn verhaal hierboven...
de ene teller heeft een hogere afwijking dan de ander na 20 jaarr, dat heet slijtage
Ik heb een tellerhuis van een golf 2 liggen die bij 50km/u 80 aangeeft, het veertje erin is gewoon lam...
ja joh? mmm ik wist dat ze standaard afwijkten van GPS snelheden, maar dat dat ook nog eens verloopt in de jaren had ik niet door...
@DutchRebel, is je toerental dan ook asociaal bij 120GPS km's of is dat dan wel weer heel normaal? (dan zou het idd je teller alleen kunnen zijn)
DutchRebel
14-06-2007, 14:56
ja dat ze afwijken wist ik ook wel, maar een dikke 15% is wel erg veel..
maar wist idd niet dat ook aan behoorlijke slijtage onderhevig was.
en de toeren heb ik eigenlijk niet op gelet. zal ik strax eens doen. weet ook niet wat normaal zou zijn bij 120 gps km..
4 / 5 bak? ik weet het gemiddelde toerental zo ook niet meer, maar anderen wss wel..
DutchRebel
14-06-2007, 15:34
gewoon originele gti 5-bak, fm is dat geloof ik, maar weet t niet zeker
De afwijking tussen 175/70/13 en 195/50/15 zou inderdaad minimaal zijn (kijk op http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/bandencalculator.html).
Het zal dus hoogstwaarschijnlijk meer in je teller zitten, en die kunnen naarmate ze ouder worden inderdaad steeds maffer worden :)
Een kilometerteller (of beter gezegd: snelheidsmeter) is in de basis iets heel simpels: het is een magneetje dat via een kabel verbonden zit met je versnellingsbak/wiel, wat vrij ronddraait in een metalen kom met daar aan vast de aanwijzer. De metalen kom wil met het draaiende magneetje meedraaien, maar is met een gecalibeerde spiraalveer vastgezet.
Hoe harder het magneetje draait, he harder de kom mee wil draaien. De kom kan echter niet draaien doordat het is gezekerd met de spiraalveer, maar zal zich wel met toenemende kracht steeds verder tegen het veertje in verdraaien.
Je kunt je dus voorstellen dat er veel manieren zijn waarop de aanwijzing kan verslechteren: het veertje kan wat kracht verliezen, het magneetje kan aanlopen in de kom, er kan weerstand ontstaan in de mechaniek etc.
Ook hebben verschillende tellers verschillende overbrenginsverhoudingen. Dit zie je in kleine cijfertjes op de wijzerplaat staan (bijv 0,9313). Alhoewel iedere Golf 1 teller vrij uitgewisseld kan worden, wil dat niet zeggen dat de aanwijzing dan nog 100% klopt.
Die 1 en die 2, is dat niet een MFA stand selector?
Dit herinnert me eraan dat niet iedere golf 1 teller vrij uitgewisseld kan worden, om even op Stijn in te haken...
Er moet een code in staan, bijv. 951 of 913 dacht ik (is dat waar jij het over hebt stijn?) en als jij je originele teller uitwisselt voor een met een andere code kan het fout gaan. Daarnaast zijn er ook twee merken dacht ik, VDO en ...? AutoMeter?
DutchRebel
14-06-2007, 15:48
ja, daarom staat de 13 inch banden maat hier ook los van. want het is een gti teller, die is dus ingesteld op een gti wiel, wat naar mijn weten toch 14 inch is.. maar het is de originele tacho volgens mij, dus dat kan het niet zijn..
maar ben zo te zien niet de enige met dit probleem, leer de toerentallen met de bijbehoorende snelheden wel aan.. weet ik ook wel hoe hard ik rijd haha..
en wat zou het verschil zijn tussen die 2 standen dan stijn..?
Een Golf 1 GTI is, in het geval van stalen velgen tenminste, altijd geleverd met 13".
Heb je MFA erop uberhaupt? Ik ga nu even uit mijn hoofd kletsen, ik weet niet of het 100% klopt:
MFA heeft twee geheugenstanden: kort en lang (1 en 2). Kort reset iedere keer dat het contact uit is geweest, lang blijft doortellen totdat er handmatig gereset wordt. Dit geld voor alle standen van de MFA, dus gemiddelde snelheid, afgelegde km's, minuten gereden etc.
DutchRebel
14-06-2007, 15:55
maar was 14 inch niet nodig voor de originele remmerij? dat dacht ik tenminste ( ook maar van horen zeggen..)
en ja heb mfa, en dat zou idd wel kunnen. moet ik eens kijken of dat dat is..
soms is een instruktie boekje best makkelijk haha, alleen jammer dat die altijd weg zijn na al die jaren lol..
DutchRebel
14-06-2007, 16:03
ok dan, neem het van je aan... hebt er volgens mij meer versand van als ik haha..
maar dan kan het idd niet aan de bandjes liggen.
Dit geheel ter info, voor de niet gps rijders,
of voor diegene die hun GPS eens willen nakijken ;)
Je kan je echte snelheid ook meten aan de hand
van de kilometerpaaltjes langs de kant van de autosnelweg.
Heb je voor nodig een chronometer en een beetje
rekenwerk, ga 120km/u rijden en meet je tijd over 1kilometer.
Bij 120km/u moet dat net 30seconden zijn.
Doe je langer over 1kilometer dan die 30seconden,
dan moet je sneller gaan rijden :D
DutchRebel
21-06-2007, 19:35
haha, had ik nog nooit aan gedacht, maar klopt wel idd
Mr.Markos
21-06-2007, 19:51
Heeft de toerenteller eigenlijk ook een steeds grotere afwijking na verloop van jaren?
En is het mogelijk om de slijtende delen te vervangen voor nieuwe zodat je snelheidsmeter het iets beter doet?:)
carbreaker de autosloper
21-06-2007, 21:39
deden alle fabrikanten om mooiere verbruiks cijfers te halen,,,,,en het is nog steeds zo de amerikaanse tellers waren zo nauwkeurig dat ze in europa eerst een afwiking kregen,,,,,,van 120 tot 140 meer dan 15 procent lijkt me niet vreemd
ga maar es lang zo n 50 km paal met zo n gezichtje dan moet je bv 40 rijden om hem te laten lachen,,,,, das 10 procent en dat word alleen maar meer
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.